Zwanenzang van een KTM...

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Post by Raketman »

Het moest er nekeer van komen. Na een rit van 535km moet ik besluiten dat de grijze aan zijn eind aan't komen is. 't Is te zeggen, alles is te repareren, maar op den duur moet ge u gaan afvragen of het sop de kolen nog waard is. Het was mij al een tijdje duidelijk aan't worden dat hij olie begon te verbruiken. 't Is begonnen op het onderhoud van 110.000km, waar er voor de eerste keer geen dikke drie liter olie uitkwam bij het aflaten. Er was een paar 100cc weg. Bij het onderhoud van 120.000km was er al 1,8 liter weg Image Image , en nu 5000km later heb ik al 1,8 liter moeten bijgieten.

Het gaat dus in sterke decrescendo achteruit, zoveel is zeker. Bij vol gas trek ik een rookpluim om U tegen te zeggen en het roet stapelt zich langzaam op in de dempers. Gezien het feit dat de teloorgang zo snel gaat, wil dit (dixit Stefaan van Mototech) waarschijnlijk zeggen dat de zuigers en zuigerveren hun beste tijd gehad hebben. Kostprijs per zuigerset : 385?. Gesteld dat de cylinders nog goed zijn.

Verder is de startkoppeling er bijna aan (800?, want vliegwiel incluis en niet apart te verkrijgen), en de uitgaande as van de versnellingsbak wil het tandwiel niet meer stevig vasthouden wegens uitgelebberde vertanding. Een probleem dat zich al zo'n 50.000km geleden stelde, na vervanging van de kettingset bij een erkend dealer (moer vergeten vastzetten op moment). Dat probleem heb ik steeds kunnen omzeilen door bij de kettingwissels erna een vullende loctite te gebruiken om het voorste tandwiel vast te zetten. Dat truukje helpt nu ook niet meer. Verder begint de distributie ook steeds luidruchtiger te worden.
Gisterenavond en deze morgen heb ik nog stukken bekabeling moeten herstellen, wegens doorgeschuurd, connectoren geoxideerd en interne breuk door beweging. Slijtage dus. Bovendien is mijn achterwiel zo krom als een banaan. Voorste remschijven hebben hun beste tijd gehad en de achterschokbreker zou normaal gezien dit jaar nog eens moeten gereviseerd worden.

Als ik dat zo allemaal eens bijeentel : Image Image Image Image

Image Image Image Image Image Image

Bij deze ben ik officieel depressief. Het erge is dattem nog altijd gelijk een speer gaat...
Nil volentibus arduum

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Zwanenzang van een KTM...

Post by zappa »

Image Image Image

Uw vriend gaat je verlaten? Image na al die km's samen Image
sig nature

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Zwanenzang van een KTM...

Post by Wipr »

Een interessant stukje Raket met oprechte spijt voor je dat de KTM aan het einde van zijn leven komt, althans toch bij jou.

Waarom interessant. Wel, als ik reken. Nu +/-125.000km bij??n en stuk???

Een oeroude vraag van onder het stof halen dan, toch maar, nog maar eens voor de zoveelste keer met een open antwoord.

Hoeveel km's kan je rijden met een motor vooralleer hij "op" is.

BMW's worden nog voor, voor mij, astronomische bedragen aangeboden op occasie sites met 75000km's of meer. Pan draait zijn hand niet om voor 100.000km meer of minder. Zelfs de VFR van Stofken ging onvermoeid door na 150.000km.

Ik lees advertenties waarin staat. "Slechts" 50.000km..... Mocht ik dit vertalen naar jouw verhaal dan is dat verdomd veel mocht er een max aantal km's staan op een bepaald blok.

(allee kom, ik weet dat ik nooit nog eens 50.000km's met dezelfde motor zou doen dus voor mensen zoals ik kan bovenstaand zinnetje wel een argument zijn om te zetten "slechts")

Akkoord, een F1 moteurke gaat ook geen raceS mee en van een tweetakt crosserke moet je er vanuit gaan dat je na amper wat km's het blok moet reviseren. Uiteraard ben ik mee dat voorgenoemde voorbeelden veel meer belast worden dan een "straat"motorfiets maar goed.

Zonder kritiek of wat dan ook maar gewoon, ik verschiet ervan dat het op deze km-stand al "voorbij" is. Dus tussen de lijnen gelezen is de kost ondertussen hoger geworden dan dat hij nog waard zou zijn als je hem zelf zou verkopen?

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Zwanenzang van een KTM...

Post by Blackbert »

Als 't een optie zou kunnen zijn: stuur nekeer een bericht aan Pyndon. motorblokken, blokdelen, ...

http://advrider.com/forums/showthread.p ... st19298006 zie zijn laatste post alhier.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zwanenzang van een KTM...

Post by F M »

Al nog een geluk dat hij geen BMW-cardan heeft of dat kwam er ook nog eens bij... Image
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Zwanenzang van een KTM...

Post by petervdc »

All?, er worden serieus wat ktm's gekocht de laatste tijd : Cotthem, jij, ikke (is afgeschreven), ...

En, idd, Raket, je kunt niet eeuwig blijven onderdelen vervangen h?, zelfs een ervaren sleutelaar gelijk gij, op de duur kost het te veel aan onderdelen...

(die van mij komt te koop h? Image )
Keep going

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

Re: Zwanenzang van een KTM...

Post by Nickel »

.... nu kan je eindelijk een andere KTM kopen Image
Zonder twijfel een betere Image
Dat is toch je zelf tegenspreken in twee zinnen. Een andere KTM en een betere moto Image Image
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Zwanenzang van een KTM...

Post by petervdc »

.... nu kan je eindelijk een andere KTM kopen Image
Zonder twijfel een betere Image
Dat is toch je zelf tegenspreken in twee zinnen. Een andere KTM en een betere moto Image Image
Hmm, toch niet, twas het beruchte model 2003...
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zwanenzang van een KTM...

Post by Muug »

hm : idee : Raketman koopt die van Peter over. Da's een recente, en toch afgeschreven. En een schoon kleur.

Ander idee : ander motorblok erin.

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Zwanenzang van een KTM...

Post by petervdc »

hm : idee : Raketman koopt die van Peter over. Da's een recente, en toch afgeschreven. En een schoon kleur.
Goed idee Image

Wat da kleur van die vh lc8 forum, not my cup of tea... Image
Keep going

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Zwanenzang van een KTM...

Post by petervdc »

Het moest er nekeer van komen.
Ik vermoed dat je de moto houdt als reserver-onderdelen-machine ?
Oh ja, dus nu verbruik je evenveel olie als een bmw normaal doet Image Image
Keep going

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: Zwanenzang van een KTM...

Post by vet on wheels »

Ik zou 'm zachtjes laten inslapen...cremeren en in een urne op schouw zetten...
Dat doen mijn klanten met een trouwe vriend...

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zwanenzang van een KTM...

Post by F M »

Amaai, gij zijt precies een goede dierenarts... Wij nemen onze katten gewoon terug mee naar huis in de verwachting dat ze genezen. Image Image
I am confused. Oh no, maybe not!

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: Zwanenzang van een KTM...

Post by diskeletloetje »

Kijk, ik doe het niet graag, maar ik moet mijne vent gelijk geven Image
Ten andere omdat uwen baas u ook voor een ultimatum stelt h?: ne nieuwe moto erbij is nen anderen buiten.
Op een of andere manier heeft den Grijzen die beslissing al gedeeltelijk in jouw plaats genomen : de grijzen vliegt buiten en een nieuwe KTM vervoegt de rest van uw motorbende....
Bovendien heb jij nog het geluk dat je dat spel kan inbrengen in je belastingen, dus om eerlijk te zijn, ik zou niet aarzelen...
En ne slechtere KTM dan de grijzen, met zijn voorgeschiedenis van mankementen, kunt ge volgens mij niet treffen, of het lot moet u slechtgezind zijn...
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Zwanenzang van een KTM...

Post by petervdc »

Kijk, ik doe het niet graag, maar ik moet mijne vent gelijk geven Image
Ten andere omdat uwen baas u ook voor een ultimatum stelt h?
Ja man, vrouwen h?... Image
En ne slechtere KTM dan de grijzen, met zijn voorgeschiedenis van mankementen, kunt ge volgens mij niet treffen, of het lot moet u slechtgezind zijn...
Hoh, Raket heeft graag een technische uitdaging Image
Keep going

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: Zwanenzang van een KTM...

Post by diskeletloetje »

Misschien moeten we wel een groepsaankoop KTM's afwegen bij De Smet (Raket, Peter en Lietje)... moet toch een mooie korting aan vasthangen, niet... Image Image
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Zwanenzang van een KTM...

Post by petervdc »

Misschien moeten we wel een groepsaankoop KTM's afwegen bij De Smet (Raket, Peter en Lietje)... moet toch een mooie korting aan vasthangen, niet... Image Image
Ow, fucking great idea !!!

Nee, serieus, daar moet toch wat korting te rapen zijn ? Image Image
Keep going

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Zwanenzang van een KTM...

Post by laouen »

Misschien moeten we wel een groepsaankoop KTM's afwegen bij De Smet (Raket, Peter en Lietje)... moet toch een mooie korting aan vasthangen, niet... Image Image
2 kopen, 1 gratis?
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Zwanenzang van een KTM...

Post by petervdc »

Misschien moeten we wel een groepsaankoop KTM's afwegen bij De Smet (Raket, Peter en Lietje)... moet toch een mooie korting aan vasthangen, niet... Image Image
2 kopen, 1 gratis?
Hmm, met jouw onderhandelings capaciteiten ?
Image Image
Keep going

Post Reply