uwe voorrang pakken

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Post by Muug »

Toen ik in augustus een weekje in Wales met de wagen rond reed was ik verbijsterd over het hoffelijke gedrag van de tegenliggers. In de dorpjes en stadjes van Wales zijn h??l veel nauwe straatjes en ze parkeren daar graag. Bij gevolg is er maar voor ??n wagen ruimte om er langs te rijden. Wel, ginder bleven de tegenliggers altijd braaf en zonder morren en ruim op voorhand staan om doorgang en voorrang te verlenen. Soms zelfs als ze eigenlijk feitelijk geen voorrrang hadden.

Dat was een droom om zo te rijden.

HIer is het net omgekeerd. Ze weten dat ze geen voorrang hebben want die traktor staat aan hun kant van de weg maar ze vertikken het om te vertragen en voorrang te verlenen, integendeel het is een nationale sport geworden om nog wat harder te gaan rijden zodat jij zeker moet remmen en/of wegduiken. Zeker als je per moto gaat, want voor een wagen en een moto is er altijd wel plaats....

Stel nu dat je met je moto zo'n opdringerige tegenliggerauto vol in 't midden ramt? Dus zuiver meetkundig gesproken had je er inderdaad mooi naast gekund mits kort bij de goot rechts te rijden, maar je rijdt er vol in 't midden op.

Ben je dan in je recht? Of kan je toch in het nadeel gesteld worden omdat je niet voldoende rechts reed?

Graag een antwoord van een deskundige.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: uwe voorrang pakken

Post by F M »

Je laatste zin zou je kunnen aanpassen: 'graag een antwoord van een ervaringsdeskundige'.

Of toch beter niet... Image Image
I am confused. Oh no, maybe not!

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: uwe voorrang pakken

Post by Theo »

Ik vind mezelf op dit gebied helemaal geen deskundige, maar in het verkeersreglement staat dat die aan ELK VOERTUIG uit tegengestelde richting voorrang moet verlenen, en ergens anders in datzelfde verkeersreglement staat dat een motorfiets van zijn volledige rijstrook gebruik mag maken, dus ben je volgens mij op dat moment in je recht.
Je gaat er echter niet veel aan hebben vrees ik.
En het is daar dat de wegpiraten op rekenen als ze een motor zien: namelijk dat diene motard zijn gezond verstand laat spreken en zich niet gaat doodrijden tegen een auto om zijn gelijk te halen.

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: uwe voorrang pakken

Post by Mario »

ja Dr?, goed van u, maar wat is het risico dat de motorrijder in zo'n geval compleet uit balans raakt en tegen de grond of tegen iets anders kwakt ? vrij groot, vrees ik
ik loop het liever niet, ook al ben ik in mijn recht en krijg ik alweer een deuk in m'n ego

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: uwe voorrang pakken

Post by Theo »

Met de wagen ooit voorgehad aan werken: een hoop zand op het rijvak van de tegenliggers. E?n tegenligger die al van ver aan het flikkeren was met zijn lichten en aan mijn kant van de weg kwam rijden, terwijl hij gas bij gaf.
Ik werd al direct een beetje koppig en gaf ook gewoon gas bij.
Resultaat: tegenligger trekt een lang remspoor en komt tenslotte een meter diep in die hoop zand terecht met de snuit van zijn wagen.
Met de motor kan je zoiets niet riskeren: als die niet terug naar zijn rijvak gaat trek je altijd aan he kortste eind.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: uwe voorrang pakken

Post by Muug »

(benieuwd of dergelijk taalgebruik op dees forum mag, ben hier zoveel nog nie Image )

hier moogt ge zelfs in uwen bloten typen. Image

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: uwe voorrang pakken

Post by Theo »

vergeet daarbij dan liefst niet om uw webcam uit te schakelen.... Image Image

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: uwe voorrang pakken

Post by Muug »

Johan,

het gaat hem hier eigenlijk niet over het mentaliteitsverschil tussen hier en ginder, maar over deze kwestie : kan men u als motorrijder "pakken" op 't feit dat ge niet geheel rechts reed toen ge de tegenligger - die geen voorrang had - aanreed. Ik weet ook dat ne motorrijder de halve rijbaan mag gebruiken, maar er staat toch ook ergens dat iedereen zo rechts mogelijk moet rijden eh.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: uwe voorrang pakken

Post by Raketman »

Wel , art 9.3.2 begint expliciet met [b:3vo3ayq2]"In afwijking van de verplichting zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven, bedoeld in 9.3.1"[/b:3vo3ayq2] enz enz...

Dus het verplicht rechts rijden voor alle voertuigen geldt expliciet niet meer voor de motorfierts, lijkt mij vrij duidelijk. Als dienen auto volledig op uw rijhelft zit moogt ge die dus zelfs op zijn rechterkoplamp rammen.

Wat betreft het veel of niet veel voorkomen van die situatie : ik vind het toch ook redelijk veel gebeuren. Vorige week was't op ne moment zelfs zo gortig dat het in mij opkwam om ne zijspiegel van dienen tegenligger te slachtofferen Image ...
De laatste maand met het lessen trouwens ook al 2 keer heel veel geluk gehad met tegenliggers die zich voor ne cursist inboren, en zelfs met mensen die ons rechts over fietspad en berm passeren. Met zeker drie millimeter ruimte overschot. Vrij degoutant rijgedrag toch.
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: uwe voorrang pakken

Post by Muug »

was ook wat ik dacht.

Niet dat de tegenligger dat weet, mor afin.

Trouwens, effe duidelijk maken dat ik me niet aan 't informeren ben omdat ik dat voorgehad heb. Image

Nog nen trouwens, per moto heb ik daar geen last van, plaats genoeg voor auto en moto. Maar de tegenliggers doen dat ook als ge per auto afkomt, en dan is het wel ambetanter omdat ge dan ferm moet remmen en da's slecht voor het humeur, en soms ook voor den tikker.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: uwe voorrang pakken

Post by F M »

Image
I am confused. Oh no, maybe not!

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: uwe voorrang pakken

Post by Theo »

Wat mij opvalt is dat het meestal van die jonge yuppies zijn in hun Johnnybakjes.
Vandaag de zoon aan de school gaan afzetten, en in die zone dertig was er zo 'n snaakje met een opel tigrake die pers? voorbij wilde, hoewel in die ??nrichtingsstraat slechts plaats was voor ??n auto, een tweede kon er onmogelijk langs.
Die reed op een bepaald moment zelfs met 2 wielen op het voetpad met zijn lichten achter mij te flikkeren en te toeteren om door te kunnen.
Mijn reactie was gewoon effe stoppen, uitstappen en gaan "controleren" of de achterklep van de wagen goed toe was. Image
Als ze zo agressief achter mij doen kan ik redelijk averechts zijn.
Dan nog op mijn gemak tot buiten de zone 30 gereden, me daar rustig aan de kant gezet en teken gedaan dat 'm door mocht.
Al toeterend en met gierende banden is die me voorbijgevlogen.
Hopelijk staat Darwin al ergens klaar om zijn bevindingen bekend te maken.

Post Reply