Pedelec

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
F M
Posts: 5101
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Pedelec

Post by F M »

Ik heb na 4 maanden fietsen naar het werk dezelfde ervaringen, zij het met een 'langzame' elektrische fiets.

Het meest vewonderd en verschoten was ik toen ik aan de oversteekplaats met voorrang voor fietsers zoals altijd toch wachtte met oversteken tot ik de auto zag vertragen voor de oversteekplaats, om dan als ik oversteek de auto volle gas zie optrekken. Ik was er nog net voor.

Ik weet niet of het onoplettendheid was van de autobestuurder dan wel een poging me omver te rijden... :shock:

En een fietsbel om te verwittigen, enerzijds vind ik het een aanmatigend geluid, anderzijds is het echt wel nodig. :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Pedelec

Post by Tom Thumper »

F M wrote: 31 Aug 2018 11:40En een fietsbel om te verwittigen, enerzijds vind ik het een aanmatigend geluid, anderzijds is het echt wel nodig. :dontknow:
Nee, totaal overbodig, ik heb er zo eentje! Dat werkt veel beter.Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5101
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Pedelec

Post by F M »

Bij wrote: 31 Aug 2018 11:13
Nu is het de kunst om te leren inschatten of de fietsers die je wil voorbij rijden oortjes in hebben ...
Die van gisteren had een grote koptelefoon op zijn hoofd. Hij was halverwege de oversteekplaats verrast dat hij de enige was die overstak... net voor de MUG met zwaailicht en sirene :wall:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11869
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Pedelec

Post by Muug »

F M wrote: 04 Sep 2018 08:57
Bij wrote: 31 Aug 2018 11:13 Nu is het de kunst om te leren inschatten of de fietsers die je wil voorbij rijden oortjes in hebben ...
Die van gisteren had een grote koptelefoon op zijn hoofd. Hij was halverwege de oversteekplaats verrast dat hij de enige was die overstak... net voor de MUG met zwaailicht en sirene :wall:
Inderdaad inderdaad, het is te gek voor woorden. Idem met joggers eh: horen ze u wel komen? Maakt niet uit of je per moto of per auto of per vélo nadert....

Beetje zoals motorrijden met muziek in je oren zeker? :dontknow: Nu ik zo'n Sena heb, heb ik dat ook eens een kwartiertje geprobeerd: muziek in de oren tijdens het rijden. Conclusie: ik doe dat niet meer. Je wordt er onoplettend van. Hoogstens misschien als ik eens laaang op de autostrade moet rijden..

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Pedelec

Post by TRooPER »

Bij wrote: 31 Aug 2018 11:13 Koen,
Rijden met de ingesteldheid van de motor... men heeft mij niet gezien ;)
Ik ben ondertussen bijna aan de 21000 km spedelec rijden.. met den otto naar het werk is altijd een straf :grin:
Nu is het de kunst om te leren inschatten of de fietsers die je wil voorbij rijden oortjes in hebben of aan het GSMmen zijn. Als je wil inhalen altijd bellen dan zie je of ze reageren ik ben al 1 maal tegen de grond gegaan (en een paar keer ne near miss) doordat de fietser die je inhaalt verschiet (oortjes/GSM) omdat ze u niet horen komen. :x
succes nog

Check ! :-)

ik toeter ook altijd eens met zo een 'toeterbel' zoals tom hier toont. Dat hoor je van verder dan een fietsbel. Vooral de 'zeugd' met hun hoofdtelefoons , die horen niets...... zucht.....
Heb ook al gemerkt van zodra je 'belt' ze altijd even achteruit kijken, en met een speedpedelec ben je snel dichtbij. Tijdens hun achteruitkijk moment, gaan ze dan ook even meer naar links rijden, logisch ja, maar dat versmalt het fietspad nog meer om toch veilig in te halen.
Daarom zal ik tegenwoordig andere fietsers heel traag inhalen en niet meer in volle snelheid.

Aja, ik was degene met slechte ervaringen met de impulse-motor.

Defensief rijden is idd de boodschap,
mijne heeft al een nummerplaat, 1 vast brandend voorlicht, 1 knipperend voorlicht, 1 vast brandend achterlicht en 1 knipperend achterlicht.
Ik rij meestal met fluovestje en fluohelm.
...... en zucht..... soms zien ze mij nog niet. :w00t: :thumbsdown:



qua motorondersteuning staat mijne meestal in turbo richting werk, en in sport/tour richting huis om iets meer training te hebben.
Ik kom net niet toe met 1 batterijlading voor heen en terug (52km) . Is op zich ook beter om de batterij niet compleet leeg te rijden, dan gaat ze toch langer mee.

Van die commentaren 'luiaard',..... heb ik ook gehad. Tot wanneer ik ze zelf eens laat rijden en hun vergelijk geef van mijn gereden tijd auto vs fiets woon/werk verkeer. Dan hoor je, ' aja.... waarom niet.....



Veel fietsplezier, ;-)
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Pedelec

Post by TRooPER »

Muug wrote: 04 Sep 2018 10:15

Beetje zoals motorrijden met muziek in je oren zeker? :dontknow: Nu ik zo'n Sena heb, heb ik dat ook eens een kwartiertje geprobeerd: muziek in de oren tijdens het rijden. Conclusie: ik doe dat niet meer. Je wordt er onoplettend van. Hoogstens misschien als ik eens laaang op de autostrade moet rijden..
en muziek in je oren kan onbewust ook uw rijstijl /rijgedrag veranderen.

stel je een ritje voor met 'Enya' in je oren of eentje met ' Rage against the machine',
rarara welk ritje zal je snelst thuis zijn..... ..... of niet meer.


ik neem zo weinig mogelijk afleiding in mijn oren. Die BRAAAAAAP klinkt op zich zeer mooi, en dan hoor je ook sneller of er iets misgaat aan de motor, zoals bv grafietdichtingen die uit de uitlaat worden geblazen. PRAAAATATATATATAT
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
F M
Posts: 5101
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Pedelec

Post by F M »

Muug wrote: 04 Sep 2018 10:15 Beetje zoals motorrijden met muziek in je oren zeker? :dontknow: Nu ik zo'n Sena heb, heb ik dat ook eens een kwartiertje geprobeerd: muziek in de oren tijdens het rijden. Conclusie: ik doe dat niet meer. Je wordt er onoplettend van. Hoogstens misschien als ik eens laaang op de autostrade moet rijden..
+1. Op de snelweg luister ik muziek om de eentonigheid te verbreken. Van zodra ik van de snelweg afrijd, zet ik de muziek af, want dan heb ik de volle concentratie nodig.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11869
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Pedelec

Post by Muug »

TRooPER wrote: 04 Sep 2018 10:21 ...... en zucht..... soms zien ze mij nog niet. :w00t: :thumbsdown:
Ik weet wat er mankeert: ge moet zigzaggen ! :grin:

petervdc
Posts: 3497
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Pedelec

Post by petervdc »

TRooPER wrote: 04 Sep 2018 10:21 Ik kom net niet toe met 1 batterijlading voor heen en terug (52km) .
:?: :?: :shock: :shock: :shock: :shock:
Keep going

Koeno
Posts: 3257
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Pedelec

Post by Koeno »

petervdc wrote: 04 Sep 2018 13:14
TRooPER wrote: 04 Sep 2018 10:21 Ik kom net niet toe met 1 batterijlading voor heen en terug (52km) .
:?: :?: :shock: :shock: :shock: :shock:
Is toch niet zo onmogelijk...
Op hoogste ondersteuning geeft de gemiddelde pedelic ergens een range tussen 30 en 50 (met een normale batterij, er zijn uitzonderingen)..
dus als je als 26km op hoogste ondersteuning gereden hebt, is die batterij al half leeg of verder...
dus dan op mindere ondersteuning rijd je die volledig leeg...

een 25km/u fiets zal met zelfde batterij waarschijnlijk wel meer range geven, motor moet minder ondersteunen he...

User avatar
Bij
Posts: 443
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Pedelec

Post by Bij »

ik heb een 400W batterij.
Als ik zonder laden op het werk op en af wil rijden kan dat alleen op eco....
Dus 2 de lader en op het werk bijladen :mrgreen:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

petervdc
Posts: 3497
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Pedelec

Post by petervdc »

Koeno wrote: 04 Sep 2018 13:18 Op hoogste ondersteuning geeft de gemiddelde pedelic ergens een range tussen 30 en 50 (met een normale batterij, er zijn uitzonderingen).
Amai, ik dacht dat het méér range was...
Dus minder ondersteuning of zwaardere batterij of een "gewone" electrische ?
Keep going

Koeno
Posts: 3257
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Pedelec

Post by Koeno »

Wel, mijn batterij is een 603 Wh batterij en gaat in hoogste ondersteuninig 40 a 50km halen.
Er zijn ook fietsen met een batterij van 1000 Wh, die geeft dan op hoogste stand 60 a 70km.
(ik denk dat beide fietsen ook een 350W motor hebben zitten).

Maar je moet niet altijd op hoogste ondersteuning fietsen.
Op eco zal mijn fiets veel verder geraken, hoever juist? dat zou ik eens moeten testen als ik enkele dagen niet naar't werk moet.

maar als je dan vergelijkt met een zero motor die 13kwh (13keer meer dan de zware batterij) een range van 200tal kilometer (of meer zeker?) haalt, dan is die fiets inderdaad een slechte leerling...
wat daar het verschil is: geen idee.

Post Reply