Goed versus Fout Motorrijden

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11796
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Post by Muug »

Allez hop,

ik ging er eerst niks over schrijven, maar ga het nu toch efkes vermelden.

FOUT :
Vrijdag was ik per moto naar 't werk aan het rijden. Alles ging enorm vlot. Rustig 120 km/u op de E40 tot in Groot-Bijgaarden. Het kan ook anders. En dan, tja, weer zo ene die denkt dat 'm tijdens het filefilteren met grootlicht veiliger is. Ongelooflijk, hoe dom kunt ge zijn. OK, ik geef het toe : ge zijt gezien. En dan? Da's ook alles eh. Ge zijt gezien, maar geen kat kan langer dan een duizendste van een seconde in dat vuurtorenlicht kijken, dus niemand kan inschatten waar je bent of hoe rap je rijdt. Is dat veilig? Iedereen moet gelijk geparalyseerd zitten wachten tot die met zijn stomme faar voorbij is. Dan pas kunde weer normaal inschatten of ge van rijstrook kunt veranderen of zo. Echt, stommer kunde in mijn ogen niet doen. En dan had ik het nog niet eens over het filefilteren aan 140 km/u, echt geheel overbodig... aja, 't was een GS.

GOED :
deze ochtend was ik aan het joggen door het Achterland van Zonnegem. Afgezien van die stomme betonsporen waarover nu ook Ferraries en Lamborginies kunnen genieten van ons natuurschoon is het er nog altijd best leuk lopen. En plots hoor ik wat gebrom achter mij. En op voorzichtige wijze passeren twee vriendelijke endurorijders me, zij zoveel mogelijk links, ik zoveel mogelijk rechts. Aan een mooi rustig tempo, met goed gedempte motoren. Respect !

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by laouen »


deze ochtend was ik aan het joggen door het Achterland van Zonnegem. Afgezien van die stomme betonsporen waarover nu ook Ferraries en Lamborginies kunnen genieten van ons natuurschoon is het er nog altijd best leuk lopen. En plots hoor ik wat gebrom achter mij. En op voorzichtige wijze passeren twee vriendelijke endurorijders me, zij zoveel mogelijk links, ik zoveel mogelijk rechts. Aan een mooi rustig tempo, met goed gedempte motoren. Respect !
Het kan aan mij liggen maar ik vind dat niet meer dan normaal... Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
zappa
Posts: 4515
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by zappa »

ik ga dat sebiet ne keer lezen, als den aperitief ipv naar beneden valt, direct omhoog stijgt. Image
sig nature

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by bompa »


GOED :
deze ochtend was ik aan het joggen door het Achterland van Zonnegem. Afgezien van die stomme betonsporen waarover nu ook Ferraries en Lamborginies kunnen genieten van ons natuurschoon is het er nog altijd best leuk lopen. En plots hoor ik wat gebrom achter mij. En op voorzichtige wijze passeren twee vriendelijke endurorijders me, zij zoveel mogelijk links, ik zoveel mogelijk rechts. Aan een mooi rustig tempo, met goed gedempte motoren. Respect !
Zo zou het altijd moeten uitgevoerd worden, 'k doe da zo al van toen ik met de enduro begon te rijden Image

tandwieleke
Posts: 103
Joined: 25 Oct 2009 14:47

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by tandwieleke »

Imho kan je bij het file rijden nooit genoeg gezien zijn. Op welke manier dan ook.
Gele of witte knipperlichten, oranje helm, blauwe zwaailichten, het maakt niet uit, als ze je maar zien.
En dan is het arbitrair inschatten van de mogelijke snelheid waarmee je aankomt, ondergeschikt aan de opmerkzaamheid.
Als ze op dat moment maar niet van rijstrook veranderen, al dan niet met gebruik van richtingsaanwijzers.
Dus is op dat moment stellen dat of men goed of slecht bezig is, spijkers op laag water zoeken.
Overigens begrijp ik je bezorgdheid, maar soms is deze toch maar parels voor de zwijnen, als je ziet wat er in de file rond rijd, zowel op 2 als 4 wielen.
In beide gevallen vaak een Beier.

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by fore »

Imho kan je bij het file rijden nooit genoeg gezien zijn. Op welke manier dan ook.
Hmmm, ja da's waar ... totdat je zichtbaarheid veranderd in irritatie en zelfs gevaarlijk storend voor je medeweggebruiker(s)... en dan beginnen chauffeurs raar te doen.

In een file gebruik ik eigenlijk nooit in mijn achteruitkijkspiegel(s). Wat er achtermij gebeurt zal mij worst wezen, het gevaar bevind zich vooraan. Alles wat achteraan afkomt, met of zonder lichten, pinkers, toeters en open uitlaten.

Het enige wat chauffeurs nodig hebben om U op te merken is tijd. Rij 'rustig' tussen de file door tegen een snelheid 20-30 km/h sneller is ... en wijk zo weinig mogelijk af van de 'witte lijnen' ... (niet zitten slalommen, blijf in hun spiegel-zicht rijden). Ik heb eens gefileerd 'zonder' m'n licht (lamp kapot) en ik heb eigenlijk geen verschil ondervonden ... .
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by toeternietoe »

Imho kan je bij het file rijden nooit genoeg gezien zijn. Op welke manier dan ook.
Hmmm, ja da's waar ... totdat je zichtbaarheid veranderd in irritatie en zelfs gevaarlijk storend voor je medeweggebruiker(s)... en dan beginnen chauffeurs raar te doen.

In een file gebruik ik eigenlijk nooit in mijn achteruitkijkspiegel(s). Wat er achtermij gebeurt zal mij worst wezen, het gevaar bevind zich vooraan. Alles wat achteraan afkomt, met of zonder lichten, pinkers, toeters en open uitlaten.

Het enige wat chauffeurs nodig hebben om U op te merken is tijd. Rij 'rustig' tussen de file door tegen een snelheid 20-30 km/h sneller is ... en wijk zo weinig mogelijk af van de 'witte lijnen' ... (niet zitten slalommen, blijf in hun spiegel-zicht rijden). Ik heb eens gefileerd 'zonder' m'n licht (lamp kapot) en ik heb eigenlijk geen verschil ondervonden ... .
Ik had het niet beter kunnen zeggen. Image
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by laouen »

Imho kan je bij het file rijden nooit genoeg gezien zijn. Op welke manier dan ook.
Hmmm, ja da's waar ... totdat je zichtbaarheid veranderd in irritatie en zelfs gevaarlijk storend voor je medeweggebruiker(s)... en dan beginnen chauffeurs raar te doen.

In een file gebruik ik eigenlijk nooit in mijn achteruitkijkspiegel(s). Wat er achtermij gebeurt zal mij worst wezen, het gevaar bevind zich vooraan. Alles wat achteraan afkomt, met of zonder lichten, pinkers, toeters en open uitlaten.

Het enige wat chauffeurs nodig hebben om U op te merken is tijd. Rij 'rustig' tussen de file door tegen een snelheid 20-30 km/h sneller is ... en wijk zo weinig mogelijk af van de 'witte lijnen' ... (niet zitten slalommen, blijf in hun spiegel-zicht rijden). Ik heb eens gefileerd 'zonder' m'n licht (lamp kapot) en ik heb eigenlijk geen verschil ondervonden ... .
Ik had het niet beter kunnen zeggen. Image
Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
F M
Posts: 5063
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by F M »

In beide gevallen vaak een Beier.
Bedankt Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2921
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by Stefke »

Allez hop,

ik ging er eerst niks over schrijven, maar ga het nu toch efkes vermelden.

FOUT :
Vrijdag was ik per moto naar 't werk aan het rijden. Alles ging enorm vlot. Rustig 120 km/u op de E40 tot in Groot-Bijgaarden. Het kan ook anders. En dan, tja, weer zo ene die denkt dat 'm tijdens het filefilteren met grootlicht veiliger is. Ongelooflijk, hoe dom kunt ge zijn. OK, ik geef het toe : ge zijt gezien. En dan? Da's ook alles eh. Ge zijt gezien, maar geen kat kan langer dan een duizendste van een seconde in dat vuurtorenlicht kijken, dus niemand kan inschatten waar je bent of hoe rap je rijdt. Is dat veilig? Iedereen moet gelijk geparalyseerd zitten wachten tot die met zijn stomme faar voorbij is. Dan pas kunde weer normaal inschatten of ge van rijstrook kunt veranderen of zo. Echt, stommer kunde in mijn ogen niet doen. En dan had ik het nog niet eens over het filefilteren aan 140 km/u, echt geheel overbodig... aja, 't was een GS.
Haha ik ben zo dom om files te filteren m?t grootlicht. Meer zelfs met de Triumph rij ik altijd m?t grootlicht want die rijstkorrels in de kuip geven echt niks. Zelfs nu met een iets beter afgesteld licht zijn er nog oenen die vlak voor mijn neus van rijstrook wisselen, ge kent dat wel zo zonder pinken of kijken. En zelfs als ze gekeken hebben hebben ze mij misschien niet gezien, wegens kleine lampen op gewone hoogte tussen miljoenen anderen lampen, en dat in de donkere spits.
Met de BMW, aja een GS, heb ik dat probleem veel minder, Xenon helpt, de verstralers ook en het geheel zit hoger tussen de autolichten, valt dus beter op.

Ik heb liever dat ze die faar zien en dat ze dan tenminste wachten tot die faar voorbij is om van rijstrook te wisselen. Alle faren en andere stralers ten spijt zijn er nog veel automobilisten die een motorrijder toch niet altijd deftig kunnen/willen inschatten.
Image

petervdc
Posts: 3464
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by petervdc »

Ik heb liever dat ze die faar zien en dat ze dan tenminste wachten tot die faar voorbij is om van rijstrook te wisselen. Alle faren en andere stralers ten spijt zijn er nog veel automobilisten die een motorrijder toch niet altijd deftig kunnen/willen inschatten.
Image
Ewel, ik ook.
Ik heb een xenon, ik steek mijn mistlichten aan ?n mijn 4 pinkers.
En als ze verblind zijn, zoveel te beter, maar dan hebben ze mij tenminste gezien.
Kheb geen zin om nog es van mijn sokken gereden te worden wegens "niet gezien".
Keep going

User avatar
zappa
Posts: 4515
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by zappa »

tussen de file door, ik doe dat bijna nooit.
Behalve als't 28? is en alles staat stil, Image gewoon niet te doen de warmte die van de motor opstijgt Image

Heb eens achter eenen met een bmw tussen de file aan't volgen geweest, en die deed niet anders dan claxoneren Image maar dat gaf wel effect, iedereen had hem horen aankomen, en diegene die van plan waren ne keer een gaatje te vullen in de andere rij, hielden zich in. Het gaf een veilig gevoel toch Image

Maar zelf zitten toeteren, das iets waar ik zelf niet toe kom, vind dat nogal "te direct" Image
Hoewel vb in Itali? ze niet anders doen, waarschijnlijk kopen ze daar ne otto en testen ze eerst de claxon. En daar komt dat niet storend over, daar is dat eigenlijk normaal, en soms maar goed ook, want ze komen daar bijna van langs boven ook nog tussen gereden Image

Bij mijn goede voornemens voor 2013, wat meer toeteren Image Image
sig nature

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by fore »

Bij mijn goede voornemens voor 2013, wat meer toeteren Image Image
toeternietoe zou zeggen: toeternietoe ... Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
zappa
Posts: 4515
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by zappa »

whaaaa zo'n ne claxon van ne trein, dat moet vet zijn Image
sig nature

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by Nickel »

Ewel, ik ook.
Ik heb een xenon, ik steek mijn mistlichten aan ?n mijn 4 pinkers.
En als ze verblind zijn, zoveel te beter, maar dan hebben ze mij tenminste gezien.
Kheb geen zin om nog es van mijn sokken gereden te worden wegens "niet gezien".
"Evil modus on" Waarde gij vroeger op een ander forum niet ergens tegen Xenon, om het woord "haat" niet te gebruiken ? Image Image "Evil modus off"

Maar ge hebt gelijk hoor, in de file gebruik ik ook altijd mij 4 pinkers en mistlichten (naast mijn xenon Image )
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

User avatar
Blackbert
Posts: 3458
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by Blackbert »

Xenon, groot licht, mistlichten, pinkers, claxon. Image
"Ene die 5 auto's voor mij iets 'raar' gaat doen". Wat is dat dan, raar? Op die witte lijn gaan zitten kakken?
Serieus, kwestie van mensen op hun zenuwen te werken met de daaraan gekoppelde reacties, kan niet beter.

In de file, 5 auto's voor mij doen ze wat ze willen. Da's ver.
Koplamp (ja, xenon, ik zie graag iets in 't donker) en eventueel, soms, de mistlichten voor het 3hoek-effect.
Ogen open houden. Image GSM-ers, lezers, babbelaars en voorwielen die links of rechts draaien.
Geduld. Image Je gaat nog altijd sneller dan de koekedozen, ook als je af en toe eens moet inhouden.
Af en toe eens in de spiegel kijken, 't kan altijd zijn dat er een smalle KTM afkomt die doorwil waar een B*W met dikke koffers denkt dat hij er niet door kan en dus maar met z'n voorwiel tussen die 2 auto's blijft surplacen. Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5063
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by F M »


Af en toe eens in de spiegel kijken, 't kan altijd zijn dat er een smalle KTM afkomt die doorwil waar een B*W met dikke koffers denkt dat hij er niet door kan en dus maar met z'n voorwiel tussen die 2 auto's blijft surplacen. Image
Ja, ik haat ze, die KTM's ! Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11796
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by Muug »

allez, 'k ben precies den enige die niet op de autorijders hun systeem probeert te werken. Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2921
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by duibhce Kaelann »

allez, 'k ben precies den enige die niet op de autorijders hun systeem probeert te werken. Image
ik heb zo enkele weken achter ene door de file gereden:
- open uitlaat
- constant flikkeren met de lichten
- constant claxonneren
- constant gesticuleren
- voor auto's invoegen en op de rem beginnen staan

en was dat allemaal omdat die chauffeurs idiote of gevaarlijke manoeuvres aan het uitvoeren waren? Neen, de heer op de motor vond blijkbaar dat ze niet snel genoeg opzij gingen of niet voldoende ruimte lieten om zijn persoonlijke rijvakske voor hem vrij te maken Image

Ik ben dan maar even ingevoegd om pas 5 minuten later opnieuw te beginnen filteren. Met dat soort rijgedrag word ik liever niet geassocieerd. Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply