ABS - zin en onzin

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

ABS - zin en onzin

Post by zappa »

Bas wrote:Zelfs met ABS en TC.
Elektronica kan Uw gebrek niet oplossen......oei velen gaan weer tegen hun schenen getrapt zijn.
tegen mijn T8 botten moogt ge ne keer trappen ... en een enduro heeft geen abs en ander spul, dus waarschijnlijk zal het leren remmen met zo'n offroadertje wel prima zijn.

Maar toch ben ik heel blij dat er op mijn baan moto w?l ABS zit, met de enduro hebben meestal geen last van ineens de weg opdraaiende koekblikjes, en met de baan moto knal je op zo'n moment alles dicht, abs of niet en leren remmen hebben of niet.
sig nature

User avatar
Stefke
Posts: 2914
Joined: 19 Oct 2009 20:28

ABS - zin en onzin

Post by Stefke »

F M wrote: We kunnen misschien beter allemaal eens vertellen hoe dikwijls we het ABS al hebben voelen werken?
een keer of 7 per week... :whistling:

User avatar
Mick
Posts: 50
Joined: 25 Apr 2015 16:22
Location: Hageland

ABS - zin en onzin

Post by Mick »

Bas wrote:Wat zo jammer is aan deze discussie is dat de oudere Belgen nooit hebben leren rijden en de jongeren enkel ABS les gehad hebben.
Vals dilemma. Heb m'n voorlopig rijbewijs en examen in 2011 gedaan met mijn eigen GS500, zonder ABS. Ik heb het toch liever w?l op m'n motor, en het is niet omdat ik het heb, dat het ook effectief vaak gebruikt wordt.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

ABS - zin en onzin

Post by Muug »

De mening "leer rijden zonder ABS" is wat achterhaald vind ik.
Veel mensen zijn bang om hard te leren remmen, zelfs onder begeleiding van instructeurs. Ik zal nooit het beklemmende gevoel vergeten van toen ik dergelijke oefeningen deed. Het moest maar eens verkeerd gaan ...
De aanwezigheid van een goeie ABS neemt die angst weg, en laat de mensen toe om met een "vrij" hoofd hun remmen te leren kennen. En maken ze een foutje dan zal de ABS ter hulp schieten.
Mensen die op hard remmen oefenen met een ABS-moto gaan rapper beter leren remmen dan op een ABS-loze moto. En die geoefende mensen gaan dan bvb in de regen inderdaad sneller en harder kunnen en durven remmen omdat ze ?n geoefend zijn ?n weten dat er ABS is. :P

karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

ABS - zin en onzin

Post by karel-p »

Ik was net 1 maand te laat in 1989 om m'n A bij m'n autorijbewijs te krijgen.
Ik heb jaren met 125cc motors rondgereden en dus een paar jaar geleden dan
toch maar eens de theorie herdaan , les moeten volgen en de praktijk gedaan om eindelijk dat volledig rijbewijs voor motor te hebben.

Ik heb les gevolgd met een lesmotor met ABS.
Omdat ik aangaf dat ik al weg ervaring had moest ik eerst tijdens m'n eerste lesuur een halfuur op de baan rijden
ze konden dan m'n "slechte" gewoontes zien.
Daarna mocht ik een halfuur al de praktijk proeven doen zoals ik ze zou doen.
En dat was wel even schrikken.

Remproef : mij lukte het niet om binnen de afstand te stoppen omdat ik te voorzichtig was en teveel "pompend" remde.
Instructeur : " Rem niet te rap (niet bruusk) maar ook niet te langzaam dichtknijpen en ??n maal begonnen met
in die rem te knijpen , doorknijpen tot het einde. De motor heeft ABS , die gaat wel inspringen. Je moet niet meer pompend remmen.
"
Dus eerste keer nadat ik die uitleg kreeg lukte dat net niet tot op 20cm voorbij de lijn.
Abs was wel ingesprongen want je voelde dat "daveren" maar toen ik stil stond draaide mijn motor dus nog.
Instructeur komt bij me staan en vraagt hoe komt dat mijn motor nog draait.
Ik zeg dat ik ontkoppel als ik rem.
" Niet meer doen" zegt ie . " Jij gaat mogen uitleggen tegen mevrouw dat je haar buggy onderste boven hebt gereden in die laatste 20 centimeter omdat je niet wou dat je motor zou stilvallen. Laat je motor maar stilvallen, de motor remt dan ook mee"
Daarna lukte het wel iedere keer om binnen de "examen"afstand stil te staan.

Ik rij nu een Suzuki gsxf750 van 2003 zonder ABS.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

ABS - zin en onzin

Post by pingu »

karel-p wrote:Remproef : mij lukte het niet om binnen de afstand te stoppen omdat ik te voorzichtig was en teveel "pompend" remde.
Instructeur : " Rem niet te rap (niet bruusk) maar ook niet te langzaam dichtknijpen en ??n maal begonnen met
in die rem te knijpen , doorknijpen tot het einde. De motor heeft ABS , die gaat wel inspringen. Je moet niet meer pompend remmen.
"
Dus eerste keer nadat ik die uitleg kreeg lukte dat net niet tot op 20cm voorbij de lijn.
Abs was wel ingesprongen want je voelde dat "daveren" maar toen ik stil stond draaide mijn motor dus nog.
Instructeur komt bij me staan en vraagt hoe komt dat mijn motor nog draait.
Ik zeg dat ik ontkoppel als ik rem.
" Niet meer doen" zegt ie . " Jij gaat mogen uitleggen tegen mevrouw dat je haar buggy onderste boven hebt gereden in die laatste 20 centimeter omdat je niet wou dat je motor zou stilvallen. Laat je motor maar stilvallen, de motor remt dan ook mee"
Daarna lukte het wel iedere keer om binnen de "examen"afstand stil te staan.

Ik rij nu een Suzuki gsxf750 van 2003 zonder ABS.
Vreemd toch hoeveel verschil in aanpak er is: mijn instructeur hamerde er destijds op w?l de koppeling in te trekken. Het was voor hem ook pas goed als je (binnen de examenafstand) stilstond z?nder dat het ABS had moeten ingrijpen.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ABS - zin en onzin

Post by OzzePaa »

pingu wrote: Vreemd toch hoeveel verschil in aanpak er is: mijn instructeur hamerde er destijds op w?l de koppeling in te trekken. Het was voor hem ook pas goed als je (binnen de examenafstand) stilstond z?nder dat het ABS had moeten ingrijpen.
Wat is in godsnaam dan het nut dat uwen brommer ermee is uitgerust :?: :war:
Hebben de (uniform) opgeleide instructeurs, en bij uitbreiding examinators :ohmy: misschien zelfs, daar dan geen gelijklopende visie en te hanteren beoordelingsregels voor :?: :shock:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

ABS - zin en onzin

Post by F M »

karel-p wrote:Instructeur komt bij me staan en vraagt hoe komt dat mijn motor nog draait.
Ik zeg dat ik ontkoppel als ik rem.
" Niet meer doen" zegt ie . " Jij gaat mogen uitleggen tegen mevrouw dat je haar buggy onderste boven hebt gereden in die laatste 20 centimeter omdat je niet wou dat je motor zou stilvallen. Laat je motor maar stilvallen, de motor remt dan ook mee"
Bij een rijopleiding heb ik net het omgekeerde gehoord. Doordat je nog tractie hebt, zal op het einde je remweg groter worden, en daarom moet je ontkoppelen.

Best wachten op wat Bas hierover te zeggen, want die weet alles beter.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

ABS - zin en onzin

Post by Muug »

OzzePaa wrote:Hebben de (uniform) opgeleide instructeurs, en bij uitbreiding examinators :ohmy: misschien zelfs, daar dan geen gelijklopende visie en te hanteren beoordelingsregels voor :?: :shock:
Inderdaad niet.
Iedereen doet maar aan.
Uniformiteit in de opleiding, de stage, de beoordelingen, de gegeven uitleg en verklaringen is ver te zoeken.
Wat een contrast met Nederland waar men echt naar een daarvoor opgerichte instructeursschool moet gaan, waar iedereen eenzelfde programma en eenzelfde verklaringen aangeleerd krijgt. Verklaringen die bovendien wetenschappelijk onderbouwd zijn.

"Laat uwe moto maar stilvallen dat remt korter" wat een gelul zeg... :devil:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

ABS - zin en onzin

Post by Muug »

F M wrote:Doordat je nog tractie hebt, zal op het einde je remweg groter worden, en daarom moet je ontkoppelen.
De voornaamste reden om op 't einde te ontkoppelen is om te vermijden dat je motorblok stilvalt volgens mij. :blink:
De opmerking dat je nog tractie hebt, daarmee wil de instructeur zeggen dat je op 't einde van je remweg een motorblok hebt dat op ralenti draait en niet wilt stilvallen. Het gaat de moto dus vooruit duwen, en dat kan eventueel verklaren waarom de remweg wat langer zou zijn. Dat duwen gaat tenandere niet lang duren want aangezien ge aan 't remmen zijt ga je het blok "dood" remmen. Gelijk hoe, het zal niet om echt veel centimeters gaan volgens mij.
En ook gelijk hoe : de meeste remmeters win je volgens mij nog altijd bij de hoogste snelheden (moto heeft de meeste kinetische energie en duwt het voorwiel extreem hard tegen het asfalt waardoor het extreem moeilijk blokkeert waardoor je extreem hard kan remmen) (dat moet ik eigenlijk eens opzoeken....) ?n door een zo snel mogelijk opbouw naar zo hard mogelijk remmen (lees: zo snel mogelijk zo dicht mogelijk tegen de blokkeergrens van je remmen zitten) (ben ik zeker van).

Wat motorfiets-dynamica betreft, raad ik iedereen aan om dit eens te lezen/studeren/begrijpen.
http://www.tonyfoale.com/ Let wel, is gene kattepis. 't is een dik boekske en verschrikkelijk moeilijk.

edit : de hele uitleg wat vertimmerd.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

ABS - zin en onzin

Post by Wipr »

Leren rijden op een motor zonder ABS en nu pas na 18j eentje gekocht MET ABS. Heb het nog niet voelen werken en mijn rem"techniek" is op al die jaren niet veranderd.

ABS is met de jaren zo fel verbeterd dat ik het absoluut een aanrader vind. Heb meer dan 20 moto's gehad zonder en mijn laatste ongeluk had vermeden kunnen worden indien ik ABS had op de SV, het is een veronderstelling deze wat mij betreft een feit zou kunnen zijn.

Jaren "ervaring" hebben kunnen jaren verkeerde indrukken gekregen hebben. Je hebt maar twee minimale contactpunten op de weg en ABS is de dag van vandaag absoluut een must.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

ABS - zin en onzin

Post by F M »

Muug wrote:
F M wrote:Doordat je nog tractie hebt, zal op het einde je remweg groter worden, en daarom moet je ontkoppelen.
De voornaamste reden om op 't einde te ontkoppelen is om te vermijden dat je motorblok stilvalt volgens mij.
Belangrijk hierbij is die 'op het einde'. Vroeger werd er nog al eens ingehamerd, zeker ook bij autorijlessen, dat je moet ontkoppelen om niet stil te vallen. Maar vele beginnende rijders interpreteren dat verkeerd door in een noodsituatie eerst te ontkoppelen en dan pas te remmen, waardoor er veel tijd verloren wordt.

Daarom kan ik er eigenlik wel inkomen dat een instructeur de nadruk legt op remmen, en je liever het ontkoppelen om niet stil te vallen laat vergeten.

Een beetje de 'zijkant' van ABS: er is een verschil tussen de reden of het doel van ABS bij de auto en de motor. Bij de auto dient het ABS in de eerste plaats om de auto bestuurbaar te houden, zodat je nog kan uitwijken terwijl je remt, in plaats van rechtdoor tegen de hindernis te schuiven.

Bij de motor geldt dat uitwijken tijdens het remmen niet, want dat kan je niet. Je moet immers de remmen durven lossen om uit te wijken. De belangrijkste bijdrage van ABS op de motor is ervoor te zorgen dat je niet onderuit schuift door blokkerend voorwiel. En in 2e instantie, bij de moderne remsystemen, een kortere remweg omdat je in noodsituaties maximaal kan en durft remmen.

Ben ik juist met deze redenering ?
Last edited by F M on 20 Nov 2019 15:39, edited 1 time in total.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

ABS - zin en onzin

Post by Muug »

F M wrote:Een beetje de 'zijkant' van ABS: er is een verschil tussen de reden of het doel van ABS bij de auto en de motor. Bij de auto dient het ABS in de eerste plaats om de motor bestuurbaar te houden, zodat je nog kan uitwijken terwijl je remt, in plaats van rechtdoor tegen de hindernis te schuiven.

Bij de motor geldt dat uitwijken tijdens het remmen niet, want dat kan je niet. Je moet immers de remmen durven lossen om uit te wijken. De belangrijkste bijdrage van ABS op de motor is ervoor te zorgen dat je niet onderuit schuift door blokkerend voorwiel. En in 2e instantie, bij de moderne remsystemen, een kortere remweg omdat je in noodsituaties maximaal kan en durft remmen.

Ben ik juist met deze redenering ?
Wel, tot voor een paar jaar waart ge wel juist met die veronderstelling, maar de moderne abs-systemen maken daar volgens mij dik brandhout van. Die moderne ABS-systemen houden nl rekening met de hellingshoek van de motor en dat wil dan simpelweg zeggen dat je nu ook vol in de ABS kan gaan en tegelijk kan beginnen sturen en uitwijken en zo.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

ABS - zin en onzin

Post by F M »

Maar hoe ga je insturen als je rechtdoor aan het rijden bent en dan vouluit in de remmen gaat ? Doordat je voluit remt druk je met beide armen maximaal tegen het stuur, waardoor je geen tegenstuur kan geven. Je kan daardoor gewoon niet sturen. (Heeft Johan me op zijn cursus uitgelegd en ik volg hem daarin)

De moderne Boasch-ABS zorgt ervoor dat je, terwijl je in de bocht bent, toch vol in de remmen kan gaan zonder dat de motor rechtop komt.
I am confused. Oh no, maybe not!

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

ABS - zin en onzin

Post by kirikoe »

Wel ik denk dat je wel kan uitwijken als vol in de remmen gaat . Een paar jaar geleden was ik onderweg van Duitsland op de snelweg met de Tenere . Ik begon zo een volkswagen transporter in te halen toen die plots besloot ook naar het tweede vak te komen :devil: :schieten: . Zat ik op dat moment in zijn dode hoek of had hij gewoon niet gekeken , ik weet het niet . Ben vol in de remmen gegaan en volledig naar links uitgeweken tot op de rand van de middenberm om hem te ontwijken . Kan me niet voor de geest halen dat ik de rem loste voor het uitwijken alleen dat ik mijn hoofd iets naar links draaide om dan opening die er nog was tussen de wagen en de middenberm te fixeren .Nu was het uitwijken wel niet zo extreem .

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

ABS - zin en onzin

Post by pingu »

OzzePaa wrote:
pingu wrote: Vreemd toch hoeveel verschil in aanpak er is: mijn instructeur hamerde er destijds op w?l de koppeling in te trekken. Het was voor hem ook pas goed als je (binnen de examenafstand) stilstond z?nder dat het ABS had moeten ingrijpen.
Wat is in godsnaam dan het nut dat uwen brommer ermee is uitgerust :?: :war:
Kwestie van "fatsoenlijk" te leren van uw remmen gebruik maken tiens. Lees: progressief maar toch snel zoveel mogelijk remdruk opbouwen. 't verbaast me nog altijd hoe hard ge eigenlijk wel kunt remmen zonder dat den ABS het "overneemt", als ge maar de goeie techniek hebt...

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

ABS - zin en onzin

Post by F M »

kirikoe wrote:Wel ik denk dat je wel kan uitwijken als vol in de remmen gaat . Een paar jaar geleden was ik onderweg van Duitsland op de snelweg met de Tenere . Ik begon zo een volkswagen transporter in te halen toen die plots besloot ook naar het tweede vak te komen :devil: :schieten: . Zat ik op dat moment in zijn dode hoek of had hij gewoon niet gekeken , ik weet het niet . Ben vol in de remmen gegaan en volledig naar links uitgeweken tot op de rand van de middenberm om hem te ontwijken . Kan me niet voor de geest halen dat ik de rem loste voor het uitwijken alleen dat ik mijn hoofd iets naar links draaide om dan opening die er nog was tussen de wagen en de middenberm te fixeren .Nu was het uitwijken wel niet zo extreem .
Misschien allemaal eens proberen? Als je ergens alleen op weg bent, volle macht remmen en tijdens het remmen proberen uit te wijken ? Ik denk niet dat het kan, maar als iemand het wel kan, dan weet ik dat ik mis ben.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2914
Joined: 19 Oct 2009 20:28

ABS - zin en onzin

Post by Stefke »

OzzePaa wrote:
pingu wrote: Vreemd toch hoeveel verschil in aanpak er is: mijn instructeur hamerde er destijds op w?l de koppeling in te trekken. Het was voor hem ook pas goed als je (binnen de examenafstand) stilstond z?nder dat het ABS had moeten ingrijpen.
Wat is in godsnaam dan het nut dat uwen brommer ermee is uitgerust :?: :war:
Awel, tijdens een opleiding is het de bedoeling dat je deftig ?n met gevoel leert remmen, zo eenvoudig is dat. Als je op zodanige manier remt dat je ABS aanspringt dan heb je veel te hard geremd of veel te snel of onaangepast druk opgebouwd. Simpel toch? En die remafstanden zijn nu toch niet zo bijzonder. Slechts met een 35 jaar oude Honda XL 250 op de originele banden en met trommelremmen wil dat wel nog eens mislukken... :oops:
Hebben de (uniform) opgeleide instructeurs, en bij uitbreiding examinators :ohmy: misschien zelfs, daar dan geen gelijklopende visie en te hanteren beoordelingsregels voor :?: :shock:
Maar kijk, daar komt verandering in, men is volop bezig met deze uniforme opleiding van instructeurs ?n examinators
Tja, en die motor laten stilvallen bij de remtest....wat een klinkklare onzin. Helaas laatst nog meegemaakt bij een opleiding. Daar beweerde een instructeur net hetzelfde... En het beste van al; hij kon de remtest niet eens tot een goed einde brengen. Misschien was dat wel omdat hij zijn koppeling wel elke keer opnieuw introk... :motten: :motten: :ruzie: Echt waar, doorspoelen die handel...

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ABS - zin en onzin

Post by OzzePaa »

Mnjah ... :war: :ermm: :dontknow: ... dat versta ik, dat van dat goed, hard opbouwend leren remmen ... dat dat iets is dat ge best ook beheerst, maar op texamen heet dat toch "noodstop" h? :?: ... zou denken dagge dan toch plompverloren die rechterhendel moogt intrekken : iet dat in zo'n ?cht scenario waarschijnlijk gebeurd :?: :dontknow:
En zou je hetzelfde dan ook over Traction Control kunnen zeggen :dontknow: :?:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

ABS - zin en onzin

Post by Muug »

wel, in feite is het examen een test van uw beheersing van uw remmen... 't is in dat licht dat ge die remproef moet zien. 't is g??n test of het abs nog werkt. :P Maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe het er tegenwoordig aan toegaat op examens.

Post Reply