Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by F M »

Lef? Waarom is dat nodig?
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Koeno »

De 990 heeft mijn vertrouwen in het merk wat beschadigd.
Je leest van de 890R ook héél wat issues (immobiliser problemen, iets met bepaalde dichtingen die lekken, koelingsdarmen die loskomen, ...)
Na de 990 wil ik iets betrouwbaars precies... :)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by OzzePaa »

Tussen de lijntjes, en ook wel in directe bewoordingen lees je in AlpenTourer en MotoPlus dat de 890R een dijk van een motor is, máár echt wel eerder voor hen die in staat zijn z'n mogelijkheden helemaal, overal en altijd te benutten.... Hij haalde het in de eerste ronde wel van de Touareg, maar moest uiteindelijk in de finale met een zevende plek zelfs de BMW M1000R laten voorgaan omwille van o.a. de voor asfalt-toergebruik veel te straffe vering en vereiste kundige gashand om (haarspeld)bochten vlot te kunnen pakken. Té veel offroad gericht voor de "gewone" (berg)toerrijder was het verdict.
Mocht KTM hier de standaardversie hebben ingeschreven zou die zeker een paar plaatsen hoger geëindigd zijn, zo luidt het daar.
Ergo : is hij te hard of ben jij te soft 😉
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by F M »

Tja, als je gaat vergelijken wat de beste motor is om de vele bochten in de Alpen aan te pakken, is het inderdaad heel onlogisch dat je de 890R opneemt en niet de straatversie.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 25 Sep 2023 13:18 Tussen de lijntjes, en ook wel in directe bewoordingen lees je in AlpenTourer en MotoPlus dat de 890R een dijk van een motor is, máár echt wel eerder voor hen die in staat zijn z'n mogelijkheden helemaal, overal en altijd te benutten.... Hij haalde het in de eerste ronde wel van de Touareg, maar moest uiteindelijk in de finale met een zevende plek zelfs de BMW M1000R laten voorgaan omwille van o.a. de voor asfalt-toergebruik veel te straffe vering en vereiste kundige gashand om (haarspeld)bochten vlot te kunnen pakken. Té veel offroad gericht voor de "gewone" (berg)toerrijder was het verdict.
Mocht KTM hier de standaardversie hebben ingeschreven zou die zeker een paar plaatsen hoger geëindigd zijn, zo luidt het daar.
Ergo : is hij te hard of ben jij te soft 😉
Mor allez... kon de vering van de 890R niet soft genoeg worden ingesteld dan?

@Koeno, je had nooit dat exemplaar mogen kopen. Om te beginnen had je nooit een 2006 mogen kopen en verder zou ik u ten stelligste de aankoop van wat nu uw 990 is, afgeraden hebben. Als je me had meegevraagd. Je zit nu dus eigenlijk op de blaren, zullen we maar zeggen.
Om dan meteen maar een heel merk te gaan wantrouwen is heel kort door de bocht.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Koeno »

@Muug: Je hebt 100% gelijk. Maar a brain works in mysterious ways... ;-)

Je hebt gelijk qua merk afschrijven. Maar ik heb al meermaals bewezen geen overdreven rationeel mens te zijn...

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Jopet »

Koeno wrote: 25 Sep 2023 10:57 Na de 990 wil ik iets betrouwbaars precies... :)
Betrouwbaarder en dan eventueel voor een Italiaan gaan :dontknow: Zijn de Italiaanse motoren dan zoveel betrouwbaarder dan de Oostenrijkse?
Persoonlijk vind ik dat er een enorm verschil is tussen een nieuwe kopen en een occasie vanwaar je toch niet altijd weet of ze in die jaren even zorgvuldig onderhouden en behandelt geweest zijn.

Als je echt betrouwbaar wilt gaan dan ga je toch richting Japan moeten kijken, hoewel ik Kymco (Taiwan) ook durf aanraden :mrgreen:
Mijn Kymco heeft 5 jaar stilgestaan met 95 E10 benzine in :o , benzine uitgezogen, nieuwe in gedaan, accu vervangen, alle olie en filters vervangen, 10 seconden op startknop gedrukt en weg was hij, rijdt weer even goed als tevoren, we zijn nu 5 maanden verder en alles nog steeds oké ermee, gebruik die nu voor woon/werk verkeer en laat de nieuwe NT1100 thuis staan.....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Koeno »

En waar kijk ik naar een Italiaan?
Mijn oog valt eerder op een Tenere 700, al ben ik dan weer bang dat ik met de vering mogelijks wat ga missen.
Ik heb gemerkt bij Jo zijn achterveer niet sterk genoeg is voor wat zwaardere mensen...
Dan is het direct daar weer in investeren, iets wat precies minder nodig blijkt bij de 790/890 motoren...

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Jopet »

Koeno wrote: 25 Sep 2023 10:12 en stiekem een berichtje gestuurd ivm inruilwaard van de ktm voor een T7....
ik weet niet of ik het lef heb om voor een ktm 890 adv r te gaan :p


En waar kijk ik naar een Italiaan?
Mijn oog valt eerder op een Tenere 700
Ewel Koeno schrijft het de volgende keer nog wat kleiner, ik zag een letter en een 7 staan en dacht dat het V7 was en dus Moto Guzzi.....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Blackbert »

Koeno wrote: 25 Sep 2023 10:12 Met het advies van Blackbert (op ander forum, ik ben zo nogal ne crossposter ;-) ) heb ik vrijdag terug een origineel luchtfilter gestoken in de KTM.
Gisteren het motortreffen van de Paters gereden met enkele kameraden, schone route gereden feitelijk...

Direct goeie test voor mijn KTM'tje...
pas na 220km sprong het reserve lampje aan... gaan tanken, en verbruik is gezakt naar 7,2l / 100KM
Eigenlijk zou ik volgens andere raadgevingen nu nog de O2 sensoren terug moeten steken.

'k zou natuurlijk nu de originele mapping kunnen proberen,
maar aangezien die rijker staat bij lagere toeren, kan ik mij niet inbeelden dat mijn verbruik daarvan zou verbeteren.

Is natuurlijk nog steeds gereden op mijn tractorbanden...

en stiekem een berichtje gestuurd ivm inruilwaard van de ktm voor een T7....
ik weet niet of ik het lef heb om voor een ktm 890 adv r te gaan :p
Ja, 'k ging 't geen 2 keer zeggen. ;)

Bon, hebde da spel 15 minuten laten draaien met die nieuwe filter?
Hebdal ne lasser gevonden daar in dat gehucht, voor uwen uitlaat?
Dan de originele map erop en rijden, vervolgens 1 ding wijzigen en weer rijden ...

Lees alles wat je kan vinden over die mappings, de settings van de originele kunnen ook zijn wat ze zijn om aan allerlei normen te voldoen in de testtoerentallen.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Koeno »

15min reset voor filter: Neen, is dat nuttig/nodig?

Lasser: neen, nog niemand gevonden, wachtend op reactie van iemand uit de buurt.
kijk er beetje tegen op om alles weer te demonteren, maar dat moet ik tegen demontage-experts gelijk u ni zeggen denk ik :D

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Koeno »

Jopet wrote: 25 Sep 2023 17:30 Ewel Koeno schrijft het de volgende keer nog wat kleiner, ik zag een letter en een 7 staan en dacht dat het V7 was en dus Moto Guzzi.....
Jamaar dat was om "anoniem" te kunnen zijn he Jopet.
Omdat ik nog steeds té koppig ben om op te geven met die verdomde 990 :D

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Muug »

Koeno wrote: 25 Sep 2023 21:08 15min reset voor filter: Neen, is dat nuttig/nodig?
Koeno.... bij elke wijziging van in- of uitlaattraject moet dat. De moto moet immers opnieuw leren ademen. :thumbsup:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Raketman »

De tweede, dure Yuasa batterij die de geest geeft op den AT. De originele na 2 jaar, de 2de na klein 4 jaar. Aangezien de beschikbaarheid er nu is gaan we eens experimenteren met Lithium batterij met onboard spanningsbewaking. En maar meteen een gepaste externe lader gekocht ook.
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Muug »

Vorige week de carbjes nog eens te goei afgesteld met de Carbtune. En inderdaad, het was zondag zalig rijden, hij nam goed op, acceleerde lekker. Maar 'm is wel 7 keer stilgevallen, zomaar, tijdens het terugschakelen. Twee keer had ik het zelfs niet door, zo stilllekes stopt 'm er mee. Beetje vervelend, maar binnenkort doe ik toch een onderhoudje, 't is al te lang geleden :oops:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by TuttoTerreno »

Stoere bandjes gestoken

Image
Image

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Jopet »

TuttoTerreno wrote: 19 Oct 2023 08:46 Stoere bandjes gestoken
Kom kom TuttoTerreno, gewoon eerlijk zijn, je kon deze banden aan de helft van de prijs kopen omdat het loopvlak maar voor de helft bezet is :lol: :lol: :lol:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Koeno »

Gisteren heeft Hornetjo wat komen goochelen met tangskes & connectorkes...
Op deze manier kan ik nu lampekes aan en uit zetten, nen gps voeden, en handjes verwarmen.
Mijn bijdrage? Ik heb het gat in mijn cockpit geboord om de schakelaar te monteren.

Laten we zeggen:
Jo had stress als hij mij zag boren. :dontknow:
Ik kreeg stress van al dat kabelkes gedoe :whistling:

Nu nog wachten tot de kastjoekes gelevered worden om het vensterke vast te vijzen, want diegene die er waren.... dat pakte precies niet al te goed meer...

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Koeno »

Verdekke toch, de rubber dingetjes om windscherm te bevestigen komen maar niet toe.

Hoe noemt zoiets in't Nederlands?
Ik kom altijd op UK-based webshops uit, maar ik wil gewoon snel iets in huis hebben zonder belachelijke verzendkosten:

Image

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by F M »

Dit staat in de verkeerde rubriek, administrator. Graag verplaatsen naar de rubriek 'had ik al lang willen gedaan hebben aan de moto'.
I am confused. Oh no, maybe not!

Locked