F#cking ingenieurs

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
Post Reply
User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

F#cking ingenieurs

Post by Blackbert »

Mijn zondag gespendeerd aan het handremsysteem van de Ducato.
Er gebeurde niet veel meer. Kabel naar rechtsachter zat vast.
De schijf voor het remmen is een geheel met de trommel voor de handrem. Er afgekregen door 2 M10 bouten in de kleine getapte gaatjes de drijven. Roest. Bleken de remschoenen ook ruim over datum te zijn. Gelukkig op stock bij de lokale onderdelenboer. Dat was vrijdag namiddag.
Alles gedemonteerd, nieuw kabels op hun plaats. Komen samen onder de bus, bevestigd aan een stang naar voor. Regelmoer 17, moerke 13 om alles te blokkeren. Dan is 't een PITA om die schoenen weer op hun plaats te krijgen. Alles hangt los. Aja, moet kunnen bewegen. Straffe veer, moet achter de kabelmekaniek en haakt in de schoenen. Manmanman. Te weinig handen, te dikke te korte vingers. Of gewoon niet het juiste gereedschap. Bij de prutsers op 't internet blijkt dat ook ineens op magische wijze al op zijn plaats te zitten.
Maar kom 't is gelukt. Dan afstellen. Aan de voorkant van voornoemde stang zit de kabel die naar de handremhendel binnen loopt. Ook een stelmoer en een borgmoer. Sleutel 17 en 13 mee. Niet dus. WTF? kutingenieurs. Waarom is dat niet hetzelfde als aan het andere uiteinde? Pasta? Nee. :twisted:

Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: F#cking ingenieurs

Post by Muug »

Ge zijt een moedig mens dat ge dat allemaal zelf wilt doen. :? Het spaart geld uit natuurlijk, maar 't komt altijd op 't zelfde neer eh: waar heb je nog het meest van op overschot: tijd, of geld? :dontknow:
Bij mij varieert dat ook altijd. Voor de KTM heb ik altijd tijd over. En, sinds een half jaar, met pijn in 't hart, ook wel wat meer geld dan gewoonlijk. :lipsrsealed2: Gisteren nog een koppel gasschuiven en ACV's besteld voor de carbs.
Voor de camper heb ik altijd tijd over voor het campergedeelte, en geld voor 't gewoon onderhoud. :w00t:
Voor onze "nieuwe" tweedehandse fietsen waar veel aan versleten was, had ik ook veel tijd nodig. En toch ook wel geld (voor de onderdelen).
Voor 't schilderen van ons huis ga ik veel tijd moeten maken :lipsrsealed2:
Voor congés heb ik altijd te weinig tijd :furious3: , maar we hebben beslist van vanaf dit jaar desnoods onbetaald verlof te nemen. 't is niet tof meer op 't werk, en om niet ziek te worden in ons hoofd, moeten we meer afstand nemen. 't is dus ofwel onbetaald verlof en schoon reizekes maken, ofwel richting burnout/depressie surfen en moedeloos thuis zitten. :roll:

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: F#cking ingenieurs

Post by Blackbert »

De bedenking tijd-geld had ik ook al gemaakt. En dat die handrem niets doet stoorde mij niet. Daar dient eerste versnelling voor. :whistling:
Maar als dan blijkt dat uw garagist weer iets anders* te doen heeft en ge moet naar de keuring, wat schiet er dan over.

* Na den Dakar, nu dit: https://www.moroccodesertchallenge.com/nl
Als mekanieker in Team Gregoor.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: F#cking ingenieurs

Post by Muug »

Blackbert wrote: 08 Apr 2024 12:44 * Na den Dakar, nu dit: https://www.moroccodesertchallenge.com/nl
Als mekanieker in Team Gregoor.
Ah, dan gaat 'm daar misschien wel Sus 't spook tegenkomen. Afin, ik weet eigenlijk niet of 'm daar dit jaar aan mee doet, maar hij heeft daar alleszins al een paar keer aan meegedaan. Misschien niet van 't jaar, bedenk ik me nu, want zijne maat de mechanieker heeft de Toyota tot op het chassis gedemonteerd, gezandstraald, geherspoten en mogelijks is de opbouw nu bezig maar ik weet begot niet in welke fase ze zitten. Ook Laouen is daar jaarlijks aanwezig als ik me niet vergis, als lid van de organiserende instantie.

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: F#cking ingenieurs

Post by Blackbert »

Ja, die bol waar we op rondlopen is nog steeds even groot, maar toch redelijk klein.
Gert Duson of zijn madam brachten een paar keer per jaar hun hond te logeren, wanneer ze weer eens de woestijn introkken. Toen dat hier nog een hondenpension was.
grease up your baby for a ball on the hill

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: F#cking ingenieurs

Post by Stoffel »

Chapeau dat je het zelf doet :thumbsup:
20 jaar geleden deed ik ook alles zelf aan de auto’s…tot koppeling vervangen toe. Maar de goesting is weggegaan :whistling:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: F#cking ingenieurs

Post by Blackbert »

Vroeger ...
Toen ik nog voor een baas werkte was daar een collega die samen met z'n broer de vroegere alle-merken-garage van hun pa runde in de vrij dagen tussen de shiften. Samen de boite automatique van een V70 vervangen, Nen ouwe Navara een groot onderhoud geven, ... plezant en leerrijk.
Maar nu heb ik geen brug of put meer ter beschikking, dus verder dan remmen of en stuk uitlaat kruip ik er niet meer onder.
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply