Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 16 Dec 2021 12:26 Heeft iemand de Italiaanse inhoud al tegoei bestudeerd?
Wacht, daarvoor moet ge Italiaans kennen, niet? :|

Het bericht op alpenrouten.nl is dus weer een mooi voorbeeld van fake news, van emo news, van dingen in een verkeerd perspectief plaatsen zuiver voor 't melodramatisch effect ervan. :cry:

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Schussboelie wrote: 16 Dec 2021 12:26 Heeft iemand de Italiaanse inhoud al tegoei bestudeerd?
Volgens het artikel van Alpentourer gaat het om bos en weilanden, dat betekent niet noodzakelijk ook de oude militaire wegen (zoals de LGKS en dergelijke) en strade bianchi...
Volgens deze petitie is het toch net wat anders hoor schuss -> https://www.change.org/p/presidenza-del ... o-naturale

Mijn italiaans is nogal ruw (of onbestaande) maar tekst vertaalt tot:
Het amendement dat de wegcode nr. 2, nee. 3 en nr. 194 verbiedt namelijk het verkeer van terreinvoertuigen, motorfietsen en auto's op natuurlijke wegen van minder dan 2,5 meter breed.

User avatar
F M
Posts: 5081
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by F M »

Mijn Italiaans is ook onbestaande, maar er bestaan natuurlijk on line vertaaldiensten:
De wijziging van de verkeersregels nrs. 2, 3 en 194 verbiedt terreinvoertuigen, motorfietsen en auto's om op natuurlijke wegen van minder dan 2,5 meter breed te rijden. Deze wet vernietigt een sector met een enorme economische, toeristische, sportieve en sociale waarde. Italië is de belangrijkste afzetmarkt voor motorfietsen in Europa en er zijn verschillende Italiaanse fabrikanten van motorfietsen, accessoires en kleding voor off-road gebruik. De sector zou ongeveer 140 miljoen euro kosten, alle aanverwante industrieën niet meegerekend. Het off-roadtoerisme is de drijvende kracht achter de economie van duizenden kleine gemeenten, ver van de routes van het massatoerisme, en hotels, restaurants, bars, benzinestations, mecaniciens en bandenhandelaren zouden een belangrijk deel van hun klantenkring verliezen. Enduro, een sport die door tienduizenden Italianen wordt beoefend, zou verdwijnen, ondanks het feit dat Italië momenteel de wereldtitel in teamverband in handen heeft en de kampioenen internationaal worden erkend. Enduro is namelijk een sport die zeer populair is bij mannen en vrouwen van alle leeftijden, waarvan de grote meerderheid niet aan wedstrijden deelneemt, maar geniet van de wonderen van Italië door met motoren te rijden die aan alle geldende voorschriften voldoen, op de natuurlijke wegen die 70% van het totale Italiaanse wegennet uitmaken. Met dit laatste feit moet rekening worden gehouden omdat een verbod van deze omvang een beperking zou inhouden van het vrije verkeer van burgers op Italiaans grondgebied, zoals dat in de grondwet is vastgelegd.

Daarom verzoeken wij de respectieve ontvangers van dit verzoekschrift een stapje terug te doen en de bevoegde institutionele figuren te vragen de praktijk van het terreinrijden correct te reguleren, zonder een dergelijk algemeen verbod op te leggen dat de illegaliteit van de gebruikers van natuurwegen alleen maar zal aanwakkeren. Ik ben er vast van overtuigd dat een dialoog tot stand kan worden gebracht, aangezien Enduro-rijders vaak uiterst nuttig zijn gebleken bij civiele defensie-operaties, van de aardbeving in Amatrice tot het terugvinden van vermiste personen in de bossen.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
Maar Tutti heeft al commentaar gepost in toogpraat
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Is er toevallig iemand hier die ervaring heeft met
- Tenere 700
- KTM 950 Adv
- KTM 990 Adv
- KTM 790 Adv (r?)

liefst met meerdere modellen om eens een schoon vergelijk te maken?
Welke kan door alles door traktorren?
Welke heeft de bijterigste remmen?
Welke heeft de best cog?

950/990 wegen meer als 790/T7
950/990/790 hebben meer poeier dan de T7
790 is de enige met zéér uitgebreid electronica pakket.

allemaal wegen ze minstens 30 tot 50kg minder als mijn GSa :w00t:

En voor de mogelijkse mopjes die gaan volgen: ja we gaan nog eens zot doen (ooit) :lipsrsealed2:

User avatar
F M
Posts: 5081
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by F M »

Koeno wrote: 16 Dec 2021 15:25 Is er toevallig iemand hier die ervaring heeft met
- Tenere 700
- KTM 950 Adv
- KTM 990 Adv
- KTM 790 Adv (r?)
Ik, Duibdinges, Muug, Raketman, afhankelijk van welke moto.

Maar ik absoluut niets ivm offroad.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Ik zoek eigenlijk iemand die een combinatie aan motoren heeft bereden en durft vergelijken.

BV.
Van mijn amateur kant zie ik als grootste verschil tussen T7 en KTM990 het gewicht.
990 wint qua vermogen, heeft ook on/off abs en normaal zeer goeie vering.
een 950 heeft dan weer zeeerrr doseerbare remmen.
een 790R heeft dan weer een elktronica pakket om u tegen te zeggen.

Wat maakt dat een T7 tov een 990 "zijn geld waard is".
Wat maakt dat een T7 tov een 790R "zijn geld waard is". (De gemiddelde T7 is 2de hands nog steeds +10.000euro terwilj de 790 goedkoper komt).

't is moeilijk uit te leggen, maar wou eens luisteren of er al ervaringsdeskundige waren.
sowieso zal er moeten getest worden van mijn kant ook, dat staat vast :)

User avatar
F M
Posts: 5081
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by F M »

Vermits off road heel belangrijk is voor jou zou ik bij de 790 sowieso enkel de R overwegen. Jo gaat je ongetwijfeld vertellen dat de T700 een uitstekende keuze is. Muug zal dan weer de 950 aanbevelen. Maar er is niemand die alle keuzes gehad heeft...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Schussboelie
Posts: 491
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Schussboelie »

Ik heb maar met twee van de vier écht gereden, de T7 en de 790R.
De T7 is lichter en rijdt heel goed op onverhard.
De 790(R) is een veel completere en betere motor die onverhard niet zo heel veel moet onderdoen voor de T7 maar op alle andere vlakken een pak beter scoort.
Maar da's maar mijn ervaring. ;)
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Schussboelie wrote: 16 Dec 2021 16:52 Maar da's maar mijn ervaring. ;)
Schrapt die maar maar hoor... ;)

het ktm beest bijt nu al een tijdje in mijn been...
in verschillende vormen (van dukes, naar superdukes naar adventures) maar nog geen enkele keer "durven" doen...
altijd bang voor "de kwaliteit", ingelepeld door mijn schoonbroer die mij héél wat complexen heeft aangepraat door zijn honda indoctrinatie
zo langzaam aan geraak ik daar precies van verlost (getuige de GSa in mijn garage ) :lipsrsealed2:

't is altijd leuk om anderen hun eerlijke mening over verschillende moddel te horen, vandaar de vraag :)

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2926
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by duibhce Kaelann »

Met de 950 en de 990 heb ik enkel maar wat manoeuvrekes en een gymkhana parkoerke kunnen testen. Dus daar ga ik geen uitspraken over doen. Hier zitten mensen met veel meer ervaring op die modellen.

De 790(S) en de T7 heb ik wel rug aan rug kunnen testen. FM is zo vriendelijk geweest van me zijn 790 enkele uurtjes uit te lenen om te vergelijken met de T7 voor ik tot aankoop overging.

Mijn mening over T7 vs. 790S: zeer aan elkaar gewaagd. Ondanks het gekanker dat je soms wel hoort over de "budgetvering" van de T7 vind ik die na afstelling eigenlijk beter dan die van de 790S. De T7 is lichter, maar door het lage CoG van de 790 merk je dat verschil nauwelijks eens je in beweging bent. De T7 heeft een werkelijk fantastisch blok met heel lineair koppel over de hele range en vooral ook in lage toeren. Een typische traktor, een valse trage. Geeft instant veel vertrouwen. Zadelhoogte ligt wel iets hoger dan de 790.

De 790 is een ander beestje. Minder koppel in lage toeren, moedigt aan om goed aan de gashendel te hangen en de hoge toeren op te zoeken. Maar even fun om mee te rijden. Aangezien de 2 zo aan elkaar gewaagd zijn zou ik die keuze laten afhangen van welk motorkarakter je het meeste ligt: de trakteur die je overal zonder verslikken doorsleurt of de dartele hinde die je constant aanmoedigt om geflitst te worden :mrgreen:
Een andere mogelijke factor: de 790 is volgens mij tubeless terwijl de T7 binnenbandjes heeft. Moest dat voor jou meespelen.

Met de 790R heb ik geen ervaring, maar ik kan me voorstellen dat die vering wél op een ander niveau speelt dan de Yamaha.

De 2ehands prijs van de Tenere is zo hoog omdat Yamaha simpelweg de wereldwijde vraag niet kan volgen. Zeer terecht ook volgens mij, gezien het pakket dat je krijgt voor een behoorlijk scherpe nieuwprijs. In de VS durven dealers ondertussen al 30% boven de door Yamaha aanbevolen prijs vragen en ze verkopen nog steeds als zoete broodjes.

Voor mij heeft het CP2 blok de doorslag gegeven. Dat karakter lag me gewoon beter. De 790S zou voor mij wel geen optie meer zijn, de R mogelijk wel.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Mooi geschreven, duib! :thumbsup:

Zoals altijd komt het steeds wel op hetzelfde neer: probeer het zelf allemaal uit. :thumbsup:
Anders gezegd: hoort eens of je met de moto van FM en duib een paar uur mag rijden. :ricky:

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Jom, maar een R wil ik ook wel eens onder mijn gat schuiven: Schussssssssss!!! :lol:
En dan nog eens een 990 en dan kan ik mijn vergelijk maken...

Al denk ik dat de lichtste gewichten het meeste kans maken...
De GSa maakt geen aanstalten om de garage te verlaten, al de rest wordt binnenkort gepoetst en gefotografeerd :)

User avatar
Blackbert
Posts: 3472
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Blackbert »

Offroad helemaal letterlijk te nemen: waar er geen weg is door de wei of het bos hebt ge niks te zoeken, ongeacht het aantal wielen of de aandrijving. Tenzij ge de camion van de boer, de boswachter of de houthakker kunt lenen.

Zo lees ik het toch, maar ik ben niet helemaal objectief.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Schussboelie
Posts: 491
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 16 Dec 2021 16:58altijd bang voor "de kwaliteit", ingelepeld door mijn schoonbroer die mij héél wat complexen heeft aangepraat door zijn honda indoctrinatie
Ik ga meteen toegeven, ik hang stevig aan de orange coolaid en kijk dus door een oranje bril.
Dat gezegd zijnde rijd ik al van 2009 met verschillende KTM motoren (990 SMT, 1190 ADV, 1190 ADV R, 1290 SD GT, 1290 ADV R, 790 ADV R, 350 EXC-F) doorgaans nieuw gekocht maar toch goed over de knie gelegd.
Ik heb in het begin met mijn eerste 1190 Adventure wat problemen gehad met de koudstart maar voor de rest...
Zowel mijn 990 SMT als mijn 1190 Adventure R heb ik verkocht met meer dan 50000km op de teller zonder noemenswaardige problemen.
Maar die ervaring blijft uiteraard ook anekdotisch.
Over de gehele populatie zal Honda inderdaad wellicht wel betrouwbaarder blijken maar dat wil niet zeggen dat KTM onbetrouwbaar is.

Koeno wrote: 16 Dec 2021 20:26Jom, maar een R wil ik ook wel eens onder mijn gat schuiven: Schussssssssss!!! :lol:
Geen probleem, dat kan altijd geregeld worden. :thumbsup:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
F M
Posts: 5081
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by F M »

duibhce Kaelann wrote: 16 Dec 2021 18:35 Met de 790R heb ik geen ervaring, maar ik kan me voorstellen dat die vering wél op een ander niveau speelt dan de Yamaha.
Inderdaad. En dan speelt ook de hoogte mee. De standaard is een lage moto, geknipt voor de kleinere mens, ideaal voor op de weg, en goed bruikbaar off road. De R is 6 cm hoger, goed voor de grotere mens, zeer goed off road en goed bruikbaar op de weg.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Schussboelie
Posts: 491
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Schussboelie »

F M wrote: 17 Dec 2021 11:51
duibhce Kaelann wrote: 16 Dec 2021 18:35 Met de 790R heb ik geen ervaring, maar ik kan me voorstellen dat die vering wél op een ander niveau speelt dan de Yamaha.
Inderdaad. En dan speelt ook de hoogte mee. De standaard is een lage moto, geknipt voor de kleinere mens, ideaal voor op de weg, en goed bruikbaar off road. De R is 6 cm hoger, goed voor de grotere mens, zeer goed off road en goed bruikbaar op de weg.
Ik wil dat toch een beetje nuanceren, ik ben 1m82 met notoir korte benen (en een disproportioneel lange romp dus) en heb op de R geen enkel probleem met de hoogte.
Dat het niet de mest ideale is voor de kleine mens, tot daar aan toe, maar voorbehouden voor de grote mens vind ik hem ook niet.
Tenzij je met "grotere" natuurlijk gewoon iedereen bedoelt die niet "kleiner" is. ;)
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Lengte is voor mij niet zo'n probleem.
Ik ben maar 1.81 of 1.82, who knows, maar ik vermoed vrij lange benen te hebben..
ofwel ben ik zoveel te zwaar, maar als de GSa in hoogste stand staat kan ik nog steeds langs 2 kanten vlot aan de grond..

Toch als het weer zich goed houd proberen wat testritjes te doen.
er zit nog veel twijfel in mijn hoofd... Ergens haal ik ook gewoon veel voldoening om de GSa te gebruiken op plaatsen waar volgens velen een GSa niet meer thuis hoort...
Ergens kan die motor nog altijd (veel?) meer als mij... Bij een T7 of 790R denk ik dat ik té veel onder het potentieel van zo'n motor blijf...
langs andere kant only live once...
langs andere kant, wil ik nog wat twijfelen :D :w00t:

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Motorrijden is één van de weinige hobby's waar keuzestress eigenlijk leutig is en ons goed uit komt, juist omdat ge echt met alle moto's van uw keuze wilt gereden hebben, omdat ge dan pas écht goed kunt kiezen. :grin:

User avatar
Stefke
Posts: 2934
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Stefke »

Koeno wrote: 17 Dec 2021 14:51 Ergens kan die motor nog altijd (veel?) meer als mij... Bij een T7 of 790R denk ik dat ik té veel onder het potentieel van zo'n motor blijf...
En dan? Geboers, Rossi, Everts, Robert... daar geraken we nooit, dus... 8-)

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2926
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by duibhce Kaelann »

Stefke wrote: 17 Dec 2021 15:29
Koeno wrote: 17 Dec 2021 14:51 Ergens kan die motor nog altijd (veel?) meer als mij... Bij een T7 of 790R denk ik dat ik té veel onder het potentieel van zo'n motor blijf...
En dan? Geboers, Rossi, Everts, Robert... daar geraken we nooit, dus... 8-)
:stupid:
idd, Chris Birch en Pol Tarres hebben al uitgebreid getoond wat het potentieel van die motoren is. Ik leer daaruit dat ik al blij mag zijn als ik 50% van dat potentieel kan aanspreken. :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Locked