Capaciteitstarief = veel meer betalen

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Muug
Posts: 11791
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Muug »

Merci Jopet en Pa ! :thumbsup:

Waarom ook makkelijk als het ook moeilijk kan?

User avatar
F M
Posts: 5055
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by F M »

En als je nog een analoge teller hebt, dan wordt een forfait toegepast. Dan heeft het totaal geen belang om je toestellen niet allemaal gelijk te laten werken?
I am confused. Oh no, maybe not!

snail
Posts: 38
Joined: 03 Apr 2016 20:12

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by snail »

OzzePaa wrote: 27 Dec 2022 21:10
Dat de INJECTIE-kWh-waarden niet meegeteld worden om de maandpiek voor zonnepaneelhouders te bepalen, is mijgedacht weer maar eens een unfair voordeel zoals dat van de terugdraaiende teller in tijden pré-prosumententarief dat was :evil: ... de daardoor gegenereerde pieken vormen blijkbaar geen gevaar voor een overbelasting van het net. Of je verslijt de E313 alleen als je richting Antwerpen maar niet richting Hasselt rijdt misschien :dontknow: :?: :? :roll: :whip:
Dat de injectie-pieken niet meegerekend worden is nogal wiedes, dan leg je in de zomer overdag je PV-installatie af, en zo kunnen ze jouw opgewekte en teruggestuurde energie niet duur verkopen aan je gebuur... :shock:

snail
Posts: 38
Joined: 03 Apr 2016 20:12

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by snail »

F M wrote: 02 Jan 2023 10:37 En als je nog een analoge teller hebt, dan wordt een forfait toegepast. Dan heeft het totaal geen belang om je toestellen niet allemaal gelijk te laten werken?


Inderdaad, maar dat geldt dus enkel voor de distributiekost, niet het eigenlijke verbruik.

User avatar
Muug
Posts: 11791
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Muug »

PV-installatie..... moest ik toch een minuutje nadenken eer ik door had dat het om PhotoVoltaic gaat, dus om zonnepanelen, in schoon vlaams. 8-)

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Bij »

Muug, ge zijt weer helemaal mee :thumbsup: :thumbsup:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Muug
Posts: 11791
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Muug »

O nee, helemaal niet. :peepwall:
De eenheden alleen al verwarren me enorm. kW, kWh, kWp, wat een warboel....

Ik zie wel wat we moeten betalen. Ik laat het gewoon op me afkomen.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2921
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by duibhce Kaelann »

snail wrote: 02 Jan 2023 11:29 Inderdaad, maar dat geldt dus enkel voor de distributiekost, niet het eigenlijke verbruik.
Als ik het correct begrepen heb is dat bij het capaciteitstarief op de digitale teller toch ook zo? Dat geldt enkel op het gedeelte netwerkkosten, niet op het gedeelte verbruik. Of heb ik dat mis begrepen?
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3454
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Blackbert »

U heeft dat goed begrepen. Nu gaat het om netwerkkosten. Om ons zover te krijgen de piekbelastingen af te vlakken door de zware verbruikers niet allemaal samen aan te zetten.
En tenzij ik iets gemist heb, zijn ze het deel "sensibiliseren" rats vergeten. Ineens de financiële aanpak: als 't meer gaat kosten zullen ze zich wel aanpassen. Dat spotje van de Vreg doet mijn tenen krullen. Ten eerste alsof ze tegen een klasje 10jarigen bezig zijn. Ten tweede komt daar ook in dat ze zo geen heel dure investeringen moeten doen. Tegen dat iedereen aan de warmtepomp en de elektrische auto is zullen ze toch wel moeten of 't ligt hier en daar wel eens plat, spreiding of niet.

De volgende stap, wanneer iedereen een bigbrother meter heeft, zal wel zijn dat de stroomprijs zelf hoger zal zijn op de momenten dat we allemaal in gang schieten en weer thuiskomen.

Naar de toekomst zal zo'n slimme meter wel zijn nut hebben. Icm variabele stroomtarieven, eigen produktie, slimme aansturing van uw verbruikers en opslagmogelijkheden. Opslag is niet alleen in batterijen. Er bestaan al buffervaten/boilers die opwarmen wanneer het goedkoop kan en afgeven wat je nodig hebt voor verwarming en sanitair. 't Is natuurlijk allemaal wel ietske duurder dan een boilerke uit de Gamma en de basisregel is steeds: goed geïsoleerd kot en lage temp verwarming.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Schussboelie
Posts: 486
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Schussboelie »

Blackbert wrote: 02 Jan 2023 16:43En tenzij ik iets gemist heb, zijn ze het deel "sensibiliseren" rats vergeten. Ineens de financiële aanpak: als 't meer gaat kosten zullen ze zich wel aanpassen.
Ken jij een andere manier van sensibiliseren die enig effect sorteert bij onze medemens?
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11791
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Muug »

Blackbert wrote: 02 Jan 2023 16:43 de basisregel is steeds: goed geïsoleerd kot en lage temp verwarming.
Zijn de mensen in minder geïsoleerde woningen mooi gesjost.

User avatar
Blackbert
Posts: 3454
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Blackbert »

@ Schuss: Eigenlijk niet nee. Want eigenlijk willen we niet dat er iets veranderd, ook al is het noodzakelijk.
@ Muug: Ja. 't Gaat geld kosten. Ik heb de laatste dagen van 't jaar zo'n beetje besteed aan uitzoeken wat er hier moet gebeuren om het comfortabeler te maken en up to date te geraken. Ouch.
En als ge dan eens de "wat wijzigt er op 1 januari" lijst doorleest ivm wat moet, niet meer mag en welke financiële hulp er overblijft om uw huisje aan de regels te laten voldoen, dan wordt "gelukkig nieuwjaar" een beetje zuur.
Er wordt nu vooral gefocust op wat er moet gebeuren na verkoop. Binnen de 5 jaar. Vooral de mensen die een pré 1990 huis net kunnen betalen gaan zich een hoedje schrikken. Maar wat ik vooral mis, is de verplichting voor huisbazen van oude woningen die niks doen, te veel huur vragen en de huurders ook nog eens opzadelen met hoge energiekosten.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Droopy
Posts: 1064
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Droopy »

duibhce Kaelann wrote: 02 Jan 2023 15:46
Als ik het correct begrepen heb is dat bij het capaciteitstarief op de digitale teller toch ook zo? Dat geldt enkel op het gedeelte netwerkkosten, niet op het gedeelte verbruik. Of heb ik dat mis begrepen?
Op oudejaarsavond was dit ook een gespreksonderwerp aan tafel.
Blijkbaar gaat het over slechts 7% van je verbruik. Verder hebben we getest dat je snel aan een piek in je verbruik zit (even hun oven en wat kleinere toestellen aangezet) en dat mensen met een electrische wagen en warmtepomp de pineut zullen zijn.🙁

Koeno
Posts: 3216
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Koeno »

waarom zou een warmtepomp een piek geven?
dat is toch een continue verbruik?

User avatar
Droopy
Posts: 1064
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Droopy »

Koeno wrote: 03 Jan 2023 14:11 waarom zou een warmtepomp een piek geven?
dat is toch een continue verbruik?
Niet de warmtepomp op zich maar als je tegelijk met die actieve pomp nog een (af)wasmachine of oven aanzet zit je snel aan een serieus piekverbruik. ;)

Stoffel
Posts: 485
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Stoffel »

Amaai, en net nu ze de laatste tijd iedereen willen pushen om over te gaan op warmtepompen en elektrische wagens, elektrische fietsen, ..en ga zo maar door... :wall:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Koeno
Posts: 3216
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Koeno »

Droopy wrote: 03 Jan 2023 18:17
Koeno wrote: 03 Jan 2023 14:11 waarom zou een warmtepomp een piek geven?
dat is toch een continue verbruik?
Niet de warmtepomp op zich maar als je tegelijk met die actieve pomp nog een (af)wasmachine of oven aanzet zit je snel aan een serieus piekverbruik. ;)
Ik dacht begrepen te hebben dat piek vermogen bekeken wordt over je gemiddeld verbruik?
dan speelt een wartepomp (die continue verbruikt) toch quasi geen rol, want dat verbruik is er altijd.
maar de afwasmachines, friteuses en ovens die korte tijd veel verbruiken zijn nadelig.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by OzzePaa »

Het is in feite allemaal nog koffiedik kijken. Na een jaartje (als het "rollend" maandgemiddelde écht begint te werken) zal de praktijk wel uitgewezen hebben wat er van aan is.
Er zullen enorme verschillen zijn naargelang de specifieke situatie en gebruiksgewoonten. Alle warmtepomp-aanbieders doen hun best om de gebruikers gerust te stellen dat het wel zal meevallen of zelfs voordeel zal opleveren, maar ze stellen er telkens wel de voorwaarde van SPREIDING bij. Als een warmtepomp een base-line aan verbruik heeft, legt die je gemiddelde kwartierverbruik sowieso al constant op een bepaald niveau. Een modulerende pomp maakt hier dus een wereld van verschil blijkbaar. Als de pomp moet "bijverwarmen" omdat de verdamper het op zich niet kan trekken, gaat er inallegeval een stevige djoef bijkomen.
Zonder alle andere mogelijke grote verbruikers mee in ogenschouw te nemen (oven, strijkijzer, (af)wasmachine, droogkast, haardroger, warmtepomp, bijverwarming ...) is nu blijkbaar de aap uit de mouw : een kwartierke koken, den otto evenlang aan de (snelle) paal laten hangen en (ocharme) een waterkokerke aan het werk zetten, levert een piek op van 16,3kW.
Als je elke maand éénmaal dat scenario herhaalt, gaat je gemiddelde piek wel efkes hoger zitten dan de door de VREG vooropgestelde 4,36kW mijgedacht.

https://www.hln.be/videos/productie/van ... ief-348620

Nu goed : de prijs per verbruikte kWh is dan voor de digitalen onder ons wel goedkoper dan deze die nog een Ferraris in huis hebben, dus dat compenseert de boel blijkbaar. En samen met onze constante "nie-alles-tegelijk"-stress zullen ongetwijfeld "slimme" apparaten, thuisbatterijen en "balans"-palen maken dat de soep niet zo heet gegeten wordt. Maar het ballonetje dat Bert al opliet ivm dynamische tarieven gaat voorzeker een Montgolfier worden.

OzzenOudste zijn madam stond destijds aan de wieg van heel het digitale-meter-project bij Fluvius (toen nog Eandis), en ze vertrouwde me, eveneens aan de Kersttafel, Droop ;) toe dat spreiding wel van MOETES zal zijn, want de pieken die anders op de draadjes en trafostationnekes zullen worden losgelaten NIET kunnen worden opgevangen door de huidige infrastructuur.
Onder de streep komt het er dus gewoon op neer dat, omwille van al het electrisch spul dat door onze strot geduwd wordt, "het net" in gevaar is en wij zelf ervoor zullen moeten zorgen dat er één en ander niet ontploft, smelt of gewoon afschakelt en al dat ellentrieke spul dus zonder ... euuhhh ... ellentriek komt te zitten.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Jopet
Posts: 825
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Jopet »

Droopy wrote: 03 Jan 2023 13:44
Blijkbaar gaat het over slechts 7% van je verbruik.
Toen ik indertijd mijn eerste lessen statistiek kreeg dan zei de leraar, met statistieken kun je alles bewijzen, zowel in het voordeel als in het nadeel...

Dus nu inderdaad 7%, dat stellen ze zo voor in de huidige grafieken om de kosten van het capaciteitstarief/netwerkkosten te minimaliseren, om het zogezegd verwaarloos te maken ten opzichte van de rest van de kosten.

Maar dat dit nu maar 7% is, is omdat de kost voor elektriciteit zo hoog ligt en ze het goedkoopste capaciteitstarief als voorbeeld nemen.

Wanneer ik mijn vorige afrekening bekijk, dus van voor de stijging van de energieprijzen dan waren die kosten procentueel gigantisch hoger, de totale netwerkkosten van mijn laatste afrekening waren toen 40% t.o.v. mijn totale factuur en de elektriciteitsafname slechts 33 %, 12% andere kosten en toen nog 21% btw. Dus mijn netwerkkosten lagen toen hoger dan mijn elektriciteitsafname.... Nu beweren ze dat netwerkkosten maar 7% meer zouden zijn en de elektriciteitsafname 79% van de factuur....

Dus toch logisch als de energie prijs maal 10 gaat dat de vaste kosten procentueel naar beneden gaan en opeens ten opzichte van het geheel verwaarloos worden...

Je moet maar eens de voorgestelde Vrec 7 % grafiek vergelijken met die van mijn laatste afrekening van februari 2022 en dan dezelfde afrekening van mij maar energie kost X 9 en de rest van de kosten 10% index en maar 6% btw :dontknow:

M.a.w. ik geloof weinig van die "maar 7%" en vooral niet dat we minder netwerkkosten gaan betalen dan voorheen want anders zouden ze nooit zo'n capaciteitstarief invoeren moesten op voorhand weten dat iedereen opeens minder zou moeten betalen :pillepalle:

Vrec

Image

Afrekening 02/22

Image

Fictieve afrekening met energie X 9, de rest 10 % index en BTW 6%

Image
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11791
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Muug »

Het is wel een boeiende topic :thumbsup:

Ozzepa heeft gelijk als 'm zegt dat de komende maanden ons wel zullen leren hoe de vork aan de steel gaat zitten. Eerder had ik al gezegd dat ik het wel zou zien op 't moment zelf.
Blackbert zegt dat hiermee een deur wordt opengezet naar nog andere "slimme" maatregelen. Hij gaat daarmee ook gelijk hebben, ik voel het.
En Jopet zegt wat ik ook al jaren weet: met statistieken kunt ge alles bewijzen. Zijn opmerking over die 7% zal wel correct zijn, en toont weer mooi hoe wij collectief voor aap gehouden worden. :devil:
En wat de madam van OzzenOudste zei, dat bevestigt ook mijn vermoeden: de wet van de remmende voorsprong is weer volop aan het werk. :(
Ons land is oud, onze (infra)structuren zijn oud, onze ambtenarij is oud. En alles kraakt. Als er de komende 50 jaar geen drastische modernisering gaat komen, dan gaat België een arm land worden.

Post Reply