Capaciteitstarief = veel meer betalen

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Schussboelie
Posts: 486
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 04 Jan 2023 08:25En wat de madam van OzzenOudste zei, dat bevestigt ook mijn vermoeden: de wet van de remmende voorsprong is weer volop aan het werk. :(
Ons land is oud, onze (infra)structuren zijn oud, onze ambtenarij is oud. En alles kraakt. Als er de komende 50 jaar geen drastische modernisering gaat komen, dan gaat België een arm land worden.
Dit bewijst in ieder geval de noodzaak.
Ik vind dat iedereen er nogal makkelijk aan voorbij gaat dat we effectief veel meer verbruiken, zowel individueel als met z'n allen samen.
Onze oude TV thuis, die stond echt af als je hem uitzette (was nog met een knop op het toestel zelf), niks geen stand-by.
Geen pc's, gsm's om op te laden, airco's, internetmodems die constant aan staan, domotica, stoomovens, automatische deuren in winkels...
En we zijn dan nog eens met een pak meer ook, in mijn levenstijd zijn we van 9,8mio naar 11,6mio gegaan, dat is maar liefst 18%.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Schussboelie
Posts: 486
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Schussboelie »

Jopet wrote: 04 Jan 2023 01:15Wanneer ik mijn vorige afrekening bekijk, dus van voor de stijging van de energieprijzen dan waren die kosten procentueel gigantisch hoger, de totale netwerkkosten van mijn laatste afrekening waren toen 40% t.o.v. mijn totale factuur en de elektriciteitsafname slechts 33 %, 12% andere kosten en toen nog 21% btw.
Je kan met statistieken inderdaad vanalles aantonen, het is helaas ook heel makkelijk om er fouten tegen te maken.
Als ik bovenstaande percentages optel kom ik bijvoorbeeld op 106%, dat klopt natuurlijk niet. ;)
De BTW is 21% van de belastbare som maar niet van het totaal, dat is iets minder dan 17,4% van het totaal.
Een misvatting die wel vaker voorkomt.

Ik vind het ook niet erg relevant.
Het gaat om absolute sommen, niet om percentages.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 04 Jan 2023 10:57 Ik vind dat iedereen er nogal makkelijk aan voorbij gaat dat we effectief veel meer verbruiken, zowel individueel als met z'n allen samen.
Onze oude TV thuis, die stond echt af als je hem uitzette (was nog met een knop op het toestel zelf), niks geen stand-by.
Geen pc's, gsm's om op te laden, airco's, internetmodems die constant aan staan, domotica, stoomovens, automatische deuren in winkels...
En we zijn dan nog eens met een pak meer ook, in mijn levenstijd zijn we van 9,8mio naar 11,6mio gegaan, dat is maar liefst 18%.
Dat verbruik is ook niet op één dag gestegen. Dat is de afgelopen twintig-dertig jaar gestaag gestegen. Dat moeten de electriciteitsleveranciers ook gezien hebben. Dus ze hadden gerust wat aan langetermijnplanning kunnen doen. En misschien hebben ze zelfs dat gedaan, en echt wel uitgebreid en geupgrade, maar is de stijging hun stoutste verwachtingen overstegen. :dontknow:

Jopet
Posts: 825
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Jopet »

Schussboelie wrote: 04 Jan 2023 11:04
Jopet wrote: 04 Jan 2023 01:15Wanneer ik mijn vorige afrekening bekijk, dus van voor de stijging van de energieprijzen dan waren die kosten procentueel gigantisch hoger, de totale netwerkkosten van mijn laatste afrekening waren toen 40% t.o.v. mijn totale factuur en de elektriciteitsafname slechts 33 %, 12% andere kosten en toen nog 21% btw.
Je kan met statistieken inderdaad vanalles aantonen, het is helaas ook heel makkelijk om er fouten tegen te maken.
Als ik bovenstaande percentages optel kom ik bijvoorbeeld op 106%, dat klopt natuurlijk niet. ;)
De BTW is 21% van de belastbare som maar niet van het totaal, dat is iets minder dan 17,4% van het totaal.
Een misvatting die wel vaker voorkomt.

Ik vind het ook niet erg relevant.
Het gaat om absolute sommen, niet om percentages.
Je hebt gelijk natuurlijk, maar als je mijn grafiek bekijkt dan zie je dus dat die 21% BTW inderdaad 17% is van het totaal, percentages van energie en netwerkkosten waren dus juist maar had inderdaad moeten zeggen dat de BTW +/- 17% uitmaakt van de kost op 100, ook de andere kosten waren maar 10 ipv 12, waren dus een schrijffoutjes van mij, grafiek toont correcte percentages ;)
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Bij »

Muug wrote: 04 Jan 2023 11:12 Dat verbruik is ook niet op één dag gestegen. Dat is de afgelopen twintig-dertig jaar gestaag gestegen. Dat moeten de electriciteitsleveranciers ook gezien hebben. Dus ze hadden gerust wat aan langetermijnplanning kunnen doen. En misschien hebben ze zelfs dat gedaan, en echt wel uitgebreid en geupgrade, maar is de stijging hun stoutste verwachtingen overstegen. :dontknow:
Die zullen dat wel gezien hebben. Vraag is alleen of ze met die wetenschap ook iets gedaan hebben ;)
10 jaar geleden werd onze woonwijk voorzien van nieuwe nutsvoorzieningen want na 60 jaar mocht dat wel eens. Wel de kabels zijn vervangen ... door dezelfde (dus geen dikkere) ondanks dat er nu meer huizen staan dan toen en dat er toen hier al redelijk wat zonnepanelen zijn gelegd. En nu is het paniek dat de kabels in de huidige situatie misschien niet meer voldoende zouden zijn om het huidige stroomverbruik te garanderen :o
Er rijden hier al maar meer elektrische (bedrijfs)wagens rond die moeten geladen worden. Misschien moeten de buren onder mekaar gaan afspreken wie dat wanneer kan laden :mrgreen:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

Jopet
Posts: 825
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Jopet »

Zie ik het juist zo of is mijn berekening verkeerd?

Tarief databeheer (meetregime per kwartier) 14,53 eur/jaar
Capaciteitstarief 41,0824 eur/KW/jaar
Afnametarief 38,1831 eur/MWh (vanaf 2023 is er geen nachttarief meer voorzien)

We gaan uit van een jaarverbruik van 4000 kwh (of 4 MWh) en een gemiddelde maandpiek van 5 kw, netwerk leverancier is Fluvius West.

Als ik volgende formule gebruik : tarief + ( cap X gem kw jaar) + (afname X MWh) = totale netwerkkost

14,53 + (41,0824 x 5) + (38,1831 X 4) = 14,53 + 205,412 + 152,7324 = 372,6744

Wat ze met het maximumtarief bedoelen begrijp ik niet goed, zou je dan voor het capaciteitstarief en/of afnametarief nooit meer betalen dan 203,5480 euro???
Als dit inderdaad zo is maakt het dan ook niet uit of je nu 5kw piek hebt of 20kw en meer verbruikt dan +/- 5 MWh....
Dan zou het toch volledig zijn doel missen, want dan zou je max zo een 420 euro betalen wat in mijn geval minder zou zijn dan vorige afrekening....

Wat denken jullie?

Image

Image

Image
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

snail
Posts: 38
Joined: 03 Apr 2016 20:12

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by snail »

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar mijn (LED-)televisietoestel verbruikt nu per dag een pak minder dan vroeger met zo'n beeldbuisding, en dat gaat die standby-stroom van een paar milli-ampère niet veranderen.
Verlichting: alles thuis is LED, ik heb nu een pak meer licht in huis dan vroeger (met gloei/halogeen-lampen), met een beduidend lager verbruik...

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by OzzePaa »

snail wrote: 10 Jan 2023 12:22 Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar mijn (LED-)televisietoestel verbruikt nu per dag een pak minder dan vroeger met zo'n beeldbuisding, en dat gaat die standby-stroom van een paar milli-ampère niet veranderen.
Verlichting: alles thuis is LED, ik heb nu een pak meer licht in huis dan vroeger (met gloei/halogeen-lampen), met een beduidend lager verbruik...
... en toch betaalt ge veel meer dan vroeger Snail ... :?: :whip: ;)

@Jopet : je maandpiektarief-aanrekening wordt blijkbaar elke maand verrekend over het gemiddelde van de 12 voorbije maandpieken.
Dat leidt tot een ietskes andere jaarsom. Vermits er nog geen "voorbije" maandpieken zijn, wegen tijdens dit eerste jaar de eerste maanden méér door : januari staat op zich, maar telt mee om het gemiddelde voor februari te berekenen. Voor maart tellen dan de maandpieken van jan. & feb. weer mee enz.
Één en ander is hier helder voorgesteld :arrow: https://www.solar-batteries.be/capacite ... ze-detail/

Volgens de simulatie bij VREG kom ik met een "standaard" verbruik van 3600kWh een hele 4€ beterkoop uit als ik m'n Ferrarismeter behoud en dus aan 2,56kW wordt belast en een hoger kWh-prijs betaal voor de "overige" net-en-distributiekosten.
Máár : in de vergelijking alsof ik een digitale meter zou hebben, tellen ze dan wel een gemiddelde maandpiek van slechts 4,36kWh om het capaciteitstarief te berekenen. Lijkt mee een wat optimistische inschatting ... :roll: :?
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

snail
Posts: 38
Joined: 03 Apr 2016 20:12

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by snail »

OzzePaa wrote: 12 Jan 2023 12:45 ... en toch betaalt ge veel meer dan vroeger Snail ... :?: :whip: ;)
Met een jaarlijks verbruik van 0, betaal ik enkel prosumententarief ,en een minimum capaciteitstarief...

Zo veel meer dan vroeger dat dat toch niet zijn.... ;-)

Jopet
Posts: 825
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Jopet »

Hieronder een voorbeeld van hoe lang een elektrische wagen moet opladen, het gaat hier over de nieuwe MG 4 EV, een betaalbare elektrische wagen (tss 30 en 36.000€)

Accucapaciteit : 64.0 kWh

laadtijd :

DC 135 kW 80% 0H34m
DC 50 kW 80% 0H59m
Wallbox 1-fase 11 kW 100% 6H2m
Wallbox 1-fase 6.6 kW 100% 10H1m
AC-Schuko 2.2 kW 100% 30H1m

Om een hoog capaciteitstarief te vermijden zou je dus thuis 30 uur moeten opladen en niets anders in huis verbruiken.....
Als je dan weet dat grotere auto's ook grotere accu's hebben dan zouden die aan de AC stekker 40 à 50 uren nodig hebben.

Dat is weer een mooi voorbeeld van hoe er steeds op alle vlakken zeer éénzijdig gekeken wordt door verschillende instanties, enerzijds zegt onze regering iedereen moet elektrisch gaan rijden en anderzijds zegt Fluvius om het net niet te belasten moeten we met z'n allen proberen het piekverbruik onder de 2,5kw te houden, hoe rijm je het ene aan het ander? :dontknow:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Muug »

Het is het "de nieuwe kleren van de keizer".

petervdc
Posts: 3461
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by petervdc »

Blackbert wrote: 02 Jan 2023 23:23 Maar wat ik vooral mis, is de verplichting voor huisbazen van oude woningen die niks doen, te veel huur vragen en de huurders ook nog eens opzadelen met hoge energiekosten.
Ik woon in een oud app.gebouw. De huurindexatie is niet meer mogelijk omdat de isolatie waarde niet zus of zo is.
Een nieuw wetje van oktober 22.
Keep going

User avatar
Droopy
Posts: 1064
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Droopy »

Fluvius logica.... :?

Voor de derde keer in een half jaar tijd ligt de trottoir hier gedeeltelijk open in onze wijk. :o
Eerst voor Proximus zijn supersnelle fiberkabels, dan door Telenet en fluvius om hun leidingen te vernieuwen en nu is fluvius overal bezit met de aansluitingen te vernieuwen voor gas en stroom en krijgt iedereen een nieuwe digitale teller.
Iedereen behalve onze buur en wij, de uitleg van fluvius is dat onze stroomkabels ooit al eens vernieuwd geweest zijn en sterk genoeg zijn voor een digitale meter maar bij de andere huizen niet, omdat ze die kabels toch moeten vernieuwen plaatsen ze daar dan ook automatisch een digitale meter.
Waarom krijgen wij er geen? Omdat we dat niet hebben aangevraagd... :roll:

Voor ons maakt het toch geen verschil uit maar toch... :roll:

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Muug »

't is nog maar de derde keer, Droop. 8-)
Hier, om u te troosten: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230405_92602167

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by OzzePaa »

"Sterk genoeg voor een digitale meter ... " :?: :? :dontknow: :pillepalle: :?:
Hier ten huize hoeven ze er, zolang er geen deurwaarder meekomt, alvast niet mee te komen leuren :mrgreen:
En ze doen het weer :!: :o : de ongelooflijk unfaire regeling van terugdraaiende tellers en (voordat de prosumenten-taks dat een beetje recht trok) het daarmee samenhangende gratis gebruik van het distributienet zodat alle netkosten (kwazie) enkel door niet-zonnepaneelbezitters moesten opgehoest worden, heeft in het niet meetellen van UPLOAD ter berekening van het capaciteitstarief een "waardige" opvolger gekregen. "Het net" wordt blijkbaar alleen maar belast als ge er elkentriek AFHAALT. Spreiding van het EROP pompen van diezelfde ellentriek is dus ogenschijnlijk niet nodig ....
Jawadde :whistling: :krabje: :bash: :puke:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Blackbert »

Nu we toch bezig zijn:

Ergens in Lommel, op de buiten, wonen in een rustige straat 3 mensen met een elentrieke auto, die dus aan de lader moet wanneer ze thuis zijn.
In diezelfde straat woont een zelfstandige die zijn monofase 220 aansluiting wil wijzigen naar een 3x400V, 40A, voor de machines in zijn atelier.

Dat zal niet gaan mijnheer, het net kan dat niet aan. Na veel vijven en zessen heeft 'm een 30A aansluiting gekregen.

Komt allemaal in orde. Europees Franske heeft het gezegd. Dat een aantal mensen mét kennis van praktische zaken hem tegenspreken wordt weggeglimlacht.
90% van mijn verplaatsingen zijn professioneel. Op diesel. al een stuk duurder dan 3 jaar terug. Binnen nog eens 3 jaar de CO2 tax er nog bij, en wie weet nog een kilometerheffing ook. Op stroom rijden? Zo'n bus bestaat niet en moest ze wel bestaan dan kan (wil) ik ze niet betalen.
Als ze zo nog effe verder doen hang ik alles in de wilgen en ga terug een baas ambeteren.
grease up your baby for a ball on the hill

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Stoffel »

Tja vooruitgang noemen ze dat.
Sowieso gaat alles een pak duurder worden. Techniekers die bv 4 klanten doen per dag gaan er met het tijdverlies van het laden er maar 2 of 3 meer kunnen doen… iemand gaat die tijd van het laden moeten betalen….
De aankomende week doe ik gemiddeld 400-500 km per dag..dat tegen 120 met een koffer vol materiaal. Ik ben curieus hoeveel km ik binnenkort met een elektrische wagen kan halen.
Nu met diesel zonder problemen 800 km.

En dat gaat volgens mij op veel werknemers / werkgevers een impact hebben.
Die digitale meter ,, tja, ik lees al dat ze zelfs met digitale watermeters bezig.
Het volgende zal dan een digitale gasmeter zijn zeker :wall:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Jopet
Posts: 825
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Jopet »

Stoffel wrote: 23 Apr 2023 16:22 Het volgende zal dan een digitale gasmeter zijn zeker :wall:
Eeuuhh Stoffel, je bent niet mee met je tijd me dunkt, die digitale gasmeter staat hier al te blinken in mijn gang, gratis bij mijn zonnepanelen gekregen die ik vorig jaar geplaatst heb :?
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Stoffel »

:wall:
Tis dat madam het niet ziet zitten of ik was al geëmigreerd aar Canada ofzo :peepwall:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Jopet
Posts: 825
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Jopet »

Stoffel wrote: 23 Apr 2023 17:45 :wall:
Tis dat madam het niet ziet zitten of ik was al geëmigreerd aar Canada ofzo :peepwall:
Een collega van mij heeft een jaar of 15 geleden die overstap naar Canada gemaakt, ik kan je zeggen dat hij het NIET beter heeft dan hier, oké hij woont en werkt in heel mooie natuurgebieden, vele malen mooier dan ons België, maar moet daar ook keihard werken om zijn brood te verdienen, en bezit zeker niet meer dan wat hij hier had, je hoort enkel de mooie verhaaltjes maar voor de meesten is het hard werken om iets te bereiken juist gelijk hier.
Om het goed te hebben in zo'n land als Canada moet je ook beter zijn dan een gemiddelde Canadees, bezit je geen boven gemiddelde talenten dan ben je gewoon één uit de 1.000, m.a.w. keihard werken om iets te hebben....
Ook een probleem is je werkvisum, zolang je werk hebt is er geen probleem maar verwacht niet dat je daar een jaar gaat rondlopen zonder werk, geen werk = terugkeren.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Post Reply