Page 2 of 3

Re: Benzine vs diesel

Posted: 05 Oct 2016 14:04
by karel-p
en dan te weten da diezelfde regeringsklutsers 4-5 jaar geleden nog 15% subsidie betaalden als ge ne nieuwe diesel kocht. :wall:
ik heb nu een 99gram diesel, heb korting op biv, maar 'k ga die oprijden zulle.
'k heb voor niks anders geen geld meer over. :furious3:

Re: Benzine vs diesel

Posted: 05 Oct 2016 16:17
by Blackbert
Mario, ik ben daar ook allemaal geen voorstander van. Diesel werd inderdaad gepromoot, na de oliecrisis in de jaren 70. Vanaf een bepaald moment kon je daar ook echt mee rijden ipv walmend rond te tuffen. Niemand trok zich een zak aan van de uitstoot, alhoewel dat in bepaalde kringen toch geweten moest zijn.

Daarna ging het ook met firmawagens de verkeerde kant op, allemaal diesels.
Waarom nooit de benzine- en LPG-kaart getrokken, zoals in NL? geen idee. Politiekers en managers die samen dingen bedisselen geeft niet direct logische resultaten. Brei er dan een verkoopspraatje rond en 't gaat erin als zoete koek.

Nu het duidelijk wordt dat we onszelf redelijk aan 't uitroeien zijn, moet het roer omgegooid worden. Drastisch. Dat Jan Modaal daar de rekening van zal betalen, op welke wijze dan ook, staat wel vast. Politiekers en managers, remember.

Dat je Antwerpen niet zou binnenmogen, is dat erg? ;)

Re: Benzine vs diesel

Posted: 05 Oct 2016 16:22
by Koeno
Blackbert wrote: Dat je Antwerpen niet zou binnenmogen, is dat erg? ;)
Ja dat is erg. Want waarom betaal ik verkeersbelasting, als ik niet overal mag deelnemen in het verkeer?
hetzelfde voor banen die verboden worden voor enkel moto's of quads, waarom betaal ik verkeersbelasting als ik niet overal mag deelnemen aan het verkeer?

Re: Benzine vs diesel

Posted: 05 Oct 2016 22:45
by Blackbert
Ja, ik haat die borden ook, die als paddestoelen uit de akkers schieten.

Image

Maar zo bedoelde ik het niet ;)

Re: Benzine vs diesel

Posted: 06 Oct 2016 01:10
by Wipr
Er zou nu een lichte vracht (dubbele cabine) komen en die heb je quasi enkel in diesel en een VW Caddy is ook een optie met bijv een 1.4TSI maar het verbruik zal gezien de weinig aerodynamische vormgeving ook richting 8-9liter gaan en een diesel zal het met makkelijk 2liter minder kunnen doen.

Km's op jaarbasis schat ik rond de 15.000 in. BIV en taks voor de Caddy TSI zijn wel een stuk lager dan voor bijv een Opel Vivaro

Re: Benzine vs diesel

Posted: 06 Oct 2016 09:08
by zappa
Blackbert wrote:Ja, ik haat die borden ook, die als paddestoelen uit de akkers schieten.

Image

Maar zo bedoelde ik het niet ;)

Dat bord is een beetje erg dubbel zinnig ? Weg voorbehouden voor ... maar toch niet verboden voor ... ?? :dontknow:

Re: Benzine vs diesel

Posted: 06 Oct 2016 09:26
by Muug
zappa wrote:Dat bord is een beetje erg dubbel zinnig ? Weg voorbehouden voor ... maar toch niet verboden voor ... ?? :dontknow:
Tutut Zappa, de wegcode niet gaan omkeren eh. Dit bord toont de categorieën weggebruikers die toegelaten zijn, en per definitie is wie er niet op staat verboden. Maar dat weet ge wel natuurlijk. ;)

Re: Benzine vs diesel

Posted: 06 Oct 2016 09:39
by Stefke
Op CNG wordt alvast stevig ingezet door Colruyt. Tankstations rijzen als paddenstoelen uit de grond en hier in het mondaine Halle dat voor de helft eigendom is van Colruyt :mrgreen: kan je niet naast de CNG-auto's kijken...

Re: Benzine vs diesel

Posted: 06 Oct 2016 10:47
by zappa
Muug wrote:
zappa wrote:Dat bord is een beetje erg dubbel zinnig ? Weg voorbehouden voor ... maar toch niet verboden voor ... ?? :dontknow:
Tutut Zappa, de wegcode niet gaan omkeren eh. Dit bord toont de categorieën weggebruikers die toegelaten zijn, en per definitie is wie er niet op staat verboden. Maar dat weet ge wel natuurlijk. ;)
daarom dat ik altijd mijn rol witte brede tape mee heb, om die daar diagonaal over te kleven :mrgreen: als je zo'n bord ziet met streep, denk eens aan mij :lol: ;)

Re: Benzine vs diesel

Posted: 06 Oct 2016 10:58
by Bij
Wipr wrote:Er zou nu een lichte vracht (dubbele cabine) komen en die heb je quasi enkel in diesel en een VW Caddy is ook een optie met bijv een 1.4TSI maar het verbruik zal gezien de weinig aerodynamische vormgeving ook richting 8-9liter gaan en een diesel zal het met makkelijk 2liter minder kunnen doen.

Km's op jaarbasis schat ik rond de 15.000 in. BIV en taks voor de Caddy TSI zijn wel een stuk lager dan voor bijv een Opel Vivaro
Die hebt ge dus standaard op CNG hé. En aangezien dat en caddy Maxi is zit er nog een extra CNG tankje onder ;) ik geloof dat ge een capaciteit hebt van 24 kg daar kan je toch al een flinke afstand mee bollen. :thumbsup:
Als ik mij diesel sanderoke ga vervangen is de caddy maxi (op CNG) de beste kanshebber.

Re: Benzine vs diesel

Posted: 06 Oct 2016 11:10
by Wipr
Bij wrote:
Wipr wrote:Er zou nu een lichte vracht (dubbele cabine) komen en die heb je quasi enkel in diesel en een VW Caddy is ook een optie met bijv een 1.4TSI maar het verbruik zal gezien de weinig aerodynamische vormgeving ook richting 8-9liter gaan en een diesel zal het met makkelijk 2liter minder kunnen doen.

Km's op jaarbasis schat ik rond de 15.000 in. BIV en taks voor de Caddy TSI zijn wel een stuk lager dan voor bijv een Opel Vivaro
Die hebt ge dus standaard op CNG hé. En aangezien dat en caddy Maxi is zit er nog een extra CNG tankje onder ;) ik geloof dat ge een capaciteit hebt van 24 kg daar kan je toch al een flinke afstand mee bollen. :thumbsup:
Als ik mij diesel sanderoke ga vervangen is de caddy maxi (op CNG) de beste kanshebber.
Ik kan me vergissen natuurlijk maar heb je bij je VW geen 1000€ voordeel gekregen vanwege de aankoop. De regering had toen 500.000€ uitgeschreven voor de aankoop van een auto op gas. Natuurlijk zijn 500 auto's verkopen met dat voordeel op het salon snel gebeurd.
Als er nog een aankoopvoordeel zou aan vastzitten zou ik dat doen maar er is precies iets blijven hangen dat de aankoop ervan toch nog een stuk duurder is dan een normale TSI

Re: Benzine vs diesel

Posted: 06 Oct 2016 12:12
by TRooPER
Stefke wrote:Op CNG wordt alvast stevig ingezet door Colruyt. Tankstations rijzen als paddenstoelen uit de grond en hier in het mondaine Halle dat voor de helft eigendom is van Colruyt :mrgreen: kan je niet naast de CNG-auto's kijken...
en het zijn eerst de kader en bestuursleden die deze auto mogen kiezen, op kosten van...... en van zodra er genoeg zijn en betaalbaar worden voor iedereen, zullen de premies voor de modale man opnieuw wegvallen.

Re: Benzine vs diesel

Posted: 06 Oct 2016 12:17
by petervdc
TRooPER wrote: en van zodra er genoeg zijn en betaalbaar worden voor iedereen, zullen de premies voor de modale man opnieuw wegvallen.
Tuurlijk dadde.
Net zoals met 100 andere dingen... De rijken mogen absoluut niet voelen dat er bespaard moet worden hoor :devil:

Re: Benzine vs diesel

Posted: 06 Oct 2016 13:36
by Bij
Wipr wrote:
Bij wrote:
Wipr wrote:
Ik kan me vergissen natuurlijk maar heb je bij je VW geen 1000€ voordeel gekregen vanwege de aankoop. De regering had toen 500.000€ uitgeschreven voor de aankoop van een auto op gas. Natuurlijk zijn 500 auto's verkopen met dat voordeel op het salon snel gebeurd.
Als er nog een aankoopvoordeel zou aan vastzitten zou ik dat doen maar er is precies iets blijven hangen dat de aankoop ervan toch nog een stuk duurder is dan een normale TSI
Die 1000 € was niet allen bij VW. was voor alle CNG auto's (en inderdaad voor een beperkt aantal). Zelfs als ik buiten de "prijzen" was gevallen had ik dezelfde keuze gemaakt.
Ik heb toen een simulatie gedaan op de site van nvga http://www.ngva.be/nl/bereken-besparing ... op-aardgas en ik kwam op een besparing van 560€ per jaar aan brandstof. Nu kost mijne golf mij 4€ per 100km. Mijne vorige (ocavia diesel) was 6€ per 100km.
Sinds we op Gas rijden is mijn maandelijks DATS factuur toch met 50€ gedaald.
Ik heb natuurlijk ook flink wa kortingen gehad door allerhande saloncondities toen. :thumbsup:

Re: Benzine vs diesel

Posted: 06 Oct 2016 18:40
by TRooPER
wij hebben zopas ook nieuwe wagen besteld,
we hadden de keuze tussen een 1.2 benzine en een 1.6 diesel in de motorisatie en merk van ons model peugeot 5008.

met beide testrit gedaan, en ja , uiteraard twijfel tussen 1.2 en 1.6.

Rond de kerktoren is de 1.2 zeker sterk genoeg om overal vlot mee te rijden,
voor langere ritten en beladen toestand (gezin van 5 met bagage) lijkt die 1.2 mij dan te klein.

aankoopprijs is voor de 1.2 en 1.6 met identieke opties nagenoeg gelijk , BIV en taks is uiteraard in het nadeel van de diesel.
een CNG of LPG versie is er niet van. Maar , er zit een "adBlue" tankje op de plaats van reservewiel, dus toch milieuvriendelijker.
Een volwaardig reservewiel leek mij toch nuttiger.
https://www.youtube.com/watch?v=isSPvgnG6iU

Re: Benzine vs diesel

Posted: 18 Oct 2016 14:17
by Wipr
Skoda Fabia verkocht, Skoda Octavia verkocht en nieuwe VW Sportsvan 1.2TSI 110pk stockwagen besteld. Krijg ik nog wat in, en bij benadering als ik grotere werken moet vervoeren dan huur ik wel iets voor een dag.

2 privé auto's waren teveel van het goede.

Nu de motor nog buiten en dan kan ik daar ook iets voor in de plaats voorzien.

Re: Benzine vs diesel

Posted: 02 Jan 2018 16:52
by F M
Dit topic is eigenlijk weer actueel.

Dieselprijzen zullen de hoogte in schieten, en zelfs boven de benzineprijzen uitkomen tegen het einde van het jaar. Om uit de meerkost van een diesel te komen moet je nu al echt veel kilometers op een jaar rijden. Het is alleen nog voordelig voor beroepsrijders.

Anderzijds vermoed ik dat de nieuwprijzen van de auto's ook een lichte correctie gaan krijgen. De prijzen voor benzinewagens zullen wel langzaam naar die van de dieselwagens bewegen. Of omgekeerd.

Maar vooral in de tweedehandsprijzen van auto's zie ik een stijging van de prijs van benzineauto's. En dan blijft het kopen van een tweedehands diesel mogelijks nog voordeliger. Pluspunt blijft ook dat een dieselmotor normaal langer meegaat ?

Re: Benzine vs diesel

Posted: 02 Jan 2018 18:58
by Blackbert
F M wrote: 02 Jan 2018 16:52 Dit topic is eigenlijk weer actueel.

Dieselprijzen zullen de hoogte in schieten, en zelfs boven de benzineprijzen uitkomen tegen het einde van het jaar. Om uit de meerkost van een diesel te komen moet je nu al echt veel kilometers op een jaar rijden. Het is alleen nog voordelig voor beroepsrijders.

Anderzijds vermoed ik dat de nieuwprijzen van de auto's ook een lichte correctie gaan krijgen. De prijzen voor benzinewagens zullen wel langzaam naar die van de dieselwagens bewegen. Of omgekeerd.

Maar vooral in de tweedehandsprijzen van auto's zie ik een stijging van de prijs van benzineauto's. En dan blijft het kopen van een tweedehands diesel mogelijks nog voordeliger. Pluspunt blijft ook dat een dieselmotor normaal langer meegaat ?
Ja, die gaan zo lang mee dat je er uiteindelijk nergens meer mee mag komen. Tenzij je een rijke mens bent die de brandstof nog kan betalen en zich niks aantrekt van graaiboetes à la de Brusselse.
Of nee, een rijke mens heeft al lang een elektrische volledig gesubsidieerde supercar gekocht.
Dommelein snapt ook niet goed dat het er maar 350 waren in 2017.
1 mijn Euro3 Diesel met 290K km geraak ik aan de straatstenen niet meer kwijt.
2 ik heb geen geld voor zo'n batterijauto, premies of niet.

Re: Benzine vs diesel

Posted: 02 Jan 2018 19:49
by Wipr
30.000km zou de grens zijn. Blijf je onder deze afstand op jaarbasis dan zou een benzinewagen goedkoper zijn.

Wat elektrische wagens betreft....... denk dat er eerst nog een lange periode gaat zijn dat hybride wagens het straatsbeeld gaan bepalen. Zo zou Volvo binnen afzienbare tijd enkel nog hybrides gaan bouwen en geen louter wagens die het enkel doen met een verbrandingsmotor.

Tenzij er een Ironman opstaat en zorgt dat je met een minimale stroombron kan rijden zal het geen voordeel zijn om een 100% elektrische wagen te kopen wegens niet op punt staand batterij/ stroomopslag.

Waterstof is de toekomst als de olievoorraden op zijn. Althans mijn gedacht. Zowel in verbrandingsmotoren als rakettechnologie.

Ze zouden nog eens naar de maan moeten vliegen want daar hebben wetenschappers een stof gevonden waarmee je met een handje vol een hele stad kan voorzien van stroom. (Of heb ik dat gedroomd :whistling: )

Re: Benzine vs diesel

Posted: 02 Jan 2018 22:29
by den Bullet
Kijk es naar het cng-aanbod 😉