Extra lampekes op de moto...

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Extra lampekes op de moto...

Post by Koeno »

Bijna 1 jaar nadat ik van Stoffel zijn lampekes mocht overhouden, heb ik de tijd/zin/moed gevonden om ze aan te sluiten.
Maar hoe?

Kan iemand op onderstaande foto eens kijken wat ik juist waar moet zetten? :p
Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Extra lampekes op de moto...

Post by duibhce Kaelann »

4 is een relais.
3 kan je verbinden met een circuit dat automatisch aanschakelt wanneer je het contact op zet. Ik gebruik daar graag de nummerplaatverlichting voor.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Extra lampekes op de moto...

Post by Koeno »

dus 3 moet ergens met iets positiefs verbonden worden.
stel dat ik daar een schakelaar tussen wil, dan moet die schakelaar ook ergens met een positieve kant verbonden worden?

User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Extra lampekes op de moto...

Post by Blackbert »

Zo op 't eerste zicht:
n°4 is een relais: primaire kring stuurt de secundaire: gele draad naar schakelaar, schakelaar aan sluit de primaire, wat de secundaire kring sluit.
de secundaire kring is de voeding van de lampen. die start via dat blauw blokje (zekering?) recht op de accu. n°4 is dan de schakelaar, in feite.

Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Extra lampekes op de moto...

Post by Blackbert »

Koeno wrote: 09 Oct 2023 11:55 dus 3 moet ergens met iets positiefs verbonden worden.
stel dat ik daar een schakelaar tussen wil, dan moet die schakelaar ook ergens met een positieve kant verbonden worden?
yup.
en op een lc8 heb je acc1 en acc2 aansluitingen, gezekerd. de ene rechtstreeks op de accu, de andere via het contactslot. stekkers boven de lamp, achter uw dash, bovenaan.
ik heb de stuurkringen voor gps en aux lampen rechtstreeks, op acc1, gezet. kan ik op de gps prutsen zonder contact aan en de lampen geven met 10W genoeg licht om bvb de tent op te zetten na donker.
op acc2 zit de carbverwarming, handvatten en stopcontacten.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Extra lampekes op de moto...

Post by Koeno »

Awesome.

Op de ktm moet ik de elentriek eens goed bekijken want
- handvatverwarming staat bij mij rechtstreeks op batterij.
- GPS staat geschakeld
- die sigarettenaanlsuiting staat ook geschakeld.

Gisteren handvatverwarming vergeten af te zetten en gelukkig wou hij nog starten.

Dus deze week eens tijd maken om zijn snuit er volledig af te halen en den elentriek in orde zetten.
Misschien direct kijken om de gps-houder wat steviger te maken want die wiebelt wat int rond.

User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Extra lampekes op de moto...

Post by Blackbert »

als ik mij niet vergis zijn die acc aansluitingen op de 990 10A gezekerd.
toch de warme handvatten zou ik ook via een relais aansluiten, naast de extra lampen.

gps bovenop het dashbord? met zo'n struktuur? (was vroeger van touratech geloof ik)
Image
zo ja, kijk eens of het deel bovenaan de foto, wat onder het plastic op het frame zit, niet gebroken is.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Extra lampekes op de moto...

Post by Muug »

Azo'n structuur zat ooit op mijn KTM, toen ik die van MotoAdventureStore teruggekocht had. Heb ik er meteen afgesmeten.
Geen flauw idee wat ik daar dan mee gedaan heb.
Maar iets zegt mij dat gij dat van mij niet krijgt (mocht ik het nog vinden) want misschien wil ik dat zelf wel eens gebruiken. 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Extra lampekes op de moto...

Post by Muug »

Ik zit met grote Hella's op de moto. Al heel lang. Eén beugel is zelfs al half af. Misschien moet ik eens beginnen kijken naar LED-equivalenten. :grin:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Extra lampekes op de moto...

Post by Raketman »

Ik denk zelfs dat ik mijn systeem destijds nagemaakt heb voor den uwe...aan de onderste bouten van de tanks. Voor de GPS had ik ook zelf iets gemaakt, maar dat is ondertussen al gekanibaliseerd voor andere dingen.
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Extra lampekes op de moto...

Post by Muug »

Raketman wrote: 09 Oct 2023 23:10 Ik denk zelfs dat ik mijn systeem destijds nagemaakt heb voor den uwe...aan de onderste bouten van de tanks. Voor de GPS had ik ook zelf iets gemaakt, maar dat is ondertussen al gekanibaliseerd voor andere dingen.
ja inderdaad,
maar eigenlijk heb ik al heel lang een beugel van sw-motech die onderaan het balhoofd hangt. Zoiets. Lang geleden dat ik nog gekeken heb :-)

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Extra lampekes op de moto...

Post by Koeno »

Diezelfde beugel heb ik ook.
Die GPS houder die Blackbert toont heb ik ook ergens, maar had ik er afgehaald...
Al rechtstaand zit de gps dan veel te laag...

als ik lampekes & sw-motech beugel monteer zal ik alles eens fotograferen.
Huidige gps zit op ram bal mount die ook boven tellerpartij zit, met relatief lange arme zodat ik gps hoog kan zetten wanneer nodig.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Extra lampekes op de moto...

Post by Muug »

Koeno wrote: 10 Oct 2023 11:24 Al rechtstaand zit de gps dan veel te laag...
ehm, hoe hoog wilt gij die gps hebben? Een half meterke? Een meterke? :pillepalle: :lol:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Extra lampekes op de moto...

Post by Koeno »

Dit vind ik perfecte hoogte...
Al zittend op de moto, moet ik mijn ogen/hoofd maar weinig naar beneden te bewegen.
Al rechtstaand moet ik natuurlijk wat naar beneden kijken, maar niet volledig naar beneden.
Ook kan ik met deze setup de GPS makkelijker kantelen., met die andere beugel leek dat niet echt te lukken..

Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Extra lampekes op de moto...

Post by Blackbert »

Elk voordeel heb ze nadeel.
Grootste nadeel van de RAM setup vind ik dat het nooit stabiel zit. Misschien omdat een Tripy zwaarder is dan een Garmin, maar dat bibbert en zakt weg.
Offroad wordt het helemaal erg.
Met die metalen steun en daarop een Touratech houder bewoog er niks. GPS gekanteld gemonteerd, prima af te lezen in elke positie. En die houder kan op slot.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Extra lampekes op de moto...

Post by Koeno »

Ik ga dus eens op ontdekkingstocht moeten gaan.
Donderdag heb ik de koplamp & zijkuipen al losgemaakt om eens duidelijker beeld te krijgen van de draadjes die erachter zitten.
spijtig genoeg was dat na een bezoekje aan spoed en lig ik sindsdien onder de pijnstiller gekluisterd aan zetel en bed.

los daarvan:

Ik heb momenteel volgende "accesoires":
1. GPS - Voeding
2. Warme handvatjes
3. Die mini-sigarettenaansteker-voeding-ding (hoe noemt dat nu officieel?)
4. de extra lampjes.

Aangezien de gps zelf een batterij heeft mag die aangesloten worden via het contact.
Warme handen zijn enkel nodig tijdens het rijden, dus aansluiten via het contact.
mini-sigarettenaansteker-voeding-ding is voor laden van gsm ofzo, dus best ok als dit enkel via het contact gebeurd.
extra lampjes: mjah, kan nuttig zijn om dit puur via een schakelaar te bedienen. sowieso wil ik wel een schakelaar, want die hoeven niet standaard te branden.

De ktm voorziet mij van 2 acc-aansluitingen.
1tje geschakeld, de andere altijd power on.

Ik vermoed dat alle 4 de accessoires op 1 aansluiting steken wat te zwaar zal zijn.
Natuurlijk zou ik wel het relais van hierboven kunnen gebruiken om de 2de aansluiting ook geschakeld te maken?
en dan kan ik mijn verbruikers verdelen over beide?

klinkt dat logisch en ok?
dan moet ik eens goed kijken en misschien uittekenen welk kabeltje aan welke aansluiting moet komen.
't is dat ik tijd heb.... we liggen hier toch maar half plat...

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Extra lampekes op de moto...

Post by F M »

Ik heb het al eens vermeld, en zelf heb ik ook extra lampjes, maar eigenlijk mag je die niet constant laten branden, want volgens het verkeersreglement zijn dat mistlampen. Dus enkel te gebruiken bij mist en slecht zicht.

Ik zeg het maar...

En voor de rest, beterschap.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply