Page 3 of 5

Re: Eens iets anders...

Posted: 06 Dec 2019 06:34
by Blackbert
Ok, 4 homokineten om weer in elkaar te steken, vol vers vet, op het gevoel. 8-)

Re: Eens iets anders...

Posted: 06 Dec 2019 12:02
by Muug
"efkes", zegt 'm. :shock:

Re: Eens iets anders...

Posted: 10 Dec 2019 16:48
by Wipr
Weeral knap werk Raketman!

Je hebt precies wel wat ruimte om te werken ;) :mrgreen:

Re: Eens iets anders...

Posted: 11 Dec 2019 12:52
by Muug
Daar waar hij werkt is verbijsterend veel plaats jawel. En het staat verbijsterend vol. Althans, toch toen ik er 10-12 jaar geleden ben gaan kijken.

Re: Eens iets anders...

Posted: 16 Jan 2020 21:19
by Raketman
Allez, na het jaar alvast niet zo gezond begonnen te zijn, kunnen we eindelijk verder met dit kleine projectje.

Achterophanging zit er helemaal onder en de houten blokken zijn nu verschoven naar de voorzijde. Qua ophanging een gelijkaardig verhaal dan de achterkant, maar toch iets meer werk. Remklauwen zijn in volledig ineengefused door roest, schijven moeten afgedraaid worden, stuurhuis komt er ook nog bij. Alles tot en met de voorste draagbalk is er ondertussen af, omdat er ook één en ander aan de motor dient te gebeuren :

- olielekken allerlei (carterpan, main seal van de krukas)
- distributieriem en V-belt
- volledig onderhoud

Image

Re: Eens iets anders...

Posted: 26 Feb 2020 15:57
by Raketman
Ondertussen zijn we in de voorlaatste cirkel van de hel beland, zoals ergens te vermoeden viel.
Tijdens het regelen van de kleppen en het daarbij horende verdraaien van de krukas om de nokkenas in de juiste standen te krijgen, viel het mij vrij snel op dat er zich hier ende ook daar plaskes koelvloeistof op de grond begonnen te vormen :? ...Dat is iets waar ge nooit vrolijk van kunt worden.

Toen veel van die koelvloeistof ook nog eens uit de nog openstaande olieaflaatdop in het carter begon te stromen, wist ik al hoe laat het was. Zwijn de kulas kapot :wall: .
Demontage van de cylinderkop bevestigde dat vermoeden : nummer 2 en 4 stonden gevuld met koelvloeistof.

Image

Ondertussen is zowat het hele motorblok gedemonteerd, en maar goed ook. Zowat elke koelwater aansluiting begon te lekken. Verschillende stalen leidingen zijn volledig doorgerot en moeten vervangen worden. Cylinderkop moet gereviseerd worden (ga ik zelf doen), kleppen moeten opnieuw gerodeerd worden, cylinders moeten gehoond worden. Pistons zijn nog goed maar er moeten nieuwe zuigerveren op. Waterpomp wordt vervangen, de helft van de rubberen leidingen worden vervangen en verschillende stukken metalen leidingen moeten vervangen worden of opnieuw gemaakt, want veel is er niet meer van te krijgen. Tijdens het demonteren van het blok en aanhorigheden is ook gebleken waarom de starter niet meer rondging : de bekabeling ernaartoe is volledig doorgerot. Starter zelf is inwendig ook kapot. Idem voor de dynamo.
'k Heb een ongeziene waslijst aan onderdelen besteld, inclusief nieuwe verstuivers, ontstekingsverdeler, kabelwerk allerlei, tientallen rubbers, tellerkabel,...

Terwijl ik wacht op vele dozen uit Duitsland, Nederland, België en zelfs de UK, ga ik maar beginnen met het opmeten van de krukas en zijn lagers, nokkenas, cylinderkop etc etc. Heel het zootje ligt nu toch uit elkaar :? :? :wall: ...

Image

Re: Eens iets anders...

Posted: 02 Mar 2020 08:33
by Mario
amai, zakt de moed u niet in de schoenen als je dat ziet ?
ik vermoed van niet in uw geval, jij zult dat wel als een extra uitdaging zien maar blijkbaar had je zelf ook niet verwacht dat het zo erg was

grote cilinders ook :) (denk ik, want ik ken niets van techniek)

succes met het vervolg !

Re: Eens iets anders...

Posted: 02 Mar 2020 14:35
by Muug
Raketman wrote: 17 May 2019 21:48bij deze kan ik stellen dat ik er volledig ingeluisd ben door mijn madam
:whistling:

Man toch, where de fuk hebt ge dat rot krot gevonden man? Da's toch iets dat ge gekregen hebt hoop ik voor u? :shock: Hoe in godsnaam kunt ge zoiets zo rot krijgen? :pillepalle:

Re: Eens iets anders...

Posted: 02 Mar 2020 16:20
by F M
Muug wrote: 02 Mar 2020 14:35
Raketman wrote: 17 May 2019 21:48bij deze kan ik stellen dat ik er volledig ingeluisd ben door mijn madam
:whistling:

Man toch, where de fuk hebt ge dat rot krot gevonden man? Da's toch iets dat ge gekregen hebt hoop ik voor u? :shock: Hoe in godsnaam kunt ge zoiets zo rot krijgen? :pillepalle:
Motorpraatadministrator, kom eens tussen. Zo spreek je niet over Raketman zijn madam !

:peepwall:

Re: Eens iets anders...

Posted: 02 Mar 2020 16:44
by Muug
FM, gij hebt vieze associaties. :twisted:

Raketvrouw was tien jaar geleden een charmante dame die geen pijn deed aan het oog. Dat mag zeker gezegd worden. Ondertussen zal dat wel nog zo zijn. :thumbsup:

Re: Eens iets anders...

Posted: 02 Mar 2020 20:26
by Cotthem
....moest ge dat allemaal laten doen door een officiële Porsche garage....de moed zou ook in de schoenen zakken denk ik...

Re: Eens iets anders...

Posted: 03 Mar 2020 13:31
by OzzePaa
Cotthem wrote: 02 Mar 2020 20:26 ....moest ge dat allemaal laten doen door een officiële Porsche garage....de moed zou ook in de schoenen zakken denk ik...
... en 't zou benaa zoveel kosten als een nieuwe denk' :lol:

Dikke Chapeau, RocketMan :!:
Toch een vraagske : aangezien gij toch niet den eerste den beste zijt kwa mechaniekekennis, zou van die penibele interne toestand niks te merken geweest zijn bij de aanschaf van dat krot dan :dontknow: :?:

Re: Eens iets anders...

Posted: 03 Mar 2020 21:21
by Stefke
Muug wrote: 02 Mar 2020 14:35
Raketman wrote: 17 May 2019 21:48bij deze kan ik stellen dat ik er volledig ingeluisd ben door mijn madam
:whistling:

Man toch, where de fuk hebt ge dat rot krot gevonden man? Da's toch iets dat ge gekregen hebt hoop ik voor u? :shock: Hoe in godsnaam kunt ge zoiets zo rot krijgen? :pillepalle:
hebt ge het nu over de Porsche of over Raketvrouw... :mrgreen:

Re: Eens iets anders...

Posted: 04 Mar 2020 09:23
by Muug
Maar allez gasten , wat denkt gulle toch allemaal :laughing:

Re: Eens iets anders...

Posted: 04 Mar 2020 10:46
by Stefke
OzzePaa wrote: 03 Mar 2020 13:31 Toch een vraagske : aangezien gij toch niet den eerste den beste zijt kwa mechaniekekennis, zou van die penibele interne toestand niks te merken geweest zijn bij de aanschaf van dat krot dan :dontknow: :?:
Niet echt denk ik, ge kunt dat hooguit vermoeden. Ik heb het geluk regelmatig in een revisie-atelier te kunnen rondhangen. Welke schone en exotische mekaniekskes die ze daar binnenbrengen jong! En daar vallen alle dagen (bij nadere inspectie) serieuze lijken uit de kast! :roll:

Re: Eens iets anders...

Posted: 05 Mar 2020 19:24
by Raketman
Mijn madam is idd nog altijd zeer goed geconserveerd voor hare ondertussen niet meer zo piepjonge leeftijd. Wel nog jong natuurlijk (ik dek mij efkes in :mrgreen: )...

En den otto, tja...ik wist dat hij al een paar jaar niet meer gedraaid had. Dus dat er wel wat werk aan zou zijn was ook te voorspellen. De vorige eigenaar ken ik heel goed, en die is technisch een complete nitwit. Van enige kwaadwilligheid is er zeker geen enkele sprake. Hij loopt er nu zelfs ambetant van...
Maar ik heb dat geval dus welgedelijk gekocht, voor de prijs van een carrosserie zonder roestschade. Natuurlijk in de hoop dat de rest wel zou meevallen, maar aan die carrosserie is geen roestschade.
Dat de ophanging niet fris meer zou zijn na 8 jaar buitenstaan op ne vochtige aardegrond viel ook wel te verwachten.

Nu had hij mij verteld dat het koud starten moeilijk ging, dat hij soms op drie poten draaide, als het heel warm was ook moeilijk herstartte...Die problemen waren er al voordat hij aan de kant gezet is. De uiteindelijke reden daarvoor was een doorgeroeste brandstofleiding. Met de demontage is het ondertussen wel duidelijk waar die problemen vandaan kwamen : de startsproeier zit vast, er was serieuze koelwaterlekkage naar de 4de cylinder (koudstart-op drie poten draaien) en de klepspeling was bijna onbestaande (moeilijk starten bij hoge temperaturen).
Dat zou nu allemaal moeten opgelost geraken met een volledige koprevisie, nieuwe joint de culasse, cylinders honen, nieuwe segmenten etc etc. Die startsproeier wordt een moeilijke opgave maar ik vind er wel ene.

Alle andere problemen (ophanging-remmen vast, rubbers, bourrages, starter en dynamo bekabeling) zijn natuurlijk het gevolg van de stilstand en slechte stockage.

Alle onderdelen voor het blok zijn trouwens aangekomen vandaag, dus we kunnen nu een slagske doorgeven :rayof: .

Re: Eens iets anders...

Posted: 17 Mar 2020 19:34
by Raketman
Een paar slagkes dus. Om te beginnen de pistons : aangezien er 2 volstonden met koelwater waren dus ook zuigerveren vastgeroest. De cylinderwanden zelf had ik al goedgekregen met een hoonborstel. De zuigers met fijne staalwol en een aantal schreperkes om de gleuven volledig te ontdoen van aangebakken roet.
Na veel zoekwerk nog zuigerveren in de originele maat gevonden (86,5mm) bij de firma Goetze.

Image

Ondertussen ook een gepaste klepveertang gescoord, en alle kleppen zowaar proper uit de cylinderkop gekregen.

Image

De cylinderkop zelf volledig ontvet, lichtjes gestraald en alle in-en uitlaatkanalen uitgekuisd.

Image

Dan kwam een bijzonder tijdrovend werkje : alle kleppen terug in hun zittingen roderen. Door de lange stilstand waren die deels geoxideerd, deels aangeladen met resten van de mengselverbranding.
Dat wil meestal zeggen dat ge compressie en vermogen zou verliezen als ge daar niks aan doet. Het proces zelf is redelijk ambachtelijk : ge steekt de te roderen klep op haar plaats, nadat ge de zitting goed ingewreven
hebt met een rodeerpasta. Dat zit in een dubbel potteke met 2 compounds : ne grove en ne zachte variant. Vervolgens plakt ge een stokske met een zuignapke op die klep, en gaat ge aan dat stokske draaien met uw 2 handen
alsof ge een vuurke zou willen stoken door een stuk hout in een ander stuk hout te persen. Als het geknars van de compound stopt (omdat ge'm fijn gemalen hebt) is die fase goed. Dan gaat ge over naar de fijne compound en ge herhaalt dat proces nog eens.

Image

Hier kunt ge het effect goed zien : de inlaatklep van cylinder nr1 (rechts) is al gerodeerd, de rechtse uitlaatklep moet nog gedaan worden. De blinkende randen op de zitting en de klep garanderen dat die klep
weer perfect zal aansluiten en afdichten. De minieme afstand (honderdsten) die ge verliest door het roderen kunnen perfect opgevangen worden door de klepspeling nadien perfect af te regelen.

Image

Na dit toegepast te hebben op 8 kleppen waren mijn handen het efkes beu. Enkel nog nieuwe klephoedjes gestoken (die waren toch versteend dus het olieverbruik langs de klepstelen was redelijk spectaculair geweest).

Image

In een volgende fase gaan alle kleppen, klepveren en klepschotels terug in de cylinderkop.

Re: Eens iets anders...

Posted: 17 Mar 2020 20:12
by Bij
In een ver verleden heb ik dat ook eens gedaan met da stokske.... Pollekes waren toen ook blij dat al de kleppen gedaan waren :mrgreen:

Re: Eens iets anders...

Posted: 18 Mar 2020 00:10
by Blackbert
Het lijkt weer allemaal poepsimpel...
:mrgreen: :thumbsup:

Re: Eens iets anders...

Posted: 18 Mar 2020 11:59
by Stefke
Raketman wrote: 17 Mar 2020 19:34 Na veel zoekwerk nog zuigerveren in de originele maat gevonden (86,5mm) bij de firma Goetze.
Wie zoekt die vindt, ongeveer alles zelfs. Ik sta daar dikwijls van te kijken wat nog allemaal leverbaar is. :o (Tenzij het over een mijnen ordinaire Jap gaat... :evil: )
Image

Raketman wrote: 17 Mar 2020 19:34 In een volgende fase gaan alle kleppen, klepveren en klepschotels terug in de cylinderkop.
Moet ge die niet eerst laten vlakken? Ik zou dat precies durven doen.