Vraag ivm de gele ruit, verkeersbord voorrangsweg

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Vraag ivm de gele ruit, verkeersbord voorrangsweg

Post by Muug »

We kennen het allemaal: het verkeersbord B01, zijnde de gele ruit met witte rand, die wijst dat je op een voorrangsweg rijdt.
Mijn vraag: moet dit na elk kruispunt herhaald worden?
Waarom vraag ik dat: als rij-instructeur (van mijn dochter) , heb ik de afgelopen maanden de indruk gekregen dat die borden na quasi elk kruispunt herhaald worden. Wat mij in strijd lijkt met de essentie van het bord: zolang je het bord "einde voorrangsweg" niet tegenkomt, heb je op de kruispunten voorrang want je rijdt op de voorrangsweg. Dus is er geen herhaling nodig.

't lijkt mij vreemd dat het na elk kruispunt herhaald wordt, omdat het dan eigenlijk min of meer de rol speelt van de klassieke B03, het driehoekige bord met de "raket" op dat aangeeft dat je een voorrangskruispunt nadert.

Ik ben benieuwd naar het antwoord van een beroepsmatige instructeur. :thumbsup:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Vraag ivm de gele ruit, verkeersbord voorrangsweg

Post by F M »

Als je dat niet herhaalt, hoe ga je dan weten dat je op een voorrangsweg bent als je uit de zijstraat komt?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Vraag ivm de gele ruit, verkeersbord voorrangsweg

Post by Muug »

F M wrote: 30 Jan 2024 13:34 Als je dat niet herhaalt, hoe ga je dan weten dat je op een voorrangsweg bent als je uit de zijstraat komt?
Hey, da's een mooie opmerking. :thumbsup:
Maar, door steeds na elk kruispunt te herhalen dat je op een voorrangsweg rijdt, tja, dan maak je die voorrangswegborden eigenlijk geheel overbodig eh. Je kan ook gewoon eenvoudigweg werken met de voorrangskruispuntborden.

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Vraag ivm de gele ruit, verkeersbord voorrangsweg

Post by Jopet »

Verkeersbord B1 is in België een omgekeerde rood/witte driehoek en betekend plaats in de onmiddellijke nabijheid van een plaats waar een bestuurder voorrang moet verlenen.

B9 is echter het geel witte ruit waarover je sprak en is een verkeersbord dat aangeeft dat je je op een voorrangsweg bevindt, dit moet op elk kruispunt herhaald worden want zo'n borden vervallen na elk kruispunt.

De meeste borden die afwijken van de normale regels moeten na elk kruispunt herhaald worden want net zoals Frans reeds aan gaf hoe kun je anders weten wat de regel is als je uit zo'n zijstraat komt.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Vraag ivm de gele ruit, verkeersbord voorrangsweg

Post by Muug »

De B9 inderdaad, stoute Google. :thumbsdown:

Dat ze herhaald moeten worden snap ik. Maar de meerwaarde ontgaat me totaal.
Of je nu voor een voorrangskruispunt een B15 zet , of na een kruispunt een B9, er is in de praktijk totaal geen enkel verschil toch? :dontknow: Niet voor wie voorrang heeft, niet voor wie geen voorrang heeft.

Online
User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Vraag ivm de gele ruit, verkeersbord voorrangsweg

Post by Stefke »

Muug wrote: 30 Jan 2024 13:47 Maar, door steeds na elk kruispunt te herhalen dat je op een voorrangsweg rijdt, tja, dan maak je die voorrangswegborden eigenlijk geheel overbodig eh. Je kan ook gewoon eenvoudigweg werken met de voorrangskruispuntborden.
Neen, want aan bord B9 Image hangt bij mijn weten ook nog een parkeerverbod op de rijbaan vast buiten bebouwde kom. Aan bord B15 Image niet.
Samengevat:
Image je zit nog steeds op de voorrangsweg, dus voorrang op verkeer dat van links en/of rechts kan komen, parkeerverbod op de rijbaan buiten bebouwde kom. Bord geldig tot Image
Image je hebt voorrang aan het kruispunt dat je nadert, geeft soms plaatsgesteldheid weer, straat li+re, straat re, straat schuin li of schuin re,.... niks meer niks minder en niet meer van toepassing na het kruispunt.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Vraag ivm de gele ruit, verkeersbord voorrangsweg

Post by Muug »

Wel, dat parkeerverbod buiten de beb. kom lijkt mij dan ook het enige wezenlijke verschil?
Want verkeer dat van links of rechts kan komen, komt van een kruispunt, en daar kan je evengoed een B15 zetten.
Die B15 geeft zelfs meer detail ivm de verkeersgesteldheid dan een B9.

Afin, afgezien dan van dat parkeerverbod, lijkt de B9 mij tegenwoordig gigantisch overbodig. Vooral in 't licht van 't feit dat meer en meer gemeentes afstappen van de voorrang aan rechts-kruispunten en verkiezen om er voorrangskruispunten van te maken.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Vraag ivm de gele ruit, verkeersbord voorrangsweg

Post by Koeno »

Stefke wrote: 30 Jan 2024 15:25
Muug wrote: 30 Jan 2024 13:47 Maar, door steeds na elk kruispunt te herhalen dat je op een voorrangsweg rijdt, tja, dan maak je die voorrangswegborden eigenlijk geheel overbodig eh. Je kan ook gewoon eenvoudigweg werken met de voorrangskruispuntborden.
Neen, want aan bord B9 Image hangt bij mijn weten ook nog een parkeerverbod op de rijbaan vast buiten bebouwde kom.
Niet dat ik je niet geloof maar.... klopt dat parkeer ding erbij wel?
Ik viel van mijn stoel dus dacht: dat wil ik bevestigd zien... maar ik vind dat nergens online (op 1 2 3 googeleroe).
En meestal trek ik de kennis van een rij instructeur niet zomaar in twijfel :p

Online
User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Vraag ivm de gele ruit, verkeersbord voorrangsweg

Post by Stefke »

Koeno wrote: 30 Jan 2024 15:53 Ik viel van mijn stoel dus dacht: dat wil ik bevestigd zien... maar ik vind dat nergens online (op 1 2 3 googeleroe).
Artikel 25. Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :



......
8° buiten de bebouwde kommen op de rijbaan van een openbare weg waarop het verkeersbord B9 is aangebracht;

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Vraag ivm de gele ruit, verkeersbord voorrangsweg

Post by Muug »

Koeno, over dat punt was ik wel zeker dat Stefke het bij het rechte eind had. :grin: Als er nu één ding is waar een rij-instructeur écht alles over weet, is dat het verkeersreglement. 8-) Man, ge wilt niet weten hoe moeilijk die examens zijn om dat brevet te verkrijgen. ;)

Dus, als we kunnen terugkeren tot de kern van mijn topic: heeft de B9 (denken we even dat parkeerverbod weg) een meerwaarde tov de B15. ;)

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Vraag ivm de gele ruit, verkeersbord voorrangsweg

Post by Jopet »

en soms leiden die 2 borden tot een totaal absurde situatie....

Image

Bord B1 zegt dat ik voorrang moet verlenen aan het verkeer die links van mijn baanvak rijdt en op mijn baanvak wilt invoegen, dit mogen ze pas 50 meter verder waar de eerste onderbroken lijn begint maar wat staat daar dan rechts van mij, inderdaad bord B9 dat zegt dat ik op een voorrangsweg zit.... wat dus betekend dat ik vanaf dat bord op een voorrangsweg zit en dat het verkeer links van mij terug moet voorrang verlenen..... :pillepalle: :dontknow: :wall:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Online
User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Vraag ivm de gele ruit, verkeersbord voorrangsweg

Post by Stefke »

Muug wrote: 30 Jan 2024 16:07 Koeno, over dat punt was ik wel zeker dat Stefke het bij het rechte eind had. :grin: Als er nu één ding is waar een rij-instructeur écht alles over weet, is dat het verkeersreglement.
tja, dat zou mogen, maar ik ben ook maar Jan modaal die niet alles weet :dontknow:

Wat ik wel weet, pakweg 20 jaar geleden stond hier niks, gewoon voorrang aan rechts, 90km/u klaar. Nooit problemen geweest.
Vandaag zes extra palen en borden... :dontknow:
Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Vraag ivm de gele ruit, verkeersbord voorrangsweg

Post by Blackbert »

Licht gerelateerd: Er zijn blijkbaar mensen die 30 per uur nog te snel vinden op sommige plaatsen. Daarom hebben ze een voorstel gedaan om er nog wat kilometers af te pitsen. Inclusief bijhorend verkeersbord.

Image
grease up your baby for a ball on the hill

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Vraag ivm de gele ruit, verkeersbord voorrangsweg

Post by Stoffel »

Ik heb in het Brusselse al verschillende 20km/u borden tegengekomen :wall:
Eens curieus hoelang het duurt vooraleer de eerste hier in de buurt gaan komen :evil:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Post Reply