Restauratie TDM 900 (2005)

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Peeke
Posts: 69
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Geweldig al die tips hier! Ik ben jullie erg dankbaar. De V-coils komen normaal dinsdag aan, dan kan ik de motor volledig afwerken.

Vandaag heb ik na een week de azijn uit de tank gedaan. Daar kwam een pak roest mee.
Bij inspectie bleek dan ook de meerderheid van het roest verdwenen te zijn.
https://photos.google.com/share/AF1QipO ... TVRB[/img]
--> Krijg die hier niet in mijn bericht gezet.

Dat ziet er al veel beter uit dan tevoren. Nu kan ik die nog een finale behandeling geven om weer te sealen en dan de nieuwe benzinepomp monteren.
Dat wil zeggen als de v-coils volgende week binnenkomen, ik de moto volledig kan afwerken en dus ... voor het eerst kan (proberen te) starten!

Daar kijk ik heel erg naar uit.

Bedankt op samen met mij dat wachten en de techniek dragelijk te maken. :thumbsup:
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

User avatar
Blackbert
Posts: 3505
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Blackbert »

Voor je gaat sealen misschien toch best goed spoelen met water en droogblazen. Je wil niet dat residu van die azijn zich door het metaal heen vreet.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Peeke
Posts: 69
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Blackbert wrote: 11 May 2024 07:29 Voor je gaat sealen misschien toch best goed spoelen met water en droogblazen. Je wil niet dat residu van die azijn zich door het metaal heen vreet.
Dat heb ik inderdaad gedaan. Het sealen niet. Ik heb de track vol benzine gedaan.

Maar … dit begrijp ik niet. Benzinepomp aangesloten, leidingen aangesloten. Tank gevuld. Contact op. Ik hoor de benzine pomp draaien. En dan zegt de benzinemeter … leeg. :shock:

Wat kan hiervan de oorzaak zijn???

Image
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

User avatar
Stefke
Posts: 2942
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Stefke »

Peeke wrote: 11 May 2024 18:04 Maar … dit begrijp ik niet. Benzinepomp aangesloten, leidingen aangesloten. Tank gevuld. Contact op. Ik hoor de benzine pomp draaien. En dan zegt de benzinemeter … leeg. :shock:

Wat kan hiervan de oorzaak zijn???

Image
waarschijnlijk de vlotter die geen/slecht contact geeft... :dontknow:

User avatar
Peeke
Posts: 69
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Stefke wrote: 11 May 2024 18:20
Peeke wrote: 11 May 2024 18:04 Maar … dit begrijp ik niet. Benzinepomp aangesloten, leidingen aangesloten. Tank gevuld. Contact op. Ik hoor de benzine pomp draaien. En dan zegt de benzinemeter … leeg. :shock:

Wat kan hiervan de oorzaak zijn???

Image
waarschijnlijk de vlotter die geen/slecht contact geeft... :dontknow:
Zodra binnen een paar dagen de herstelkit voor mijn oliepan binnen is, olie erop en proberen starten. Als dat niet lukt vrees ik op de dealer aangewezen te zijn. Er zitten nieuwe bougies in, nieuw olie- en luchtfilter, nieuwe olie (dan), nieuwe koelvloeistof. Meer kan ik niet doen denk ik.
Hmm, ik zie dat ik hier met de IMG link geen filmpjes kan zetten, jammer
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

User avatar
Peeke
Posts: 69
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Peeke wrote: 11 May 2024 18:48
Stefke wrote: 11 May 2024 18:20

waarschijnlijk de vlotter die geen/slecht contact geeft... :dontknow:
Zodra binnen een paar dagen de herstelkit voor mijn oliepan binnen is, olie erop en proberen starten. Als dat niet lukt vrees ik op de dealer aangewezen te zijn. Er zitten nieuwe bougies in, nieuw olie- en luchtfilter, nieuwe olie (dan), nieuwe koelvloeistof. Meer kan ik niet doen denk ik.
Hmm, ik zie dat ik hier met de IMG link geen filmpjes kan zetten, jammer
Het is te zeggen. De benzinemeter geeft niet leeg aan. Het gehele lijntje met de E en de F staat te knipperen. En dat baart me zorgen.
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

User avatar
Peeke
Posts: 69
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Next step, een USB lader op de moto gezet.
De Zwarte Schoonheid naar de 21ste eeuw brengen. :grin:

Image
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

User avatar
Peeke
Posts: 69
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

:wall: :wall: :wall:

Stomweg het contact op laten staan. Batterij volledig leeg.
Die hangt nu al een paar dagen te laden.

Vanavond is het dan zover ...

Batterij terug aansluiten
Olie opkappen
Koelvloeistof toevoegen

en dan ... proberen te starten

Als die start paar keer aan de gas draaien en dan olie en koelvloeistof toevoegen (volgens werkplaatshandboek)

:whistling:
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

Stoffel
Posts: 502
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Stoffel »

Laat die eerst maar effe stationair draaien, enkele malen gas geven zou ik later doen. :peepwall:

Stamde zo een TDM blok niet af van de vroegere xtz750… dry sump smeersysteem :)
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Peeke
Posts: 69
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Er is goed nieuws :mrgreen:
En er is slecht nieuws :furious3:

Laat ik beginnen met het goede nieuws, want dit heeft me toch serieus verbaasd.
Vanavond na meer dan 10 jaar voor het eerst weer op de startknop gedrukt.
Vanaf de eerste seconde ... Vroemmmmm
:shock: Geen tweede poging nodig, zelfs niet even sputteren, gewoon knop indrukken en hij begon te draaien. :rayof:

Dan het slecht nieuws.

Eeuh, er komt zoveel rook af? Wat is dat?
:veryangry: Dat oliecarter, waar ik de schroefdraad van vervangen heb, sluit dus niet goed af, er lekt olie uit dat carter.
Dat krijg ik voorlopig niet opgelost. Nog even bezinnen.

Een proefrit :ricky: zit er dus voor het eerst nog niet in.
Ik ben wel zeer tevreden dat de motor van de eerste keer en zeer vlot in gang kwam.

To be continued ... jammer genoeg.
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

Stoffel
Posts: 502
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Stoffel »

Hola, tis nen jap zoals ze zeggen :mrgreen:
Is er geen mogelijkheid om het Carter in zijn geheel te vervangen? Tweedehands moet dat toch te krijgen zijn ;)
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Peeke
Posts: 69
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Stoffel wrote: 23 May 2024 18:26 Laat die eerst maar effe stationair draaien, enkele malen gas geven zou ik later doen. :peepwall:

Stamde zo een TDM blok niet af van de vroegere xtz750… dry sump smeersysteem :)
:? Dry sump ... Google help! ChatGPT ... help :mrgreen:

Ik vermoed toch wet sump, de olie zit onderaan en er gaat vlot 4 liter in.
Of dat niet de juiste interpretatie?

Volgens ChatGPT is het een Dry sump ... Ik ben dus verkeerd .... :laughing:
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

User avatar
Peeke
Posts: 69
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Stoffel wrote: 23 May 2024 21:56 Hola, tis nen jap zoals ze zeggen :mrgreen:
Is er geen mogelijkheid om het Carter in zijn geheel te vervangen? Tweedehands moet dat toch te krijgen zijn ;)
Het is niet het carter, maar het schroefgat in mijn motorblok, daar is de schroefdraad stuk.
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

Stoffel
Posts: 502
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Stoffel »

Das de schroef om de carterpan vast te zetten?
Zat daar een dichting tussen?
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Peeke
Posts: 69
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Stoffel wrote: 23 May 2024 22:20 Das de schroef om de carterpan vast te zetten?
Zat daar een dichting tussen?
Nee, die zit nog een verdieping hoger. De pan met de oliefilter hangt eronder.
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

User avatar
Peeke
Posts: 69
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Peeke wrote: 23 May 2024 23:48
Stoffel wrote: 23 May 2024 22:20 Das de schroef om de carterpan vast te zetten?
Zat daar een dichting tussen?
Nee, die zit nog een verdieping hoger. De pan met de oliefilter hangt eronder.
Het is dus in feite het oliefilter deksel dat onder de moto hangt, daar is een schroefdraad van stuk waardoor de schroef niet goed meer aantrekt en er dus olie lekt.
Ik heb die schroefdraad al vervangen, maar dat was geen goede kwaliteit. Nu heb ik nog stevigere liggen, maar dan moet ik eerst verder uitboren, deze stevigere schroefdraad past er niet in.
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

User avatar
Peeke
Posts: 69
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Ik vrees dat ik hier een beetje hulp nodig heb.

Ik heb mijn moto dus terug in elkaar gestoken, behalve de kuipdelen, daar wacht ik nog even mee.
Vlak na het starten lekt er olie.
De schroef die niet echt vast kwam te zitten heb ik opnieuw getapt, er een nieuwe schroefdraad ingezet en nu zet die schroef zich wel vast.

Aha, dacht ik, opgelost.

Moto opnieuw gestart, lekt nog altijd, maar ... boven die schroef die ik vervangen heb.
Nadere inspectie verontrust me nu toch wel wat, want ik heb de indruk dat er daar meer stuk is.
A is waar de olie uit lekt. B lijkt me een scheur in het metaal?
Image

Als dat inderdaad zo is, dan heb ik een groter probleem, eentje dat ik zelf niet meer opgelost krijg vrees ik.

Wat denken jullie?

Greetz,
P
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

Stoffel
Posts: 502
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Stoffel »

Zit bij A geen dichting tussen?
B kan een breuk zijn, lekt er hier olie?
B is volgens mij 1 geheel met een carterhelft, als dat lekt…is dat veel werk.
Eventueel kan je proberen om dit dicht te krijgen met JB weld.
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Peeke
Posts: 69
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Stoffel wrote: 26 May 2024 16:40 Zit bij A geen dichting tussen?
B kan een breuk zijn, lekt er hier olie?
B is volgens mij 1 geheel met een carterhelft, als dat lekt…is dat veel werk.
Eventueel kan je proberen om dit dicht te krijgen met JB weld.
Nee lekt zo te zien alleen aan punt A. Dichting? Geen idee, die heb ik niet open gehad. Ik vrees dat ik met het tappen van de schroef onderaan de pijl van A iets beschadigd heb.
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

Stoffel
Posts: 502
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Stoffel »

Daar zit een rubberen ring als dichting in, zoek even op YouTube naar tdm900 oil change. ;)
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Post Reply