EHBO

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Post Reply
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Post by Wipr »

Voor de vierde keer een EHBO cursus moeten volgen en deze keer van het voetbalploegske van mijnen bengel, temeer omdat ik een pupillenploegje ga trainen.

Nu valt me elke keer opnieuw op dat die cursussen wel degelijk wijzigen. Ik weet nog de eerste cursus die ik ooit deed dat je om de toestand van het slachtoffer moest inschatten door op het nagelbed te duwen en tegenwoordig is het meer een humane aanpak en het slachtoffer gewoon toespreken en eens licht schudden. Iemand die slaapt zou dan wel wakker worden werd gezegd. Er werd melding gemaakt dat je tegenwoordig op heel veel plaatsen een defibrillator (AED) tegenkomt, bijv in shoppingcentra. Wel ik ben dat nog nooit tegengekomen. Wellicht zal er wel geweest zijn maar dan zou het toch meer de aandacht mogen trekken.

Kan levens redden maar mits een foute inschatting leek me dat toch ook gevaarlijk, wetende dat je toch wel wat stroom door je lijf krijgt.

Ook verschillend is dat je, indien je iemand ziet neergaan, je eerst de hulpdiensten moet verwittigen en dan pas het slachtoffer van eerste hulp te voorzien en indien je iemand vindt die reeds bewusteloos is, je eerst 1minuut moet reanimeren en dan pas hulpdiensten verwittigen. En dan is er nog eigen veiligheid eerst. Je ziet iemand liggen in een plas water, check dan eerst of er geen stroom op staat bijv, ligt er iemand in een gesloten ruimte zoals een opslagtank, wees dan niet de held en kruip er niet in zonder voorkennis (bedwelmende dampen, H2S bijv) maar verwittig eerst de hulpdiensten vooraleer je te hulp schiet. Kortom, altijd boeiend en goed om het regelmatig op te frissen.

Hoop het nooit te moeten gebruiken. Iemand al eens zo een onaangename ervaring meegemaakt waarbij je EHBO moest toepassen?

Post Reply