Zoveel vreemde bandenmerken tegenwoordig

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Zoveel vreemde bandenmerken tegenwoordig

Post by Muug »

sjonge jonge,

dan denk je even rustig wat banden te bekijken op pneus-online, en dan kom je massa's - voor mij - onbekende merken tegen. Minerva, Superia, Fortuna, Atlas, Tracmax, A-Plus, Ovation, Landsail, Hifly, Nankang en ga zo maar door :pillepalle: :o :shock: :pillepalle: Is de grote Chinsese invatie al begonnen? :dontknow:

Wat moet ik daar nu van denken? Zijn dat bekende merken die ik gewoon niet ken? Hoe presteren die? Hoe goed of slecht zijn die in vergelijking met de traditionele merken?

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Zoveel vreemde bandenmerken tegenwoordig

Post by Stoffel »

Ik heb het ook al gezien, veel onbekende merken voor mij.
Voor de moto’s ga ik altijd voor de bekende premium merken, voor de wagen Google ik een beetje welke de beste uit de tests komen en die kies ik dan meestal.
Ik moet wel zeggen dat echt banden oprijden hier de laatste jaren niet meer van toepassing is en ik ze enkele vervang omwille van de leeftijd of barstjes beginnen te vertonen :peepwall:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Zoveel vreemde bandenmerken tegenwoordig

Post by Stefke »

Muug wrote: 07 Jan 2023 12:10 Wat moet ik daar nu van denken? Zijn dat bekende merken die ik gewoon niet ken? Hoe presteren die? Hoe goed of slecht zijn die in vergelijking met de traditionele merken?
Dat is toch niet zo moeilijk, zo een bandje van 50 euro kan toch nooit tippen een zelfde maat premium merk welke dan het dubbele kost? :dontknow: En dan moet ge voor uzelf uitmaken hoeveel ge daar mee gaat rijden en welke rijstijl ge er op na houdt natuurlijk.
Ik heb 4 nieuwe Tracmax banden zitten onder mijn Civic. Veel keuze was er niet in de maat 155/80/12... :roll: Maar om 500km per jaar rustig mee te rijden onder droge omstandigheden zal dat wel volstaan denk ik... Ik denk dat al die merken het wel goed genoeg doen en gekend zijn in de oosterse en aziatische landen. :dontknow:

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Zoveel vreemde bandenmerken tegenwoordig

Post by Jopet »

Ik denk dat in normale omstandigheden elke band wel zal voldoen, dus in een droge omgeving met een veilige rijstijl zie ik geen probleem, maar wat in extreme omstandigheden?
Hoe reageren die banden wanneer je in de regen rijdt, en dan vooral als je eens hard in de remmen moet gaan, hoe ver kun je die banden betrouwen in de bochten, kun je ermee de limiet van je motor opzoeken?
Ik zou het niet durven om op mijn GSa een Minerva, Superia, Fortuna, Atlas, Tracmax, A-Plus, Ovation, Landsail, Hifly, Nankang te leggen.
Daarentegen, mocht ik bvb een oldtimer moto hebben en die enkel uithaal bij droog weer en er rustig mee zou rondtoeren dan zal het merk waarschijnlijk wel geen rol spelen.

Je mag niet vergeten dat bij banden onze mindset ook een rol speelt, als je al op voorhand denkt dat zal een mindere band zijn omdat hij ongekend is dan zul je er ook weinig vertrouwen in hebben.

Dus Muug, probeer eens al die merken uit en laat ons weten wat je er van vind :ricky:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zoveel vreemde bandenmerken tegenwoordig

Post by Muug »

Lol, op mijn ouwe T4 zouden ze niet misstaan denk ik. Maar daar ga ik toch liever voor Michelin Agilis CrossClimate+ of 2, lekker veel grip op natte campingweides, en Noorse gravel. :thumbsup:

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Zoveel vreemde bandenmerken tegenwoordig

Post by Stefke »

Ik zou dan voor een setje General Grabber AT3 gaan. Ik heb ooit zo een nieuw setje gemist op stalen velgen, de vraagprijs was toen 250 euro. :wall: Maar er zijn nog wel wat merken die het blijkbaar goed doen onder een t4. Cooper, BF goodrich, enfin je vindt vast wel wat op het t4 forum...

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zoveel vreemde bandenmerken tegenwoordig

Post by Muug »

De BF Goodrich lijkt mij te vergelijken met de TKC80, er zijn grote voorstanders en grote tegenstanders. :mrgreen:
De General Grabber AT3 heb ik al regelmatig zien passeren, veel goeie commentaar over. Behalve natuurlijk dat ie in de regen een ramp is. En dat houdt mij toch wel tegen om die te kopen.
Zou jij die AT3 durven opleggen, om heel het jaar te gebruiken? :dontknow:

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Zoveel vreemde bandenmerken tegenwoordig

Post by Stefke »

Muug wrote: 08 Jan 2023 22:19 De BF Goodrich lijkt mij te vergelijken met de TKC80, er zijn grote voorstanders en grote tegenstanders. :mrgreen:
De General Grabber AT3 heb ik al regelmatig zien passeren, veel goeie commentaar over. Behalve natuurlijk dat ie in de regen een ramp is. En dat houdt mij toch wel tegen om die te kopen.
Zou jij die AT3 durven opleggen, om heel het jaar te gebruiken? :dontknow:
Dat zal wel zijn, 2ton bus met 78pk en 4x4 is nu niet direct het scheurijzer waar je met rokende banden en op 2 wielen het hoekje mee om gaat. :ricky:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Zoveel vreemde bandenmerken tegenwoordig

Post by duibhce Kaelann »

Atlas is alvast geen nieuw bandenmerk. Is een oud Amerikaans merk dat is overgenomen door de Chinezen. De banden worden gemaakt in Thailand. In Turkije en Bulgarije zijn ze redelijk veel in gebruik.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zoveel vreemde bandenmerken tegenwoordig

Post by Muug »

Stefke wrote: 08 Jan 2023 23:15
Muug wrote: 08 Jan 2023 22:19 De BF Goodrich lijkt mij te vergelijken met de TKC80, er zijn grote voorstanders en grote tegenstanders. :mrgreen:
De General Grabber AT3 heb ik al regelmatig zien passeren, veel goeie commentaar over. Behalve natuurlijk dat ie in de regen een ramp is. En dat houdt mij toch wel tegen om die te kopen.
Zou jij die AT3 durven opleggen, om heel het jaar te gebruiken? :dontknow:
Dat zal wel zijn, 2ton bus met 78pk en 4x4 is nu niet direct het scheurijzer waar je met rokende banden en op 2 wielen het hoekje mee om gaat. :ricky:
Wel, de mijne heeft er 102, maar ik dacht eerder aan grip in de regen, en noodstops en zo, want AT's zijn daar echt niet zo geweldig in.

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Zoveel vreemde bandenmerken tegenwoordig

Post by Blackbert »

Tenzij je van plan bent zwaar offroad te gaan, massa's modder en zo, denk ik dat je best zal af zijn met een goeie allseasonband.
Met de zomerbanden op mijn bus, voorwielaandrijving, 2,2T, 160pk, krijg ik geen serieuze aanhanger van doorweekt gras getrokken. Op de winterbanden is het geen probleem. Als voorbeeld.
Alles offroad, all terrain etc zal u laten inboeten aan comfort, verbruik, lawaai en grip in de regen. Het ziet er wel cool uit.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zoveel vreemde bandenmerken tegenwoordig

Post by Muug »

Leuke test hier, vergelijking van een hele resem allseasons voor SUV's, en die Grabber AT3 als referentie ertussen. Er is vanzelfsprekend ook een zomerband als referentie.
https://www.tyrereviews.com/Article/201 ... e-Test.htm
De CrossClimate doet het eigenlijk wel erg goed, als allseasonband. De AT3 daarentegen :( Die wint dan wél de rolgeluidstest, wat vrij koddig is toch.

't is dat de band ook grip moet geven in bochten in de regen. Niet enkel bij noodstops. De winterbanden op mijn Yeti bvb, zijn brol. Een aantal jaren geleden heb ik 2dehands voor 400euro een setje wielen gekocht met allseasonbanden (met m+s symbool), omdat we tussen Kerst en Nieuw graag naar de Oostkantons gaan. Wel, die gripperen in de regen gi-gan-tisch slecht. Zelfs op een natte rotonde of een afrit moet ik heel braafkes rijden of ik schuif gewoon weg. Pas op, dat kan plezant zijn. :mrgreen: Maar 't is er toch wel wat over. (ondertussen sneeuwt het ginder niet meer tussen K en N, dus 'k zou die set beter verkopen of zo).

@Blackbert: ik zal dan met die crossclimates ne keer bij u passeren en zien of ik uw zware remork kan lostrekken. :grin: Da's dan ook meteen een goeie test om te zien of die syncro-koppeling wel nog werkt, eigenlijk. :|

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Zoveel vreemde bandenmerken tegenwoordig

Post by Blackbert »

ik roep als 'm vol zit. ;)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Zoveel vreemde bandenmerken tegenwoordig

Post by Droopy »

Muug wrote: 07 Jan 2023 12:10 sjonge jonge,

dan denk je even rustig wat banden te bekijken op pneus-online, en dan kom je massa's - voor mij - onbekende merken tegen. Minerva, Superia, Fortuna, Atlas, Tracmax, A-Plus, Ovation, Landsail, Hifly, Nankang en ga zo maar door :pillepalle: :o :shock: :pillepalle: Is de grote Chinsese invatie al begonnen? :dontknow:

Wat moet ik daar nu van denken? Zijn dat bekende merken die ik gewoon niet ken? Hoe presteren die? Hoe goed of slecht zijn die in vergelijking met de traditionele merken?
Op mijn bedrijfswagen zitten sinds een klein jaartje Ceat banden, een Indisch merk.
In de regen trekken die dus op niet veel, bij kans op aquaplanning is het best voorzichtiger te zijn, in korte bochten durven die sneller een klein stapje opzij zetten en bij harder remmen schiet de abs ook sneller in gang.
Misschien is dat een goede band in het warme zuiden maar zeker niet voor ons Belgisch klimaat.

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Zoveel vreemde bandenmerken tegenwoordig

Post by Jopet »

Droopy wrote: 14 Mar 2024 11:07
Misschien is dat een goede band in het warme zuiden maar zeker niet voor ons Belgisch klimaat.
Alsof het in Indië altijd warm en droog is..... die hebben daar ongeveer alle klimaten denk ik, die hebben woestijnen, die hebben steppen, die hebben hooggebergte, die hebben tropisch klimaat, die hebben moesonklimaat en daar regent het dan ook wel een beetje, en dan zijn er waarschijnlijk nog wel types klimaten.... Maar misschien dat ze daar in Indië wel 27 soorten van die Ceat banden verkopen :ricky:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Zoveel vreemde bandenmerken tegenwoordig

Post by Raketman »

Toen ik mijnen Toyota kocht lagen daar ook vrij nieuwe chinese banden op (Landsail als ik het mij correct herinner) en die hebben daar welgeteld 2 maand opgezeten. Horror in de regen. Vervangen door Michelins en dat was ineens nen hele andere auto. Dus ook deze chinese kelk laat ik vooralsnog volledig aan mij voorbijgaan :geek: ...
Nil volentibus arduum

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Zoveel vreemde bandenmerken tegenwoordig

Post by Droopy »

Raketman wrote: 14 Mar 2024 20:50 Toen ik mijnen Toyota kocht lagen daar ook vrij nieuwe chinese banden op (Landsail als ik het mij correct herinner) en die hebben daar welgeteld 2 maand opgezeten. Horror in de regen. Vervangen door Michelins en dat was ineens nen hele andere auto. Dus ook deze chinese kelk laat ik vooralsnog volledig aan mij voorbijgaan :geek: ...
Vreemd toch dat Toyota ook al mindere banden laat monteren want een band moet toch een minimum aan veiligheid bieden.

Zou er een Europese standaard bestaan voor banden? :dontknow:

Uit eigen ervaring vind ik die Ceat banden niet super maar de, voor mij onbekende, Nexen banden die op mijn jongste zijn wagen staan zijn dan wel heel goede banden.

Post Reply