Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Muug »

Tijd.... goesting.... goed weer.... Het is nog niet gelukt om ze alledrie tegelijk te hebben.

Koeno
Posts: 3212
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Koeno »

Vandaag voor het eerst terug de nodige energie om te kunnen werken.
Na de nodige zelftesten en benodigde dagen zonder koorts en blablabla:

Met een multitool het moertje met afgebroken boutje kunnen wegwerken.
nadien de boel deftig ontvet en afgeplakt wat afgeplakt moest worden en hoppaaaah hittebestendige hammerite

Image

Terwijl dat gebraadje hing te drogen, tijd om de ouwe kat weg te halen:
Image
De sensor zit goed vast en langs de kant van het blok krijg ik hem ook niet losgeklikt.
Zit daar zo wat vast op een houdertje, maar geen idee hoe ik die los moet klikken, daar moet ik even op googlen.

Image
De flensen moet ik er nog proberen af te krijgen.

Dit alles was een dik uurtje werk, energie terug op: terug de zetel in!

Koeno
Posts: 3212
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Koeno »

Gisteren de CB1000R afgewerkt,
nieuwe cat gemonteerd, uitlaat terug gemonteerd, alles mooi vast gezet.
Spul gestart om te controleren of alles mooi gasdicht is en: SUCCESSSSS!

Plan voor vandaag was CB1000R terug naar garage brengen en KTM naar tuinhuis brengen om die ook zijn onderhoud te geven.

Probleem 1:
Cb 1000 wou weer niet starten.... Dan maar duwen die handel :-p

Probleem 2:
Bij het binnenrijden van de ktm, schiet mijn oprijplaat weg... Ktm stond met voorwiel op de brug, achterwiel niet... Op zijpikkel zetten lukte niet en ik was natuurlijk alleen.
Dussssss achter de ktm gaan staan, heffen aan bagage rek en dan zo op de brug geduwd....

Blijft toch spannend zo zelf knutselen :D

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Blackbert »

Kweeetnie hoe hoog uw brug is, in de lage stand, maar een 990 adv z'n voorwiel kan je er zo wel afrijden zonder oprit denk ik. Beter voor de rug ook.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3212
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Koeno »

Probleem is, om mijn tuinhuis binnen te komen heb ik een opstaand randje. dan terug naar beneden, dan 50cm beton, dan de brug.
Mijn oprijplaat moet dus een brug vormen tussen: gras -> opstaande rand -> brug.

Achterwiel zat dus vast tussen opstaande rand en brug.
't viel best mee, was al blij dat het de GSa niet was ;-)

CB1000R start ook terug, die batterij is volgens mij op laatste elektrobeentjes aan't lopen.

Bij de ktm heb ik al ontdenkt waar het lekt, maar ik weet nog niet wat er lekt en of het dus gewoon een dichting is.
Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Blackbert »

volgens mij nr8 op deze tekening, de gaslevelsensor.
op artnr krijg je dit, inclusief de waarschijnlijk schuldige O-ring. die niet afzonderlijk vermeld wordt. of in een pakket dichtingen voor de benzinetank.
ne keer horen bij dealers, en anders bij autodelenhandelaars. wel uitdrukkelijk melden dat het voor benzine is.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3212
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Koeno »

Thanks voor tips!

Ik vind inderdaad niet direct een losse O-ring ervoor.
Heb DDbikes hier in de buurt ook al eens gecontacteerd.

Vanavond alvast de tank laten leeglopen zodat ik de ring kan demonteren en provisoir opmeten.
Toevoegingske:
Ondertussen gevonden dat de ring blijkbaar volgende afmetingen heeft:
o-ring ID: 25.65mm (measured off the sender unit itself rather than the o-ring)
o-ring section: Dia 3.35mm

als ik dan zoek op o-ringen vind ik wel dingen als, maar daar staat dan niet meer bij of ze benzine bestendig zijn?
O-ring 25.6x3.45 - NBR - 70 Shore A
O-ring 25.6x3.45 - EPDM - 70 Shore A


Terwijl kan de twijfel beginnen:
Wil ik die valbaren nog?
Minpunten:
- irritant om ze te monteren/demonteren bij elk onderhoudje
- de linkse is verbogen en duwt tegen de kuipt

Pluspunten
+ Ik kan er tasjes aanhangen waarin mijn standaard ehbo kit zit & ratelspanband.

Neutraal:
+/- bij sommige valpartijen doen ze meer schade als bescherming, bij andere juist meer bescherming dan schade.

User avatar
Raketman
Posts: 1259
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Raketman »

Bij mij hebben die er ook nooit opgestaan...de kans op beschadiging van het frame was net iets te groot en dat kan eigenlijk niet de bedoeling van een valbaar zijn denk ik dan. De kapjes op de onderkant van de tank kostte destijds maar iets van een 20€ per stuk en doen ook geweldig goed hun werk. Die heb ik wel een paar keer vervangen :mrgreen: .
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Muug »

Koeno wrote: 01 Mar 2023 09:07 Pluspunten
+ Ik kan er tasjes aanhangen waarin mijn standaard ehbo kit zit & ratelspanband.
Angstwekkend weinig pluspunten, toch? :dontknow:

Koeno
Posts: 3212
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Koeno »

maar ik ben een ex-gs rijder remember? ik moet toch een alternatief vinden voor mijn opbergruimte? :-p

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2921
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by duibhce Kaelann »

Als ik zie hoe vermangeld de valbaren op mijn T7 waren na mijn accident en het feit dat het frame verder niet eens verwrongen was ben ik toch blij dat ze erop stonden. Verder gebruik ik ze ook graag om bagage op te hangen :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Muug »

Koeno wrote: 02 Mar 2023 13:01 maar ik ben een ex-gs rijder remember? ik moet toch een alternatief vinden voor mijn opbergruimte? :-p
Ik heb er wel één: de dijtas......

https://www.amazon.nl/Larswon-Waterdich ... B07GSSNNLP

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by Muug on 02 Mar 2023 13:31, edited 3 times in total.

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 02 Mar 2023 13:11 Als ik zie hoe vermangeld de valbaren op mijn T7 waren na mijn accident en het feit dat het frame verder niet eens verwrongen was ben ik toch blij dat ze erop stonden. Verder gebruik ik ze ook graag om bagage op te hangen :mrgreen:
Groot gelijk. Maar als die dingen de reputatie hebben van uw frame ter hoogte van het balhoofd kapot te kloppen, omdat ze een beetje te dom zijn ontworpen, dan is het misschien toch geen goed idee.

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Marsman »

Muug wrote: 02 Mar 2023 13:25
Image
naar welke oorlog trekt ge??
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Blackbert »

Muug wrote: 02 Mar 2023 13:28
duibhce Kaelann wrote: 02 Mar 2023 13:11 Als ik zie hoe vermangeld de valbaren op mijn T7 waren na mijn accident en het feit dat het frame verder niet eens verwrongen was ben ik toch blij dat ze erop stonden. Verder gebruik ik ze ook graag om bagage op te hangen :mrgreen:
Groot gelijk. Maar als die dingen de reputatie hebben van uw frame ter hoogte van het balhoofd kapot te kloppen, omdat ze een beetje te dom zijn ontworpen, dan is het misschien toch geen goed idee.
Ik heb ze er bij mij afgeflikkerd na de WYOA Portugal. rots net onder zand, schuif, pats. Deukje in het frame onder het zadel. sindsdien met de 990 kappen onderaan de tanks tegen doorschuren bij een schuiver. En minder vallen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Muug »

Marsman wrote: 02 Mar 2023 13:43
Muug wrote: 02 Mar 2023 13:25
Image
naar welke oorlog trekt ge??
Ela gij Twixman: da's wel het ultieme materiaal voor ex-GS-rijders met afkickverschijnselen eh :ugeek: Waar moet ge anders die EHBO-kit voor groepen en ook die defibrillator steken? Ik bedoel, da's tegenwoordig allemaal verplicht eh als ge in Duitsland gaat rijden. :?

:laughing:

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by zappa »

Euh zegt er iemand van die ijzer buiskes aan de moto? Die keer nog met Tuurke den 990 , toen madam ne U bocht nam en tegen het kofferrekje van Tuurke knalde, en ik mits een of andere bizarre ingeving niet mijn gas loste, juist wat van baanvak verschoof tot de parkeerstrook links... haar auto ... daar lagen meer stukken van op de de rijweg dan dat ze in haar koffer ging krijgen. Bij Tuurke even het bagagerek los, PLING! alles terug in de voorgaande toestand en we konden verder rijden ?
Anderzijds ken ik iemand die met ne Harley en zo'n rechthoek valbarre, links en rechts, op de "oude" sterre in Gent enen "ik kan daar nog voor" met de auto, recht op dat stuk chroom buis kreeg, gelukkig voor die moto gast, is hij er meteen afgevlogen, want die valbaar stond na het ongeval in het motorblok geperst, had zijn been daar tussen gestoken, dan was dat vast verloren :cry:

En zo'n biltasje (Givi) heb ik ook , maar dat zit steeds in de weg ( zeker als je als V een vlug wc bezoek wil doen, die buikriem los krijgen :? ) of draait tijdens het rijden. Maar soit iedereen is anders van bouw en behoeften ;)
sig nature

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Marsman »

Muug wrote: 02 Mar 2023 13:51
Ela gij Twixman: da's wel het ultieme materiaal voor ex-GS-rijders met afkickverschijnselen eh :ugeek: Waar moet ge anders die EHBO-kit voor groepen en ook die defibrillator steken? Ik bedoel, da's tegenwoordig allemaal verplicht eh als ge in Duitsland gaat rijden. :?

:laughing:
Een (deftig) EHBO-kitje neemt een minimum aan plaats in en die vind je zonder problemen in een (deftige) alu-koffer die op de meeste all-roads worden bevestigd. Ik heb bovendien geen weet dat je in duitschland alsnog verplicht bent om een vibrator op zak te hebben. 't Zou nogal vonken geven, mijn gedacht...

En sinds dat nare ongeval, jaaaaren geleden, van ene zekere Hans (ben zijn familienaam even vergeten, maar de echte anciens hier onder ons weten wel wie ik bedoel), toenmalig fotograaf bij het maandblad Motoren & Toerisme, heb ik geleerd dat je best zo weinig mogelijk wat-dan-ook-brol aan je lijf hangt wegens het risico op grote letsels. In het geval van die zekere Hans is zijn rugzak met wat fotomateriaal hem fataal geworden. Helaas.
:cry:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Muug »

Euh zegt er iemand van die ijzer buiskes aan de moto? Die keer nog met Tuurke den 990 , toen madam ne U bocht nam en tegen het kofferrekje van Tuurke knalde, en ik mits een of andere bizarre ingeving niet mijn gas loste, juist wat van baanvak verschoof tot de parkeerstrook links... haar auto ... daar lagen meer stukken van op de de rijweg dan dat ze in haar koffer ging krijgen. Bij Tuurke even het bagagerek los, PLING! alles terug in de voorgaande toestand en we konden verder rijden ?
En sinds dat nare ongeval, jaaaaren geleden, van ene zekere Hans (ben zijn familienaam even vergeten, maar de echte anciens hier onder ons weten wel wie ik bedoel), toenmalig fotograaf bij het maandblad Motoren & Toerisme, heb ik geleerd dat je best zo weinig mogelijk wat-dan-ook-brol aan je lijf hangt wegens het risico op grote letsels. In het geval van die zekere Hans is zijn rugzak met wat fotomateriaal hem fataal geworden. Helaas.
:cry:
Deze voorbeelden bewijzen dat het inderdaad allemaal relatief is. Bij de één zal een valbaar zijn been redden, bij de ander wordt zijn been geplet. Bij de één zorgt een zachte koffer ervoor dat zijn been bij een val niet verpletterd wordt, en een ander zal net blij zijn dat die stoere alu-koffer de hardste klap heeft opgevangen. Bij de één is de rugzak zijn dood, en bij de ander kan het zijn redding betekenen, omdat hij bvb met zijn met kleren gevulde rugzak tegen de poot van een vangrail is gevlogen. Zo ook kan een simpele stylo in de motorjas uw nieren/hart/long ook doorboren, als ie nét op de verkeerde manier tegen uw lijf terecht komt.

Om maar te zeggen: alles is relatief, en je kan niet éénduidig zeggen "zo is het beter" of "zo is het slechter". :geek:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2921
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by duibhce Kaelann »

Marsman wrote: 02 Mar 2023 23:59 Ik heb bovendien geen weet dat je in duitschland alsnog verplicht bent om een vibrator op zak te hebben. 't Zou nogal vonken geven, mijn gedacht...
Nog geen elektrozappers, maar bij de Bulgarijers is er een tweejaarlijkse motorkeuring waarbij je verplicht volgende zaken mee moet hebben:
  • fluo vestje (voor wanneer je in panne staat)
  • standaard ehbo kit
  • gevarendriehoek
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Locked