Jopet wrote: ↑14 Aug 2023 11:33En dat sommige kwatongen blijven beweren dat de grootste schuld van de files de vrachtwagens zijn.... nu zijn er misschien wel iets minder trucks op de baan want er zijn er ook wel in congé, maar het is toch vooral het aantal auto's die bepalen of er files zijn of niet. Remember de lock downs....
Maar rekening rijden tijdens de spits zal de oplossing bieden
, ze vergeten alleen dat vrachtwagens zullen blijven rijden tijdens de spitsuren want firma's zullen blijven eisen dat de vrachtwagens om bvb 8u leveren, ze vergeten ook dat ongeveer 60% van de mensen met personenwagens die in de file staat een firmawagen hebben, die zullen het hun ook niet aantrekken. Het zal dus vooral weer de kleine man zonder firma wagen en de transporteurs die de dupe zouden zijn mochten ze rekening rijden invoeren. Transporteurs betalen nu al voor zware trucks 18,3 cent per kilometer en zouden dan eventueel tijdens de spituren nog meer moeten betalen.
Voorlopig is het rekening rijden weer even op de lange baan geschoven maar vrees dat het er toch zal komen. De auto is immers de melkkoe bij uitstek voor de staat....
Klopt niet helemaal he Jopet.
Tijdens de lockdowns was er minder woon-werkverkeer en quasi gene recreatief verkeer maar daarnaast óók veel minder vrachtverkeer.
Er waren zelfs amper schepen in de havens!
Dat vrachtwagens dus geen deel van het probleem zijn is niet juist, je ontkracht dat overigens zelf in je betoog tegen de kilometerheffing.
Een recente studie van het Vlaams Verkeerscentrum toont zelfs aan dat, ondanks het feit dat de filedruk al terug hoger is dan voor corona, er nog altijd structureel minder woon-werkverkeer is door het toegenomen thuiswerk.
Waar het dan wel aan ligt @Muug? Volgens dat artikel (in De Standaard) aan een aantal externe factoren zoals slecht weer, ongevallen en wegenwerken maar in eerste door het toegenomen vrachtverkeer.
Daarvan is er meer dan voor corona en dat komt ook overeen met wat ik dagelijks zie op de E313 naar en van Antwerpen.
Wat het rekeningrijden betreft, dat zal op zich misschien de zaligmakende oplossing zijn.
Dat wil echter niet zeggen dat ze helemaal geen bijdrage kan leveren.
De negatieve impact van de filedruk op ons milieu, onze economie en onze levens is zo groot dat elk beetje hulp welkom is.
Als een kilometerheffing een gedragsverandering bij een deel van de bestuurders kan teweeg brengen is dat al winst.
Uiteindelijk is een kilometerheffing ook een eerlijker maatregel, zeker als die zoals in het originele plan, budgetneutraal ingevoerd wordt. De vervuiler/gebruiker betaalt.
Ik rijd elk jaar tussen de 40.000 en 50.000 km maar ik betaal maar evenveel verkeersbelasting dan mijn ouders die nog niet aan 10.000 komen.
Je mag daarbij ook niet zomaar de firmawagenrijders buiten beschouwing laten.
Als de kost al niet aan hen doorgerekend wordt, dan komt die op het conto van de werkgever (iemand zal immers betalen).
Daar zullen er zeker een deel bij zijn die gaan proberen om die kost te mitigeren door bijvoorbeeld het aanpassen van werk- of kantooruren, thuiswerk nog meer te stimuleren/faciliteren of andere maatregelen.
Ik ben eigenlijk voor een kilometerheffing als die inderdaad (grotendeels) budgetneutraal wordt ingevoerd en ook voor buitenlanders geldt.
Die betalen nu immers niets en de laatste weken denk ik dat er bijna evenveel Nederlanders en Duisters op onze snelwegen rijden dan Belgen.
Voorbeelden in het buitenland tonen verder trouwens ook aan dat het werkt.