Maak een mens niet zo nieuwsgierig. Vertel toch gewoon wat je van plan bent !
Tut, tut. Geduld is een schone deugd.
En plannen evolueren.
Maar in dit geval ligt het al redelijk vast en is de bestelling al geplaatst. Na jarenlang op verschillende motoren gepruld te hebben met aparte kabeltjes, een losse relais, allerlei soorten klemmetjes en veel electrical tape, deze keer toch beslist van het wat properder aan te pakken.
Met de Fuzeblock kan je tot 6 elektrische apparaten aansluiten. Door de plaatsing van de zekering per apparaat kan je instellen of dat apparaat steeds stroom moet krijgen of enkel wanneer het contact op staat.
Vorige week besteld in de VS, ik verwacht 'm deze week in de bus. En dan zou de Terra klaar moeten zijn voor een enkele toys:
- GPS
- verwarmde handvaten
- een setje auiliary LED lichten (nog te bepalen welke dit gaan worden)
Verder van't weekend ook al een hoop spulletjes van de Tenere afgevezen en gepast. En daar hebben we ook weer wat uit geleerd. Zo passen de Pivotpegz voor de Tenere niet op de Terra. De hoek is wel dezelfde en de maat van de bout is ook geljikaardig. Maar op de Tenere staan ze dichter tegen het frame waardoor de stop korter is. Als ik die op de Terra installeer klappen ze gewoon naar beneden
De Tutoro is ondertussen ook al overgezet. Plaatsing wel wat anders moeten doen omdat de ketting aan de rechterzijde zit.
Nog in de pipeline (had Bert al goed geraden):
- handkappen zijn een must
- double take spiegels op Ram mounts zijn een optie. Al geven de standaard spiegels wel een behoorlijk goed zicht.
De handgrepen blijven voorlopig dezelfde. Maar er is al een custom
plate in bestelling en ook valbaren en middenbok.
Verder nog op de planning: kofferrek en topkofferdrager. In die laatste is er niet zoveel keuze omdat de meeste oplossingen voor de Terra monteren op het bestaande plastieken rekje. En dat heeft bij andere TR rijders al bewezen van niet stevig genoeg te zijn voor bagage te dragen bij off-road gebruik. Het design ervan is niet ideaal doordat de ophangpunten ver van het draagvlak afzitten. Het draagvlak wordt totaal niet ondersteund en steekt als een soort cantilever uit. De plastic is daarvoor niet stevig genoeg. Die moet dus volledig vervangen worden.
Het zadel lijkt me voorlopig comfortabel genoeg. Voor lange ritten heb ik graag een redelijk hard zadel. Schapevelleke voorlopig dus niet.
Batterij verplaatsen is geen optie wegens zeer weinig ruimte onder het zadel (daar zit de tank). Eventueel een kleinere batterij steken (genre Shorai) zodat er wat meer ruimte is voor die 2 meter plastic darm die ik steeds bij heb voor benzine over te pompen.
Er is wel nog een compartiment onder de kont, voorzien voor een alarmsysteem. Enkel te openen met 3 Torx bouten onder het zadel. De CDI zou naar daar kunnen verhuizen om nog wat extra plaats te maken onder het zadel. Maar dan moet het wel beter waterdicht gemaakt worden. Nu zijn er aan de zijkanten 6 sleuven voorzien om het geluidssignaal van het alarm door te laten.
Er zijn ook enkele kant-en-klare systemen beschikbaar om de standaard extreem arme fueling te verhelpen. Maar die zijn behoorlijk duur. Op Cafehusky heb ik een veel goedkoper idee opgedaan. Door de standaard luchttemperatuursensor te vervangen door een aantal in parallel geplaatste resistoren kom je tot een fueling curve die zeer dicht aanleunt bij de ideale die je kan verkrijgen met een Power Commander. Een beetje knutselwerk, maar zeker iets om te overwegen.
De katalisatoren zullen er op termijn waarschijnlijk ook aan moeten geloven. Dat produceert wat minder warmte en voorkomt problemen met minder zuivere benzine in sommige streken. Maar die zijn redelijk gemakkelijk uit te boren.
De tool tubes van op de Tenere zullen ook nog wel overgebouwd worden van zodra er een kofferrek op de Terra staat.