zucht ok laat de theorie'kes maar komen.
Dus situatie schets:
- vorig week zaterdag (23 december) heb ik de ktm een dagje aan de druppellader gehangen (omdat hij alweer een tijdje stilstond).
- Eergisteren (27 december) wou ik ermee wegrijden maar motor gaf een pufje maar startte niet (zie filmpje vorige post).
- Gisteren (28december) de batterij gemeten:
Contact uit: 12,2V
Contact aan: 11.8V
Startpoging: tot 8 volt zakken
mijn conclusie: batterij te plat/stuk, want op 4 dagen tijd dus eigenlijk de oempfh kwijt om te starten).
- gisteren de batterij aan de lader gehangen (you never know) maar stiekem ook al batterij besteld.
- Deze ochtend batterij gemeten:
Contact uit: +/-12,6V
Contact aan: +/- 12.2V
Startpoging: tot 9,5 volt zakken en? vlam dat beest start opnieuw.
nu ik dacht altijd dat een batterij niet onder de 10volt mocht komen bij een startpoging.
Ik begrijp dat een 1-liter V-twin mogelijks wat meer vraagt van een batterij?
Dus in hoeverre mag die tot 9,5V zakken?
op mijn dashboard heb ik zo'n kleine din sigaretten-aansluiting.
Zou ik daar een volt-meter kunnen op zetten:
https://www.bol.com/be/nl/p/3-in-1-usb- ... 0126638726
geeft dat een realistische meting? (wetende dat er wss een zekering of dergelijke tussen die sigarettenplug & batterij zit?)
't zou alleszins helpen om bij contact aan/uit -> Starten -> rijden het voltage eens in de gaten te houden?