Page 1 of 2

Gymkhana: Tegensturen?

Posted: 12 Apr 2015 22:54
by Bas
Je moet wel tegensturen want anders lukt het je echt niet.
Wielen die draaien fungeren als gyroscopen en zetten de motor altijd rechtop en maken dat een motor altijd rechtdoor wil gaan.
Zou je niet sturen dan kom je rechtop en ga je recht door, zoek maar eens achter filmpjes van mensen die van hun motor afdonderen (bij voldoende snelheid, en hoeft echt niet veel te zijn), de motor gaat rechtop en rechtdoor.
Met gewicht kan je wel iets doen, maar je moet echt wel sturen, al is het minimaal voor de meesten, sterker nog, je merkt het meestal niet dat je tegenstuurt.

Kijk eens naar dit: https://youtu.be/GeyDf4ooPdo

Maar omdat je met je motor bovenop 2 gyroscopen zit, wil die rechtop.
Dat is ook de reden waarom onervaren "rijders" die effe op een motor stappen zo vaak crashen in een bocht, want de motor wil de bocht niet door :w00t:

Gymkhana: Tegensturen?

Posted: 12 Apr 2015 23:08
by Muug
bas,
wielen zijn inderdaad gyroscopen. Wil je een draaiend object uit zijn draaivlak brengen dan gaat dat inderdaad tegenwringen.
Tot zover klopt je uitleg.
MAAR.
Dat is niet de reden dat je moto rechtop komt als je het stuur loslaat. Dat gebeurt nl. dankzij de naloop van je voorwiel.

Gymkhana: Tegensturen?

Posted: 13 Apr 2015 08:45
by the riding man
De voornaamste reden dat beginners de bocht niet halen is trouwens niet de motor die een rechtkomend effect heeft, maar de rijder die uit overlevingsreflex de gas dichtdraait en recht voor hem op de grond kijkt ipv door de bocht te kijken.

Wat is het juiste antwoord op de laatste vraag in het filmpje van Bas eigenlijk? Meer zeker niet. Maar is het gelijk of lichter?

Gymkhana: Tegensturen?

Posted: 13 Apr 2015 15:19
by Bas
Het gewicht blijft gelijk, immers die 19 kilo is nog steeds 19 kilo enkel is het anders verdeeld.
Tijdens het omhooggaan neemt het even af en bij het dalen weer toe, met als netto resultaat gelijkblijvend.
Net zoals je een bowlingbal omhoog zwaait, naar omhoog neemt het even af, maar naar beneden neemt het toe, ook netto gelijk.

Muug ik ben geen expert in zaken als naloop, maar ik weet wel zeker dat een gyroscoop zeer moeilijk van richting te veranderen is, ga je in de juiste richting dan is het zeer makkelijk.
En daar je op 2 van die dingen zit, gaan die gewoon rechtop door, net als een autoband die losraakt, die komt rechtop en gaat rechtuit.
Of ik hier juist of fout zit maakt me eigenlijk niet uit, ding blijft dat beginnende motorrijders het richten van een motor veelal onderschatten.

Riding man, je hebt gelijk, altijd in de verte zien, dan zie je alles en gaat het rijden vanzelf.

Gymkhana: Tegensturen?

Posted: 13 Apr 2015 17:44
by Muug
Bas,
als je wetenschappen erbij haalr dan moet het juist zijn. ;-)
Naloop zorgt ervoor dat een draaiend wiel terugkeert naar zijn rechtuitpositie. Denk aan het zwenkwiel van een winkelkarretje: het contactvlak grond-band ligt achter zijn scharnierpunt. Door de schuine voorvork heb je eenzelfde fenomeen bij de moto. Verleng je denkbeeldig de voorvork tot op de grond dan zal je zien dat het contactpunt ervan gelegen is voor het midden van het contactvlak band-grond. Daardoor volgt het wiel de vork. Hoe groter de naloop hoe stabieler de moto en omgekeerd.
Puur op kracht is een gyroscoop moeilijk uit positie te brengen, behalve met het truukje van het tegenstuur. Eigenijk lok je de gyroscoop er mee in de val. Voor een linkerbocht geef je een tikje links tegen het stuur waarop de gyroscoop tegen reageert door naar links te kantelen. En hop je hebt de moto waar je hem wil.
Motorfysica is heel, heel complex en alle fenomenen hangen aan elkaar.

Gymkhana: Tegensturen?

Posted: 14 Apr 2015 11:43
by Bas
Ik zal het maar gewoon bij rijden houden :wav:

Gymkhana: Tegensturen?

Posted: 14 Apr 2015 12:13
by the riding man
Er is toch ook zo een wetenschappelijke uitleg die verklaart waarom een moto stabieler en koersvaster wordt naarmate hij platter en platter komt te liggen in de bocht. Weet niet meer wat de verklaring juist is of hoe het juist in elkaar zat, Muug heeft me dat eens tijdens de lunch helemaal ge?xpliceerd.

Gymkhana: Tegensturen?

Posted: 16 Apr 2015 14:40
by Wipr
Muug wrote:zonder te stofzuigen en te ontvetten lukt dat ook niet.... 'k heb zo mijn voorwiel simpelweg ne keer weten wegschuiven toen ik korte toerkes aan 't draaien was.
Wel, vertrouwen in mijn banden heb ik wel maar niet altijd in de weg. Ik merk dat ik veel te veel de weg lig te inspecteren als ik bochten neem. Reden daarvoor zijn twee valpartijen in t verleden, uiteraard mijn matige rijkunsten maar zeker ook het niet optimale wegdek. Het rijden met de 390 is super maar zelfs bij dit "motortje" haal ik bijlange de mogelijkheden niet uit.
Met de jaren, en zeker de jaren dat ik niet heb gereden, is er toch wel een bepaalde angst die er toe bijdraagt dat ik niet meer voluit ga in de bochten.
Maar gelukkig is de duke ook leuk genoeg zonder alles er uit te halen. Mezelf kennende zal ik de komende tijd mijn grenzen wel wat gaan verleggen maar spijtig genoeg weet ik nooit wanneer ik de grens lang voorbij ben en dan is t meestal te laat :whistling:

Wat het filmpje betreft. Kijken en op het gas blijven en schakelen doet em al zeker ni. Zoals Jopet zegt, het tegensturen is een automatisme en je beseft pas hoezeer je dat doet als je bijv een kwetsure hebt.
Maar goe, ken er allemaal veel te weinig van, gewoon gas geven en aan uw stuur draaien zeker (ah nee, blijkbaar ni, of toch wel :mrgreen: ???)

Gymkhana: Tegensturen?

Posted: 16 Apr 2015 14:55
by Borniet
De staat van het wegdek is inderdaad een groot probleem... Elke dag als ik de E40 vanuit Brussel centrum naar de ring neem, en dan de ring richting E19 Antwerpen kom ik een paar bulten tegen waar mijn Dukeje van in't rond springt!
Verder, naar't schijnt zijn de banden op de standaard 125Duke's (390 ook? Weet het niet zeker) redelijk rotslecht... Dus ik ben er ook niet zo gerust in in de bochten :-) Nu ja, tegen 150 door een bocht gaan is met de 125 toch al geen optie :-)

Gymkhana: Tegensturen?

Posted: 18 Apr 2015 00:04
by Wipr
Zou je eens aan THE Riding man moeten vragen wat betref de bandenkeuze op de 390. Hij rijdt veel meer dan ik en kent de motor beter dan ik durf ik wel te stellen. Zelf heb ik er geen klachten van.

Gymkhana: Tegensturen?

Posted: 18 Apr 2015 08:03
by zappa
als een Pilot road 3 er op past, dan zou ik dat nemen, op m'n smt was dat d? allerbeste band die er ooit heeft op gelegen, ook bij regen.

Gymkhana: Tegensturen?

Posted: 18 Apr 2015 09:24
by Muug
dat ne moto rond springt op bulten zal eerder met de vering te maken hebben. Misschien te weinig uitgaande demping achteraan?

Gymkhana: Tegensturen?

Posted: 20 Apr 2015 08:17
by petervdc
Muug wrote:dat ne moto rond springt op bulten zal eerder met de vering te maken hebben. Misschien te weinig uitgaande demping achteraan?
te weinig ingaande toch ?
ingaande is toch als de de bult op rijdt, uitgaande als je terug de bult af rijdt ?

Gymkhana: Tegensturen?

Posted: 20 Apr 2015 08:19
by Borniet
Muug wrote:dat ne moto rond springt op bulten zal eerder met de vering te maken hebben. Misschien te weinig uitgaande demping achteraan?
Ah, maar dat weet ik vooral aan de weg, niet zozeer de banden :-)
Maar, wel een goede tip natuurlijk! Is dat iets dat ik zelf kan nakijken, of die demping goed zit?

Gymkhana: Tegensturen?

Posted: 20 Apr 2015 10:35
by Muug
ingaande is in principe inderdaad als je de bult op rijdt : de vering wordt dan INgedrukt en die beweging moet worden gedempt.
Maar doorgaans volgt het probleem met bulten pas erna, wanneer de vering weer gaat uitveren. Als de uitgaande demping dan te zwak staat, springt de veer te hard en wipt de achterkant van je moto omhoog.
Mijn KTM had dat probleem toen ik de lichte Wings-einddempers erop had gezet. Bij het rijden over verkeersdrempels (akkoord, aan 100 per uur....) wipte de achterkant omhoog. UItgaande demping twee kliks stroever gezet en probleem opgelost.

Gymkhana: Tegensturen?

Posted: 20 Apr 2015 11:26
by duibhce Kaelann
Muug wrote:Maar doorgaans volgt het probleem met bulten pas erna, wanneer de vering weer gaat uitveren. Als de uitgaande demping dan te zwak staat, springt de veer te hard en wipt de achterkant van je moto omhoog.
En als de uitgaande demping te hard staat raakt de veer niet snel genoeg uitgeveerd en komt de band ook los van de grond. Het is dus de kwestie van een goed evenwicht te vinden.

Gymkhana: Tegensturen?

Posted: 20 Apr 2015 13:36
by Muug
jep :thumbsup: