Belgium Bike Weekend - mooi initiatief ! 4 moto's getest en het hadden er meer kunnen zijn

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Belgium Bike Weekend - mooi initiatief ! 4 moto's getest en het hadden er meer kunnen zijn

Post by Muug »

Wel
onverwacht was vandaag een mooie motordag! :ricky:

Belgium Bike Weekend: waar de focus ligt op testritjes. :thumbsup: Pas de tweede editie, en toch al zo goed georganiseerd. Het concept is simpel: zet x aantal motormerken met hun gamma op de ruime parking van de Oktoberhallen in Wieze, en laat mensen ter plekke inschrijven en testrijden. Geen online op voorhand inschrijvingen, geen extra kosten, geen blabla. Gewoon tien euro inkom betalen, je schrijft je even in bij Ducati, Honda, Kawa of Triumph of 1 van de tien andere merken (géén bmw) en je springt op de moto als ie beschikbaar is. Wij waren er tegen het openingsuur, en tegen kwart na elf hadden we al twee moto's getest. Tegen 13u hadden we er al vier getest :w00t: De testrit was een goed kwartiertje over de lokale boerenwegels, en die waren verbazend goed geasfalteerd en steentjes/vuil/mestvrij! Het rijden was onder begeleiding, maar er waren gelukkig veel voorrijders. Dus om de max. tien minuten vertrok er een groepje. :thumbsup:
Dus wat heb ik getest:
- Himalayan: solo bereden: heel mooie propere moto, zeer modern, het nostalgische van het vorige model is compleet weg. Voeten kunnen plat aan de grond. Vering is aangenaam comfortabel maar het is zeker geen schommelboot, waw! Motortje is lekker pittig, trekt lekker bij lage toeren maar er kan ook lekker mee "geraced" worden. Totaal niks van trillingen (waw!), geen haperingen in het gashendel, geen on-off-reactie. Heel tof sturen ook. Echt, een fantastisch motootje.
- Tracer 900 GT+ : met duo bereden: na vijf minuten rijden heb ik mij omgekeerd en ben ik de moto gaan afzetten. Bah. Ik snap niet hoe Stefke daarover zo enthousiast kan zijn. Je zit met een uitermate luid, huilend, inlaatgeluid, er was een vervelende rukkerigheid in het gashendel tijdens rustig constantrijden, en er zat duidelijk voelbaar geen kabel tussen het gashendel en de computer die het motorblok aanstuurt. Echt, bah.
- Tiger 900 Rally Pro: met duo bereden: was al lyrisch omschreven in diverse motorbladen, ook tijdens rally's was ie super. En jawel, deze moto maak alles waar: zeer soepel blok, met heel mooi uitlaatgeluid, zeer soepele gasdosering, lekker lichte koppeling met veel gevoel, absurd soepele quickshifter ook, de vering is werkelijk top top top, al van bij de eerste meters begon ik speels de goot op te zoeken, trottoirs op en af te wippen, en de graskanten waren ook niet veilig. Zo aangenaam! :thumbsup:
- Ducati Multistrada: met duo: bloedmooi, zoals zowat alle Ducati's. Maar eens je er op zit, heb je geen flauw idee of je nu een 2,3 of 4 cylinder onder je kont hebt, of het een paralleltwin is of een V4, of een 4-in-lijn. Het ding versnelt en vertraagt maar het gebeurt geheel emotieloos. De uitlaat produceert volgens mij nul decibel, ideaal dus voor Oostenrijk. Misschien zit er gewoon een elektrisch motorblok in? :dontknow: De motor is ook gewoon groot en breed. Ik voelde alsof ik vanuit onze personenwagen in een FORD of RAM pickup was gestapt: alles was groter en breder. Maar bon, Ducati = saai geworden. Zielig. :thumbsdown:

De Z900RS wou ik ook wel doen, maar het was middag, en de volgende beurt was pas om half vier. De 890 Adventure R zag ik ook wel zitten, maar éérst moest ik mij op een ipad registeren, en pas nadien kon ik horen om welk uur de moto vrij was. Nee neen, daar doen we niet aan mee. :lipsrsealed2: Harley stond er ook met een reeks PanAmericans, maar dat zag ik even niet zitten. Had er nu zo'n echte cruiser gestaan, ja, dan had het ik misschien eens geprobeerd. :mrgreen:

En om half twee waren we weer thuis.

User avatar
Stefke
Posts: 2914
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Belgium Bike Weekend - mooi initiatief ! 4 moto's getest en het hadden er meer kunnen zijn

Post by Stefke »

Muug wrote: 14 Apr 2024 14:55 - Tracer 900 GT+ : met duo bereden: na vijf minuten rijden heb ik mij omgekeerd en ben ik de moto gaan afzetten. Bah. Ik snap niet hoe Stefke daarover zo enthousiast kan zijn.
Ha maar dat was waarschijnlijk een nieuwe Tracer 9GT+ en dat is de opvolger van de oudere 900GT. Die kan misschien anders aan de gas hangen en ja in welke rijmodus stond die? :dontknow:
Ik had dat ook met de Tiger 1200, dat ding reed vreselijk, de motor reageerde niet op de gas zoals ik wou, toerenteller bewoog niet evenredig het motorgeluid, nee dat was niet direct een match, was blij dat ik hem mocht terug geven.
Ik heb dat in 1999 ook gehad bij een testrit met een Triumph 955 Sprint ST. Dat ding zat vreemd en de motor reageerde toen ook vreemd... :dontknow: Ook niks voor mij, om dan 6 jaar later eentje te krijgen waar ik met veel plezier en lang mee gereden heb. :ricky: :dontknow:
Muug wrote: 14 Apr 2024 14:55 En om half twee waren we weer thuis.
Had dan doorgereden naar Ninove voor een bezoekje aan Flying Hermans... :idea:

User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Belgium Bike Weekend - mooi initiatief ! 4 moto's getest en het hadden er meer kunnen zijn

Post by Muug »

Ah, had ik dat maar geweten. :whip:

Post Reply