Goed versus Fout Motorrijden
Allez hop,
ik ging er eerst niks over schrijven, maar ga het nu toch efkes vermelden.
FOUT :
Vrijdag was ik per moto naar 't werk aan het rijden. Alles ging enorm vlot. Rustig 120 km/u op de E40 tot in Groot-Bijgaarden. Het kan ook anders. En dan, tja, weer zo ene die denkt dat 'm tijdens het filefilteren met grootlicht veiliger is. Ongelooflijk, hoe dom kunt ge zijn. OK, ik geef het toe : ge zijt gezien. En dan? Da's ook alles eh. Ge zijt gezien, maar geen kat kan langer dan een duizendste van een seconde in dat vuurtorenlicht kijken, dus niemand kan inschatten waar je bent of hoe rap je rijdt. Is dat veilig? Iedereen moet gelijk geparalyseerd zitten wachten tot die met zijn stomme faar voorbij is. Dan pas kunde weer normaal inschatten of ge van rijstrook kunt veranderen of zo. Echt, stommer kunde in mijn ogen niet doen. En dan had ik het nog niet eens over het filefilteren aan 140 km/u, echt geheel overbodig... aja, 't was een GS.
GOED :
deze ochtend was ik aan het joggen door het Achterland van Zonnegem. Afgezien van die stomme betonsporen waarover nu ook Ferraries en Lamborginies kunnen genieten van ons natuurschoon is het er nog altijd best leuk lopen. En plots hoor ik wat gebrom achter mij. En op voorzichtige wijze passeren twee vriendelijke endurorijders me, zij zoveel mogelijk links, ik zoveel mogelijk rechts. Aan een mooi rustig tempo, met goed gedempte motoren. Respect !
ik ging er eerst niks over schrijven, maar ga het nu toch efkes vermelden.
FOUT :
Vrijdag was ik per moto naar 't werk aan het rijden. Alles ging enorm vlot. Rustig 120 km/u op de E40 tot in Groot-Bijgaarden. Het kan ook anders. En dan, tja, weer zo ene die denkt dat 'm tijdens het filefilteren met grootlicht veiliger is. Ongelooflijk, hoe dom kunt ge zijn. OK, ik geef het toe : ge zijt gezien. En dan? Da's ook alles eh. Ge zijt gezien, maar geen kat kan langer dan een duizendste van een seconde in dat vuurtorenlicht kijken, dus niemand kan inschatten waar je bent of hoe rap je rijdt. Is dat veilig? Iedereen moet gelijk geparalyseerd zitten wachten tot die met zijn stomme faar voorbij is. Dan pas kunde weer normaal inschatten of ge van rijstrook kunt veranderen of zo. Echt, stommer kunde in mijn ogen niet doen. En dan had ik het nog niet eens over het filefilteren aan 140 km/u, echt geheel overbodig... aja, 't was een GS.
GOED :
deze ochtend was ik aan het joggen door het Achterland van Zonnegem. Afgezien van die stomme betonsporen waarover nu ook Ferraries en Lamborginies kunnen genieten van ons natuurschoon is het er nog altijd best leuk lopen. En plots hoor ik wat gebrom achter mij. En op voorzichtige wijze passeren twee vriendelijke endurorijders me, zij zoveel mogelijk links, ik zoveel mogelijk rechts. Aan een mooi rustig tempo, met goed gedempte motoren. Respect !
Re: Goed versus Fout Motorrijden
Het kan aan mij liggen maar ik vind dat niet meer dan normaal...
deze ochtend was ik aan het joggen door het Achterland van Zonnegem. Afgezien van die stomme betonsporen waarover nu ook Ferraries en Lamborginies kunnen genieten van ons natuurschoon is het er nog altijd best leuk lopen. En plots hoor ik wat gebrom achter mij. En op voorzichtige wijze passeren twee vriendelijke endurorijders me, zij zoveel mogelijk links, ik zoveel mogelijk rechts. Aan een mooi rustig tempo, met goed gedempte motoren. Respect !
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.
We're all equal but we need a fuckin' map!
http://www.destinationworld.be
We're all equal but we need a fuckin' map!
http://www.destinationworld.be
Re: Goed versus Fout Motorrijden
ik ga dat sebiet ne keer lezen, als den aperitief ipv naar beneden valt, direct omhoog stijgt.
sig nature
Re: Goed versus Fout Motorrijden
Zo zou het altijd moeten uitgevoerd worden, 'k doe da zo al van toen ik met de enduro begon te rijden
GOED :
deze ochtend was ik aan het joggen door het Achterland van Zonnegem. Afgezien van die stomme betonsporen waarover nu ook Ferraries en Lamborginies kunnen genieten van ons natuurschoon is het er nog altijd best leuk lopen. En plots hoor ik wat gebrom achter mij. En op voorzichtige wijze passeren twee vriendelijke endurorijders me, zij zoveel mogelijk links, ik zoveel mogelijk rechts. Aan een mooi rustig tempo, met goed gedempte motoren. Respect !
-
- Posts: 103
- Joined: 25 Oct 2009 14:47
Re: Goed versus Fout Motorrijden
Imho kan je bij het file rijden nooit genoeg gezien zijn. Op welke manier dan ook.
Gele of witte knipperlichten, oranje helm, blauwe zwaailichten, het maakt niet uit, als ze je maar zien.
En dan is het arbitrair inschatten van de mogelijke snelheid waarmee je aankomt, ondergeschikt aan de opmerkzaamheid.
Als ze op dat moment maar niet van rijstrook veranderen, al dan niet met gebruik van richtingsaanwijzers.
Dus is op dat moment stellen dat of men goed of slecht bezig is, spijkers op laag water zoeken.
Overigens begrijp ik je bezorgdheid, maar soms is deze toch maar parels voor de zwijnen, als je ziet wat er in de file rond rijd, zowel op 2 als 4 wielen.
In beide gevallen vaak een Beier.
Gele of witte knipperlichten, oranje helm, blauwe zwaailichten, het maakt niet uit, als ze je maar zien.
En dan is het arbitrair inschatten van de mogelijke snelheid waarmee je aankomt, ondergeschikt aan de opmerkzaamheid.
Als ze op dat moment maar niet van rijstrook veranderen, al dan niet met gebruik van richtingsaanwijzers.
Dus is op dat moment stellen dat of men goed of slecht bezig is, spijkers op laag water zoeken.
Overigens begrijp ik je bezorgdheid, maar soms is deze toch maar parels voor de zwijnen, als je ziet wat er in de file rond rijd, zowel op 2 als 4 wielen.
In beide gevallen vaak een Beier.
Re: Goed versus Fout Motorrijden
Hmmm, ja da's waar ... totdat je zichtbaarheid veranderd in irritatie en zelfs gevaarlijk storend voor je medeweggebruiker(s)... en dan beginnen chauffeurs raar te doen.Imho kan je bij het file rijden nooit genoeg gezien zijn. Op welke manier dan ook.
In een file gebruik ik eigenlijk nooit in mijn achteruitkijkspiegel(s). Wat er achtermij gebeurt zal mij worst wezen, het gevaar bevind zich vooraan. Alles wat achteraan afkomt, met of zonder lichten, pinkers, toeters en open uitlaten.
Het enige wat chauffeurs nodig hebben om U op te merken is tijd. Rij 'rustig' tussen de file door tegen een snelheid 20-30 km/h sneller is ... en wijk zo weinig mogelijk af van de 'witte lijnen' ... (niet zitten slalommen, blijf in hun spiegel-zicht rijden). Ik heb eens gefileerd 'zonder' m'n licht (lamp kapot) en ik heb eigenlijk geen verschil ondervonden ... .
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...
- toeternietoe
- Posts: 233
- Joined: 21 Jun 2011 17:35
Re: Goed versus Fout Motorrijden
Ik had het niet beter kunnen zeggen.Hmmm, ja da's waar ... totdat je zichtbaarheid veranderd in irritatie en zelfs gevaarlijk storend voor je medeweggebruiker(s)... en dan beginnen chauffeurs raar te doen.Imho kan je bij het file rijden nooit genoeg gezien zijn. Op welke manier dan ook.
In een file gebruik ik eigenlijk nooit in mijn achteruitkijkspiegel(s). Wat er achtermij gebeurt zal mij worst wezen, het gevaar bevind zich vooraan. Alles wat achteraan afkomt, met of zonder lichten, pinkers, toeters en open uitlaten.
Het enige wat chauffeurs nodig hebben om U op te merken is tijd. Rij 'rustig' tussen de file door tegen een snelheid 20-30 km/h sneller is ... en wijk zo weinig mogelijk af van de 'witte lijnen' ... (niet zitten slalommen, blijf in hun spiegel-zicht rijden). Ik heb eens gefileerd 'zonder' m'n licht (lamp kapot) en ik heb eigenlijk geen verschil ondervonden ... .
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)
Re: Goed versus Fout Motorrijden
Ik had het niet beter kunnen zeggen.Hmmm, ja da's waar ... totdat je zichtbaarheid veranderd in irritatie en zelfs gevaarlijk storend voor je medeweggebruiker(s)... en dan beginnen chauffeurs raar te doen.Imho kan je bij het file rijden nooit genoeg gezien zijn. Op welke manier dan ook.
In een file gebruik ik eigenlijk nooit in mijn achteruitkijkspiegel(s). Wat er achtermij gebeurt zal mij worst wezen, het gevaar bevind zich vooraan. Alles wat achteraan afkomt, met of zonder lichten, pinkers, toeters en open uitlaten.
Het enige wat chauffeurs nodig hebben om U op te merken is tijd. Rij 'rustig' tussen de file door tegen een snelheid 20-30 km/h sneller is ... en wijk zo weinig mogelijk af van de 'witte lijnen' ... (niet zitten slalommen, blijf in hun spiegel-zicht rijden). Ik heb eens gefileerd 'zonder' m'n licht (lamp kapot) en ik heb eigenlijk geen verschil ondervonden ... .
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.
We're all equal but we need a fuckin' map!
http://www.destinationworld.be
We're all equal but we need a fuckin' map!
http://www.destinationworld.be
Re: Goed versus Fout Motorrijden
BedanktIn beide gevallen vaak een Beier.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Goed versus Fout Motorrijden
Haha ik ben zo dom om files te filteren m?t grootlicht. Meer zelfs met de Triumph rij ik altijd m?t grootlicht want die rijstkorrels in de kuip geven echt niks. Zelfs nu met een iets beter afgesteld licht zijn er nog oenen die vlak voor mijn neus van rijstrook wisselen, ge kent dat wel zo zonder pinken of kijken. En zelfs als ze gekeken hebben hebben ze mij misschien niet gezien, wegens kleine lampen op gewone hoogte tussen miljoenen anderen lampen, en dat in de donkere spits.Allez hop,
ik ging er eerst niks over schrijven, maar ga het nu toch efkes vermelden.
FOUT :
Vrijdag was ik per moto naar 't werk aan het rijden. Alles ging enorm vlot. Rustig 120 km/u op de E40 tot in Groot-Bijgaarden. Het kan ook anders. En dan, tja, weer zo ene die denkt dat 'm tijdens het filefilteren met grootlicht veiliger is. Ongelooflijk, hoe dom kunt ge zijn. OK, ik geef het toe : ge zijt gezien. En dan? Da's ook alles eh. Ge zijt gezien, maar geen kat kan langer dan een duizendste van een seconde in dat vuurtorenlicht kijken, dus niemand kan inschatten waar je bent of hoe rap je rijdt. Is dat veilig? Iedereen moet gelijk geparalyseerd zitten wachten tot die met zijn stomme faar voorbij is. Dan pas kunde weer normaal inschatten of ge van rijstrook kunt veranderen of zo. Echt, stommer kunde in mijn ogen niet doen. En dan had ik het nog niet eens over het filefilteren aan 140 km/u, echt geheel overbodig... aja, 't was een GS.
Met de BMW, aja een GS, heb ik dat probleem veel minder, Xenon helpt, de verstralers ook en het geheel zit hoger tussen de autolichten, valt dus beter op.
Ik heb liever dat ze die faar zien en dat ze dan tenminste wachten tot die faar voorbij is om van rijstrook te wisselen. Alle faren en andere stralers ten spijt zijn er nog veel automobilisten die een motorrijder toch niet altijd deftig kunnen/willen inschatten.
Re: Goed versus Fout Motorrijden
Ewel, ik ook.Ik heb liever dat ze die faar zien en dat ze dan tenminste wachten tot die faar voorbij is om van rijstrook te wisselen. Alle faren en andere stralers ten spijt zijn er nog veel automobilisten die een motorrijder toch niet altijd deftig kunnen/willen inschatten.
Ik heb een xenon, ik steek mijn mistlichten aan ?n mijn 4 pinkers.
En als ze verblind zijn, zoveel te beter, maar dan hebben ze mij tenminste gezien.
Kheb geen zin om nog es van mijn sokken gereden te worden wegens "niet gezien".
Keep going
Re: Goed versus Fout Motorrijden
tussen de file door, ik doe dat bijna nooit.
Behalve als't 28? is en alles staat stil, gewoon niet te doen de warmte die van de motor opstijgt
Heb eens achter eenen met een bmw tussen de file aan't volgen geweest, en die deed niet anders dan claxoneren maar dat gaf wel effect, iedereen had hem horen aankomen, en diegene die van plan waren ne keer een gaatje te vullen in de andere rij, hielden zich in. Het gaf een veilig gevoel toch
Maar zelf zitten toeteren, das iets waar ik zelf niet toe kom, vind dat nogal "te direct"
Hoewel vb in Itali? ze niet anders doen, waarschijnlijk kopen ze daar ne otto en testen ze eerst de claxon. En daar komt dat niet storend over, daar is dat eigenlijk normaal, en soms maar goed ook, want ze komen daar bijna van langs boven ook nog tussen gereden
Bij mijn goede voornemens voor 2013, wat meer toeteren
Behalve als't 28? is en alles staat stil, gewoon niet te doen de warmte die van de motor opstijgt
Heb eens achter eenen met een bmw tussen de file aan't volgen geweest, en die deed niet anders dan claxoneren maar dat gaf wel effect, iedereen had hem horen aankomen, en diegene die van plan waren ne keer een gaatje te vullen in de andere rij, hielden zich in. Het gaf een veilig gevoel toch
Maar zelf zitten toeteren, das iets waar ik zelf niet toe kom, vind dat nogal "te direct"
Hoewel vb in Itali? ze niet anders doen, waarschijnlijk kopen ze daar ne otto en testen ze eerst de claxon. En daar komt dat niet storend over, daar is dat eigenlijk normaal, en soms maar goed ook, want ze komen daar bijna van langs boven ook nog tussen gereden
Bij mijn goede voornemens voor 2013, wat meer toeteren
sig nature
Re: Goed versus Fout Motorrijden
toeternietoe zou zeggen: toeternietoe ...Bij mijn goede voornemens voor 2013, wat meer toeteren
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...
Re: Goed versus Fout Motorrijden
"Evil modus on" Waarde gij vroeger op een ander forum niet ergens tegen Xenon, om het woord "haat" niet te gebruiken ? "Evil modus off"Ewel, ik ook.
Ik heb een xenon, ik steek mijn mistlichten aan ?n mijn 4 pinkers.
En als ze verblind zijn, zoveel te beter, maar dan hebben ze mij tenminste gezien.
Kheb geen zin om nog es van mijn sokken gereden te worden wegens "niet gezien".
Maar ge hebt gelijk hoor, in de file gebruik ik ook altijd mij 4 pinkers en mistlichten (naast mijn xenon )
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do .
Re: Goed versus Fout Motorrijden
Xenon, groot licht, mistlichten, pinkers, claxon.
"Ene die 5 auto's voor mij iets 'raar' gaat doen". Wat is dat dan, raar? Op die witte lijn gaan zitten kakken?
Serieus, kwestie van mensen op hun zenuwen te werken met de daaraan gekoppelde reacties, kan niet beter.
In de file, 5 auto's voor mij doen ze wat ze willen. Da's ver.
Koplamp (ja, xenon, ik zie graag iets in 't donker) en eventueel, soms, de mistlichten voor het 3hoek-effect.
Ogen open houden. GSM-ers, lezers, babbelaars en voorwielen die links of rechts draaien.
Geduld. Je gaat nog altijd sneller dan de koekedozen, ook als je af en toe eens moet inhouden.
Af en toe eens in de spiegel kijken, 't kan altijd zijn dat er een smalle KTM afkomt die doorwil waar een B*W met dikke koffers denkt dat hij er niet door kan en dus maar met z'n voorwiel tussen die 2 auto's blijft surplacen.
"Ene die 5 auto's voor mij iets 'raar' gaat doen". Wat is dat dan, raar? Op die witte lijn gaan zitten kakken?
Serieus, kwestie van mensen op hun zenuwen te werken met de daaraan gekoppelde reacties, kan niet beter.
In de file, 5 auto's voor mij doen ze wat ze willen. Da's ver.
Koplamp (ja, xenon, ik zie graag iets in 't donker) en eventueel, soms, de mistlichten voor het 3hoek-effect.
Ogen open houden. GSM-ers, lezers, babbelaars en voorwielen die links of rechts draaien.
Geduld. Je gaat nog altijd sneller dan de koekedozen, ook als je af en toe eens moet inhouden.
Af en toe eens in de spiegel kijken, 't kan altijd zijn dat er een smalle KTM afkomt die doorwil waar een B*W met dikke koffers denkt dat hij er niet door kan en dus maar met z'n voorwiel tussen die 2 auto's blijft surplacen.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Goed versus Fout Motorrijden
Ja, ik haat ze, die KTM's !
Af en toe eens in de spiegel kijken, 't kan altijd zijn dat er een smalle KTM afkomt die doorwil waar een B*W met dikke koffers denkt dat hij er niet door kan en dus maar met z'n voorwiel tussen die 2 auto's blijft surplacen.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Goed versus Fout Motorrijden
allez, 'k ben precies den enige die niet op de autorijders hun systeem probeert te werken.
- duibhce Kaelann
- Posts: 2921
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Goed versus Fout Motorrijden
ik heb zo enkele weken achter ene door de file gereden:allez, 'k ben precies den enige die niet op de autorijders hun systeem probeert te werken.
- open uitlaat
- constant flikkeren met de lichten
- constant claxonneren
- constant gesticuleren
- voor auto's invoegen en op de rem beginnen staan
en was dat allemaal omdat die chauffeurs idiote of gevaarlijke manoeuvres aan het uitvoeren waren? Neen, de heer op de motor vond blijkbaar dat ze niet snel genoeg opzij gingen of niet voldoende ruimte lieten om zijn persoonlijke rijvakske voor hem vrij te maken
Ik ben dan maar even ingevoegd om pas 5 minuten later opnieuw te beginnen filteren. Met dat soort rijgedrag word ik liever niet geassocieerd.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings