Fiat Lux

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2919
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Fiat Lux

Post by duibhce Kaelann »

Worden die MotoVisions verkocht met het argument van meer lichtobrengst? Ik dacht dat die enkel bedoeld waren om beter op te vallen (door de oranje schijn die ze produceren).
De BlueVisions werden wel verkocht als betere lichtopbrengst, misschien doe motovisions ondertussen ook wel. Maar zoals jij heb ik ook niets gemerkt van een betere opbrengst toen ik die in de TDM had steken.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Fiat Lux

Post by zappa »

Vorig jaar zo'n Philips XP moto H4 laten steken, wel dat gaf toch verschil met het origineel ktmlampke. Paar maanden later was't vele minder = gesprongen Image Dan maar ne Honda lamp met extra lichtopbrengst, waren goedkoper dan die Philips. Wel ik merkte geen verschil in schijnsel. Misschien zat er in uwen pan al zo'n degelijke superieure honda lamp? ?

Mee wat geluk rij ik vanaf volgende week xenonnig Image
sig nature

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Fiat Lux

Post by fore »

... Die houden het ondertussen toch al bijna 3 jaar uit Image

Image ... Da's nie moeilijk ... in de garage ... Image

Image ... Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
Stefke
Posts: 2914
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Fiat Lux

Post by Stefke »

in die rijschoolbrommers steken ze van de garage uit ook van die blauwachtige lampen, dat is dus rommel eerste klas! elke twee maand een lamp kapot, 't is wel elke keer maar een goed uur werk om ze te vervangen... Image

Voor mij is het simpel, als ge meer lichtopbrengst wilt moet ge Xenon plaatsen... Image

(en dan willen ze u nog niet altijd zien!!! Image )

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Fiat Lux

Post by Muug »

een paar goei Hella's, stukken beter dan ne slecht afgestelde Xenon. Op mijnen Adventure heb ik Xenon gehad, zat erop toen ik hem kocht. Man, de eerste weken dacht ik dat het lekker veel licht gaf, ikke erg content. Ik ga nooit de eerste keer vergeten dat ik ermee in de regen reed. Ik zag miljoenen felverlichte regendruppeltjes in een straal van wel tien meter vlak voor en rond mijn koplamp. Zo erg dat het me zelfs enorm stoorde om doorheen al die vloeibare lichtlampekes te kijken, rijden was gewoonweg gevaarlijk met zoveel stoorlicht. Ik had eerst geen idee vanwaar al dat licht kon komen. En dan viel mijn frank : de spiegel van de Adventure is zo rotslecht ontworpen dat er ENORM veel strooilicht is. Het was dat strooilicht dat nu vrolijk de regen rondom mij aan het verlichten was. Quasi meteen toen ik thuis was heb ik Raketman gecontacteerd om die Xenon er zo snel mogelijk uit te zwieren.

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Fiat Lux

Post by Blackbert »

Sjust.
en ja, om iets te zien moet ge eerst kijken natuurlijk.
van die moedwillige idioten ben ik er nog maar een paar tegengekomen, gelukkig.

Mijn indruk met die "andere" halogeenlampen is toch dat het licht iets minder geel is dan bij een normale. Xenon is van een andere planeet. Ik heb een 35W exemplaar (dimlicht) in de KTM, die knop voor 't groot licht (50W Halo) kan ik beter voor iets anders gebruiken, dat brengt niks bij van die aan te steken.

edit: een goeie kost wel geld natuurlijk, en ik denk zo dat Paul zijn ervaring met een goedkoper exemplaar is. Ik heb geen last van lichtgevende regen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Fiat Lux

Post by zappa »

. Zo erg dat het me zelfs enorm stoorde om doorheen al die vloeibare lichtlampekes te kijken, rijden was gewoonweg gevaarlijk met zoveel stoorlicht. Ik had eerst geen idee vanwaar al dat licht kon komen. En dan viel mijn frank : de spiegel van de Adventure is zo rotslecht ontworpen dat er ENORM veel strooilicht is. Het was dat strooilicht dat nu vrolijk de regen rondom mij aan het verlichten was. .
Image Image Image Image Image Image Image Image
edit: een goeie kost wel geld natuurlijk, en ik denk zo dat Paul zijn ervaring met een goedkoper exemplaar is. Ik heb geen last van lichtgevende regen.
wat is goei?
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Fiat Lux

Post by Muug »

goei vraag Image

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Fiat Lux

Post by Raketman »

Wel wat die Xenon betreft die in de zonnegemse KTM zat, daar had ik wel mijn bedenkingen bij. Die lampvoet zat erin gekleefd met een soort siliconen, de ballast was zo groot dat ze'm kromgeplooid hadden om hem in de kuip te krijgen, waardoor de hoogspanning begon te knetteren bij nat weer (aja, die behuizing was niet meer waterdicht). Dat was dus een schoolvoorbeeld van een xenonset die totaal niet geschikt was voor diene moto. Door de rare positionering van de lamp kreeg ge er waarschijnlijk nog extra verstrooid licht bij.

Ondertussen zijn er wel xenonsets te verkrijgen die qua lamp nagenoeg perfect in de originele voet passen en ballasten die kleiner zijn. Blijft volgens mij nog steeds het risico van de spiegel die niet geschikt is. Want als ik veel moto's bezie die zo'n perfect passende xenonset in hun voor origineel bedoelde halogeenlampspiegel kletsen, dan zie ik toch in 9/10 keer een welliswaar veel beter zichtbaar licht maar ook irritant veel verblinding...

Dus laat ik die xenon gewoon aan mij voorbijgaan. Trouwens totaal geen behoefte aan met mijn continue brandende 3x55W halogeentjes.
Nil volentibus arduum

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Fiat Lux

Post by zappa »

alle? volgende week zal ik het proefondervindelijk mogen zien en beoordelen Image

Zal maar mailen naar mototech dat ze die d'r zelf alleen (en ik blijf er af) mogen insteken, want plakken met silicone en foefelar? niks truckar?, das niet mijn specialiteit Image

Als de xeononne niet voldoet, kan ik nog verder zoeken naar iets in de breedte te plaatsen, mits de teplaasseer beperkingen van smtje daar de mogelijkheid voor bieden.
sig nature

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Fiat Lux

Post by Raketman »

alle? volgende week zal ik het proefondervindelijk mogen zien en beoordelen Image

Zal maar mailen naar mototech dat ze die d'r zelf alleen (en ik blijf er af) mogen insteken, want plakken met silicone en foefelar? niks truckar?, das niet mijn specialiteit Image
Alles op zijnen tijd...eerst nekeer zien hoe groot de ballast is, hoeveel ruimte er is,....
Nil volentibus arduum

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Fiat Lux

Post by Blackbert »

Bon, ik verwijs nog eens naar HID50. Die mens was mij ook aangeraden door een Engelse kennis.

Een goeie Xenon set voor de moto is niet de helft van een auto set. Balast is veel te groot.
Verder, de lampen. Het brandpunt van de Xenon moet overeenkomen met dat van de halogeen die ze gaat vervangen. Alleen dan zal ze goed samenwerken met de spiegel. Heeft hen blijkbaar redelijk wat speurwerk gekost om een goeie fabrikant te vinden. Ook de voet moet exact hetzelfde zijn.
Ze hebben lang de boot afgehouden voor dualhid's (die een H4 met dubbele draad vervangen) omdat bij de meeste het brandpunt niet juist zit als je van dim naar grootlicht schakelt.
Het enige wat aan mijn originele delen moest veranderen is een gat zo groot als 2? in de rubber die achteraan de lampvoet afdekt omdat er een paar extra draadjes doormoeten. Eens geinstalleerd is dat gat weer dicht. Voor de rest: plug&play.

Ah ja, voor Zappa. Jij hebt geen schakelaar om je licht uit te zetten, juist. Aangeraden wordt om er toch 1 te installeren. Simpelste: de rechter schakelblok op je stuur vervangen door 1 van een 950. Of een andere on/off schakelaar op je dashbord monteren. Omdat de Xenon nogal veel stroom trekt als hij opstart en er niet goed mee omkan als je dan ook je startmotor gebruikt.
grease up your baby for a ball on the hill

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Fiat Lux

Post by fore »

Omdat de Xenon nogal veel stroom trekt als hij opstart en ....
Image ... Is dat zo? ... Hoe lang duurt dat dan?
Langer dan den tijd tussen het stopcontact opzetten en het drukken op het startknoppeke?
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Fiat Lux

Post by Blackbert »

Niet pers?, maar de lamp moet even "opwarmen" (te vergelijken met een spaarlamp, maar wel sneller). Als je dan de motor start gaat dat licht weer even uit en moet ze opnieuw beginnen. De electronica die eraan hangt geraakt er ook van in de war.
grease up your baby for a ball on the hill

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Fiat Lux

Post by fore »

Niet pers?, maar de lamp moet even "opwarmen" (te vergelijken met een spaarlamp, maar wel sneller). Als je dan de motor start gaat dat licht weer even uit en moet ze opnieuw beginnen. De electronica die eraan hangt geraakt er ook van in de war.
Ah .. okee, op die manier ... xenon is dus niet(minder) geschikt om als 'knipperlicht' te gebruiken ...
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Fiat Lux

Post by Blackbert »

Nee. Daarom ook al eens nadenken als je dikwijls 'flasht' met je grootlicht. Gaat weinig effect hebben met een xenonlamp ...
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply