Gore-Tex

Op en bij de motor, zonder elektriek
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Gore-Tex

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 06 Nov 2023 09:47
Muug wrote: 06 Nov 2023 09:44 Ik zal mij eens forceren om het uit te houden tot het einde. Want ik kan die gast echt niet horen of zien. :devil: Trek het jullie niet aan, 't is persoonlijk. :lipsrsealed2:
't Is een beetje een blaas maar zijn verhaal is wel goed.
:mrgreen:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Gore-Tex

Post by Muug »

Die kerel heeft dat vier jaar geleden al eens allemaal getest blijkbaar



En met dezelfde resultaten.

WTF.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Gore-Tex

Post by Koeno »

Maar (wat hij zelf aanhaalt in het laatste filmpje) ze testen enkel het membraan... niet waar de naden worden samengebracht...
en waar lekt een pak meestal? aan de naden toch?

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Gore-Tex

Post by F M »

Maar dat feit staat los van een vergelijking van de membranen zelf.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Gore-Tex

Post by Koeno »

F M wrote: 07 Nov 2023 09:21 Maar dat feit staat los van een vergelijking van de membranen zelf.
Ja... en Neen...
Wat ben je met een vest waar het membraan een wolkbreuk de baas is, maar waarvan de naden na 10minuten loslaten en dus volledig lek zijn.
De vest is maar zo goed als de zwakste schakel (de "cheap ass" membranen even buiten beschouwing gelaten).

Als D-dry betere naden heeft als Goretex... zou je dan niet eerder voor D-Dry kijken?

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Gore-Tex

Post by Muug »

Koeno wrote: 07 Nov 2023 09:31
F M wrote: 07 Nov 2023 09:21 Maar dat feit staat los van een vergelijking van de membranen zelf.
Ja... en Neen...
Wat ben je met een vest waar het membraan een wolkbreuk de baas is, maar waarvan de naden na 10minuten loslaten en dus volledig lek zijn.
Exact.
En ik dénk ooit gelezen te hebben dat gore-tex op dat vlak toch nog altijd super scoort, omdat ze gigantisch hoge kwaliteitseisen hebben. Dus vanuit dat standpunt bekeken komt de meerprijs van een pak niet enkel van het (te) dure membraan, maar ook tgv de zeer correcte verwerking ervan, die ongetwijfeld dan meer tijd en duurdere machines zal vereisen.
Maar bon: da's een hypothese, eigenlijk zouden we daar meer info/filmpjes van moeten vinden.

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Gore-Tex

Post by petervdc »

Muug wrote: 07 Nov 2023 09:40 En ik dénk ooit gelezen te hebben dat gore-tex op dat vlak toch nog altijd super scoort, omdat ze gigantisch hoge kwaliteitseisen hebben
Mijne rukka had 5j garantie op waterdicht, en er is zelfs een merk dat 10 jaar garantie gaf.
Herstellingen moeten ook naar hun eigen atelier.
Keep going

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Gore-Tex

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 07 Nov 2023 09:40
Koeno wrote: 07 Nov 2023 09:31Ja... en Neen...
Wat ben je met een vest waar het membraan een wolkbreuk de baas is, maar waarvan de naden na 10minuten loslaten en dus volledig lek zijn.
De vest is maar zo goed als de zwakste schakel (de "cheap ass" membranen even buiten beschouwing gelaten).

Als D-dry betere naden heeft als Goretex... zou je dan niet eerder voor D-Dry kijken?
Exact.
En ik dénk ooit gelezen te hebben dat gore-tex op dat vlak toch nog altijd super scoort, omdat ze gigantisch hoge kwaliteitseisen hebben. Dus vanuit dat standpunt bekeken komt de meerprijs van een pak niet enkel van het (te) dure membraan, maar ook tgv de zeer correcte verwerking ervan, die ongetwijfeld dan meer tijd en duurdere machines zal vereisen.
Maar bon: da's een hypothese, eigenlijk zouden we daar meer info/filmpjes van moeten vinden.
Ongetwijfeld en hypothese in één zin, sterk werk! :lol:

Ik lees vooral veel hypotheses:
- Is het effectief zo dat de naden eerst lekken?
- Staat Gore-Tex zelf in voor de kwaliteitscontrole bij de verwerking van hun product?
- Zijn Gore-Tex naden überhaupt effectief beter?

Ik zeg niet dat het allemaal niet zo is, maar vooral van die laatste twee zou ik dan toch eerst wat dingen willen zien/lezen alvorens die als waarheid aan te nemen.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Gore-Tex

Post by Schussboelie »

petervdc wrote: 07 Nov 2023 12:06en er is zelfs een merk dat 10 jaar garantie gaf.
Stadler.
Maar die garantie geldt op al hun producten, niet enkel op de stukken waar Gore-Tex in verwerkt is.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Gore-Tex

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 07 Nov 2023 12:08
Muug wrote: 07 Nov 2023 09:40 Exact.
En ik dénk ooit gelezen te hebben dat gore-tex op dat vlak toch nog altijd super scoort, omdat ze gigantisch hoge kwaliteitseisen hebben. Dus vanuit dat standpunt bekeken komt de meerprijs van een pak niet enkel van het (te) dure membraan, maar ook tgv de zeer correcte verwerking ervan, die ongetwijfeld dan meer tijd en duurdere machines zal vereisen.
Maar bon: da's een hypothese, eigenlijk zouden we daar meer info/filmpjes van moeten vinden.
Ongetwijfeld en hypothese in één zin, sterk werk! :lol:

Ik lees vooral veel hypotheses:
- Is het effectief zo dat de naden eerst lekken?
- Staat Gore-Tex zelf in voor de kwaliteitscontrole bij de verwerking van hun product?
- Zijn Gore-Tex naden überhaupt effectief beter?

Ik zeg niet dat het allemaal niet zo is, maar vooral van die laatste twee zou ik dan toch eerst wat dingen willen zien/lezen alvorens die als waarheid aan te nemen.
Inderdaad, binnen een hypothese is het woord "ongetwijfeld" perfect bruikbaar.

Verder: laten we allen op zoek gaan naar relevante docu/filmpjes/websites!

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Gore-Tex

Post by F M »

Koeno wrote: 07 Nov 2023 09:31
F M wrote: 07 Nov 2023 09:21 Maar dat feit staat los van een vergelijking van de membranen zelf.
Ja... en Neen...
Wat ben je met een vest waar het membraan een wolkbreuk de baas is, maar waarvan de naden na 10minuten loslaten en dus volledig lek zijn.
Dan ben je vesten aan het vergelijken. De vergelijking van de membranen zelf staat daar nog altijd los van. :geek:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Gore-Tex

Post by Stefke »

Schussboelie wrote: 07 Nov 2023 12:10
petervdc wrote: 07 Nov 2023 12:06en er is zelfs een merk dat 10 jaar garantie gaf.
Stadler.
Maar die garantie geldt op al hun producten, niet enkel op de stukken waar Gore-Tex in verwerkt is.
Yep, 10 jaar. Tot je na 3 jaar beroep doet op die garantie.... Ja maar meneer...dit en dat en zo dat is toch uitzonderlijk gebruik en blablablabla... :veryangry:

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Gore-Tex

Post by Blackbert »

Stefke wrote: 07 Nov 2023 17:39
Schussboelie wrote: 07 Nov 2023 12:10
Stadler.
Maar die garantie geldt op al hun producten, niet enkel op de stukken waar Gore-Tex in verwerkt is.
Yep, 10 jaar. Tot je na 3 jaar beroep doet op die garantie.... Ja maar meneer...dit en dat en zo dat is toch uitzonderlijk gebruik en blablablabla... :veryangry:
Zoals wanneer je de Yamaha XTZ660 gebruikte waar ze die voor adverteerden en dan in het riet gestuurd werd wanneer stof en zand langs de luchtfilter naar binnen kwam ...
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Gore-Tex

Post by OzzePaa »

Tegen een buitje kunnen, toegegeven met beschutting van iet of wat fatsoenlijke ruit(en), mijn zomerpakjes ook zonder Gore-Tex.
Als het dan wat langer/feller gaat druppelen zijn in een paar luttele minuutjes de (hoog-aansluitende) regenbroek en het ooit op een beurs gescoord regenjasje mét kap van Markem Image Inkjetprinters aangetrokken. Houdt water buiten én helaas wel alst te lang duurt ook binnen, maar voldeed tot nu toe toch al tijdens zowel alle dagtripkes als bergreisjes van 10 dagen.
Het probleem is dat ik nogal eens denk dat het "sebiet wel gedaan zal zijn met regenen" ... ;) :lol:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Gore-Tex

Post by Muug »

maar bij zware hoosbuien kruipt dat water toch omhoog, tegen de broek op, onder uw jas dus, tot ge nattigheid voelt? Capillariteit en zo van die dingen?

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Gore-Tex

Post by Blackbert »

Muug wrote: 08 Nov 2023 15:39 maar bij zware hoosbuien kruipt dat water toch omhoog, tegen de broek op, onder uw jas dus, tot ge nattigheid voelt? Capillariteit en zo van die dingen?
Beetje langzamer rijden en da's opgelost. :dontknow:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Gore-Tex

Post by Blackbert »

Misschien is er nog wel iemand die ze verder uiteen trok en de techniek heeft besproken, maar: al heel veel wat ge misschien wel al wist over textielpakken.



Waarna ik een beetje ging zoeken: oa Revit en Dane hebben pakken met een los (gtx)membraan dat je ook over de eigenlijke jas kan dragen.
Handig en snel, maar dat zal een redelijk duur moment worden als je tegen de grond gaat. Een regenfrakske van uit de fietswinkel dan maar? Ademen zal die membraanfrak toch niet doen als 't regent.
Na alles wat ik al gelezen heb: Goretex is duur wegens de licentie die je nodig hebt om het te gebruiken, en omwille van de hoge kwaliteitseisen die ze stellen aan de verwerking (naden en zo). Als andere membranen op dezelfde wijze verwerkt worden zal de prijs toch lager zijn voor even goede kwaliteit. Maar dat weet je dus niet, en bij RAD uw schaar bovenhalen zullen ze ook niet toejuichen. Verder lijkt vooral de thermische component wel eens beter te kunnen.
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply