ABS ( 18+ !!!)
zonder een kan ik deze vraag hier gerust stellen ?
Maareuh hoe zit dat nu? Tuur heeft ABS, das m'n eerste moto met, voor zo ver ik van horen vertellen heb, kan je gewoon knal uwen frein toekloppen op de weg, zelfs bij regen? Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt Maar in situaties waar ik (vroeger bij smt-tje) een (voor) wiel voelde doorschuiven, doordat er toch iets te gladde ondergrond lag voor de remkracht die ik gaf, ik nu in principe niet meer hoef te minder doseren, de ABS zorgt daarvoor dat 't wiel niet doorslipt?
Maareuh hoe zit dat nu offroad? Al een klein beetje met een nog kleiner hartje ( ABS vergeten afzetten) op zand en beetje slijk wegskes gaan rijden, met de ABS aan. Voor 't zekerste niet echt durven door remmen, alleen motorrem bij afremmen en 't laatste stukje beetje voorzichtig de rem er bij.
Maar wat kan er gebeuren met ABS aan offroad?
sig nature
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: ABS
Volgende keer waarschuwen voor zo'n foto's
zat op het werk te smurfen... jakjakjak
Tja, en net nu zat de CEO achter mij te overleggen met een andere met een dure afkorting
Me gusta la moto, me gustas tu.
Re: ABS ( 18+ !!!)
tjah die mannen gaan toch zelf nog gaan pissen? 't is dan zonder doekje?
sig nature
Re: ABS
Ni veel denk ik allee als je niet teveel aan die foto hierboven zit te denken tijdens het rijden toch niet
Maar wat kan er gebeuren met ABS aan offroad?
ABS aan offroad .Je kan je achterwiel ni in de juiste richting plaatsen met de achterrem als het is zou moeten
Allee zonder ging het de laatste keer bij mij met mijne Ten. ook ni (BBQrit) weet je nog wel,ik in een bocht rechtdoor
Maar ik dacht dat je die abs kan afzetten bij een KTM
Ik doe da ook niet en rem gewoonlijk gelijk ik altijd rem met mijne KTM op verharde wegen nog niks aan ondervonden
Ik ga daar toch niet zo echt offroad mee gelijk met mijne wr
Re: ABS ( 18+ !!!)
zappa,
met ABS kunde alles toekloppen. 'k spreek wel over verhard wegdek. Ge moet dat zeker eens proberen, al was het maar aan 30 per uur en eerst uw achterrem. Ge moet daar vertrouwen in leren krijgen. Uw algemene rijstijl op nat en droog gaat er beter door worden.
met ABS kunde alles toekloppen. 'k spreek wel over verhard wegdek. Ge moet dat zeker eens proberen, al was het maar aan 30 per uur en eerst uw achterrem. Ge moet daar vertrouwen in leren krijgen. Uw algemene rijstijl op nat en droog gaat er beter door worden.
-
- Posts: 367
- Joined: 23 Oct 2009 11:09
Re: ABS ( 18+ !!!)
Op het BMW-forum hebben daar ook een heel discussie gedaan,
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =4&t=34727
veel leesgenot....
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =4&t=34727
veel leesgenot....
Re: ABS ( 18+ !!!)
ik denk dat als je in los zand stijl bergaf uw ABS nog op staan hebt je wel eens h??????l snel beneden zou kunnen zijn........
Re: ABS ( 18+ !!!)
Nog nooit met een ABS gereden (op 2 wielen), maar Theo gaat gelijk hebben, en 't voorbeeld van den Bompa is er ook 1 om te onthouden.
Offroad wil je soms dat er een wiel blokkeert, of toch bijna. Als dan telkens die ABS de boel efkes gaat lossen, omdat je voorwiel bvb heel effe blokkeert op losse stenen in de bergaf, dan ga je er rapper zijn dan gewenst, daar beneden.
Vermoedelijk gaat Raketman er meer over te vertellen hebben.
Offroad wil je soms dat er een wiel blokkeert, of toch bijna. Als dan telkens die ABS de boel efkes gaat lossen, omdat je voorwiel bvb heel effe blokkeert op losse stenen in de bergaf, dan ga je er rapper zijn dan gewenst, daar beneden.
Vermoedelijk gaat Raketman er meer over te vertellen hebben.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: ABS
D? bocht van 't jaar ! pure klasse ! ne echte winkelhaakbocht in 't los zand all?e op 't randje van 't los zand Maar ging toch goed, spijtig dat ik toen niet filmde dedju.
ABS aan offroad .Je kan je achterwiel ni in de juiste richting plaatsen met de achterrem als het is zou moeten
Allee zonder ging het de laatste keer bij mij met mijne Ten. ook ni (BBQrit) weet je nog wel,ik in een bocht rechtdoor
De ABS kan afgezet worden van de KTM, juist moet ik nog eens goed lezen hoe ik dat moet doen
zappa,
met ABS kunde alles toekloppen. 'k spreek wel over verhard wegdek. Ge moet dat zeker eens proberen, al was het maar aan 30 per uur en eerst uw achterrem. Ge moet daar vertrouwen in leren krijgen. Uw algemene rijstijl op nat en droog gaat er beter door worden.
Ik wacht eigenlijk tot het hard moeten remmen wordt uitgelokt, door eene of anderen die mij niet gezien heeft Maar ik zal aan u denken en 't ne keer proberen, als de wind juist in uw richting zit, kan je me misschien wel horen....roepen
Das ne regel bij offroad h? naar beneden dat lukt altijd maar hoe?ik denk dat als je in los zand stijl bergaf uw ABS nog op staan hebt je wel eens h??????l snel beneden zou kunnen zijn........
Ik meen dat ik ooit eens een post van iemand gezien heb, weet niet meer welk forum zelfs, die verklaarde dat die gevallen was omdat z'n ABS nog op stond met zelfs ne foto erbij......vandaar mijne schrik dat met ABS ik onmiddelijk op mijn doos kan gaan?Nog nooit met een ABS gereden (op 2 wielen), maar Theo gaat gelijk hebben, en 't voorbeeld van den Bompa is er ook 1 om te onthouden.
Offroad wil je soms dat er een wiel blokkeert, of toch bijna. Als dan telkens die ABS de boel efkes gaat lossen, omdat je voorwiel bvb heel effe blokkeert op losse stenen in de bergaf, dan ga je er rapper zijn dan gewenst, daar beneden.
Vermoedelijk gaat Raketman er meer over te vertellen hebben.
zal daar eens gaan lezenOp het BMW-forum hebben daar ook een heel discussie gedaan,
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =4&t=34727
veel leesgenot....
sig nature
Re: ABS ( 18+ !!!)
Hmm, ik zou niet wachten tot je 't echt nodig hebt om eens te ervaren wat er dan gebeurt.
Gewoon rechte baan, 50 per uur, zorgen dat de weg voor u alleen is en remmen (zoals 't hoort, mooi recht en ver kijken) tot het ABS ingrijpt.
Gewoon rechte baan, 50 per uur, zorgen dat de weg voor u alleen is en remmen (zoals 't hoort, mooi recht en ver kijken) tot het ABS ingrijpt.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: ABS ( 18+ !!!)
Ik heb dat met de CBF600SA van mijn echtgenote geprobeerd en je moet al verdomd hard remmen als je opbouwend remt om die ABS te doen opspringen.
Bij opbouwend remmen, zoals je doet zonder ABS, is het bijna onmogelijk om die op een droog wegdek te doen ingrijpen.
Dat zal echter ook wel een beetje van de banden afhangen.
Mij is het enkel maar gelukt door gewoon heel bruut en plots de voorrem in te knijpen op nat wegdek, en dan springt dat nog maar heel even op, zodra de band terug grip heeft is dat voorbij, allez toch op het voorwiel, omdat dan uw vering ook ingedrukt staat en je dus volledige druk op de grond hebt opgebouwd.
Achteraan gaat dat vanzelf, die ABS doen opspringen, en die blijft ook ingrijpen, omdat je daar geen druk op het wegdek opbouwt.
Bij opbouwend remmen, zoals je doet zonder ABS, is het bijna onmogelijk om die op een droog wegdek te doen ingrijpen.
Dat zal echter ook wel een beetje van de banden afhangen.
Mij is het enkel maar gelukt door gewoon heel bruut en plots de voorrem in te knijpen op nat wegdek, en dan springt dat nog maar heel even op, zodra de band terug grip heeft is dat voorbij, allez toch op het voorwiel, omdat dan uw vering ook ingedrukt staat en je dus volledige druk op de grond hebt opgebouwd.
Achteraan gaat dat vanzelf, die ABS doen opspringen, en die blijft ook ingrijpen, omdat je daar geen druk op het wegdek opbouwt.
Re: ABS ( 18+ !!!)
moeilijk is dat allemaal niet zenne.
In't veld zet ge dat beter af. Omdat ge in't veld gebruikt maakt van een (bijna of zelf volledig) geblokkeerd wiel om grip te cre?ren in zand, modder, kiezel, verse sneeuw,....
De ophoping van die rommel voor uw wiel zorgt voor weerstand en dus vertraging. M?t ABS wordt dat zeer moeilijk want vanaf een zeker blokkeringspercentage gaat de ABS pomp de druk lossen en dus al pompend beginnen remmen. Dus kunt ge geen zand, modder, kiezel voor uw wiel bijeenschrapen. Dus hebt ge ook niet het remmend effect dat ge zou willen op dat moment.
En daar komen we bij een nadeel van ABS. Op slechte ondergrond zoals (natte) kassei kunt ge met gelijk welke moto vrij goed, zij het voorzichtig, remmen zonder problemen. Waarschijnlijk zelf met een beetje slippend wiel maar niet genoeg om echt direct onderuit te gaan (blokkeringsgrens). Helaas zijn er vooral oudere ABS-systemen die bij deze gewone manier van remmen dat beetje slippend wiel onderscheppen en dus in werking gaan treden, waardoor ge toch (veel) verder stilstaat dan ge had voorzien. Wat zeer verrassend uit de hoek kan komen. (Zeker op ijzel, platgereden sneeuw...) En dat is waar de Susse en anderen (racepiloten enz...) niet zo happig op zijn.
Maar kijk, de nieuwe systemen zijn zo veel gevoeliger en fijner dat het zeer lang duurt eer dat ABS ingrijpt.
Ge zou inderdaad kunnen wachten tot een echte panieksituatie om dat ABS te voelen maar vooraf een testen kan geen kwaad zodat ge tenminste weet wat er aan't gebeuren is...
Zelf doen wij regelmatig zo een remtestje om ABS te demonstreren. Twee man op de moto, 50, 60 per uur en dan de remmen GELIJK EEN DEBIEL DICHTHAKKEN. En zelfs dan slaat het ABS regelmatig NIET aan ( goed, nat asfalt) omdat het remmaneuver (aanleggen en drukopbouw) toch nog te deftig (te traag) was.
Als ge een beetje oplet in het dagelijkse verkeer en ge kunt uwe rijstijl zo aanpassen dat ge altijd en overal op een deftige gecontroleerde manier kunt stoppen dan hebt ge inderdaad geen ABS nodig. Maar helaas zijt ge soms niet altijd even aandachtig en dan hebt ge prijs natuurlijk. Is mij toch al een paar keer goed van pas gekomen En dan staat ge ook te kijken van hoe hard ge met zo ding kunt remmen zonder problemen.
In't veld zet ge dat beter af. Omdat ge in't veld gebruikt maakt van een (bijna of zelf volledig) geblokkeerd wiel om grip te cre?ren in zand, modder, kiezel, verse sneeuw,....
De ophoping van die rommel voor uw wiel zorgt voor weerstand en dus vertraging. M?t ABS wordt dat zeer moeilijk want vanaf een zeker blokkeringspercentage gaat de ABS pomp de druk lossen en dus al pompend beginnen remmen. Dus kunt ge geen zand, modder, kiezel voor uw wiel bijeenschrapen. Dus hebt ge ook niet het remmend effect dat ge zou willen op dat moment.
En daar komen we bij een nadeel van ABS. Op slechte ondergrond zoals (natte) kassei kunt ge met gelijk welke moto vrij goed, zij het voorzichtig, remmen zonder problemen. Waarschijnlijk zelf met een beetje slippend wiel maar niet genoeg om echt direct onderuit te gaan (blokkeringsgrens). Helaas zijn er vooral oudere ABS-systemen die bij deze gewone manier van remmen dat beetje slippend wiel onderscheppen en dus in werking gaan treden, waardoor ge toch (veel) verder stilstaat dan ge had voorzien. Wat zeer verrassend uit de hoek kan komen. (Zeker op ijzel, platgereden sneeuw...) En dat is waar de Susse en anderen (racepiloten enz...) niet zo happig op zijn.
Maar kijk, de nieuwe systemen zijn zo veel gevoeliger en fijner dat het zeer lang duurt eer dat ABS ingrijpt.
Ge zou inderdaad kunnen wachten tot een echte panieksituatie om dat ABS te voelen maar vooraf een testen kan geen kwaad zodat ge tenminste weet wat er aan't gebeuren is...
Zelf doen wij regelmatig zo een remtestje om ABS te demonstreren. Twee man op de moto, 50, 60 per uur en dan de remmen GELIJK EEN DEBIEL DICHTHAKKEN. En zelfs dan slaat het ABS regelmatig NIET aan ( goed, nat asfalt) omdat het remmaneuver (aanleggen en drukopbouw) toch nog te deftig (te traag) was.
Als ge een beetje oplet in het dagelijkse verkeer en ge kunt uwe rijstijl zo aanpassen dat ge altijd en overal op een deftige gecontroleerde manier kunt stoppen dan hebt ge inderdaad geen ABS nodig. Maar helaas zijt ge soms niet altijd even aandachtig en dan hebt ge prijs natuurlijk. Is mij toch al een paar keer goed van pas gekomen En dan staat ge ook te kijken van hoe hard ge met zo ding kunt remmen zonder problemen.
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: ABS ( 18+ !!!)
Hier heb je een mooie demonstratie van wat dat in de praktijk wil zeggen (gixxercart maar vermits dit 18+ is, zal het wel nog eens mogen zeker?):moeilijk is dat allemaal niet zenne.
In't veld zet ge dat beter af. Omdat ge in't veld gebruikt maakt van een (bijna of zelf volledig) geblokkeerd wiel om grip te cre?ren in zand, modder, kiezel, verse sneeuw,....
De ophoping van die rommel voor uw wiel zorgt voor weerstand en dus vertraging. M?t ABS wordt dat zeer moeilijk want vanaf een zeker blokkeringspercentage gaat de ABS pomp de druk lossen en dus al pompend beginnen remmen. Dus kunt ge geen zand, modder, kiezel voor uw wiel bijeenschrapen. Dus hebt ge ook niet het remmend effect dat ge zou willen op dat moment.
[youtube:sc6cb0y2]http://www.youtube.com/watch?v=SboCAsNUU7Q[/youtube:sc6cb0y2]
Me gusta la moto, me gustas tu.
Re: ABS ( 18+ !!!)
da opschrift op 't einde van 't fimpje " adventure before dementia" a zo iet ja
Ok ik begin het te snappen, merci Stefke voor de heldere uitleg
Ik heb met m'n husaberg al eens een helling afgereden, met voor en achterrem toe en nog schoof ik met beide wielen geblokkeerd te vlug naar m'n goesting naar beneden, tot ik bij mezelf gezegd heb, komaan bollen maar en beginnen lossen ben, met ABS zou dat van den eersten keer bollen maar geweest zijn ipv met geblokeerde wielen.
Kan dus beter die ABS rem test eens proberen op een nat groen kassei baantje
Ok ik begin het te snappen, merci Stefke voor de heldere uitleg
Ik heb met m'n husaberg al eens een helling afgereden, met voor en achterrem toe en nog schoof ik met beide wielen geblokkeerd te vlug naar m'n goesting naar beneden, tot ik bij mezelf gezegd heb, komaan bollen maar en beginnen lossen ben, met ABS zou dat van den eersten keer bollen maar geweest zijn ipv met geblokeerde wielen.
Kan dus beter die ABS rem test eens proberen op een nat groen kassei baantje
sig nature
Re: ABS ( 18+ !!!)
't Is ook wel pijnlijk duidelijk dat er hier precies nog niet teveel zijn die al offroad gereden hebben met ne moto met ABS aan...en op het BMW forum precies nog veel minder.
Nil volentibus arduum
Re: ABS ( 18+ !!!)
tutut, gij zijt doodziek, gij moet in uw bed zitten!'t Is ook wel pijnlijk duidelijk dat er hier precies nog niet teveel zijn die al offroad gereden hebben met ne moto met ABS aan...en op het BMW forum precies nog veel minder.
Re: ABS ( 18+ !!!)
voor je dood gaat van ziekte en je ondertussen toch in je bed aan 't zitten bent : wat is uw mening dan wel?tutut, gij zijt doodziek, gij moet in uw bed zitten!'t Is ook wel pijnlijk duidelijk dat er hier precies nog niet teveel zijn die al offroad gereden hebben met ne moto met ABS aan...en op het BMW forum precies nog veel minder.
En ja 't es den eersten met ABS en heb nog maar 1300km waarvan 1,3 offroad
sig nature
- duibhce Kaelann
- Posts: 2918
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: ABS ( 18+ !!!)
De korte periode dat ik met mijn Versys gereden heb ook gemerkt. Op droog wegdek is het ?cht moeilijk om die ABS te doen werken. Enkel zoals je zegt, gelijk een totale debiel alles ineens dichtslaan, remhendel direct tot 100% tegen het handvat sleuren (allez, toch tot zover ik hem kon intrekken).de remmen GELIJK EEN DEBIEL DICHTHAKKEN. En zelfs dan slaat het ABS regelmatig NIET aan
Moest ik dat ooit met de SV gedaan hebben, daar zou een schone salto van gekomen zijn...
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings