Moto rijbewijs

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
petervdc
Posts: 3461
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Post by petervdc »

Kan ik van iemand zijn boeken lenen over het motorijbewijs ?
Tis voor een vriendin die haar rijbewijs wil halen.
Merci !
Keep going

petervdc
Posts: 3461
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Moto rijbewijs

Post by petervdc »

eigenlijk moet je daar geen boek voor hebben, online is er genoeg te vinden
die site van de KBC vond ik wel goed om vragen te oefenen
edit: " http://www.soundandvision.be/rijbewijs/1.htm " Image
Tjah, maar je moet wel eerst de theorie leren h?, je kennis toetsen kan je idd met de vraagjes...
Keep going

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: Moto rijbewijs

Post by diskeletloetje »

Das toch dikke zever he Peter...
Ge lost die vragen online op, als je een vraag verkeerd hebt, dan krijg je achteraf de juiste oplossing...
Je doet dat zodanig veel tot je geen enkele vraag meer fout hebt, elke avond een half uurke vraagjes oplossen en die theorie is een makkie Image
Trouwens, als je al met de auto rijdt dan ken je normaal gezien de meeste verkeersregels al Image
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

petervdc
Posts: 3461
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Moto rijbewijs

Post by petervdc »

Das toch dikke zever he Peter...
Ge lost die vragen online op, als je een vraag verkeerd hebt, dan krijg je achteraf de juiste oplossing...
Je doet dat zodanig veel tot je geen enkele vraag meer fout hebt, elke avond een half uurke vraagjes oplossen en die theorie is een makkie Image
Trouwens, als je al met de auto rijdt dan ken je normaal gezien de meeste verkeersregels al Image
Duh.
Das vanbuiten blokken h?, bij sommige vragen moet je wel de juiste uitleg krijgen.
Logica onthou je beter dan vanbuiten leren.

En wat autorijden betreft : de meeste mensen rijden gewoon mee met de stroom en kennen de helft van de verkeersregeltjes/finesses/onnozele theorie niet meer.
Keep going

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: Moto rijbewijs

Post by diskeletloetje »

sorry peter, maar als ge sommige vn die stellingen logisch benadert op een theorie-examen zijt ge gebuisd.... Zeker bij die fotovragen...
Soms is het beter om iets van buiten te blokken, en dit examen is er een voorbeeld van...
Enfin, just my 2 cents...
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: Moto rijbewijs

Post by Kwakkel »

Idd, soms zijn verkeersregels helemaal niet logisch.
op mijn eigen axamens bv:
foto op een viaduct, 2 vakken met een streeplijn ertussen.
vraag: mag je hier inhalen?
ik denk, nee, want uw zichtbaarheid is 0,0 als er een tegenligger afkomt knalt ge er recht op.
fout, antwoord is ja, want 't is een streeplijn en geen volle lijn...

Ik heb m'n theorie trouwens ook op internet geleerd, ging vlot en is plezanter dan uit nen boek. wel zorgen dat ge op nen belgische site zit, geen hollandse...
Er zijn verschillende goede sites om van te leren, meestal m?t uitleg erbij.

en anders webcode.be vanbuiten blokken he...
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Moto rijbewijs

Post by Muug »

ik ben een dikke tegenstanders van die online examenshit. Ge leert daar situaties herkennen, maar daarmee is de kous dan ook af. Ge kunt u zot oefenen tot ge elke dia van buiten kent, maar daarmee leert ge de achterliggende regels niet kennen.

Elke keer als ik een nieuwe leerling in mijn auto heb, blijkt dat die gene zak weten van het reglement. Ze hebben dia's in hunne kop, maar geen regels. Ze rijden dan van verkeersbord naar verkeersbord en - als ze het al zien - dan doen ze wat op het bord staat. Maar wat ze moeten doen als er ne keer g??n verkeersborden staan, wel, dat weet dus geeneen. Echt verbijsterend. Zo weet - afgezien van de spreekwoordelijke uitzondering - geen kat nog dat ge buiten de bebouwde kom 90 per uur moogt rijden. Allemaal zeggen ze 70. Omdat ze dat overal zien staan denken ze dat dat de regel is geworden. Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Moto rijbewijs

Post by Blackbert »

Wel, dat zal waarschijnlijk de bedoeling zijn, iedereen doen denken dat ge zo ongeveer overal maar 70 moogt.
Een eenvoudige aanpassing van de regels en bordjes voor de uitzonderingen was te gemakkelijk. En dan had de keizer van de wegwijzer er ook niks aan overgehouden ...
grease up your baby for a ball on the hill

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: Moto rijbewijs

Post by diskeletloetje »

Awel, 't is goed dat je dat voorbeeld geeft : ge moogt MAAR 90, rijdt ge daar 70 dan bega je geen verkeersovertreding.
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Moto rijbewijs

Post by Tom Thumper »

Wordt bij het afnemen van examens niet getest hoe goed je bent in het afleggen van examens?
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Stefke
Posts: 2914
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Moto rijbewijs

Post by Stefke »

ik ben een dikke tegenstanders van die online examenshit. Ge leert daar situaties herkennen, maar daarmee is de kous dan ook af. Ge kunt u zot oefenen tot ge elke dia van buiten kent, maar daarmee leert ge de achterliggende regels niet kennen.

Elke keer als ik een nieuwe leerling in mijn auto heb, blijkt dat die gene zak weten van het reglement. Ze hebben dia's in hunne kop, maar geen regels. Ze rijden dan van verkeersbord naar verkeersbord en - als ze het al zien - dan doen ze wat op het bord staat. Maar wat ze moeten doen als er ne keer g??n verkeersborden staan, wel, dat weet dus geeneen. Echt verbijsterend. Zo weet - afgezien van de spreekwoordelijke uitzondering - geen kat nog dat ge buiten de bebouwde kom 90 per uur moogt rijden. Allemaal zeggen ze 70. Omdat ze dat overal zien staan denken ze dat dat de regel is geworden. Image
Image uiteraard...

mee naar de kloten geholpen door Landuyt. vroeger was't simpel, twee keer niet geslaagd en je moest theorielessen volgen in de rijschool. Nu niet meer, fotokes van buiten blokken op internet en theorie gaan doen, zoveel ge wilt. Dan heb ge van die gasten die er echt niks vanf weten h?, echt verbijsterend. Jamaar ik ben zeven keer mijn theorie gaan doen is dan het excuus.... Image

User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Moto rijbewijs

Post by Muug »

Wordt bij het afnemen van examens niet getest hoe goed je bent in het afleggen van examens?
inderdaad !

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: Moto rijbewijs

Post by Kwakkel »

ik ben een dikke tegenstanders van die online examenshit. Ge leert daar situaties herkennen, maar daarmee is de kous dan ook af. Ge kunt u zot oefenen tot ge elke dia van buiten kent, maar daarmee leert ge de achterliggende regels niet kennen.

Elke keer als ik een nieuwe leerling in mijn auto heb, blijkt dat die gene zak weten van het reglement. Ze hebben dia's in hunne kop, maar geen regels. Ze rijden dan van verkeersbord naar verkeersbord en - als ze het al zien - dan doen ze wat op het bord staat. Maar wat ze moeten doen als er ne keer g??n verkeersborden staan, wel, dat weet dus geeneen. Echt verbijsterend. Zo weet - afgezien van de spreekwoordelijke uitzondering - geen kat nog dat ge buiten de bebouwde kom 90 per uur moogt rijden. Allemaal zeggen ze 70. Omdat ze dat overal zien staan denken ze dat dat de regel is geworden. Image
Dat zegt dan wel meer over de mensen in kwestie dan over de vragen.
Als ge een situatie op nen dia ziet, moet ge u wel inleven en u afvragen waarom het juist DAT antwoord is van de 3 en niet gewoon vanbuiten leren dat het antwoord B is...
En eens ge erdoor zijt ook niet denken dat ge het allemaal al weet.
Ik heb bij mijn eerste lessen constant vragen gesteld over zaken die niet helemaal duidelijk waren. Vragen bij situaties waar mijne instructeur niet eens op kon antwoorden. Zoals bij een invoegstrook waar geen borden staan, geen haaietanden, niks. Er zijn 2 vakken en dat gaat naar 1 als ge over de lichten komt (voor de mensen die de situatie kennen, de eerstvolgende lichten voorbij 't rond punt in sint-niklaas als ge voorbij serwir rijdt richting lokeren.)
Wie heeft er dan voorrang? Degene die op het baanvak rijdt dat gewoon door blijft lopen? of degene die moet invoegen, maar wel van rechts komt?
Mijne instructeur zei toen dat hij het niet goed wist want de ene komt wel van rechts, maar doet ook een maneuver...
Zo waren er nog een paar waar ik niet direct op kan komen.
En idd, de meeste mensen weten niet dat ge 90 moogt buiten de bebouwde kom, tenzij anders aangegeven. Zelfs mijn ouders wist dat niet, en die hebben hun rijbewijs al van voor er internet was...
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Moto rijbewijs

Post by zappa »

voor mijn D zat er een vraag tussen over welke soort olie er op de remmen moest, denk niet dat daar dia- kes van bestaan Image en remolie was niet just Image Image
sig nature

User avatar
Raketman
Posts: 1258
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Moto rijbewijs

Post by Raketman »

Ik heb bij mijn eerste lessen constant vragen gesteld over zaken die niet helemaal duidelijk waren. Vragen bij situaties waar mijne instructeur niet eens op kon antwoorden. Zoals bij een invoegstrook waar geen borden staan, geen haaietanden, niks. Er zijn 2 vakken en dat gaat naar 1 als ge over de lichten komt (voor de mensen die de situatie kennen, de eerstvolgende lichten voorbij 't rond punt in sint-niklaas als ge voorbij serwir rijdt richting lokeren.)
Wie heeft er dan voorrang? Degene die op het baanvak rijdt dat gewoon door blijft lopen? of degene die moet invoegen, maar wel van rechts komt?
Mijne instructeur zei toen dat hij het niet goed wist want de ene komt wel van rechts, maar doet ook een maneuver...
Dat plaastke ken ik goed Image . Diegene die daar rechts rijdt heeft voorrang. Die doet daar GEEN maneuver. De reden daarvoor is simpel : de scheiding tussen de rijstroken, de wegmarkering dus, houdt verschillende meters voor de plaats waar de versmalling ligt op. Dat wil dus zeggen dat diegene die daar rechts rijdt gewoon de rechterrand van de rijbaan blijft volgen (meest regelmatige bestuurder) en dus voorrang heeft op weggebruikers die dat niet doen.

Moest de ononderbroken lijn doorlopen tot op de plaats waar de rijstroken bij elkaar komen, dan zou diegene die daar rechts rijdt een maneuver moeten uitvoeren tov de bestuurders die daar links rijden (namelijk van rijstrook veranderen). Dan zou de linkerrijstrook dus voorrang hebben.

Klassiek plaatske op de rijexamens trouwens. Daar waarschuwde ik altijd voor, want uit zichzelf zijn er maar h??l weinig mensen die dusdanig ver hun verkeersreglement kunnen interpreteren...
Instructeurs inclusief precies Image Image .
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Moto rijbewijs

Post by Muug »

er zijn tal van kruispunten waar die onderbroken lijn NIET stopt en gewoon doorloopt tot beide vakken ??n zijn geworden. Daar moet ge als invoeger w?l over die onderbroken lijn en hebt ge dus g??n voorrang. Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Moto rijbewijs

Post by Blackbert »

ik ken dat ook. wanneer ik mijne volvo beu ben ga ik 't reglement daar eens toepassen. gegarandeerd prijs, en waarschijnlijk gratis ambras ook. Image
grease up your baby for a ball on the hill

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: Moto rijbewijs

Post by Kwakkel »

Ik heb bij mijn eerste lessen constant vragen gesteld over zaken die niet helemaal duidelijk waren. Vragen bij situaties waar mijne instructeur niet eens op kon antwoorden. Zoals bij een invoegstrook waar geen borden staan, geen haaietanden, niks. Er zijn 2 vakken en dat gaat naar 1 als ge over de lichten komt (voor de mensen die de situatie kennen, de eerstvolgende lichten voorbij 't rond punt in sint-niklaas als ge voorbij serwir rijdt richting lokeren.)
Wie heeft er dan voorrang? Degene die op het baanvak rijdt dat gewoon door blijft lopen? of degene die moet invoegen, maar wel van rechts komt?
Mijne instructeur zei toen dat hij het niet goed wist want de ene komt wel van rechts, maar doet ook een maneuver...
Dat plaastke ken ik goed Image . Diegene die daar rechts rijdt heeft voorrang. Die doet daar GEEN maneuver. De reden daarvoor is simpel : de scheiding tussen de rijstroken, de wegmarkering dus, houdt verschillende meters voor de plaats waar de versmalling ligt op. Dat wil dus zeggen dat diegene die daar rechts rijdt gewoon de rechterrand van de rijbaan blijft volgen (meest regelmatige bestuurder) en dus voorrang heeft op weggebruikers die dat niet doen.

Moest de ononderbroken lijn doorlopen tot op de plaats waar de rijstroken bij elkaar komen, dan zou diegene die daar rechts rijdt een maneuver moeten uitvoeren tov de bestuurders die daar links rijden (namelijk van rijstrook veranderen). Dan zou de linkerrijstrook dus voorrang hebben.

Klassiek plaatske op de rijexamens trouwens. Daar waarschuwde ik altijd voor, want uit zichzelf zijn er maar h??l weinig mensen die dusdanig ver hun verkeersreglement kunnen interpreteren...
Instructeurs inclusief precies Image Image .
Eigenlijk nog nooit op gelet of die markering doorloopt of niet... Image
Ik denk daar meestal "het is ruim op voorhand aangegeven met een bord, als ge nu nog niet hebt ingevoegd zijt ge ne sul, wacht uwe toer nu maar af..." Maar volgens de letter van de wet is die mens dan dus in zijn recht...
Ts?, weeral iets bijgeleerd Image
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

Post Reply