black magic elendetriek

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
Post Reply
User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

black magic elendetriek

Post by Blackbert »

Mijn zuster had een Navara en een aanhanger. Dat werkte, die verlichting.
Paar weken terug stopte de Navara ermee (Turbo kaput en bijgevolg blok ook schade), dus andere auto kopen.
Ze hangt haar kar eraan en binnen wordt het ineens een karaokekot. Oei. Naar de garage, auto uitmeten: ok, kar aan een andere auto: idem.
Ja, 't zal aan de kar liggen.

't Begon al met 3 van de 7 draadjes niet meer vast aan de stekker. Strippen, hulsje erover en inpluggen. 1 achterlicht. :?
Kar aan mijn auto: ha, 2 pinkers branden als achterlicht. Vooruitgang. Maar de rest doet niks. Mee naar huis dat ding.
Om te beginnen de draadjes volgens het klassieke schema aan de stekker aangesloten.
Alles werkt behalve R pinker en mistlamp.
R pinker: meet 12V op de contacten zonder lamp, lamp erin: niks. Bleek de pin in de stekker net iets te "vuil" om de stroom aan te kunnen.
Mistlamp van mijn auto had ook slecht contact, voet proper gemaakt, ok. Stekker erin, mistlamp auto uit en kar aan. :ricky:

Vandeweek gaan we zien of het aan haar auto ook werkt.

Geleerd, bevestigd: ALLE contacten van dat systeem moeten goed corrosievrij zijn.
12V onbelast is niet hetzelfde als 12V belast.
De pries onder die Navara moet willekeurig bedraad zijn geweest.

BTW, herstelling kost 800€ (turbo), 3000€ (motor met garantie), Nog honderden €€ voor roetfilter (dé oorzaak?), koppeling en zo verder. En dan nog de werkuren. Ne rijdende van 2012 loopt tussen 10 en 12000€.
Iemand die meer wil geven dan het bod van 2100€?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: black magic elendetriek

Post by Bij »

klinkt bekend....
die priezen aan de kar die zien af en oxideren redelijk snel. Bij mijne remork is dat ondertussen pries nummer 5 (ding is ook al meer dan 20 jaar oud :oops: )
Ik behandel die nu regelmatig met Contactcleaner. Nadien met de bus vaselinespray een dun laagske op de contacten leggen :thumbsup:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: black magic elendetriek

Post by Raketman »

Ja, een remork is een schoon voorbeeld van hoe elektrische panne's iemand tot waanzin kan drijven, anderzijds is het toch ook wel enorm basic en laat goed zien hoe strikt ge basisregels bij elektriciteit moet toepassen...
Nil volentibus arduum

User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: black magic elendetriek

Post by Blackbert »

Voordeel is wel dat een deel van de job liggend werk is.
Nadeel: die armaturen met bajonetfittings zijn niet gemaakt voor volwassen vingers.
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply