R1300 GS

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: R1300 GS

Post by TuttoTerreno »

Brute pech met de test motoren voor journalisten. Alweer.

https://www.1000ps.de/modellnews-301106 ... kilometern

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

De R1300GS waarmee BIKE gereden heeft viel op het einde van de eerste dag onder het rijden stil en ze hebben hem niet meer gestart gekregen. BMW is hem komen halen.

Online
Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: R1300 GS

Post by Jopet »

Doet mij terugdenken aan een testrit met een Renault truck, voor de niet kenners en direct denken wat wil je met die Franse merken, een Renault truck is eigenlijk volledig Volvo maar met een Renault body.
Tijdens mijn test rit begeeft de turbo het, komen stukjes in de motor terecht en aangezien een diesel een zelfontbrander is slaat de motor op hol door de onbeperkte toevoer van olie tot de boel onder mij ontplofte.....
Voor diegene die hoopte hier een foto van te zien, helaas... :dontknow: Als je iets onder je hoort ploffen en en 2 seconden later is alles onder rook dan denk je maar aan 1 ding en dat is zo rap mogelijk uit die die cabine en op een veilige afstand gaan staan. Nu direct daarna besef je wel dat dit geen vuur is maar stoom maar heb toch een paar minuten gewacht om terug in de cabine te kruipen en mijn gsm te nemen.
Qua testrit met een nieuw model kan dit wel tellen en ja desondanks ondertussen al de 2de van dit type aan het verslijten.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat zelfs zo'n tegenslagen tijdens de testritten mensen niet zullen weerhouden van een GS1300 te kopen, sommigen willen gewoon zo'n eerste model....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: R1300 GS

Post by F M »

Tja,

Ik denk toch dikwijls dat als ik de lotto zou winnen, ik waarschijnlijk toch eens de nieuwe GS zou kopen. Ik bedoel maar, als je genoeg geld hebt, wat maakt het uit als je moto moet vervangen worden, of dat je kosten riskeert.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: R1300 GS

Post by Koeno »

Ondanks de haat dat sommigen hebben tegen een GS...
Het is mogelijks dé beste moto die ik tot nu toe onder mijn gat gehad heb...
Sportiefkes op de baan, All/Off-road, Rustig toerke doen, met 2 & bagage, Alleen met bagage...

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

Volledig akkoord. Het is een fascinerend complete moto.
En dat 'm te hoog zou zijn is zelfs geen excuus meer met de nieuwste (die om en bij de 25000 euro kost als ge er wat opties tegen smijt), want hij zakt de volle 9 cm naar beneden als ge wilt opstappen.

Nee, mijn grootste probleem met de GS is dat 'm zo enorm is uitgebouwd, tot een monsterlijk groot en breed exemplaar.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: R1300 GS

Post by Koeno »

Muug wrote: 15 Feb 2024 10:19 Nee, mijn grootste probleem met de GS is dat 'm zo enorm is uitgebouwd, tot een monsterlijk groot en breed exemplaar.
Daar ben ik dan wel mee akkoord...
Naar mijn gevoel is de R1200GS LC (en 1250 GS) niet zoveel smaller meer als mijn vorige GS Adventure...
Maar ook daar, dat is ook iets visueel....
ik heb zelden problemen gehad met mijn GSa ergens tussen te sturen... (ook in file momenten).

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: R1300 GS

Post by Stefke »

Muug wrote: 15 Feb 2024 10:19 Nee, mijn grootste probleem met de GS is dat 'm zo enorm is uitgebouwd, tot een monsterlijk groot en breed exemplaar.
De 1300 oogt toch een stuk kleiner en smaller. Telkens ik ze zie passeren heb ik het niet direct door dat het een 1300GS is.. :?

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

Stefke wrote: 15 Feb 2024 10:57
Muug wrote: 15 Feb 2024 10:19 Nee, mijn grootste probleem met de GS is dat 'm zo enorm is uitgebouwd, tot een monsterlijk groot en breed exemplaar.
De 1300 oogt toch een stuk kleiner en smaller. Telkens ik ze zie passeren heb ik het niet direct door dat het een 1300GS is.. :?
De gewone GSsen hebben altijd relatief "klein" en smal geoogd (denk aan de eerste gele 1200GS), behalve dan de nieuwste 1250GS die al bijna zo breed was als een GSA.
Maar de GSA's zijn altijd al opgeblazen moto's geweest (toch sinds de 1200's) en dat zal bij die 1300-reeks niet anders zijn.

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: R1300 GS

Post by Stoffel »

Die GSA modellen heb ik altijd machtig gevonden :thumbsup:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: R1300 GS

Post by Blackbert »

Buiten die van motomental Bart, was de coolste GS den deze.
Image

En de coolste GSA deze 1150.
Image

Daarna steeds maar verder van werkpaard naar luxepaard opgeschoven. En obesitas ontwikkeld, vooral de GSA.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: R1300 GS

Post by Koeno »

Goh, mijn model R 1200 GSa woog minder als de R 1150 GSa en had volgens mij maar 3 extra opties tov de 1150 zijnde ESA & tractiecontrole?
Verder was dat voor mij een stevig gebruikt werkpaard (maar ik was daar misschien een uitzondering).

De huidige versies zijn meer een parade paardje geworden...
Maar als ik een FrederikW zijn reisverslag lees van Marokko... Dan euhm, lijkt mij die Gsa LC nog steeds een echte allroad...

maar goed, ik ben misschien niet meer zo'n neutraal persoon op dat vlak :D

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: R1300 GS

Post by den Bullet »

Blackbert wrote: 15 Feb 2024 20:52 Buiten die van motomental Bart, was de coolste GS den deze.
Image

En de coolste GSA deze 1150.
Image

Daarna steeds maar verder van werkpaard naar luxepaard opgeschoven. En obesitas ontwikkeld, vooral de GSA.
Den 1150 dus ... 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

De 1150 BumbleBee is de coolste inderdaad. Zeer zeldzaam.

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: R1300 GS

Post by Blackbert »

Koeno wrote: 15 Feb 2024 23:00 Goh, mijn model R 1200 GSa woog minder als de R 1150 GSa en had volgens mij maar 3 extra opties tov de 1150 zijnde ESA & tractiecontrole?
Verder was dat voor mij een stevig gebruikt werkpaard (maar ik was daar misschien een uitzondering).

De huidige versies zijn meer een parade paardje geworden...
Maar als ik een FrederikW zijn reisverslag lees van Marokko... Dan euhm, lijkt mij die Gsa LC nog steeds een echte allroad...

maar goed, ik ben misschien niet meer zo'n neutraal persoon op dat vlak :D
Ow wel, ik had het zelfs niet eens over het gewicht. Maar zeg nu zelf:
ImageImage
En ja, er zijn veel mensen die met een GS(A) dingen doen waar ik jaloers op ben.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: R1300 GS

Post by Koeno »

Maar nu vergelijk je een gewone 1150 GS met een 1250GSA?
1150GSA tank is ook vrij breed in deze...

Image

Maar goed, de nieuwere zien er inderdaad iets groter uit... maar wegen minder... ;-)

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: R1300 GS

Post by Blackbert »

My bad.
Anyway, respect voor de mensen die zo'n bakbeest naast de weg gebruiken. 't Is waarschijnlijk in mijn hoofd wegens geen ervaring.
Maar dan bedenkt ik weer dat ik met de GW1200 van mijn pa achtjes kon draaien met het stuur tegen de aanslag. Daarom geen oordeel 'op het zicht'. Beloofd.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

Blackbert wrote: 16 Feb 2024 09:29 Image
Nog een sjanse dat het stuur wat uitsteekt, anders zou 'm bij een valpartij blijven rollen, zo rond dat die is geworden zeg. :grin:

Doet mij denken aan veel mensen, die met de jaren ook dikker en dikker worden. :mrgreen:

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: R1300 GS

Post by den Bullet »

Blackbert wrote: 16 Feb 2024 09:29
Koeno wrote: 15 Feb 2024 23:00 Goh, mijn model R 1200 GSa woog minder als de R 1150 GSa en had volgens mij maar 3 extra opties tov de 1150 zijnde ESA & tractiecontrole?
Verder was dat voor mij een stevig gebruikt werkpaard (maar ik was daar misschien een uitzondering).

De huidige versies zijn meer een parade paardje geworden...
Maar als ik een FrederikW zijn reisverslag lees van Marokko... Dan euhm, lijkt mij die Gsa LC nog steeds een echte allroad...

maar goed, ik ben misschien niet meer zo'n neutraal persoon op dat vlak :D
Ow wel, ik had het zelfs niet eens over het gewicht. Maar zeg nu zelf:
ImageImage
En ja, er zijn veel mensen die met een GS(A) dingen doen waar ik jaloers op ben.
'T gene da 'k wilde zeggen ... 8-)

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: R1300 GS

Post by Stoffel »

Muug wrote: 16 Feb 2024 13:29
Blackbert wrote: 16 Feb 2024 09:29 Image
Nog een sjanse dat het stuur wat uitsteekt, anders zou 'm bij een valpartij blijven rollen, zo rond dat die is geworden zeg. :grin:

Doet mij denken aan veel mensen, die met de jaren ook dikker en dikker worden. :mrgreen:
Das ook hun doelpubliek volgens mij… om ter rondst :mrgreen:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Post Reply