Kijken! En inschatten!

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Kijken! En inschatten!

Post by OzzePaa »

Bas wrote:Vraagje.....wanneer wordt een fietser geacht op tijd te kunnen stoppen?
Een fietser (alsem fietst, niet alsem de fiets aan de hand leidt en dit in tegenstelling tot motorfiets) is een bestuurder .. ergo :pijlr:

1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]

Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg

Artikel 10. Snelheid

10.1.

1? Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ?t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

2? De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

3? De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
Bas wrote: En nog iets, wij motorrijders moeten vol in pak, al rij je 10km/u, maar een fietser tegen 50 per uur (is niet abnormaal) mag gewoon doen.
Ja ... het "moeten" is daar belangrijk h? ... als het niet "moest" deden de meeste van ons het waarschijnlijk toch nog ... wielertoe-en-andere-tisten moeten de wind klieven met strakke pakkies helaas :mrgreen: :lol:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Kijken! En inschatten!

Post by Koeno »

Bas wrote: En nog iets, wij motorrijders moeten vol in pak, al rij je 10km/u, maar een fietser tegen 50 per uur (is niet abnormaal) mag gewoon doen.
Piep-piep-hallo, piep-piep-hallo, Calimero
Piep-piep-hoi, piep-piep-hoi, Calimero
Piep-piep-nou, piep-piep-nou, Calimero
Op zijn koppie staat een eierdop
A-hoi-a-hoi-a-hoi

Komaan man, dus nen fietser moet in beschermend pak met integraal helm, handschoenen en laarzen tot over de enkels op zijne velo kruipen?
Lang geleden dat ge op ne velo gezet hebt zeker?

Just to make sure: op ne velo moete uw benen constantn bewegen he... als ik zie hoe sommigen stappen met een motorpak aan, dan wil ik ze wel eens 2km zien fietsen...

Geeuw, kga het topic laten voor wat het is, want veel nuttigs valt er niet meer te plukken behalve wat jaloezie naar andere weggebruikers...

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Kijken! En inschatten!

Post by the riding man »

Bas wrote:
En nog iets, wij motorrijders moeten vol in pak, al rij je 10km/u, maar een fietser tegen 50 per uur (is niet abnormaal) mag gewoon doen.
Nu ga ik al vrij diep in het verkeersreglement maar nee een fietser mag niet gewoon rijden zo hard hij wil. Zeer weinig mensen weten dit maar ook de fietser is beperkt in snelheid op het fietspad. Standaard gezien moet de fietser dezelfde max snelheid respecteren als de geldende snelheidsbeperking voor andere bestuurders. Dus 20 op een woonerf, 30 in zone 30, 50 in bebouwde kom,... en nog meer specifiek, en hier gebeuren zeer veel overtredingen tegen: 30 op een jaagpad. Dus al die wielerterroristen op jaagpaden (langsheen dijken) die je voorbij vlammen en dan nog van hun kloten maken, die zijn stuk voor stuk strafbaar.
Zoals je waarschijnlijk al door had heb ik me een beetje ingelezen in deze materie, je weet nooit waar het goed voor is, kennis is macht.
Zo is het bijvoorbeeld ook dat een voetganger verplicht is op de zebrastrepen over te steken als deze zich op minder dan 30m bevinden. Ook dit weten slechts heel weinig mensen. Velen denken dat ze enkel hun voorrang als voetganger kwijt zijn als ze niet op de zebrastrepen stappen maar dat het wel mag om er naast over te steken. Mag dus niet, op minder dan 30m van waar je je bevind een zebrapad, dan ben je verplicht om je naar daar te begeven om over te steken.

42.4.1. De voetgangers moeten de rijbaan haaks op haar aslijn oversteken; zij mogen er, zonder dat het nodig is, noch slenteren, noch blijven staan.

Wanneer er op minder dan ongeveer 30 meter afstand een oversteekplaats voor voetgangers is, moeten de voetgangers deze oversteekplaats volgen.

De voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren op een trottoir dat de rijbaan oversteekt, zoals gedefinieerd in artikel 2.40.

En ik zal zelfs nog verder gaan. Voetgangers moeten zelfs niet een zebrapad betreden waarover tramsporen liggen als er een naderende tram is, een tram heeft dus voorrang op een voetganger op de zebrapaden (tenzij anders geregeld door lichten).

42.4.6. Behalve indien het hun toegestaan is door verkeerslichten, mogen de voetgangers zich niet op een oversteekplaats voor voetgangers begeven waarover een tramspoor of een eigen trambedding loopt, wanneer een tram nadert.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Kijken! En inschatten!

Post by bompa »

Ik had daar juist bijna nog een scooter 50cc :confused2: Ik kwam van mijne broer met de wagen,kwam in een bocht op eenTstuk
om de baan op te komen ,ik zie links rechts niks ,ik vertrek :w00t: en alles vollenbak terug dicht , komt er een met een scooter aangevlogen op het fietspad veeeeel te snel :confused2: ik moet dan in de zelfde richting en zie op mijne snelheidsmeter dat die tegen 75 kmh over het fietspad vliegt, 'k vind da ni normaal , ik denk ni dat die eigenlijk weet met wa die bezig is.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Kijken! En inschatten!

Post by Muug »

Toen ik voor rij-instructeur ging kon je - je was niet verplicht - een lessenreeks volgen ter voorbereiding op het schriftelijk examen over het verkeersreglement. Dat was een eye opener. Het is uitermate fascinerend hoe zuiver en logisch en beschermend die wetgeving in elkaar zit. Haarfijn wordt daar vastgelegd wie wat wanneer mag doen en hoe. Het was ook erg grappig om de discussies te volgen tussen de lesgever - die daarin trouwens een speciaal brevet moet hebben - en de nieuwkomers die altijd maar hun eigen interpretaties probeerden te verdedigen. :P Pas na een les of vijf begon iedereen de wet te zien zoals ze er stond: ondubbelzinnig, geen ruimte voor interpretatie. :grin: Ook op fora zie ik dat heel veel gebeuren. Vele mensen lezen de wettekst en geven er dan een draai aan die in hun kraam past. Terwijl die wetteksten juist bedoeld zijn om ze te nemen gelijk ze zijn! Het is dan ook juist h??l erg triestig dat men dan van overheidswege van die rare kronkels begint te verzinnen die het voor de burger allemaal nog veel vager en onbegrijpelijker maken.

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Kijken! En inschatten!

Post by petervdc »

Muug wrote: Het is dan ook juist h??l erg triestig dat men dan van overheidswege van die rare kronkels begint te verzinnen die het voor de burger allemaal nog veel vager en onbegrijpelijker maken.
Da's met alles zo, belastingen, verkeersregels, fiscaliteit, etc
Veel extra regeltjes ook om die & die lobbygroep tevreden te stemmen.

Mss es tabula rasa met het wetboek ?
En direct met de politiek & het economisch kapitalistisch systeem ook ?
:mottig:
Keep going

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Kijken! En inschatten!

Post by OzzePaa »

petervdc wrote:
Muug wrote: Het is dan ook juist h??l erg triestig dat men dan van overheidswege van die rare kronkels begint te verzinnen die het voor de burger allemaal nog veel vager en onbegrijpelijker maken.
Da's met alles zo, belastingen, verkeersregels, fiscaliteit, etc
Veel extra regeltjes ook om die & die lobbygroep tevreden te stemmen.

Mss es tabula rasa met het wetboek ?
En direct met de politiek & het economisch kapitalistisch systeem ook ?
:mottig:
Een schoon en betrachtenswaardige doelstelling, Peter ... helaas groeit er uit eender welk ander "systeem" na korte of langere tijd altijd toch weer hetzelfde als hetgene wij nu hier kennen. Tenzij de ingebakken menselijke aard om het goed/beter te hebben dmv eigen initiatief en inspanning door dwingende/tirannieke machthebbers onderdrukt en beknot wordt. :ermm:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Kijken! En inschatten!

Post by the riding man »

Muug wrote:Terwijl die wetteksten juist bedoeld zijn om ze te nemen gelijk ze zijn!
Schoon op papier, onmogelijk in dagelijkse omstandigheden. Alle neem nu 1 frapant voorbeeld. Parkeren binnen de bebouwde kom 's avonds en 's nachts. Heel veel mensen begaan dan een overtreding. Zelfs als ze reglementair geparkeerd staan. Maar dat is de wet. En jij als (ex)instructeur zal ongetwijfeld weten waarover ik het heb :wink:
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

Kijken! En inschatten!

Post by Marreke »

Mannen, het ging er alleen over dat ik dacht dat ik, als motorrijder, beter keek dan de gemiddelde koekblikrijder. En toch werd ik verrast. Dus moet ik n?g beter gaan kijken en inschatten!
Het gaat in het verkeer niet over wie gelijk heeft, het gaat erover wie zonder brokken (te maken) thuis komt. Zelfs als je 100% gelijk heb kan dat je leven verwoesten omdat je net even niet gezien hebt d?t...
En wetteksten vegen dat schuldgevoel echt niet weg.


User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Kijken! En inschatten!

Post by Stefke »

tja, geen filmke om trots op te zijn. De manier waarop die tekeer gaat tegen de "daders" is toch redelijk onnozel en haalt geen zak uit...Uw filmke beginnen met een burnout is ook niet de beste manier om de gemiddelde motorrijder in het daglicht te stellen...

0:20... de auto die van rijstrook verandert is toch nog redelijk te voorzien en te ontwijken mijn gedacht...

0:30... een kruispunt, m?t tramsporen... en wat doet die motorijder? niks, helemaal niks, die blijft gewoon volgas doorgaan. Terwijl ge ziet dat ze klaar staan om het kruispunt op te rijden. Dus mogelijk gevaar, en die doet niks... alleen verschieten van die Audi A1 en veel te hard moeten remmen... om dan volgas met ingetrokken koppeling veel lawaai te maken voor niks....

0:58... hier het kruispunt trager naderen...?

1:07... volgens mij geen rond punt, nergens omgekeerde driehoeken, dus een duidelijke? voorrang aan rechts? Dus motorrijder volledig in de fout...?

1:18... klassieke crash... misschien had de motorrijder daar toch wat minder snel moeten rijden en wat verder van de tegenliggers moeten blijven? ik weet het niet, ik was er niet bij... de tegenligger schiet daar ook naar links zonder de motorrijder goed te hebben gezien, misschien was die gefixeerd op die andere motorrijder...

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Kijken! En inschatten!

Post by OzzePaa »

:stupid:

Een burnout int begin van een filmke dat bedoeld is om te wijzen op stom/onverantwoord rijden van anderen ... :kots: :zotteke:

1:07 idd niks "rondpunt" ... tziet er alleen zo uit : hier in de buurt zo twee.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Kijken! En inschatten!

Post by diskeletlietje »

the riding man wrote:
Muug wrote:Terwijl die wetteksten juist bedoeld zijn om ze te nemen gelijk ze zijn!
Schoon op papier, onmogelijk in dagelijkse omstandigheden. Alle neem nu 1 frapant voorbeeld. Parkeren binnen de bebouwde kom 's avonds en 's nachts. Heel veel mensen begaan dan een overtreding. Zelfs als ze reglementair geparkeerd staan. Maar dat is de wet. En jij als (ex)instructeur zal ongetwijfeld weten waarover ik het heb :wink:
vandaar je de nationale staking zo verkeerd vond ?

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Kijken! En inschatten!

Post by diskeletlietje »

petervdc wrote:
Muug wrote: Het is dan ook juist h??l erg triestig dat men dan van overheidswege van die rare kronkels begint te verzinnen die het voor de burger allemaal nog veel vager en onbegrijpelijker maken.
Da's met alles zo, belastingen, verkeersregels, fiscaliteit, etc
Veel extra regeltjes ook om die & die lobbygroep tevreden te stemmen.

Mss es tabula rasa met het wetboek ?
En direct met de politiek & het economisch kapitalistisch systeem ook ?
:mottig:
vandaar dat je de nationale betoging zo warm en begrijpend kon uitleggen ? ... :ermm:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Kijken! En inschatten!

Post by Muug »

Vooral de arrogantie van iemand die zichzelf zo onschendbaar en boven alles verheven vindt, is zielig....

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Kijken! En inschatten!

Post by the riding man »

Van het laatste ongeval in het filmpje kan ik alvast een vleugje goed nieuws brengen dat heel waarschijnlijk alles in orde is gekomen met de motorrijder, daarvan heb ik de volledige versie van het ongeval bekeken en de gevallen motorrijder kon nog rechtstaan en ermee lachen (dat lachen zal ongetwijfeld van de emotie geweest zijn, maar bewijst wel dat hij er redelijk goed vanaf gekomen is).
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Kijken! En inschatten!

Post by F M »

Stefke wrote:0:30... een kruispunt, m?t tramsporen... en wat doet die motorijder? niks, helemaal niks, die blijft gewoon volgas doorgaan. Terwijl ge ziet dat ze klaar staan om het kruispunt op te rijden. Dus mogelijk gevaar, en die doet niks... alleen verschieten van die Audi A1 en veel te hard moeten remmen... om dan volgas met ingetrokken koppeling veel lawaai te maken voor niks....
:stupid:

Ik ben verslaafd aan Russische youtube filmpjes met verkeerscrashes. Hoe veel zijn er daarbij wel niet waarbij 'degene die niet in fout is' totaal geen rekening houdt met potenti?le gevaren.

"Ik heb voorrang, dus rijd ik maar in volle vaart door"... :roll:
I am confused. Oh no, maybe not!

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Kijken! En inschatten!

Post by pingu »

F M wrote:Ik ben verslaafd aan Russische youtube filmpjes met verkeerscrashes. Hoe veel zijn er daarbij wel niet waarbij 'degene die niet in fout is' totaal geen rekening houdt met potenti?le gevaren.

"Ik heb voorrang, dus rijd ik maar in volle vaart door"... :roll:
Dat is jammer genoeg een mentaliteit die ook hier steeds meer ingang vindt... Hoe vaak ik niet iemand uit een voorrang van rechts zie komen "vliegen", zonder noemenswaardig snelheid te minderen, laat staan meer dan vluchtig, "voor de vorm", opzij te kijken of de voorrang wel gegeven wordt. Idem aan wegversmallingen enzo: gauw nog wat gas bijgeven eerder dan vertragen om zeker te zijn, etc.

Van dat defensief rijden uit de rijopleiding blijft bij velen precies niet al te veel hangen...

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Kijken! En inschatten!

Post by OzzePaa »

pingu wrote: .......

Van dat defensief rijden uit de rijopleiding blijft bij velen precies niet al te veel hangen...
T? is nooit goe h? :P Als iedereen super-defensief gaat rijden, ga je de situatie krijgen dat iedereen denkt dat, omdat iedereen toch defensief rijdt, iedereen denkt dattem het niet zo nauw meer moet nemen met de regels, zodat iedereen daaraan zijn voeten gaat vegen en alles op "Wees een heer int verkeer" gebaseerd gaat zijn ... wat volgens mij nie goed komt :mrgreen: :mad: :silly: :lol:
Diene reklam van (wat is het : Opel :?:) met het op verkeersagressie uitdraaiende scenario van "Na U !" ... "Neenee, na U!" ... "Maar nee, U eerst !" ... "Luistert gast, gij eerst of ..." vind ik schitterend :lol:
Ik heb het dan liever over "anticiperend" rijgedrag dan "defensief" ...
En als ieder op eerste plek gewoon de verkeersregels zou naleven (want ook daarin staat bv dajje ten allen tijde voorzichtig een kruispunt moet oprijden, voorrang "verleend" moet worden en niet "gepakt" enz ...) is er veel meer niet nodig..

En daar tenslotte, ging de openingspost van Muug hier toch over :book: :geek:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Kijken! En inschatten!

Post by F M »

F M wrote:

Ik ben verslaafd aan Russische youtube filmpjes met verkeerscrashes. Hoe veel zijn er daarbij wel niet waarbij 'degene die niet in fout is' totaal geen rekening houdt met potenti?le gevaren.

"Ik heb voorrang, dus rijd ik maar in volle vaart door"... :roll:
Terzijde, ge ziet er op die filmkes ook veel die denken :"Het kan me niet schelen wie voorrang heeft, ik vlieg hier gewoon in volle vaart iedereen voorbij" :devil:
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply