BMW Enduroguard - ervaringen

Op en bij de motor, zonder elektriek
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

BMW Enduroguard - ervaringen

Post by Muug »

Omdat ik niet kan achterblijven op Tutti. :w00t:

Sinds een tweetal maand beschik ik dus over een BMW EnduroGuard (EG) pak. Ik was de lamentabele kwaliteit van mijn geliefkoosde Teletubbie-regenoveralls kotsbeu. Tien keer dragen op drie jaar en hop weeral lek in het kruis. :furious3:
En ook het eeuwige meesleuren ervan begon ik beu te worden. Zeker gezien het steeds grilliger wordende weer, begon het idee om een waterdicht pak te kopen steeds aantrekkelijker te worden. Edoch ik was er niet echt actief mee bezig. Tot ik hier in de plaatselijke BMW-garage een tot 60% afgeprijsde EG-boek vond. Maatje 50 nog wel. Dolenthousiast gepast, voor de gelegenheid op een betaalbare R1300GS gezeten, maar helaas, nét ietsje te strak om goed te zijn. Maat 52 zou als gegoten zitten. Helaas alweer, dat verdomde krimpen toch. :devil: Bleek ook: dat pak werd al 2, 3 jaar niet meer geproduceerd. Internet moest dus soelaas bieden.
En effenaf, op marktplaats had er ene dat te koop! :rayof: Sterker nog, ook de jas had hij te koop. In nieuwstaat, met de labels er nog aan zelfs. :wav:
Ik naar Rotterdam om te passen, en na het neertellen van 800€ euro vertrok een content mens huiswaarts. Ik heb wel nog wat interessante info over die verkoper maar dat wil ik wel eens tussen pot en pint vertellen. Laten we het er op houden dat ik hem de volgende keer opnieuw en rechtstreeks zal contacteren!

Het pak dus is een interessante combinatie van hoogtechnologisch materiaal (dynatec, ceraspace...) en - hier en daar - heel domme oplossingen. De behoorlijk stugge buitenlaag is dus waterdicht, maar zonder GoreTex. Het pak is ademend en waterdicht en werkt , als we alles moeten geloven, volgens het principe van een dennenappel. Bij warm weer zet de stof zijn poriën open, bij koud weer sluit het die. Er zijn een heel pak waterdichte ventilatieritsen, ook een pak waterdichte zakken. Het BMW logo is zeer discreet aangebracht, gelukkig. Ook hele goede bescherming. Het is kortom minstens een drieseizoenpak. Voor echt vriesweer verwacht ik dat het te koud zal zijn en bij echt heet weer zal het toch te warm zijn, ben ik haast zeker. Voorlopig blijkt het inderdaad waterdicht te zijn. Maar binnen een paar jaar weten we wel beter.

Coole features zijn bvb een dunne kap die je over je hoofd kan trekken vooraleer de helm op te zetten. Dus geen druppels meer in je nek! Moet nog worden uitgetest. Ook tof is een doorzichtig vakje op de linker voorarm, waarin je bvb een magnetische kaart kan steken, bvb om contactloos te betalen of om een garagepoort te openen.

Heel dom is dan weer de onderkant van de mouwen. Het is zo knullig slecht ontworpen dat ik per mouw enkele minuten bezig ben om mijn handschoen er goed in te krijgen. :peepwall:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1242
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: BMW Enduroguard - ervaringen

Post by TuttoTerreno »

Maar als het waterdicht is, moet er toch een soort van membraan in het pak zijn verwerkt?


edit: "3-Lagen-Laminat mit BMW Climate Membrane, wind- und wasserdicht, hochgradig atmungsaktiv"

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: BMW Enduroguard - ervaringen

Post by Muug »

Jep.

De pasvorm is trouwens niet zo perfect als uw pak. Komt voor een deel door het stroeve materiaal.

Post Reply