hulp ! vering smt

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Post by zappa »

Ben al sinds er nieuwe balhoofdlagers gestoken zijn bij m'n smt, aan de sukkel met de voorvering ziehier al een draadje..

Nu stond ik vandaag met iemand te kletsen, over moto's aja, die is het bijna 100% zeker dat nat het steken van de nieuwe balhoofdlagers, ze het wiel d'r hebben uitgenomen, en dat ze niet de moeite gedaan hebben om de voorvork recht te regelen (als mijnschrijfsel niet 100% klopt is't omdat ik nieks ken van techniek)
Dat is een meneer die 2jaar mototechniek gevolgd heeft.
Poging tot beschrijven: als het wiel er opnieuw in gestoken wordt, en de as los is, moeten ze de vering volledig induwen en dan vast zetten . Dat zou komen doordat het een moto is met een lange veerweg en hoe meer lengt hoemeer de "benen" een beetje scheef trekken als 't wiel er niet inzit.
Nog volgens die man, zou het voldoende zijn om de voorvork as los te zetten hem in zijn vering duwen en dan zo vast zetten...
Ik zou eventueel tot bij hem mogen rijden, maar hij woont ergens kanten Hoegaarden, wat niet onmiddelijk in de buurt is, vandaar mijn vraag, kent er hier iemand ook veel van en zou dat eens willen bekijken??????
sig nature

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: hulp ! vering smt

Post by bompa »

Ik ken er ook niet veel van maar daar heb ik nog nooit van gehoord van de vering helemaal induwen en dan da wiel vastzetten,ik zou niet weten hoe ik dan alleen mijn voorwiel zou kunnen vervangen van mijne Ten Image en door de jaren heen heb ik toch al wel verscheidene wielen gedemonteerd en gemonteerd ook bij moto's met lange veerweg crossers en enduro's ,wat ik wel weet is dat ze soms niet meer rechtstaan na een tuimelpartij of zo Image en dan kan men zijn voorwiel tegen ne paal of nen boom plaatsen en vringen tot het weer in orde is en gewoonlijk komt het nog in orde ook Image lukt het niet moet alles los en terug vastgezet worden

Maar verder zou ik het ni weten ken er ook niet genoeg van

Maar er zijn er hier wel die er meer van kennen

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: hulp ! vering smt

Post by Raketman »

Ik heb die uitleg ook al gehoord, maar volgens mij klopt daar omzeggens niks van. Mijn wielen wisselen hier ook dikwijls, nog nooit ofte nimmer heb ik mij zitten amuseren met dan mijn vork te staan induwen alvorens de as vast te zetten. Nog nooit problemen mee gehad. Als de vorkpoten gelijk staan in de kroonplaat regelt dat zijn eigen op't moment dat ge de asmoer vastzet. Veel verschillende standen zijn daar imho niet mee mogelijk...
Nil volentibus arduum

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: hulp ! vering smt

Post by TRooPER »

Image
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: hulp ! vering smt

Post by Muug »

zoals steeds kan ik me vergissen, maar als ik me niet vergis staat die procedure zo al decennia in de meeste Haynes-manuals omschreven.

..... twee minuten later .....

net even in mijn ducati-manual gekeken. En ja hoor, het staat er in : moto van de pikkel, remmen en eens goed inveren zodat alle componenten zich kunnen zetten, en dan pas alles echt vastvijzen.

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: hulp ! vering smt

Post by zappa »

tiet veu 1 andere garagie peinsk.
sig nature

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: hulp ! vering smt

Post by laouen »

Ik zou eventueel tot bij hem mogen rijden, maar hij woont ergens kanten Hoegaarden, wat niet onmiddelijk in de buurt is, vandaar mijn vraag, kent er hier iemand ook veel van en zou dat eens willen bekijken??????
Volgend weekend passeren we daar in de buurt wel Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: hulp ! vering smt

Post by bompa »

Juist is in mijn handleiding van mijne tenere gezien , en daar zeggen ze wiel monteren en vastzetten
maar met meer woorden Image en als alles gemonteerd en vastgezet is de voorrem indrukken en het stuur een paar keer op en neer drukken om alles te controleren
maar dat doe ik normaal toch wel als alles vast staat om te zien of mijn rem wel terug marsjeert , maar die spreken in dat boekje om te zien voor de juiste werking van je voorvork.
Maar dan staat alles al wel vast, In het Tenere boekje toch

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: hulp ! vering smt

Post by zappa »

Ik zou eventueel tot bij hem mogen rijden, maar hij woont ergens kanten Hoegaarden, wat niet onmiddelijk in de buurt is, vandaar mijn vraag, kent er hier iemand ook veel van en zou dat eens willen bekijken??????
Volgend weekend passeren we daar in de buurt wel Image

dan heeft smtje thuiswacht (of kan u niet volgen Image )
sig nature

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: hulp ! vering smt

Post by laouen »


dan heeft smtje thuiswacht (of kan u niet volgen Image )
damn daar gaat mijn kans om u te kunnen volgen Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: hulp ! vering smt

Post by Muug »

@ zappa : ook in mijn manual van mijn KTM staat er mooi genoteerd dat de vering eerst meermaals krachtig moet worden ingeduwd en uitgeveerd vooraleer alle bouten van de as vast te zetten.

Maar mogelijks is het afhankelijk van moto tot moto.

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: hulp ! vering smt

Post by zappa »


dan heeft smtje thuiswacht (of kan u niet volgen Image )
damn daar gaat mijn kans om u te kunnen volgen Image

Kan u verzekeren dat ik h??l h??l voorzichtig ga rijden Image

Binnenkort gaat smtje eens volledig onderhanden genomen worden en getest, de alles niet in orde gaat dan wel opgemerkt worden Image
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: hulp ! vering smt

Post by zappa »

versleten lagers voorwiel blijkbaar de oorzaak van mijn ge-ja knik Image

Nu asap een nieuwe voorband, want daar staan bobbels op Image


Met h???l v????l dank aan JohanDR

Was daar bijna niet geraakt, bij terug schakelen was't alsof de schakelpook vast zat? Maar bleek dat m'n koppeling een sponske was Image moeten schakelen zonder koppeling en aan verkeerslicht stil leggen om te kunnen stoppen, neutraal te vinden. Dan wat zitten po mpen met de koppeling (hoopte op nat of lucht in de leiding? ) toen was dat even wat beter, maar volgende keer schakelen weer van dadde.
Olie bij gevuld onlucht, maar waarschijnlijk een dichting die vervangen ga mogen worden.
De remblokskes zijn ook aan vervanging toe.
De xenon pinkt bij trilling, hopelijk alleen lampje vast draaien?

alle? weet weer waarvoor ik ga werken.

Soms zeggen mensen tegen mij " paarden ? dat kost nogal eens wat zeker" Als ik eens de rekening maak sinds ik in 2009 aan de moto's begonnen ben.... Image
sig nature

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: hulp ! vering smt

Post by laouen »


Soms zeggen mensen tegen mij " paarden ? dat kost nogal eens wat zeker" Als ik eens de rekening maak sinds ik in 2009 aan de moto's begonnen ben.... Image
ge had u natuurlijk ook nen degelijke moto kunnen kopen ipv ne KTM Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: hulp ! vering smt

Post by F M »


Soms zeggen mensen tegen mij " paarden ? dat kost nogal eens wat zeker" Als ik eens de rekening maak sinds ik in 2009 aan de moto's begonnen ben.... Image
ge had u natuurlijk ook nen degelijke moto kunnen kopen ipv ne KTM Image
Nen BMW of zo...[/size:1fp9dgrj]
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: hulp ! vering smt

Post by zappa »


Soms zeggen mensen tegen mij " paarden ? dat kost nogal eens wat zeker" Als ik eens de rekening maak sinds ik in 2009 aan de moto's begonnen ben.... Image
ge had u natuurlijk ook nen degelijke moto kunnen kopen ipv ne KTM Image
Nen BMW of zo...[/size:zvp8aiz8]



hmm misschien ne goldwing, daar is er nooit iets aan Image
sig nature

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: hulp ! vering smt

Post by frederikw »

hmm misschien ne goldwing, daar is er nooit iets aan Image
Nooit plezier, nooit sensatie, nooit ... Image

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: hulp ! vering smt

Post by zappa »

hmm misschien ne goldwing, daar is er nooit iets aan Image
Nooit plezier, nooit sensatie, nooit ... Image

bwah die kleine 12 km dat ik daar mee gereden heb, had ik toch wel hevige hartkloppingen Image maar.........daarna op smtje....... Image Gamai!! Image
sig nature

Post Reply