Shoei Hornet

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Shoei Hornet

Post by laouen »

Ik ben stillekesaan aan een nieuwe helm toe, maar ik weet nie goe in welke richting ik moet gaan zoeken...

Op de verlanglijst:
- groot gezichtsveld
- zonneklep
- Double-D sluiting

Op de niet zo dringende verlanglijst:
- zonnevizier

Ik heb al heel wat bekeken van gewone integraal helmen tot cross modellen en alle mogelijke cross-over toestanden die daar tussen passen.
Zo'n crossover zoals DuibhceK en Cotthem hebben, leek me wel wat, en IXS heeft ook zo'n modelleke dat aan al mijn eisen voldoet...
MAAR...

ik zit met 1 gigantisch probleem... Ik ben ben al jaren de luxe en het comfort van een Shoei integraal gewend. Dat lijkt het enige merk te zijn dat perfect rond mijn koppeke past, en alles wat ik daarnaast vastpak, voelt gewoon minder goed en vooral goedkoop aan.

Dus... denk ik nu aan een Shoei Hornet.

En dan nu de hamvraag: is der hier iemand die zo eentje heeft en die daar ne keer de bevindingen over kan geven?
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11801
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re:Shoei Hornet

Post by Muug »

Ikke

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re:Shoei Hornet

Post by laouen »

Muug wrote:Ikke
content van?
Hoe zit het met geluid, verluchting ten opzichte van de XR1000?
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11801
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re:Shoei Hornet

Post by Muug »

eh bien :
- voor alle duidelijkheid, het de volledige naam van de mijne is Hornet-DS
- hij is duur, zelfs in de gewone witte kleur
- dubbel vizier, zalig
- het vizier is waterdicht, zalig
- de voering is van ander materiaal dan de XR1000, droogt erg snel, duidelijk voorzien op grote zweters, kan eruit. Zit zo comfortabel als bij elke andere Shoei
- verluchting is ruim instelbaar, kin, voorhoofd, achterhoofd, de helm is erg luchtig, echt wel luchtiger dan onze XR1000. XR1000 in de zomer is warm en toe, deze Hornet-DS is lekker open dankzij de kinnebak die nogal vooruitsteekt gelijk bij een echte crosshelm.
- helm is niet echt stabiel aan autostradesnelheden, wat heel normaal is, door die zonneklep
- de zonneklep is niet echt groot te noemen, daar was ik wat in teleurgesteld, heb het verlengd met wat plastiek en wat sugru, maar blijft niet optimaal. Goeie zonnebril blijft zeer belangrijk.
- inderdaad heel erg ruim zicht
- maatje M, 57-58cm

anders moet ge eens komen passen, en dan test ik nog efkes een Terraatje, heb nu juist met een Xcountry wat gereden. :P

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re:Shoei Hornet

Post by Tom Thumper »

Muug wrote:eh bien :
- voor alle duidelijkheid, het de volledige naam van de mijne is Hornet-DS
- hij is duur, zelfs in de gewone witte kleur
- dubbel vizier, zalig
- het vizier is waterdicht, zalig
- de voering is van ander materiaal dan de XR1000, droogt erg snel, duidelijk voorzien op grote zweters, kan eruit. Zit zo comfortabel als bij elke andere Shoei
- verluchting is ruim instelbaar, kin, voorhoofd, achterhoofd, de helm is erg luchtig, echt wel luchtiger dan onze XR1000. XR1000 in de zomer is warm en toe, deze Hornet-DS is lekker open dankzij de kinnebak die nogal vooruitsteekt gelijk bij een echte crosshelm.
- helm is niet echt stabiel aan autostradesnelheden, wat heel normaal is, door die zonneklep
- de zonneklep is niet echt groot te noemen, daar was ik wat in teleurgesteld, heb het verlengd met wat plastiek en wat sugru, maar blijft niet optimaal. Goeie zonnebril blijft zeer belangrijk.
- inderdaad heel erg ruim zicht
- maatje M, 57-58cm

anders moet ge eens komen passen, en dan test ik nog efkes een Terraatje, heb nu juist met een Xcountry wat gereden. :P
Met het meeste ben ik het eens. Niet stabiel aan hoge snelheden is een probleem dat voor Tom Triple zo groot is dat hij een Shoei Neotec gebruikt.
Kinnebak steekt inderdaad verder vooruit maar bij mijnen crosshelm die ik recent gekocht heb, steekt die toch nog een centimeterke verder vooruit en is het gat om door te kijken nog een centimeterke hoger, waardoor je toch nog meer verluchting hebt en luchtiger rijdt.

Komt er eigenlijk op neer dat ik die Hornet niet meer gebruik, voor op de weg heb ik de Neotec, voor ernaast is een echte crosshelm toch nog confortabeler. Ik moet er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat ik het visier eigenlijk niet gebruikte maar ik reed bijna altijd met een crossbril.

Zo als zo vaak voor dingen waarmee je veel tegelijk kan, het is een compromis en is niet zo goed als verschillende dingen die elk gewoon dienen waarvoor ze gemaakt zijn. Langs de andere kant, wel een heel goed compromis.

En bij het kiezen van de crosshelm ben ik echt verschoten van de kwaliteit en prijs van de crosshelmen, ik heb deze keer echt niet de duurste gekozen, een Fox V1, instapversie van Fox met fancy kleurtjes in Rudy stijl en dat koste een fractie van de Hornet, de zonneklep is wel groot genoeg en instelbaar, verluchting nog beter en evengoed zitcomfort.

Maakt wel dat hier al een rijtje van 4 helmen staat. :S
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re:Shoei Hornet

Post by laouen »

Muug wrote: anders moet ge eens komen passen, en dan test ik nog efkes een Terraatje, heb nu juist met een Xcountry wat gereden. :P
da's een plan! :w00t:

merci voor de info over de binnenvoering. Ik heb idd een paar dagen met een vochtige helm rondgereden en dat was niet alleen van de regen :oops: Verluchting vind ik op de XR1000 al behoorlijk goed. Beter in elk geval dan ik op andere helmen al gezien/gevoeld heb.

Dat van de stabiliteit aan hoge snelheid vind ik wat logisch met die klep. Dat die niet lang genoeg is, dat moet ik ne keer bekijken dan.

En dat shoei duur is, dat wist ik al. Maar ik ben enorm content van mijn XR1000 qua kwaliteit, geluid en afwerking.
Ik heb op de RAD site even zitten kijken naar de IXS HX145 en dat beantwoordt op papier perfect aan al mijn eisen (behalve het geluid misschien, dat moet ik eerst es testen vrees ik) en voor een fractie van een Shoei maar ik weet nu al dat dat een teleurstelling gaat worden als ik die vast heb...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Shoei Hornet

Post by TRooPER »

ik rij ook met de hornet ds,
heel content van, op alle vlak,

enige bijkomende zinvolle opmerking dat ik kan toevoegen aan de commentaar hierboven:
- mijn nolan 102 systeemhelm is nog stiller en comfortabeler voor op de snelle weg.

in het begin gebruikte ik de nolann102 voor op de weg, en de hornet ds voor naast de weg,
en laatste tijd vooral de hornet, nochtans heeft een systeemhelm echt wel z'n voordelen op de weg.

ik kan u ook volop de hornet ds aanraden !
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11801
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Shoei Hornet

Post by Muug »

TRooPER wrote:enige bijkomende zinvolle opmerking dat ik kan toevoegen aan de commentaar hierboven:
- mijn nolan 102 systeemhelm is nog stiller en comfortabeler voor op de snelle weg.
ik kan u ook volop de hornet ds aanraden !
Vind ik geen zinvolle opmerking omdat je hier appels met peren begint te vergelijken. :blink: Een cross(over)helm is g??n systeemhelm, wat per slot van rekening een integraalhelm-met-scharnier is, dus sowieso een pak stiller. :P

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Shoei Hornet

Post by laouen »

Muug wrote:
TRooPER wrote:enige bijkomende zinvolle opmerking dat ik kan toevoegen aan de commentaar hierboven:
- mijn nolan 102 systeemhelm is nog stiller en comfortabeler voor op de snelle weg.
ik kan u ook volop de hornet ds aanraden !
Vind ik geen zinvolle opmerking omdat je hier appels met peren begint te vergelijken. :blink: Een cross(over)helm is g??n systeemhelm, wat per slot van rekening een integraalhelm-met-scharnier is, dus sowieso een pak stiller. :P
Dat ik niet de stilte van mijn XR1000 moet verwachten, besef ik ook. Maar kan er iemand vergelijken tussen gelijkaardige helmen misschien? Ik heb hier een Airoh liggen (ook met vizier) maar die lijkt aan hogere snelheden aangesloten te zijn op een Marshall versterker :blink:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Shoei Hornet

Post by Tom Thumper »

laouen wrote: Dat ik niet de stilte van mijn XR1000 moet verwachten, besef ik ook. Maar kan er iemand vergelijken tussen gelijkaardige helmen misschien? Ik heb hier een Airoh liggen (ook met vizier) maar die lijkt aan hogere snelheden aangesloten te zijn op een Marshall versterker :blink:
:dontknow:
Misschien een optie om eens uit te proberen? Heeft volgens mij toch h??l veel te maken met de luchtstroom op de moto. De Hornet en ik op de Tiger is echt geen goed idee, op de T?n?r? tegen dezelfde snelheden is het heel goed te doen met die Hornet, zelfs zonder oordoppen. Mijnen Hornet is misschien een beetje te groot voor jou maar misschien vind je wel iemand met jou maat?
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Shoei Hornet

Post by laouen »

Tom Thumper wrote: Misschien een optie om eens uit te proberen? Heeft volgens mij toch h??l veel te maken met de luchtstroom op de moto. De Hornet en ik op de Tiger is echt geen goed idee, op de T?n?r? tegen dezelfde snelheden is het heel goed te doen met die Hornet, zelfs zonder oordoppen. Mijnen Hornet is misschien een beetje te groot voor jou maar misschien vind je wel iemand met jou maat?
Dat was het plan wel. Bij RAD kan je doorgaans testen, maar ik ben er nog niet toe gekomen om tot daar te rijden.
Als der iemand een Hornet in maatje XS heeft, dan kom ik die graag ne keer passen :angel:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Shoei Hornet

Post by TRooPER »

er zit meer in mijn hoofd dan een XS :-)
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Shoei Hornet

Post by Cotthem »

Ik ben vrij content van mijn crossoverke. weegt niet veel en die beugel die er af kan vind ik zalig. Ik gebruik hem eigenlijk meer als een jethelm, behalve als het regent, omdat die dan door de bizarre luchtstroom tussen het scherm van Sonja en mijn imposante borstkast, onder het vizier spat met een natte kin tot gevolg...
Natuurlijk, misschien niet zo veilig in Jethelm-modus, maar ik ben dan ook maar een countrycruiser en geen diehard enduro bionicle man.
Alhoewel er hier wel ruimte is in al zijn aspecten is voor een kleiner, lichter zusje voor Sonja :silly:
"...the path is the destination"

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Shoei Hornet

Post by laouen »

Cotthem wrote: Alhoewel er hier wel ruimte is in al zijn aspecten is voor een kleiner, lichter zusje voor Sonja :silly:
interesse in een DRZ400? :lipsrsealed2:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Shoei Hornet

Post by Cotthem »

laouen wrote:
Cotthem wrote: Alhoewel er hier wel ruimte is in al zijn aspecten is voor een kleiner, lichter zusje voor Sonja :silly:
interesse in een DRZ400? :lipsrsealed2:

ah nee, want iedereen die ik ken die er een heeft verkoopt hem of rijdt er niet mee :gieren:

Moest je nu nog zeggen uwen Terra, dan wil ik wel eens komen passen :ricky:
"...the path is the destination"

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Shoei Hornet

Post by laouen »

Cotthem wrote: Moest je nu nog zeggen uwen Terra, dan wil ik wel eens komen passen :ricky:
:zotteke: :sweeet:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Shoei Hornet

Post by Cotthem »

laouen wrote:
Cotthem wrote: Moest je nu nog zeggen uwen Terra, dan wil ik wel eens komen passen :ricky:
:zotteke: :sweeet:

:stomstom: :bleiten:
"...the path is the destination"

User avatar
Muug
Posts: 11801
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Shoei Hornet

Post by Muug »

ge moet dat niet vragen, ge moet gewoon naar daar gaan, bij voorkeur op een zaterdagmorgend. :thumbsup:

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Shoei Hornet

Post by Cotthem »

Muug wrote:ge moet dat niet vragen, ge moet gewoon naar daar gaan, bij voorkeur op een zaterdagmorgend. :thumbsup:

om half zes in de ochtend :jodeman:
"...the path is the destination"

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Shoei Hornet

Post by TRooPER »

Cotthem wrote:
Muug wrote:ge moet dat niet vragen, ge moet gewoon naar daar gaan, bij voorkeur op een zaterdagmorgend. :thumbsup:

om half zes in de ochtend :jodeman:
en dan een trein nemen richting Balkan.....


en misschien terugkeren :mrgreen:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Post Reply