Opnieuw waterdicht krijgen van motorkledij...

Kletsen over moto's en andere motodingen.
diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Post by diskeletloetje »

Na ons Bretagnetripje moeten constateren dat mijn motorkledij, na een dagje rijden in de zeikende regen en MET regenpak aan, dus nog verre van droog blijft... Niet leuk om tot op uw onderbroek nat te zijn, zeker als dit al vanaf het 2de uur op de moto zo is...
Nu stonden we vandaag in een of andere motorzaak, en mijn oog viel op een soort wasmiddel waarvan beweerd wordt dat het de kleding opnieuw waterdicht maakt. Aangezien mijn regenpak en ook de rest nog niet echt versleten is, en de aankoop van al dat prul toch weer een hele investering is (zeker voor die paar keer per jaar dat ik nog met de moto mee ga), vroeg ik mij af of dat degelijk spul is en of iemand van jullie dat al heeft gebruikt.
Zoniet zal ik mij in het vervolg moeten beperken tot zonneritjes, dus nog veeeeeeeel minder dan nu het geval is.
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

User avatar
zappa
Posts: 4522
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Opnieuw waterdicht krijgen van motorkledij...

Post by zappa »

ik heb vorig weekend nog vlug vlug een broek van 139 euro ( niet de goedkoopste, zeker niet de duurste) gaan kopen op weg naar de ardennen in den eko, omdat ze veel regen voorspelden de dag nadien. Inderdaad waterdicht ! Image
Vrijdag jl route des collins, al niet meer Image

Ik denk dat ik meer voor een soort spuitbus om textiel waterdicht te maken zou gaan (bvb eens bij as adventure informeren? of de decathlon?)

Vroeger hadden we ook zo'n middel om in de wasmachien bij te kappen als ge uwen parka waste, maar dat waterdicht was er toch wel uit zenne Image misschien is het product nu na al die jaren wel beter geworden?.
sig nature

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: Opnieuw waterdicht krijgen van motorkledij...

Post by Harald »

Ik heb dat wasmiddel.
Maar of dat werk? ik weet het niet.
Mijn IXS pak met inwendig membraan was nog waterdicht voor ik het waste, nadien ook nog.
Mijn Revit pak, heeft een uitneembaar membraan en dat was ik niet. De vest van dit pak lekt al na 3 jaar op beide armen aan de binnenkanten van de ellebogen. Niet veel, maar 't lekt. Image

Wat ik mij afvraag, kan je botten waterdicht krijgen?
Na 5 jaar lekken deze opeens allebei Image
En door de gietende regen en hagelbuien van vorig weekend dus ook nog met 2 natte voeten thuis gekomen Image

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Opnieuw waterdicht krijgen van motorkledij...

Post by Muug »

Ik heb jaaaaaaaaaaren lang met een lederen pak van IXS rondgereden (dat hangt hier nog in de kast) en altijd mij beholpen met regenvesten/broeken/overalls. En die dingen zijn perfect waterdicht en goedkoop. En lekken ze? Weg ermee en nieuw kopen. Pakken minder duur dan al die fancy goretex-pakken die binnen de 5 jaar lekken. En nu mijn rukka versleten is (na 5 jaar erg intensief gebruik) ben ik weer blij als een kind met een goed beschermend lederen pak met lekker waterdichte jas/broek/overall. Image

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Opnieuw waterdicht krijgen van motorkledij...

Post by laouen »

ik geloof niet in het het concept 'waterdicht'... net zoals bij mij het concept 'pinlock' niet werkt Image bij een ander misschien wel maar bij mij niet, ongeacht hoeveel euro's ik ook spendeer aan degelijke uitrusting. Daar heb ik me ondertussen wel bij neergelegd.

Onze rev'it pakken hebben een uitneembaar 'waterdicht' membraan en dat werkt, tot op een zekere hoogte. Water komt zowiezo toch binnen via de onderkant van de mouwen en na een stevige hoosbui van een uur of 2 ook aan de ellebogen. Dat membraan was ik niet meer. Dat heb ik 1x gedaan waarna het nog meer lek was en onder garantie vervangen werd. Tot daaraan toe superservice, dat wel!

Voor de buitenlaag gebruik ik wel altijd zo'n speciaal wasmiddel en wat me wel opvalt is dat het water er nadien even wat meer op parelt en afloopt. Even... Want na een regenbui van een half uurtje ofzo is dat effect er ook afgewassen.

Vorig jaar in Wales ben ik van miserie een regenoverall gaan halen om over mijn 'waterdichte' all-weather pak aan te trekken en dat werkte al iets beter. En het is, gelijk Pol hierboven zegt: goedkoper om te vervangen.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Stefke
Posts: 2947
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Opnieuw waterdicht krijgen van motorkledij...

Post by Stefke »

vroeg ik mij af of dat degelijk spul
ja,zeker als ge nog in Sinterklaas geloofd... Image
is en of iemand van jullie dat al heeft gebruikt.
neen en ga dat ook niet doen omdat ik daar niks van geloof, zoals ook geen enkel motopak waterdicht (is) blijft... Image
Zoniet zal ik mij in het vervolg moeten beperken tot zonneritjes, dus nog veeeeeeeel minder dan nu het geval is.
Dat zal de enige oplossing zijn, zou mij ook nog afgaan... Image

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Opnieuw waterdicht krijgen van motorkledij...

Post by Davy78 »

Ik zou mijn geld daar niet in steken.

Ik behelp me ook met regenoveralls. De waterdichte laag van mijn pak ligt stof te verzamelen in de kast. Enige nadeel aan een regenoverall is dat je niet altijd de mogelijkheid hebt om effe snel aan de kant te gaan staan om uw pak aan te doen. Daarom: als ik vertrek en ik weet dat er kans is op regen doe ik die sowieso aan.

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Opnieuw waterdicht krijgen van motorkledij...

Post by Muug »

Enige uitzondering op dit hele verhaal : de Galaxy-vest van IXS van mijn vrouw. Na 15 jaar is die nog steeds waterdicht. Ze is gewoon gestopt met die te dragen omdat ze rats versleten en verschenen was.

User avatar
Droopy
Posts: 1068
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Opnieuw waterdicht krijgen van motorkledij...

Post by Droopy »

Ooit heb ik zo'n spuitbus gekocht omdat mijn retedure Richajas na twee jaar zo lek was als een zeef.
Die spuitbus heeft welgeteld twee ritjes met een plensbui geholpen. Image

Dan heb ik mijn jas gewassen met zo'n soort waterdichtmakende shampoo met als gevolg dat de jas nog meer water doorliet omdat het waterdicht membraan helemaal stuk gegaan was in de wasmachine. Image

Die jas is nu mijn reserve mooiweerjas geworden (met andere woorden die hangt plaats in beslag te nemen en komt nooit meer uit de kast). Image

Mijn advies : niet kopen dus maar koop voor dat geld een nieuwe regenjas. Image

petervdc
Posts: 3507
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Opnieuw waterdicht krijgen van motorkledij...

Post by petervdc »

Ewel, ik heb 5 jaar garantie op mijn Rukka, en als het durft lekken gaat het direct terug naar de dealer, simpel.
Tot nu toe perfect waterdicht.

In As Adventure verkopen ze grote spuitbussen om tenten waterdicht te maken, kost nie veel.
Kzou da gewoon regelmatig erop spuiten.
Impregneerdinges in de wasmachien, daar geloof ik minder in.
Keep going

petervdc
Posts: 3507
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Opnieuw waterdicht krijgen van motorkledij...

Post by petervdc »

Na ons Bretagnetripje moeten constateren dat mijn motorkledij, na een dagje rijden in de zeikende regen...
Hoh, regen, ja, maar twas geen dag stortregen h? Image
Soit, m?t regenpakske bovenop uw motopak, tzou er nie door mogen komen toch.
Keep going

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2934
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Opnieuw waterdicht krijgen van motorkledij...

Post by duibhce Kaelann »

impregneermiddel, of het nu in de vorm van een spuitbus of van wasmiddel komt, maakt niets waterdicht. Enkel waterafstotend, en dan nog maar tijdelijk. Om onze Rev'it pakken (zonder de voering) te wassen wordt zo'n wasmiddel gebruikt en ik durf daar achteraf op de meest gevoelige plaatsen ook nog eens met de spuitbus over gaan (aan de binnenkant van de ellebogen en aan het kruis).
Maar mijn regenvoering is eigenlijk nog behoorlijk waterdicht na ondertussen toch wel al enkele jaren. Dus voor ritjes bij druilerig weer of wanneer het gewoon enkele buien zijn doe ik de moeite niet om een regenpak overaan te trekken. Als het dagen aan een stuk met bakken uit de hemel valt gelijk ons tripke richting de Ventoux dan is een regenpak toch wel aangewezen. Anders zou de cordura van de vest en broek volledig verzadigd geraken. Dat is zwaar en absoluut niet aangenaam bij het aan- en uittrekken.
Maar uiteindelijk komt er bij mij toch ook altijd water binnen aan de polsen. Dat wordt dan door de onderkledij opgezogen tot uiteindelijk mijn onderarmen toch ook volledig nat zijn. Maar bon, zolang ik me warm genoeg kleed is dat eigenlijk niet zo erg. En sinds ik die Sealskinz gebruik trek ik me het ook niet meer zo aan dat mijn laarzen na 400km regen toch ook wat water door laten. Mijn voetjes blijven toch lekker warm.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Opnieuw waterdicht krijgen van motorkledij...

Post by Muug »

Maar uiteindelijk komt er bij mij toch ook altijd water binnen aan de polsen. Dat wordt dan door de onderkledij opgezogen tot uiteindelijk mijn onderarmen toch ook volledig nat zijn.
Ja, daar hebben ze helaas nog steeds geen oplossing op gevonden. Image

Laouen, ivm pinlock, ik heb tot nu toe nog geen mis?rie meegemaakt. Let wel: ik koop helmen waar dat al af-fabriek inzit. Zelf montern is mis?rie. En als het al eens loskomt zitten (dat gebeurt), dan draai ik gewoon de excenterkes wat bij tot het weer spant. Image

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: Opnieuw waterdicht krijgen van motorkledij...

Post by Theo »

Hier idem met pinlock: elke keer na de gratis service dagen was het miserie troef: dan effe de bevestigingspinnetjes herdraaien ne 't was weer O.K.

petervdc
Posts: 3507
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Opnieuw waterdicht krijgen van motorkledij...

Post by petervdc »

Anders zou de cordura van de vest en broek volledig verzadigd geraken. Dat is zwaar en absoluut niet aangenaam bij het aan- en uittrekken.
Ah, bij mij is da gelamineerde goretex (pro shell), dus de goretex is gekleefd op 1 of andere manier aan de buitenlaag, dus mijn pak wordt ni?t zwaarder als het regent.
Efkes afschudden en tis droog bij manier van spreken.
Keep going

petervdc
Posts: 3507
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Opnieuw waterdicht krijgen van motorkledij...

Post by petervdc »

En sinds ik die Sealskinz gebruik trek ik me het ook niet meer zo aan dat mijn laarzen na 400km regen toch ook wat water door laten. Mijn voetjes blijven toch lekker warm.
Ja, super h? Image
Keep going

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Opnieuw waterdicht krijgen van motorkledij...

Post by laouen »

Laouen, ivm pinlock, ik heb tot nu toe nog geen mis?rie meegemaakt. Let wel: ik koop helmen waar dat al af-fabriek inzit. Zelf montern is mis?rie. En als het al eens loskomt zitten (dat gebeurt), dan draai ik gewoon de excenterkes wat bij tot het weer spant. Image
Mijn helmen zijn tot nu toe altijd al af-fabriek met een anti-damp systeem geweest. In de Airoh zat er zo'n plastiekske op het vizier geplakt. Niks waard dat ding. Maar dat geldt voor de hele helm eigenlijk Image

Na die eerste miskoop dan altijd degelijke shoei integraal helmen met pinlock (af-fabriek dus) gehad (2 in totaal nu) en nog nooit heeft die pinlock fatsoenlijk gewerkt. Die helmen gingen elk jaar mee naar 't salon om daar afgesteld te worden, en later naar de shoei service days bij RAD. Dus tis niet dat ik der zelf aan zat te klooien (been there, only made it worse). Die dingen blijven aandampen, zomer en winter.

Nu, zelfs mijn crosshelm dampt aan, dus ik ga er van uit dat ik gewoon niet normaal ben en teveel stoom produceer Image Ik heb me er ondertussen maar bij neergelegd.

Maareuh, jij mag altijd mijn pinlock ne keer nakijken terwijl ik check of de kroonplaat van uwe KTM recht staat. Deal? Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

petervdc
Posts: 3507
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Opnieuw waterdicht krijgen van motorkledij...

Post by petervdc »

Mijn helmen zijn tot nu toe altijd al af-fabriek met een anti-damp systeem geweest
Ik moet de pinlock af&toe losmaken en met een papieren doekje "droog" maken, dan werkt dat terug voor een tijdje.
Maar zowel op mijn C3, als op mijn Arai X3 werkt da ook af-fabriek ook niet perfect hoor...
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Opnieuw waterdicht krijgen van motorkledij...

Post by Muug »

Maareuh, jij mag altijd mijn pinlock ne keer nakijken terwijl ik check of de kroonplaat van uwe KTM recht staat. Deal? Image
no problemo , gij en/of Jo gaat ??n dezer toch eens willen langskomen om die Sugru af te halen. Ik verwacht die vandaag of morgen in de bus.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2934
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Opnieuw waterdicht krijgen van motorkledij...

Post by duibhce Kaelann »

gij en/of Jo gaat ??n dezer toch eens willen langskomen om die Sugru af te halen.
en ne R.Pi Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply