moto kuisen en onderhouden - The Long Way
wel, het gaat geweldig goed vooruit, mijn beste dames en heren !
Eind augustus na een weekendje stuiken en vallen op Engelse natte met algen begroeide krijtrotsen, was de moto al na twee dagen mooi afgespoten met een hogedrukreiniger. De klodders modder waren al weg maar na het drogen bleek er een ellendig hardnekkige film krijt/leemspul achtergebleven te zijn. Wat ik al verwacht had. Dat moest dus ook gereinigd worden.
Maar het beestje stond nog op crossbanden. Die er dus afgehaald. Na twee weken. Aan de kant gezet want het bandenboerke bleek op verlof te zijn. Een week later bij bandenboer binnengebracht. Twee dagen later afgehaald. Twee weken later zit het voorwiel er al op.
Kortom, we zijn bijna twee maand ver en de status is aldus:
- hogedrukgereinigd
- banden gewisseld
- voorwiel gemonteerd
- beide velgen grondig gekuisd
- vorkpoten gekuisd
Moet nog gebeuren : drie remklauwen grondig reinigen, de rest van de moto proper krijgen en een groot onderhoud uitvoeren.
Tegen het einde van dit jaar moet dat toch lukken? Toch?
Eind augustus na een weekendje stuiken en vallen op Engelse natte met algen begroeide krijtrotsen, was de moto al na twee dagen mooi afgespoten met een hogedrukreiniger. De klodders modder waren al weg maar na het drogen bleek er een ellendig hardnekkige film krijt/leemspul achtergebleven te zijn. Wat ik al verwacht had. Dat moest dus ook gereinigd worden.
Maar het beestje stond nog op crossbanden. Die er dus afgehaald. Na twee weken. Aan de kant gezet want het bandenboerke bleek op verlof te zijn. Een week later bij bandenboer binnengebracht. Twee dagen later afgehaald. Twee weken later zit het voorwiel er al op.
Kortom, we zijn bijna twee maand ver en de status is aldus:
- hogedrukgereinigd
- banden gewisseld
- voorwiel gemonteerd
- beide velgen grondig gekuisd
- vorkpoten gekuisd
Moet nog gebeuren : drie remklauwen grondig reinigen, de rest van de moto proper krijgen en een groot onderhoud uitvoeren.
Tegen het einde van dit jaar moet dat toch lukken? Toch?
Re: moto kuisen en onderhouden - The Long Way
Pus 1 groot voordeel ...met deze methode word hij niet vuiler ...
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...
Re: moto kuisen en onderhouden - The Long Way
en dan te weten dat 'm voor dat welbewuste weekendje in augustus voor het eerst in jaren der uit zag als nieuw
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.
We're all equal but we need a fuckin' map!
http://www.destinationworld.be
We're all equal but we need a fuckin' map!
http://www.destinationworld.be
Re: moto kuisen en onderhouden - The Long Way
tutut, elke keer na zo'n modderbad wordt hij heropgeblonken tot nieuw. Om dan weer een half jaar geen zeepsop te zien. 't was gewoon toevallig dat jullie hem een keer proper zagenen dan te weten dat 'm voor dat welbewuste weekendje in augustus voor het eerst in jaren der uit zag als nieuw
Re: moto kuisen en onderhouden - The Long Way
kunnen we dan toch die workshop oliewissel bij ktm adventure bij jou thuis in de living houden?
"...the path is the destination"
Re: moto kuisen en onderhouden - The Long Way
ah, neen, gaat niet, hout zuigt teveel op.
Re: moto kuisen en onderhouden - The Long Way
En waarom niet ineens de parket opboenen met de laag olie die vrijkomt. Ze noemen dat twee vliegen in ??ne klap.ah, neen, gaat niet, hout zuigt teveel op.
Re: moto kuisen en onderhouden - The Long Way
En waarom niet ineens de parket opboenen met de laag olie die vrijkomt. Ze noemen dat twee vliegen in ??ne klap.ah, neen, gaat niet, hout zuigt teveel op.
En combineren met de kettingzaag cursus ?
sig nature
Re: moto kuisen en onderhouden - The Long Way
kijk
dat heb je met die stomme treinstakingen
't beestje moest dus wat rapper operationeel en toonbaar en berijdbaar zijn...
maar 't groot onderhoud moet nog steeds gebeuren ! Hoewel ook daar reeds stappen in de goeie richting genomen zijn : ik heb al een lijstje met te bestellen wisselstukken.
dat heb je met die stomme treinstakingen
't beestje moest dus wat rapper operationeel en toonbaar en berijdbaar zijn...
maar 't groot onderhoud moet nog steeds gebeuren ! Hoewel ook daar reeds stappen in de goeie richting genomen zijn : ik heb al een lijstje met te bestellen wisselstukken.
Re: moto kuisen en onderhouden - The Long Way
alle?, de treinstaking heeft dat toch iets opgebracht
ik vond het tof, die staking, er is geen eenen komen (vr)(z)agen of die z'n trein nog wel ging kunne halen
ik vond het tof, die staking, er is geen eenen komen (vr)(z)agen of die z'n trein nog wel ging kunne halen
sig nature
Re: moto kuisen en onderhouden - The Long Way
hey hey hey, uw kinders naar de chiro sturen heeft nog zo zijn voordelen !
Gisterenmiddag wat tijd gevonden om eindelijk in gang te schieten :
- olie eruit langs alle kanten
- 2 oliezeefkes gekuisd
- oliefilter gewisseld voor ne nieuwe
- koelwater eruit langs alle kanten
- elektrische stekkers met v?????????????l kracht uit elkaar gekregen en massa's modder eruit gespoeld. Lang leve de spuitbussen remreiniger van Trooper! Da was precies toch al een paar jaar geleden dat ze uit elkaar waren geweest. Zo zagen ze er toch uit. Amai.
- wat ouwe versleten plakkers en beschermfolie eraf getrokken en de ondergrond dan gereinigd
Op naar de volgende zondagmiddag !
Gisterenmiddag wat tijd gevonden om eindelijk in gang te schieten :
- olie eruit langs alle kanten
- 2 oliezeefkes gekuisd
- oliefilter gewisseld voor ne nieuwe
- koelwater eruit langs alle kanten
- elektrische stekkers met v?????????????l kracht uit elkaar gekregen en massa's modder eruit gespoeld. Lang leve de spuitbussen remreiniger van Trooper! Da was precies toch al een paar jaar geleden dat ze uit elkaar waren geweest. Zo zagen ze er toch uit. Amai.
- wat ouwe versleten plakkers en beschermfolie eraf getrokken en de ondergrond dan gereinigd
Op naar de volgende zondagmiddag !
Re: moto kuisen en onderhouden - The Long Way
Pff, zo happy ??Op naar de volgende zondagmiddag !
Moto's kuisen is niet mijn favoriete bezigheid hoor
Keep going
Re: moto kuisen en onderhouden - The Long Way
hopekee
ondertussen nog wat meer plakkers eraf en ontdekt dat wasbezine MEGAgoe spul is om ouwe lijmresten eraf te krijgen. Ook als het om MEGAveel lijmresten gaat.
Klepkes ook gesteld ondertussen. Kruipt veel tijd in, maar elke avond een uurke of twee en dat komt toch wel in orde.
Carb's zitten al weer op hun plaats maar moeten nog gesynchroniseerd worden.
Best wel grappig trouwens : om de carbs te synchroniseren moet de moteur draaien. Maar dan moet er olie en koelwater in. Nu, om er just genoeg olie in te kunnen doen (mn-max weet je wel), moet je de moto natuurlijk wat laten draaien zodat die wat rondgepompt wordt en zo. Maar om de moto te laten draaien, moet er ook koelvloeistof in. Maar om alle lucht uit het koelwatercircuit te krijgen, moet de moteur draaien. Maar daarvoor moet er genoeg olie in zijn.... etc etc etc Afin, 'k zie wel wat er gebeurt.
Tanks zijn ook weer op hun paasbest, langs binnen en buiten.
Er begint verdorie niet veel werk meer over te schieten : carbs synchroniseren, spiegels monteren, achterremschijf uitmeten en eventueel vervangen. Ben aan het overwegen of ik eventueel mijn achterbrug eens zou demonteren en de achteras smeren. En ah, het balfhoofd, misschien mag dat ook wel eens vervangen worden. Weer.
En rijden? Ah, hoeft dat ?cht? (maar 5000km van 't jaar )
ondertussen nog wat meer plakkers eraf en ontdekt dat wasbezine MEGAgoe spul is om ouwe lijmresten eraf te krijgen. Ook als het om MEGAveel lijmresten gaat.
Klepkes ook gesteld ondertussen. Kruipt veel tijd in, maar elke avond een uurke of twee en dat komt toch wel in orde.
Carb's zitten al weer op hun plaats maar moeten nog gesynchroniseerd worden.
Best wel grappig trouwens : om de carbs te synchroniseren moet de moteur draaien. Maar dan moet er olie en koelwater in. Nu, om er just genoeg olie in te kunnen doen (mn-max weet je wel), moet je de moto natuurlijk wat laten draaien zodat die wat rondgepompt wordt en zo. Maar om de moto te laten draaien, moet er ook koelvloeistof in. Maar om alle lucht uit het koelwatercircuit te krijgen, moet de moteur draaien. Maar daarvoor moet er genoeg olie in zijn.... etc etc etc Afin, 'k zie wel wat er gebeurt.
Tanks zijn ook weer op hun paasbest, langs binnen en buiten.
Er begint verdorie niet veel werk meer over te schieten : carbs synchroniseren, spiegels monteren, achterremschijf uitmeten en eventueel vervangen. Ben aan het overwegen of ik eventueel mijn achterbrug eens zou demonteren en de achteras smeren. En ah, het balfhoofd, misschien mag dat ook wel eens vervangen worden. Weer.
En rijden? Ah, hoeft dat ?cht? (maar 5000km van 't jaar )
Re: moto kuisen en onderhouden - The Long Way
olie inkappen (3 liter of wat is 't, voor je'm moet laten warmdraaien). koelvloeistof inkappen volgens de procedure. achterwiel eruit en hem op z'n gat zetten, ontluchten aan de radiator en toppekevol doen (beetje knijpen in de slangen kan geen kwaad). weer horizontaal en de boel laten draaien. olie bijvullen. met wat geluk gaat er aan de koelvloeistof geen werk meer zijn.
achterbrug. is die er al ooit eens uitgeweest? bij mij niet. 'k heb eens 1 keer geprobeerd, die as zo vast als een huis, zoals te verwachten was. er is een truc met een dikke draadstang, zware rondels en een moer of 2, maar wegens soepel bewegen en geen speling ben ik daar nog niet aan begonnen.
achterbrug. is die er al ooit eens uitgeweest? bij mij niet. 'k heb eens 1 keer geprobeerd, die as zo vast als een huis, zoals te verwachten was. er is een truc met een dikke draadstang, zware rondels en een moer of 2, maar wegens soepel bewegen en geen speling ben ik daar nog niet aan begonnen.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: moto kuisen en onderhouden - The Long Way
Darmpkes knijpen heb ik al gedaan. Maar moteur moet al goed heet staan wil de thermostat open gaan zodat alle lucht eruit kan. Achterwiel eruit is een tof idee. Blijft hij vanzelf staan?
Re: moto kuisen en onderhouden - The Long Way
pfieuw, 't is alweer een tijd geleden. testen. indien niet, een koffer of 2 eraan met ne zak patatten erin
grease up your baby for a ball on the hill
Re: moto kuisen en onderhouden - The Long Way
Els op de duoplek zetten
Re: moto kuisen en onderhouden - The Long Way
En? Zit Els daar nog steeds vanachter?
grease up your baby for a ball on the hill
Re: moto kuisen en onderhouden - The Long Way
andere prioriteiten deze week, dus ja, Els zit daar nog steeds vanachter
Re: moto kuisen en onderhouden - The Long Way
Allez hop,
we zijn weer wat verder.
klepjes zijn gesteld, olie is op niveau, koelvloeistof is aangevuld en de rechterkoelwaterbuis heb ik tientallen keren geknepen tot er geen lucht meer uitkwam. Kortom, hij is klaar om woensdag (treinstaking) mee naar 't werk te rijden.
Gisteren heb ik er een half uurtje mee gereden. Koelvloeistofniveau ziet er nog perfect uit, ook na afkoeling staat het vloeistofniveau ok. Toch een vraagje : is het echt absoluut nodig om de ktm helemaal op zijn gat te zetten om hem goed te ontluchten? Waar ergens blijft de lucht anders gevangen?
Rest nog : carbs synchroniseren (heb nog een "issue" met de carbtune) en eventueel de balhoofdlagers vervangen. Dat blijft een pijnpuntje bij mijn exemplaar, toch.
we zijn weer wat verder.
klepjes zijn gesteld, olie is op niveau, koelvloeistof is aangevuld en de rechterkoelwaterbuis heb ik tientallen keren geknepen tot er geen lucht meer uitkwam. Kortom, hij is klaar om woensdag (treinstaking) mee naar 't werk te rijden.
Gisteren heb ik er een half uurtje mee gereden. Koelvloeistofniveau ziet er nog perfect uit, ook na afkoeling staat het vloeistofniveau ok. Toch een vraagje : is het echt absoluut nodig om de ktm helemaal op zijn gat te zetten om hem goed te ontluchten? Waar ergens blijft de lucht anders gevangen?
Rest nog : carbs synchroniseren (heb nog een "issue" met de carbtune) en eventueel de balhoofdlagers vervangen. Dat blijft een pijnpuntje bij mijn exemplaar, toch.