de kerstman twijfelt...

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: de kerstman twijfelt...

Post by laouen »


2 jaar geleden zeiden ze dat we tegen nu allemaal 3D-televisie zouden kijken...
Oeh, is dat bij jou nog niet het geval dan? Image


maar alle gekheid op een stokje: zo'n ding komt hier vanzeleven niet binnen. Ik word daar wagenziek van Image [/size:2893lhys]
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Droopy
Posts: 1068
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: de kerstman twijfelt...

Post by Droopy »

Even een on/off topic denkpiste ertussen gooien. Image

Beroepsfotograaf Michiel Hendryckx was in het (moto)reisprogramma "[i:2wfmvuhk]de bende van Wim[/i:2wfmvuhk]" de wijsneus en, uiteraard, fotograaf van dienst.

Voor zover ik weet waren de prachige foto's uit dat programma met een kleine Leica camera getrokken. Image
Een echte Leica is niet goedkoop vanwege de goede lenzen die erin zitten maar is het dan het mannetje achter de camera die het verschil maakt of die goede lenzen of de combinatie van alletwee die het verschil maakt en is zo'n goede compact camera dan niet handiger voor huis- tuin- keuken- en motofoto's Image

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: de kerstman twijfelt...

Post by Davy78 »

maar alle gekheid op een stokje: zo'n ding komt hier vanzeleven niet binnen. Ik word daar wagenziek van Image [/size:29t2y7hf]


Hebt ge al 3D gezien op zo een TV, of enkel in de cinema? Raar maar waar, die ervaring is op zo een tv veel beter dan in de cinema (beeld is veel rustiger om naar te kijken). Maar het blijft inderdaad een overroepen nieuwigheidje ... het is eens leuk, maar ik ga nu tegenwoordig in de cinema ook altijd naar de 2D versies kijken.

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: de kerstman twijfelt...

Post by Muug »

......... maar is het dan het mannetje achter de camera die het verschil maakt of die goede lenzen of de combinatie van alletwee die het verschil maakt en is zo'n goede compact camera dan niet handiger voor huis- tuin- keuken- en motofoto's Image
Het mannetje (of het toeval) maakt het verschil of een foto "het" heeft of niet. Kwaliteit van kleur of contrast speelt daarin geen rol. Zo kunnen Raketman en Blackbert met hun compact sublieme foto's trekken. Raketman heeft jaren een compact gebruikt om zijn restoratieprojecten vast te leggen en al die foto's zien er subliem uit, kunnen zo in een boekske. Blackbert slaagt er dan weer in om zijn moto op een betoverend mooie manier te integreren in zijn reisfoto's, iets wat mij nooit lukt. Ook met een compactje.
Het soort camera is vooral technisch kwalitatief bepalend. Een goeie reflexcamera heeft fantastische kleuren, toont een mooie diepte in de foto's, heeft een goeie witbalans etc, maar als de foto zelf op niks trekt, tja, dan heb je een nietszeggende foto met fantastische kleuren Image
Op een forum als dat van belgiumdigital.be zijn tal van mensen al jaren op jacht naar sublieme, magisch aantrekkelijke foto's, met de allerduurste toestellen, en hun foto's zijn nog steeds niet betoverend. Omdat ze "het oog" niet hebben, dat het verschil ziet tussen banaal en betoverend. The beauty is in the eye of the beholder. Image
Verder zijn hier al enkele mensen die inderdaad al gezegd hebben dat ze voor huis- tuin- keuken- en motofoto's een compact gebruiken, dus het antwoord is ja.

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: de kerstman twijfelt...

Post by laouen »

Het mannetje (of het toeval) maakt het verschil of een foto "het" heeft of niet.
Image
Het toestel mag nog zo subliem goed zijn, als het mannetje dat er achter staat geen oog voor compositie of detail heeft, en niet met het toestel kan werken, dan heb je nog altijd geen goede foto.

Duw mij Inge haar professionele Canon 5D Mark III in mijn pollen en het resultaat gaat niet veel beter zijn dan met ons compactje vrees ik Image gewoon omdat ik niet met dat toestel zou kunnen werken
Op een forum als dat van belgiumdigital.be zijn tal van mensen al jaren op jacht naar sublieme, magisch aantrekkelijke foto's, met de allerduurste toestellen, en hun foto's zijn nog steeds niet betoverend. Omdat ze "het oog" niet hebben, dat het verschil ziet tussen banaal en betoverend. The beauty is in the eye of the beholder. Image
Image

maar dat zijn meestal wel degenen die zichzelf o zo geweldig vinden Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
F M
Posts: 5108
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: de kerstman twijfelt...

Post by F M »

De fotograaf is inderdaad de meest bepalende factor. Een collega van mij werkt halftijds, en is voor de andere helft kunstenares (schilderen, beeldhouwwerken).

Die haar vakantiefoto's zijn ook een lust voor het oog, gewoon kwestie van compositie.

En naast de compositie komt er dikwijls ook nog een hele rits nabewerkingen. Techniek speelt dus wel degelijk een rol. Ik denk daarbij bv aan de foto's van Nils op het M&T-forum.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: de kerstman twijfelt...

Post by Muug »

En naast de compositie komt er dikwijls ook nog een hele rits nabewerkingen. Techniek speelt dus wel degelijk een rol. Ik denk daarbij bv aan de foto's van Nils op het M&T-forum.
Nabewerkingen kunnen het potentieel van een foto zeker meer naar voren brengen. Maar het moet er eerst en vooral in zitten.

User avatar
Droopy
Posts: 1068
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: de kerstman twijfelt...

Post by Droopy »

Een rits nuttige antwoorden, het begint hier plezant te worden.

'k Heb een neef die beroepsfotograaf is maar 'k zie hem jammer genoeg zelden. Image
Bij de volgende rendez-vous zal ik hem toch ook vragen met welke toestellen hij werkt en wat hij gebruikt voor al zijn speciale effecten.
Zelf fotografeer ik veel te weinig en ken ik ook te weinig van fototoestellen maar ik kan wel genieten van prachtige foto's. Image



Ps : foto's van mijn neefje : http://www.mx7gallery.com/?page_id=34 Image
ps 2 : Lietje en Loetje zijn jullie al wat wijzer geworden hier Image

User avatar
Raketman
Posts: 1266
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: de kerstman twijfelt...

Post by Raketman »

'k heb eens zitten scharrelen in de ettelijke gigs foto's (da's het nadeel als ge in raw en jpg opslaat) en een klein albummeke gemaakt met voorbeelden van fotokes met de lenzen die'k daar opgenoemd heb. De "macro-achtige" foto's zijn nog zonder de extension tubes, daar ben ik nog mee aan't experimenteren.

https://picasaweb.google.com/1025408042 ... directlink

Voor meer info per foto, zie exif.
Nil volentibus arduum

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: de kerstman twijfelt...

Post by Harald »

Ik weet wat ik wil voor mijn kerst.
Een nieuw PC scherm waarmee ik al die chique foto's waardig kan laten verschijnen ipv op dit laptop schermke waar ge meer spiegeling in hebt dan wat er eigenlijk op 't scherm komt. Image

User avatar
zappa
Posts: 4522
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: de kerstman twijfelt...

Post by zappa »

soms kan je met een simpel toesteltje ook leuke foto's nemen, heb zo een panasonic traveller zoom ( denk dat BlackBert ook zo eentje heeft) misschien zijn het geluks treffers, enkele voorbeeldjes (van voor de kras op de lens Image zal achter iets anders mogen gaan kijken, offroad is niet echt bevordelijk voor een foto toestel)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: de kerstman twijfelt...

Post by Muug »

It is now official : you too have the Golden Eye .

User avatar
zappa
Posts: 4522
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: de kerstman twijfelt...

Post by zappa »

It is now official : you too have the Golden Eye .
nee nee zeker nie, maar wou gewoon eens laten zien wat zo'n dingetje kan, en ik sta soms zelf verstomd en aangenaam verrast van de resultaten. Image
sig nature

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: de kerstman twijfelt...

Post by TRooPER »

It is now official : you too have the Golden Eye .
nee nee zeker nie, maar wou gewoon eens laten zien wat zo'n dingetje kan, en ik sta soms zelf verstomd en aangenaam verrast van de resultaten. Image

ik heb ook zo een panasonic Lumix T(ravel)Z(oom) 4, en nu zijn ze al aan versie 20 denk ik,
versie "ik herken die mens, ik weet waar die foto getrokken is, ik weet veel te veel om goed te zijn "

altijd zeer tevreden over geweest, maar begint nu toch lastig te werken, als ik wil uitzoomen , gaat zoom eerst effe in, dan pas uit,
videobeeldjes zitten veelal slechte fragmenten in, ....
=kortom: offroad kwaaltjes door alle reizen heen

Enige waar een compact in te kort schiet volgens mij: SNELLE bewegingen scherp vastleggen,
wij nemen veel fotos van onze honden in actie, ofwel film ik die met de compact of schiet ik ze met foto's met de reflex




euhm de kerstman,
kan er mij iemand zijne GSMnr of email es bezorgen,
ik moet hem nog een hint doorsturen
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: de kerstman twijfelt...

Post by Harald »

Gewoon vlug genomen met de Intelligente draadloze telefoon zonder zoom of flits.
Gewoon op de PC het overtollige weggeknipt.

Image

't straffe vind ik dat wanneer ik wat speel met de contrast en belichting, ik de voegen kan tellen in de kerk die achter de tent staat. Image

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: de kerstman twijfelt...

Post by Muug »

Enige waar een compact in te kort schiet volgens mij: SNELLE bewegingen scherp vastleggen,
Fout. Ook bij weinig licht (=vanaf grijze bewolking reeds ! ) heb je met een compact slechte resultaten.

petervdc
Posts: 3507
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: de kerstman twijfelt...

Post by petervdc »

Ik heb een Canon Powershop SX20, 20 x optische zoom (!)
[url]

Kgebruik die toch wat weinig, en kvind em te groot om in de tanktas te steken, ik denk een kleiner toestelleke te kopen.
Die sx20 is eigenlijk iets tussen compact en zo'n lenzen-camera.
Maar wel heel content van hoor, van de kwalitiet !
Iets van een 350euro voor betaald dacht ik.
Keep going

TRX
Posts: 222
Joined: 24 Oct 2009 14:49

Re: de kerstman twijfelt...

Post by TRX »

Goed om weten trouwens : DSLR is gedoemd om te verdwijnen. Het spiegelreflexfenomeen heeft zijn tijd gehad, we gaan in de toekomst werken met systeemcamera's, gelijk de Nikon 1 of de sony nex-serie. Dat zijn camera's met een body niet groter dan een compact, maar met een grote sensor en - belangrijk! - verwisselbare lenzen ! Het is pas een heel nieuw fenomeen, maar binnen vijf jaar gaan ze massaal op de markt zijn.
Daar geloof ik niets van.
Allez, zal het zo zeggen, het grote publiek zal misschien afstappen van de spiegelreflex, maar de betere amateur en prof zal toch blijven kiezen voor spiegelreflex volgens mij.
En voor mooie foto's die technisch ook goed zijn is een combinatie van goed materiaal, oog voor compostie en kennis noodzakelijk.

Ik heb hier thuis een canon eos 550d met kitlenzen en dat volstaat maar ook niet meer dan dat.
Heb afgelopen jaar een aantal keer foto's genomen in opdracht van Inge (im-design) met haar materiaal, tja, dan is achteraf mijn Eos-ke met kitlenzen teleurstellend Image . Mor ja, heb geen 3 ? 4.000? teveel om gelijkaardig materiaal te kopen.

Voor op reis hebben we trouwens een klein compactje gebruikt, den eos kon niet mee wegens plaatsgebrek Image .

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: de kerstman twijfelt...

Post by Muug »

De kwaliteit van een digitale camera zit hem in de grootte van de lichtsensor, de gebruikte software en natuurlijk de kwaliteit van de lens. Niet in de aan- of afwezigheid van het pentaprisma. De systeemcamera's die er nu vol in ontwikkeling zijn zullen binnen afzienbare tijd over dezelfde technische specs beschikken als die ultrazware DSLRs en dan gaan er maar weinig argumenten overschieten om een DSLR boven een even goede systeemcamera te kiezen.

Het pentaprisma dat verantwoordelijk is voor de naam "spiegelreflex" dient om doorheen de lens te kunne nzien, om aldus perfect te kunnen kadreren. De gewone viewer links of rechtsboven deugt niet vanwege het parallax-probleem. Dat heb je niet als je door de lens kan kijken. Maar exact super perfect kadreren wordt hoe langer hoe miinder belangrijk dankzij de enorm hoge resoluties en de nabewerkingssoftware.

Mijn denkpiste is niet revolutionair, het is gewoon wat doordenken. Vroeger had je enkel compacts en DSLR's, nu plots ook systeemcamera's, en DSLR's krijgen zelfs mogelijkheden als verdraaibaar scherm en opnemen van films in HD, wat voor puristen natuurlijk heiligschennis is. Ze besmetten elkaar, de klassementen lopen meer en meer door elkaar, de gebruikte sensors gaan groter en groter worden, topsoftware zal meer en meer zijn weg vinden naar gewone consumerproducten, ...

User avatar
Blackbert
Posts: 3510
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: de kerstman twijfelt...

Post by Blackbert »

Yep, hier ook een TZ4. Leica breedhoeklens met 10x zoom. V??r dat krasje op de lens zat was dat prima.
En ja, 'k heb ook al zitten loeren naar iets meer gecompliceerd. Nadeel: ik ken daar niks van, da's duurden, zeker als er nog een extra lens bijmoet en zo. Dat neemt meer plaats in en vraagt meer tijd om het goed te gebruiken. Eigenlijk zou dat [i:2nm8luk0]bij[/i:2nm8luk0] zo'n compact moeten, niet [i:2nm8luk0]in de plaats van[/i:2nm8luk0].
't Zal dus zeer waarschijnlijk weer een TZ worden, de 25 kost geen 200? meer. Tenzij da'k natuurlijk nog op een mooie aanbieding voor zo'n systeemcamera zou botsen. Image
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply