Betrouwbaarheid

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: Betrouwbaarheid

Post by Theo »

Als je een motor vooral gebruikt voor woon-werk verkeer is dat een heel andere situatie dan als je die motor alleen gebruikt voor plezierritjes.
Ook het feit of je een handige Harry bent die alle technische problemen zelf oplost of dat je 2 linkerhanden hebt en voor elk probleem naar de garage moet is nogal bepalend voor hoeveel belang je hecht aan betrouwbaarheid en zal dus ook een beetje een rol spelen in de keuze van de motor.
Ik moet bijvoorbeeld alle dagen om 4u30 erop kunnen rekenen dat dat beestje start en me naar mijn werk brengt.
En zelfs die oude knar van een revere heeft me daarbij nog nooit in de steek gelaten.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Betrouwbaarheid

Post by F M »

Kort gezegd zijn voor mij betrouwbaar : de 4 grote jappen en Triumph.
Onbetrouwbaar : met stip op nummer 1 : BMW, kort daarop gevolgd door KTM en Italiaanse merken allerlei.
Jomma, is dat uw gedacht of de ervaring van uw eigen moto's ? Ik denk bv aan die FJR, is toch ??n van de 4 grote jappen, maar daar hadde toch alleen maar miserie mee ? Image
I am confused. Oh no, maybe not!

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: Betrouwbaarheid

Post by Theo »

jamaar, die miserie wil niet zeggen dat dat spel onbetrouwbaar was.
Hij veroorzaakte dat misschien met opzet zelf om te oefenen tegen dat hij een KTM ging kopen. Image Image Image

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Betrouwbaarheid

Post by Raketman »

bij mijn weten (maar ik kan verkeerd zijn uiteraard) lag het probleem in een TPS die duidelijk zijn werk niet deed, maar niet onder garatie kon vervangen worden omdat het chassisnummer van Raket zijnen brommer niet onder de terugroepactie viel.
Ge zijt daar niet verkeerd in, dat was de pint die de emmer deed overlopen. Ge kunt misschien zeggen dat het een kleintje was om die TPS en de bijhorende werkuren uit eigen zak te betalen en dan achter te blijven met een motor die wel goed reed, maar dan komt ??n van mijn slechte karaktertrekken naar boven : principieel.
De chronische schouderontstekingen en het algemene tegenvallen van de rijprestaties van mijn "droommachien" waren zeker ook factoren zenne.

Op het vlak van garantieherstellingen heb ik van KTM dan gek genoeg minder klagen. Het heeft een paar keer wat extra overtuiging nodig gehad, maar uiteindelijk zijn alle herstellingen die onder garantie moesten gebeuren wel zo gebeurd. Dat sommigen daarvan slecht gebeurd zijn (waterpomp en balhoofdlagers bvb) is weer een ander verhaal, maar ze gebeurden wel.
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Betrouwbaarheid

Post by Muug »

ouwe luchtgekoelde jappen zijn de betrouwbaarste, zeker als ze van het merk hamaha en yonda zijn Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Betrouwbaarheid

Post by duibhce Kaelann »

De TDM 850's hadden daar indertijd ook last van. De ontstekingskabels verduurden redelijk vlug waarder de vonken tussen de kabels en het blok oversprongen ipv de bougie te ontsteken. De kabels omwinden met zelf-amalgamerende tape lostte het probleem wel op.

En zelfs sommige moderne Teneres hebben/hadden nog problemen met vocht. De gelijkrichter zit vooraan aan de onderkant van het blok, recht in de spray van het voorwiel. Bovendien is er redelijk wat kracht nodig om de stekker er volledig in te klikken. Met als gevolg dat bij sommige exemplaren de stekker af-fabriek niet helemaal goed stak en er dus vocht kon binnensijpelen. Daardoor corroderen de contacten van de stekker en laadt de batterij niet meer goed op. En uiteraard is de kabel zo krap bemeten dat er niet gemakkelijk een nieuwe stekker op gezet kan worden.

Om maar te zeggen dat er nog steeds motoren zijn met vochtproblemen en dat het soms echt aan iets heel onnozel kan liggen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Betrouwbaarheid

Post by Blackbert »

Nee, maar zo is 't gemakkelijk h?.
wanneer gaat ge nu zo'n
Image
aanschaffen?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Betrouwbaarheid

Post by zappa »

En bij enduro's ...? De meeste merken geven dan nog maar een povere 3 maand garantie Image ze betrouwen hun eigen gerief niet? Image
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Betrouwbaarheid

Post by F M »

Het is misschien eerder iets voor toogpraat, maar ik ben eigenlijk toch eens benieuwd naar de betrouwbaarheid van de motormerken.

Dit is zeker een beetje aangewakkerd door de entousiaste schrijfselen van onze Mpeewee, die geen goed woord over heeft over de BMdinges. Het ironische is wel dat ik met mijn 2 BMdinges ondertussen aan 82.000 km zit zonder ??n enkele panne (een platte, versleten batterij tel ik niet mee, en ik houd hout vast terwijl ik dit schrijf Image ),
Een oud topicske vanonder het stof gehaald. Ik heb blijkbaar niet genoeg hout vastgehouden. Nu ja, de RT stond technisch gezien niet in panne, maar ik had toch serieuze kosten: de koppeling. Maar Bullet heeft een zeer zinnige bijdrage geleverd:
Zinloos topic ... Image

Er zijn zoveel factoren die de "betrouwbaarheid" van een voertuig bepalen: rijstijl, onderhoud, wegkeuze, ...
Blijkt dat aan de koppelingspomp een rubber joinke verweerd was, waardoor olie lekt tussen de koppelingsplaten. Wat geen goed idee is bij een droge platenkoppeling...

De dealer veronderstelde dat de moto in zijn 'loopbaan' wel eens te lang stilgestaan heeft, want dat is de normale oorzaak van dat euvel. En dat zou kunnen kloppen, want ik heb die gekocht van een particulier die omwille van een busongeval nauwelijks nog met de motor kon rijden, waardoor de motor lang stilgestaan heeft.

De motor had dus weliswaar een lage kilometerstand, maar dat is dus zeker geen garantie dat je geen problemen kan krijgen.

Al met al is het dus een dure affaire geworden, mijn onderhoud van 60.000 km. Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Betrouwbaarheid

Post by Stefke »

Blijkt dat aan de koppelingspomp een rubber joinke verweerd was, waardoor olie lekt tussen de koppelingsplaten. Wat geen goed idee is bij een droge platenkoppeling...

De dealer veronderstelde dat de moto in zijn 'loopbaan' wel eens te lang stilgestaan heeft, want dat is de normale oorzaak van dat euvel. En dat zou kunnen kloppen, want ik heb die gekocht van een particulier die omwille van een busongeval nauwelijks nog met de motor kon rijden, waardoor de motor lang stilgestaan heeft.

De motor had dus weliswaar een lage kilometerstand, maar dat is dus zeker geen garantie dat je geen problemen kan krijgen.

Al met al is het dus een dure affaire geworden, mijn onderhoud van 60.000 km. Image
Typisch voor een boxer, ik had gehoopt dat ze dat nu bij 1200 reeks beter onder de knie hadden en zie het probleem is nog niet geheel uit de wereld.
Was een regelmatig probleem bij de 11xx serie, bij sommigen werd die kering onder garantie vervangen. Mijn GS had nog geen 20k toe de kering er aan was voor de moeite. Maar mijn motor heeft de eerst 4 jaar ook stilgestaan in een droge garage... Geen garantie in de garage ook niet na veel discussie...

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Betrouwbaarheid

Post by F M »

Bij Winge motors zei men mij dat ze bij de nieuwe generatie boxers met waterkoeling ook zullen afstappen van de droge platen koppeling...
I am confused. Oh no, maybe not!

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Betrouwbaarheid

Post by Mario »

mijnen eersten ,

ne Yamaha 600 div , nief aangekocht en amper een jaar later verkocht ...verbruikte teveel olie ...( bompatempo Image ), nooit mee stilgestaan en geen kweddelen Image
dan ne Suzuki GSX1100G , ferm machien , ne stoomboot dat wel , maar ge kon er de GSXR'en en ander sportbanaanachtig ferm mee doen verschieten , nooit mee stilgestaan en geen kweddelen Image
dan mijnen eerste R1100S , BMW dus , 40000km mee gereden , dan weg want afgeschreven , dik veel spijt van gehad dat ik die weg deed Image , nooit mee stilgestaan en geen kweddelen Image , olieverbruik stopte boven de 40000km Image
dan ne SV1000N , oeligan mee uitgehangen , zo'n 35000 km lang, nooit mee stilgestaan en geen kweddelen Image
terug ne R1100S , deze keer de boxercupversie , 30000 km tot nu toe mee gereden , nooit mee stilgestaan en geen kweddelen en ik kan het niet over mijn hart krijgen om die te verkopen Image
nen Honda bijgekocht , CBF1000 , tot nu toe 10000 km mee gereden , ene keer gewassen Image ....en just ....wilde niet meer starten Image ....STILGESTAAN .....



ge moet bij mij dus niet afkomen dat die Onda's veel beter zijn dan die Beemers eh Image Image

dus ik kuis dienen Onda niemeer >>>>> Image Image
Over dienen Duc zwijgt ge zo zedig Image Image

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Betrouwbaarheid

Post by Stefke »

Bij Winge motors zei men mij dat ze bij de nieuwe generatie boxers met waterkoeling ook zullen afstappen van de droge platen koppeling...
Yep, de nieuwe heeft een meervoudige natte platenkoppeling. heeft misschien te maken met vermogen en gebrek aan plaats Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Betrouwbaarheid

Post by Blackbert »

Pfft, 't begint saai te worden, BMW. 1 knopke voor de pinkers, watergekoeld, natte koppeling .... precies ne Vstrom, die nieuwe GS. Image

Image
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply