Betrouwbaarheid

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Post by F M »

Het is misschien eerder iets voor toogpraat, maar ik ben eigenlijk toch eens benieuwd naar de betrouwbaarheid van de motormerken.

Dit is zeker een beetje aangewakkerd door de entousiaste schrijfselen van onze Mpeewee, die geen goed woord over heeft over de BMdinges. Het ironische is wel dat ik met mijn 2 BMdinges ondertussen aan 82.000 km zit zonder ??n enkele panne (een platte, versleten batterij tel ik niet mee, en ik houd hout vast terwijl ik dit schrijf Image ), terwijl ik Andr? heb leren kennen toen hij met een scooter reed omdat zijn Pan in panne stond... Image

Kunnen jullie eens posten om de hoeveel kilometer jullie motor uit roulatie was wegens een mankement? Niet omwille van valschade natuurlijk, want daar kon dat ding niet aan doen.

Bij mij is het simpel: ik ben een ongelofelijke gelukzak, want met de Honda CB500 heb ik 5.000 km, met de Yamaha Div900 55.000 km, met de R1100RT 50.000, met de FJR 8.000 en nu met de R1200RT 32.000 km gereden zonder ooit in panne te staan.

Maar er zijn ongetwijfeld andere verhalen te horen.
I am confused. Oh no, maybe not!

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: Betrouwbaarheid

Post by Theo »

De deauville: 42.000 probleemloze kilometers
De revere: 80.000 proleemloze kilometers (buiten de batterij die zou moeten vervangen worden)
De cb van mijn echtgenote probleemloze8000km
de sv is nog niet lang genoeg hier om hierover een oordeel te kunnen vellen, maar ik verwacht daarbij geen problemen.

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Betrouwbaarheid

Post by den Bullet »

Zinloos topic ... Image

Er zijn zoveel factoren die de "betrouwbaarheid" van een voertuig bepalen: rijstijl, onderhoud, wegkeuze, ...

Ik ben geen die hard fan van welk continent dan ook, maar tot hiertoe heeft bijvoorbeeld mijn camionette (mitsooobishi) al 't meeste operatieve ingrepen gehad van al het rollend materiaal dat in huize Bullet gepasseerd is (motor, boite, stuurgewrichten, cardan, ...).

GS heeft es een nieuw V-riemke nodig gehad (gesprongen na 10K km te veel volgens onderhoudsboekske), oliekeerringen in de voorvork en twee rollagers in het cardanhuis (beide laatste waarschijnlijk door wat te gezwind hobbelige parcours af te haspelen).

De VanVan heeft na amper 2K km al een nieuwe ketting en bijpassende tandwielen gekregen (een Vlaamsche; ziet er potenter uit dan de originele Image ). Dat had misschien ook iets te maken met de F? zijne rijstijl ... Es zien hoe het zijn exemplaar vergaat Image

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Betrouwbaarheid

Post by zappa »

stttt mpeewee zwijg nu eventjes, laat de andere mensen ook nog ne keer iets zeggen Image Image Image


De onda die ik had viel gewoon konstant stil, heeft daarvoor vele keren binnen geweest. Een haar in de carburator zou de oorzaak geweest zijn, maar ook zonder haar bleef die stil vallen. Image De handeling al bollende de motor weer starten was opdenduur een automatisme geworden Image

Mijne KTM Image nooit mee in panne gevallen, d'r mankeerde wel hier een daar ne lek vet en de afstellingen zijn niet altijd wat ze moeten zijn. Iedere keer er iets aan vervangen wordt krijg ik nen anders (daarvoor niet betere) rijdende moto terug, maar hij blijft rijden toch? (48000 km)

't kawatje, das ne jap en die is gewoon perfect Image nooit meserie mee Image

De Goldwing staat soms een maand of 3 stil en start meteen en in panne heeft die nog niet gestaan.

Maar moest Toyota moto's maken, wel ik kocht me zo een Image
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Betrouwbaarheid

Post by F M »

stttt mpeewee zwijg nu eventjes, laat de andere mensen ook nog ne keer iets zeggen Image Image Image
Ja, tis zjust alsof dattem op facebook bezig is ? Image Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Betrouwbaarheid

Post by den Bullet »

.....en dan nog 3x VX800 van Suzuki: man, dat waren zalige motoren. Kon je nog alles zelf aan doen. Behalve een paar keer tegen de grond gelegen, nooit miserie gehad...
En uwe V-Strom ni vergeten, h? ... Image

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Betrouwbaarheid

Post by zappa »

zeer fijne km

bestaat zeer grove km's ook? Image Das voor de enduro's of zo? Image
sig nature

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Betrouwbaarheid

Post by den Bullet »


bestaat zeer grove km's ook? Image Das voor de enduro's of zo? Image
Da zijn km's op fijne bandekes.

Zouden we in feite eigentlijk onze afstanden ni kunnen uitdrukken in km?? Image Image Image

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Betrouwbaarheid

Post by Droopy »

Het is misschien eerder iets voor toogpraat, maar ik ben eigenlijk toch eens benieuwd naar de betrouwbaarheid van de motormerken.
...
Maar er zijn ongetwijfeld andere verhalen te horen.
Happy met Honda. Image

Behalve wat kleine pannes zijn we daar heel gelukkig mee.
Twee keer een bobine vervangen bij de cbf600 en bij de cbr125 in het begin wat miserie gehad met de afstelling en de batterij die niet goed wilde opladen.
Nog maar ??n keer echt stil gestaan en al de miserie viel thuis of in garantie te vervangen. Image

Mijn Kwak Zephyr was meer miserie maar daar ben ik gelukkig altijd mee in panne gevallen toen ik thuis wou vertrekken of net vertrokken was. Alle kabels zijn in een paar maand tijd stuk voor stuk geknapt, de kilometerteller had de geest gegeven en de versnellingsbak was op het laatst zeer nukkig. Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Betrouwbaarheid

Post by duibhce Kaelann »

XJ600S: geen enkel probleem mee gehad
XJ900S: geen enkel probleem mee gehad
(met de 2 samen iets van een 50.000km mee gedaan)

TDM900: 75.000 zorgeloze kilometers. Enkel de TPS is tijdens een gepland onderhoud gratis vervangen omwille van een terugroepactie

XT660Z: 30.000 fijne kilometers on- en offroad. Enkel het terugvloeibakje tussen karter en luchtfilterkast is tijdens een gepland onderhoud gratis vervangen omwille van een terugroepactie

KLE650A: 6.000km mee gereden. koelvloeistotemperatuursensor vervangen, radiatordop vervangen
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Betrouwbaarheid

Post by petervdc »

TDM900: 75.000 zorgeloze kilometers. Enkel de TPS is tijdens een gepland onderhoud gratis vervangen omwille van een terugroepactie
Bij mij 110.000, tps & vering voor/achter vervangen.

De KTM tot nu toe : in nog geen jaar 25000km erbij (nu 72000).
Voorvorkolie vervangen, voor de rest nog niks speciaals.
Keep going

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Betrouwbaarheid

Post by Blackbert »

ZZR600: op 87000km ander blok wegens versleten 2de vitesse. was goedkoper dan reparatie. 20000km eerder achterste schokbreker vervangen door 1 met half zoveel km, ne keer de vorkdichtingen, 't lager in de kettingwielhouder en de opnemer van de kmteller. ook voorste remklauwen gereviseerd. op 110000km reed die nog perfect en is hij buitengegaan.
Bandit 1200: niks (na een half jaar beetje geplooid tegen een Corsa)
Varadero: vorkkeerringen, dichting uitlaat (VWklem en 't was weer dicht), 50000km op 2 jaar.
Blackbird: niks, op 2 jaar en 40000km
Transalp: vorkkeerringen en lagers van beide wielen, voorvelg rot rond ventielgat (had 40000km, nu 55000, vooral in modder en stof.)
KTM 950: preventief vervangen: koppelingspomp (aan het blok), waterpompdichting en as. wegens rammelen nokkenaskettingen: veer oliepomp en de kettingen. vorkdichtingen. 2 keer niet willen starten wegens batterij dood (in de winter, nachtje buitengestaan op 't werk). remlichtschakelaar voorrem. nu 56000km, was 13000 in april 2009.
grease up your baby for a ball on the hill

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Betrouwbaarheid

Post by fore »

+300k km gereden met (allerlei) rollend materiaal van Honda.
Image Zonder twijfel ... Honda's

Wegens 'besparingsmaatregelen' van den dealer ... ben ik 2 keer in panne gevallen en heb ik hem een paar dagen moeten missen.
Voor mij ... terug nen honda en als 't kan, bij nen andere dealer ...
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Betrouwbaarheid

Post by petervdc »

+300k km gereden met (allerlei) rollend materiaal van Honda.
Image Zonder twijfel ... Honda's

Wegens 'besparingsmaatregelen' van den dealer ... ben ik 2 keer in panne gevallen en heb ik hem een paar dagen moeten missen.
Voor mij ... terug nen honda en als 't kan, bij nen andere dealer ...
Die 800cc scooter die eraan komt ?
Image
Keep going

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Betrouwbaarheid

Post by Raketman »

Kort gezegd zijn voor mij betrouwbaar : de 4 grote jappen en Triumph.
Onbetrouwbaar : met stip op nummer 1 : BMW, kort daarop gevolgd door KTM en Italiaanse merken allerlei.

Eigenlijk het grote clich?-beeld dus Image .

Niet dat ik mij daar verder ook maar een halve reet van aantrek vaneigenst, anders reed ik wel met een Honda Image .
Nil volentibus arduum

Post Reply