Een paar slagkes dus. Om te beginnen de pistons : aangezien er 2 volstonden met koelwater waren dus ook zuigerveren vastgeroest. De cylinderwanden zelf had ik al goedgekregen met een hoonborstel. De zuigers met fijne staalwol en een aantal schreperkes om de gleuven volledig te ontdoen van aangebakken roet.
Na veel zoekwerk nog zuigerveren in de originele maat gevonden (86,5mm) bij de firma Goetze.
Ondertussen ook een gepaste klepveertang gescoord, en alle kleppen zowaar proper uit de cylinderkop gekregen.
De cylinderkop zelf volledig ontvet, lichtjes gestraald en alle in-en uitlaatkanalen uitgekuisd.
Dan kwam een bijzonder tijdrovend werkje : alle kleppen terug in hun zittingen roderen. Door de lange stilstand waren die deels geoxideerd, deels aangeladen met resten van de mengselverbranding.
Dat wil meestal zeggen dat ge compressie en vermogen zou verliezen als ge daar niks aan doet. Het proces zelf is redelijk ambachtelijk : ge steekt de te roderen klep op haar plaats, nadat ge de zitting goed ingewreven
hebt met een rodeerpasta. Dat zit in een dubbel potteke met 2 compounds : ne grove en ne zachte variant. Vervolgens plakt ge een stokske met een zuignapke op die klep, en gaat ge aan dat stokske draaien met uw 2 handen
alsof ge een vuurke zou willen stoken door een stuk hout in een ander stuk hout te persen. Als het geknars van de compound stopt (omdat ge'm fijn gemalen hebt) is die fase goed. Dan gaat ge over naar de fijne compound en ge herhaalt dat proces nog eens.
Hier kunt ge het effect goed zien : de inlaatklep van cylinder nr1 (rechts) is al gerodeerd, de rechtse uitlaatklep moet nog gedaan worden. De blinkende randen op de zitting en de klep garanderen dat die klep
weer perfect zal aansluiten en afdichten. De minieme afstand (honderdsten) die ge verliest door het roderen kunnen perfect opgevangen worden door de klepspeling nadien perfect af te regelen.
Na dit toegepast te hebben op 8 kleppen waren mijn handen het efkes beu. Enkel nog nieuwe klephoedjes gestoken (die waren toch versteend dus het olieverbruik langs de klepstelen was redelijk spectaculair geweest).
In een volgende fase gaan alle kleppen, klepveren en klepschotels terug in de cylinderkop.