ne rappe

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
F M
Posts: 5101
Joined: 26 Oct 2009 21:45

ne rappe

Post by F M »

Een Gazelle is wel dadelijk erg duur. Waar ik onze fiets gekocht heb, verkopen ze ook Gazelles. Maar wij hebben een Winora gekocht. Die gebruiken dezelfde Bosch-aandrijving, zijn kwalitatief ook uitstekend volgens de fietsenmaker, maar zijn een 400 euro goedkoper.
I am confused. Oh no, maybe not!

Wipr
Posts: 1986
Joined: 27 Oct 2009 01:38

ne rappe

Post by Wipr »

Jaja Koen, ziet er een goe fietske uit die Gazelle en de prijs ligt onder de symbolische 3000? dus dat zit goed.

Die snelheden tot 45km/u zijn enkel maar mogelijk in een bepaalde modus of kan je in de eco modus daar ook die snelheden mee halen, of zijn bepaalde rij-instellingen gebonden aan een max snelheid?

User avatar
Bij
Posts: 443
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

ne rappe

Post by Bij »

't ja wat is duur...
in het high speed segment is dit denk ik zelfs de goedkoopste. Mijnen huidige fiets is ook een gazelle en ik ben daar best tevreden van.
En als ik hier 3 Km van mijn deur ne velo kan kopen naar (hopelijk) mijn goesting bij iemand die ik al jaren ken en klant ben dan doe ik da liever daar.
En die 45 zal wel haalbaar zijn maar dan zal je toch wel redelijk moeten meetrappen. Op mijnen huidige heb ik nog nooit op vlakke weg de 40 gehaald. hangt ook van tandwielcombinaties en uitgeoefende kracht af. :mrgreen:
Momenteel rij ik gemiddeld rond de 33Km/h en voor mij is da genoeg. Ik ga alleen maar naar die HS serie omdat ik al 25 rij zonder dat er ondersteuning aan te pas komt.
Ook zal deze al conform zijn met de nieuwe wetgeving. Dus ook met remlicht nrplaat en verzekering. geeft een beter gevoel dan met wat ik nu rij;( is min of meer illegaal ) en ik heb al eens een accident gehad. En gelukkig is men geen vragen gaan stellen over de fiets want anders had ik wel in een betwistbare verzekeringssituatie gezeten :grijns:.
seh de testrit zal een en ander moeten duidelijk maken......

Wim,
Elke modus geeft een bepaalde basis ondersteuning
Ondersteuningsniveau % :
Eco 50 , Tour 120 , Sport 190 , Turbo 275
Max koppel :
Cruise & Speed: Eco 40Nm , Tour 50Nm , Sport 55Nm , Turbo 60Nm
dit geeft uw basis snelheid wil je sneller dan zal je moeten bijtrappen :ricky:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

ne rappe

Post by bompa »

Bij wrote: nrplaat en verzekering. geeft een beter gevoel dan met wat ik nu rij;( is min of meer illegaal ) en ik heb al eens een accident gehad. En gelukkig is men geen vragen gaan stellen over de fiets want anders had ik wel in een betwistbare verzekeringssituatie gezeten :grijns:.
seh de testrit zal een en ander moeten duidelijk maken......
Met een rappe fiets rijden zonder plaat en verzekering is illegaal, ik weet iemand die ne rappe fiets heeft en er een plaat en verzekering voor heeft, die wilde in orde zijn en is er achter gaan luisteren en die had papieren bij die fiets voor een plaat aan te vragen en hem te verzekeren , maar voor de moment is die plaat toch wel zeer groot in omvang ,'t zelfde gelijk van een moto , maar de plaat begint dan wel met een S in plaats van met een M .

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

ne rappe

Post by TRooPER »

bompa wrote:
Bij wrote: nrplaat en verzekering. geeft een beter gevoel dan met wat ik nu rij;( is min of meer illegaal ) en ik heb al eens een accident gehad. En gelukkig is men geen vragen gaan stellen over de fiets want anders had ik wel in een betwistbare verzekeringssituatie gezeten :grijns:.
seh de testrit zal een en ander moeten duidelijk maken......
Met een rappe fiets rijden zonder plaat en verzekering is illegaal, ik weet iemand die ne rappe fiets heeft en er een plaat en verzekering voor heeft, die wilde in orde zijn en is er achter gaan luisteren en die had papieren bij die fiets voor een plaat aan te vragen en hem te verzekeren , maar voor de moment is die plaat toch wel zeer groot in omvang ,'t zelfde gelijk van een moto , maar de plaat begint dan wel met een S in plaats van met een M .

tja, op dit moment is dat het punt van discussie tussen europese wetgeving en belgische toepassing van die wet.
ik heb daar ook enig huiswerk rond gedaan en mijn verzekeraar ook. En men kwam op volgende uit: bron is van Assuralia , overkoepelende organisatie van verzekeringen en zij hanteren volgende richtlijn:



ASSURALIA
Veel gestelde vragen ongevallenverzekering
Algemeen
? Heb ik een BA-verzekering nodig voor mijn elektrische fiets?

Om na te gaan of de elektrische fiets of eender welk ander voertuig over een verplichte BA verzekering motorrijtuigen moet beschikken, raadplegen we de wet*. Die bepaalt wat je moet verstaan onder Motorrijtuigen : ?rij of voertuigen, bestemd om zich over de grond te bewegen en die door een mechanische kracht kunnen worden gedreven, zonder aan spoorstaven te zijn gebonden?.
Wat elektrische fietsen betreft is er dus een onderscheid :
? Gaat het om voertuigen die met behulp van de motor alleen niet kunnen voortbewegen, maar waarbij dient te worden getrapt : dan is dit geen motorrijtuig en valt de fiets dus niet onder de toepassing van de wet. Hier is geen BA autoverzekering nodig, een familiale volstaat om je aansprakelijkheid te dekken.
? Gaat het om voertuigen die, zonder te trappen, alleen door middel van de motor kunnen voortbewegen? Dan betreft het wel een motorrijtuig en is een BA autoverzekering nodig.
Merk op dat de wet niet spreekt over het type van mechanische kracht (er dient dus geen onderscheid te worden gemaakt tussen de verschillende aandrijvingskrachten, dus ook elektrische motoren komen in aanmerking), noch over een maximale snelheid.




En uitgaand van bovenstaande is mijn snelle e-fiets ook nog steeds als fiets beschreven voor de wet. En dan moet deze niet ingeschreven worden met verzekering en nummerplaat.
Maar zoals al gezegd hierboven, het kan binnenkort gaan veranderen, .....
desalniettemin heb ik bij mijn fiets ook een Gelijkvormigheidsattest meegekregen , dus indien nodig kan ik hem inschrijven. Maar toch liefst zonder zo een grote motoplaat op mijn spatbord.


@bij: ik vermoed dat die Impulse motor dezelfde is als op mijn fiets
merk van mijn fiets is Raleigh, maar die motors worden onder veel fietsen gestoken , komt van Derby-b uit duitsland.
Mijn motor is na 2000km al vervangen wegens gekraak aan trapas, en nogmaals wegens niet meer de autonomie te halen sinds die nieuwe motor. Nu nog steeds haal ik de autonomie van in het begin niet meer. Fiets gaan vanavond terug binnen om te testen met nieuwe batterij/.... Alles voorlopig netjes onder garantie ! daar nog geen klagen over.
Autonomie in het begin bij volle batterij op PowerSPort modus: 45-50km afstand, nu maar 36km meer. En dat na een motorwissel, dus er klopt iets niet. hopelijk binnenkort snel opgelost.
Ik lees op net nog redelijk veel op problemen met die Impulse middenmotor dat onder Raleigh, Kalkhoff, .... zit. Omdat ze nog vrij nieuw zijn, is alles steeds onder garantie opgelost en dus weinig blijvende klachten.


Mijn fietsdealer verkocht die Raleigh, maar verkoopt nu ook Victoria 10.7 speed bike. En die Victoria gebruikt zelfde motor, maar is net iets goedkoper dan de Raleigh.

Ik denk inderdaad dat zoals het tegenwoordig bij auto's/moto's/... alles is, dat een goeie dealer waar ge service en garantie kunt op rekenen, belangrijker is dan een merk. (als de prijs bijna gelijk is)
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

ne rappe

Post by vet on wheels »

wij hebben in onze familie met 4 fietsen met een Bosch-motor in het totaal een 8.000 km gebold, zonder 1 technisch mankement , de Bosch-motor geeft een natuurlijke kracht, maakt wel lawaai ....
ne neef van mij rijdt met een Stromer , topmodel van 6000?, enorme kracht, rijdt elke dag 70 km, is er content van :P

User avatar
Bij
Posts: 443
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

ne rappe

Post by Bij »

@trooper, Die impulsmotor wordt door mijne fietsenmaker beoordeeld als een probleemmotor :stomstom: zeker op de HS series. Hij wil die ook nimeer verkopen. Mijne maat heeft een kalkhoff gehad met impulsmotor en heeft dus 2 motoren in anderhalfjaar naar de filistijnen getrapt. :w00t: Nu heef hij een kalkoff met Bosch midden motor en tot nu nog geen problemen wel vind hij dat hij meer lawaai maakt dan de impuls motor. Alles is wel netjes onder garantie geregeld maar het is ni tof als ge problemen hebt met een nieuw vervoermiddel;
Volgens mijne fietsenmaker is de bosch middenmotor momenteel het beste op de markt hij heeft daar zo goed als geen problemen mee.
Merci voor uw toelichting aangaande de verzekering. Als alles doorgaat zal ik hem Voorlopig zo gebruiken ik krijg er toch alle papieren bij en als er een definitieve wetgeving is kan ik hem als nog inschrijven.
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Bij
Posts: 443
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

ne rappe

Post by Bij »

Vorige maandag was diene testfiets eindelijk geleverd.....
Dus Zaterdag een flinke testrit gaan doen en maar ineens ene besteld :blob1:
Der was er zelfs nog ene op stock en die kan ik nu zaterdag gaan afhalen :rayof:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

ne rappe

Post by TRooPER »

Bij wrote:Vorige maandag was diene testfiets eindelijk geleverd.....
Dus Zaterdag een flinke testrit gaan doen en maar ineens ene besteld :blob1:
Der was er zelfs nog ene op stock en die kan ik nu zaterdag gaan afhalen :rayof:
Proficiat !

ik ben ook aan het wachten op mijn 'nieuwe' ,
de impulsefiets wordt vervangen door een Victoria met Bosch motor, hopelijk nu zonder problemen,
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Wipr
Posts: 1986
Joined: 27 Oct 2009 01:38

ne rappe

Post by Wipr »

Sorry voor de vervuiling van de topic maar het is fiets gerelateerd.

Iemand een idee hoe ik de achterrem straffer kan zetten op de mountainbike? Hydraulische schijfremmen

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

ne rappe

Post by bompa »

Wipr wrote:Sorry voor de vervuiling van de topic maar het is fiets gerelateerd.

Iemand een idee hoe ik de achterrem straffer kan zetten op de mountainbike? Hydraulische schijfremmen
Ik heb juist bij de mijne is gekeken en kan die bij mij niet straffer zetten.

Misschien er is andere olie opdoen ,en is goed ontluchten :?: Dat zou bij de mijne de enigste oplossing zijn volgens ik kan zien.

Maar bij mijne elektrische staat er een hendeltje bij aan die remmen, maar daar is een hydraulische velgrem op ,en daar dient dat denk ik voor de rem open te zetten zodat je het wiel er uit krijgt.

Wipr
Posts: 1986
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: ne rappe

Post by Wipr »

Hoeveel Watt hebben de meeste elektromotoren op een elektrische fiets? Ik ben aan het kijken op het net om zelf een kit te kopen en het scheelt enorm. Heb er eentje gezien van 3000W. Zou het mogelijk zijn om een elektromotor in je voor en achterwiel te steken. Kwestie om vooruit te gaan ;)

Ben aan het denken om zelf zoiets te creëeren. Elektrische motor/fiets met een eigenzinnig uiterlijk. Sowieso met fatbike wielen er onder.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: ne rappe

Post by bompa »

Wipr wrote:Hoeveel Watt hebben de meeste elektromotoren op een elektrische fiets? Ik ben aan het kijken op het net om zelf een kit te kopen en het scheelt enorm. Heb er eentje gezien van 3000W. Zou het mogelijk zijn om een elektromotor in je voor en achterwiel te steken. Kwestie om vooruit te gaan ;)

Ben aan het denken om zelf zoiets te creëeren. Elektrische motor/fiets met een eigenzinnig uiterlijk. Sowieso met fatbike wielen er onder.
Best een motor niet in je voorwiel steken daar gebeuren de meeste ongelukken mee , onderuitgaan in een bocht en zo, ligt er grint ineen bocht en je trapt heb je kans dat je onderuit gaat bij een motor in het voorwiel,
zo een fiets kan je vanzelf zelf ineensteken , daar zijn kits voor , maar heb iemand geweten die er zo eentje gemaakt had zonder af te regelen en dat ding ging zeker 60 km/u tot hij tegen de vlakte ging. daarna heeft hij hem afgeregeld :grin:

User avatar
Bij
Posts: 443
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: ne rappe

Post by Bij »

Wipr wrote:Hoeveel Watt hebben de meeste elektromotoren op een elektrische fiets? Ik ben aan het kijken op het net om zelf een kit te kopen en het scheelt enorm. Heb er eentje gezien van 3000W. Zou het mogelijk zijn om een elektromotor in je voor en achterwiel te steken. Kwestie om vooruit te gaan ;)

Ben aan het denken om zelf zoiets te creëeren. Elektrische motor/fiets met een eigenzinnig uiterlijk. Sowieso met fatbike wielen er onder.
Wim,
Meeste motors zijn250w dat is de standaard voor 25 km/h
High speed is gewoonlijk 350W
Voor mij is de middenmotor het meest ideale.
Motor in voorwiel is zoals bompa al aanhaalde den ideale om in den bocht op wa kiezeltjes onderuit te gaan
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Muug
Posts: 11869
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ne rappe

Post by Muug »

Wipr, ne kunstenaar mag zich niet laten remmen door teveel praktische bezwaren. Geef er een lap op ! :laughing:

Wipr
Posts: 1986
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: ne rappe

Post by Wipr »

Muug wrote:Wipr, ne kunstenaar mag zich niet laten remmen door teveel praktische bezwaren. Geef er een lap op ! :laughing:
:mrgreen:

Ik was dus aan het twijfelen tussen een monowheel of zelf een bestaande fiets ombouwen tot elektrische fiets of zelf een fiets maken. In ieder geval, de neef van mijn vrouw had hier in België een ombouwkit gekocht met trapasmotor en deze was 750W. Rijdt makkelijk 50km/u met handgas. Da mag natuurlijk ni wettelijk maar er mag zoveel ni :peepwall:

95% van al die fietsmotoren komen van China. Je vindt de 750W, 1000W en meer dus heel makkelijk. :rayof:

Op YouTube een fietske gezien met voorwiel en achterwiel motor. Goed voor 10.000watt en 12.000Watt. Dat gaat behoorlijk goed vooruit :pillepalle: :mrgreen:

Dus 1 van de drie wordt het en als het rijklaar is mag u allen komen testrijden :thumbsup:

Wipr
Posts: 1986
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: ne rappe

Post by Wipr »

Nog een vraagje. Als je een batterijpack koopt zijn er verschillende opties. Er staat bijv 48V 20ah of 48V 14ah. Wat wil het laatste cijfer zeggen? Maw kan je gewoon de zwaarste nemen en gaat elke motor er op? Van elektriciteit ken ik nu eens niets.

xlrider
Posts: 5
Joined: 22 Jun 2016 09:43

Re: ne rappe

Post by xlrider »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Amp%C3%A8re-uur

Hoe hoger de ah, hoe langer de batterij zal energie leveren ( zonder opnieuw te moeten opladen )

User avatar
F M
Posts: 5101
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: ne rappe

Post by F M »

Wipr wrote:Van elektriciteit ken ik nu eens niets.
Yep, het best mogelijke startpunt om een elektrische fiets te bouwen. :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: ne rappe

Post by bompa »

Wipr wrote: Van elektriciteit ken ik nu eens niets.
Als't begint te viriken (vonken) en te doempen zit er iets mis. :grin: .

Post Reply