Oliepeil controleren wat doe ik fout

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout

Post by Raketman »

Procedure voor het peilen van de olie van nen LC8 staat waarschijnlijk 40x beschreven op het LC8 forum Image .

- Blok warm, afzetten
- Opbokken
- 1 - ??n - one - uno minuut laten draaien, GEEN gas geven
- afzetten, DIRECT peilen
- klaar

Niks 5 min laten draaien, 10 min laten afkoelen,...
Nil volentibus arduum

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout

Post by Raketman »

Ik moet daar ook niet naar kijken...
Dat krel van mij doet veel, maar olieverbruiken is er niet bij Image .
Nil volentibus arduum

petervdc
Posts: 3461
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout

Post by petervdc »

Ik moet daar ook niet naar kijken...
Dat krel van mij doet veel, maar olieverbruiken is er niet bij Image .
Als nieuws van de garaasj ?
Keep going

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout

Post by Tom Thumper »

Aan een rondje "lachen met KTM" wil ik gerust mee doen! Maar deze keer is het onterecht. Er is nu een keer een verschil tussen een nat en een droog carter. Een nat carter is uw uw stokske in da ding steken en kijken, bij en droog carter is er net een beetje meer aandacht nodig.

En voor de rest, remember this one thing: there is no sex, in the Champagne Room.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Stefke
Posts: 2914
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout

Post by Stefke »

exatly my thoughts Image

Image Image Image Image Image
sorry, ik kijk daar ook NOOIT naar....
ik vul gewoon elke maand een halve liter bij. punt uit. Image Image

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout

Post by fore »

Nu nie voor 't een of 't ander ... ge kijkt toch naar het juiste peilstokske h? ...

Image Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout

Post by Raketman »

Er is nu een keer een verschil tussen een nat en een droog carter. Een nat carter is uw uw stokske in da ding steken en kijken, bij en droog carter is er net een beetje meer aandacht nodig.
Vwala...bij de Funduro is dat ook een beetje een procedure wegens droog carter.
Nil volentibus arduum

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout

Post by Tom Thumper »

Maar dat wil niet zeggen dat er niet meer met KTM's gelachen mag worden h?! Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout

Post by zappa »

"lachen met KTM"
Ik doe alleen aan lachen OP den ktm Image

Moet dat met 't peilstokske? er zit toch een vensterke waar ge uw oliepeil ziet? Ik kijk daar niet meer naar, dat moet maar zien dat in orde is, heb nog garantie Image
sig nature

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout

Post by Tom Thumper »

"lachen met KTM"
Ik doe alleen aan lachen OP den ktm Image

Moet dat met 't peilstokske? er zit toch een vensterke waar ge uw oliepeil ziet? Ik kijk daar niet meer naar, dat moet maar zien dat in orde is, heb nog garantie Image
Ik zou daar toch maar naar kijken want als je zonder olie valt gaat de garantie daar niet in tussenkomen. In het onderhoudsboekje staat duidelijk dat je voor elke rit ofzo je oliepeil moet controleren. Als je dat niet doet, ben je de sigaar wat de garantie betreft en dan gaan die van KTM misschien wel met jou lachen. Image

Het is mogelijk dat er bij jou een vensterke is maar dat zou me verwonderen, de andere LC8 blokken hebben een peilstokje, een venstertje bij een droog carter heeft weinig zin, net omdat de olie niet in het reservoir blijft zitten maar voor een deel terugloopt naar het blok en bijgevolg heb je na even stilstaan een niveau dat te laag is volgens het vensterke. Maar misschien kijk je naar het reservoir van de remvloeistof, dat heeft meestal wel een vensterke.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout

Post by zappa »

Ik zou daar toch maar naar kijken want als je zonder olie valt gaat de garantie daar niet in tussenkomen. In het onderhoudsboekje staat duidelijk dat je voor elke rit ofzo je oliepeil moet controleren. Als je dat niet doet, ben je de sigaar wat de garantie betreft en dan gaan die van KTM misschien wel met jou lachen. Image

Het is mogelijk dat er bij jou een vensterke is maar dat zou me verwonderen, de andere LC8 blokken hebben een peilstokje, een venstertje bij een droog carter heeft weinig zin, net omdat de olie niet in het reservoir blijft zitten maar voor een deel terugloopt naar het blok en bijgevolg heb je na even stilstaan een niveau dat te laag is volgens het vensterke. Maar misschien kijk je naar het reservoir van de remvloeistof, dat heeft meestal wel een vensterke.
remvloeistof is dat niet op 't stuur? a nee in't boekske zie ik dat raar blokje met rond venstertje is achter Image

[color=#FF8000:2sasas1g]oliepeil nakijken volgens 't boekske [/color:2sasas1g]: (en zal 't beginnen in't oog houden Image maar iedere keer ik de ketting laat aanspannen vraag ik dat in de garage om al de rest ne keer te bekijken, zou ook preventief moeten zijn?)
[color=#FF8000:2sasas1g]motor starten laten warmlopen-rijtemp-6 balkjes.. motor uit, moto horizontaal verticaal Image neerzetten niet zijstandaard. (middenbok dieknieheb) motoroliepeil op het oliekijkglas aflezen...[/color:2sasas1g]

dat is een lang vensterke aan de zijkant in een vierkantachtig zwart blokje ondervoor de motor, den carter? (gok)

Peilstokje dat staat niet in 't boekje (of ik kijk erover Image )
sig nature

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout

Post by Blackbert »

Op de Adv is dat met een stokske, de SE en SM en varianten hebben een vensterke in de olietank, ook bekend als "vierkantachtig zwart blokje". Image
Omdat het een droog carter is zou die blok zonder problemen blijven draaien met ongeveer 1liter olie ipv de 3liter die er normaal inzit. Hoor ik weleens vertellen.
grease up your baby for a ball on the hill

TRX
Posts: 222
Joined: 24 Oct 2009 14:49

Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout

Post by TRX »

TRX had ook droog carter was met venster, TDM900 had 900cc versie van dat blok en dat was met peilstok Image .

Ook een gedoe om dat correct te meten.
Ik had de beste meting als ik (echt) gereden had, dus na een rit, dan 5 minuutjes laten afkoelen (dus ideaal om motokledij uit te spelen bij thuiskomen) en dan controleren....

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout

Post by Theo »

TRX had ook droog carter was met venster, TDM900 had 900cc versie van dat blok en dat was met peilstok Image .

Ook een gedoe om dat correct te meten.
Ik had de beste meting als ik (echt) gereden had, dus na een rit, dan 5 minuutjes laten afkoelen (dus ideaal om motokledij uit te spelen bij thuiskomen) en dan controleren....
En dan staat er in het onderhoudsboekje dat je voor de garantie v??r elke rit het oliepeil moet nazien.... Image

Post Reply