Page 6 of 10

ABS - zin en onzin

Posted: 19 May 2015 23:58
by Stefke
Bwa jawel, dat project om bij elkaar eens te volgen is er geweest maar daar kwam inderdaad weinig respons op om de eenvoudige reden dat dat niet te organiseren viel. Er was geen tijd en dan wie zal dat betalen die uren dat ge bij een ander aan't meevolgen zijt. het grappige is iedereen nu een tweedaagse mag volgen en daar wordt dan principe aangeleerd/gesuggereerd waar wij al een hele tijd mee bezig zijn (dankzij Raketman :thumbsup: ) Dus nu komt men stilaan aandrijven met positionering midden beschikbare ruimte/ coaching op de openbare weg, groeps :kots: rijden, risico-inschatting enz... nu moet dat alleen nog wijsgemaakt worden aan de examencentra en de bevoegde instanties...
Maar ik sta er toch elke keer van te kijken hoe sommigen nog altijd vastgeroest en clichematig blijven les geven.

ABS - zin en onzin

Posted: 20 May 2015 09:34
by Muug
allez allez, de dingen bewegen dan toch. Een b??tje toch. :thumbsup: Maar we hebben nog een lange weg te gaan.... :sterrekes:

ABS - zin en onzin

Posted: 20 May 2015 09:46
by the riding man
Wat doet Raket nu eigenlijk tegenwoordig, nu hij geen instructeur meer is?

ABS - zin en onzin

Posted: 20 May 2015 10:23
by petervdc
the riding man wrote:Wat doet Raket nu eigenlijk tegenwoordig, nu hij geen instructeur meer is?
yep, goede vraag, heb ik onlangs ook ergens gepost...

ABS - zin en onzin

Posted: 24 May 2015 22:28
by Raketman
Raketman heeft om diverse redenen zijn schup afgekuist bij de rijschool (en nog geen seconde spijt van gehad), heeft daarna een jaarke als technicus gewerkt in een bedrijf dat bankautomaten op maat maakt, en zit nu in zijn 5de maand opleiding autotechnicus. Kwestie van de horizon wat te verbreden en nekeer iets anders te doen. Aldaar heeft hij reeds vele fijne dingen geleerd zoals diesel lijnpompen, rotatieve pompen, pompverstuivers en common rail, om heden ten dage bezig te zijn met monopoint, multipoint en direct ingespoten benzinemotoren. Werkzaamheden aan ophanging, stuurinrichting, uitlijnen, etc zijn de revue ook al gepasseerd. Een paar weken geleden beslist om door te gaan naar diagnose/foutzoeken op moderne systemen.

Ik kan u verzekeren dat moderne auto's bangelijk moeilijk geworden zijn, en moderne motoren daar nog een heel eind achteraan hobbelen...
Als er binnen de autobranche al discussie is over de zin/onzin van elektronische hulpmiddelen (verzin iets zo gek ge wilt, gegarandeerd dat er nen auto bestaat waar het al inzit :S ) dan is het wel duidelijk waar men naartoe wilt : volledig zelfstandig rijdende auto's met de grote zwakke schakel (zijnde de bestuurder) zo volledig mogelijk uitgeschakeld.

In nen editoriaal van een bepaald motorboekse niet te lang geleden gelezen dat motorfietsen zoals de nieuwe KTM Adv ook een beetje naar dat gebied aan het gaan zijn...Zoveel elektronica die op zoveel ingrijpt dat de rijder snel heel veel vertrouwen krijgt. Daardoor gaat het al snel harder dan gezond kan zijn, getuige de redacteur die op persdagen collega's zag tekeer gaan waarvan hij weet dat ze helemaal niet zo'n fantastische rijders zijn. Maar ze voelden zich gesterkt door de aanwezigheid van de elektronica die hun fouten mooi wegfilterde.

Nu, nen ABS die ingrijpt onder hellingshoek lijkt mij fantastisch. Maar dat zoiets wil zeggen dat een motorfiets ineens kan uitwijken tijdens een noodstop is natuurlijk onzin. Motorfietsen sturen en wijken voor 90% uit door toedoen van tegenstuur en slechts 10% door massa of gewichtsverplaatsing van de rijder. Bij een noodstop wordt het gewicht van de rijder vol tegen de beide stuurhelfen gedrukt, waardoor het fysiek nagenoeg onmogelijk wordt om nog meer tegendruk te gaan geven op ??n of andere stuurhelft. Komt daarbij nog dat sturen in een noodstop zelfs voor de meest getrainde rijders een psychisch z??r grote drempelvrees blijft geven. ABS en hellingshoek moet je dus volledig zien als een systeem dat uitgaat van de situatie waarbij de motorfiets reeds onder hellingshoek is, en in die context een noodstopremming moet inzetten. Dan zal het in werking gaan, maar ook slechts en enkel indien de hellingshoek niet te extreem wordt. Ik had ergens eens iets gelezen van maximaal 45? bij een maximale remvertraging van 6 m/s? (wat trouwens al behoorlijk fors is) maar ik kan het artikel niet direct terugvinden...misschien later nog.

ABS - zin en onzin

Posted: 25 May 2015 00:28
by diskeletlietje
wie we hier hebben ... :blbl:

ABS - zin en onzin

Posted: 25 May 2015 08:12
by Stefke
Raketman wrote:Raketman ....zit nu in zijn 5de maand opleiding autotechnicus.
Raketman en auto in dezelfde zin... :w00t: het gaat echt niet goed met Raketman... :mrgreen:

ABS - zin en onzin

Posted: 25 May 2015 18:29
by Muug
Raketman wrote:NBij een noodstop wordt het gewicht van de rijder vol tegen de beide stuurhelfen gedrukt, waardoor het fysiek nagenoeg onmogelijk wordt om nog meer tegendruk te gaan geven op ??n of andere stuurhelft.
Misschien moeten we ons gat met een kabelke vastmaken aan de achterkant van 't subframe, zodat we bij een noodstop ons daaraan laten hangen, waardoor we dus niet meer met ons vol gewicht op de stuurhelften steunen, en zodoende in staat gaan zijn van hard uit te wijken terwijl de elektronica al de rest regelt? :angel:

ABS - zin en onzin

Posted: 25 May 2015 19:39
by pingu
Muug wrote:Misschien moeten we ons gat met een kabelke vastmaken aan de achterkant van 't subframe,
In de Gloria?
http://www.youtube.be/watch?v=6AQFuQG6bJk

ABS - zin en onzin

Posted: 25 May 2015 20:55
by Wipr
Heel goede keuze Raketman. Vroeger (en nog) was automechaniek een beroepsopleiding maar tegenwoordig is dat niveau serieus de hoogte ingegaan.
Als men nog zou afvragen waarom je onderhoud zoveel geld moet kosten in de marmeren troonzalen die men garages noemt en de autodokters allemaal met een doktersassistent rondlopen die voor de gelegenheid wit is gekleurd. Mensen met vakkennis moeten ook betaald worden.

Goede keuze! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

ABS - zin en onzin

Posted: 26 May 2015 08:14
by Mario
tof nog eens van u te horen en vooral dat je het naar je zin lijkt te hebben

ABS - zin en onzin

Posted: 26 May 2015 08:30
by petervdc
Mario wrote:tof nog eens van u te horen en vooral dat je het naar je zin lijkt te hebben
Yep !

ABS - zin en onzin

Posted: 28 May 2015 22:38
by Bas
Raketman wrote: Nu, nen ABS die ingrijpt onder hellingshoek lijkt mij fantastisch. Maar dat zoiets wil zeggen dat een motorfiets ineens kan uitwijken tijdens een noodstop is natuurlijk onzin. Motorfietsen sturen en wijken voor 90% uit door toedoen van tegenstuur en slechts 10% door massa of gewichtsverplaatsing van de rijder. Bij een noodstop wordt het gewicht van de rijder vol tegen de beide stuurhelfen gedrukt, waardoor het fysiek nagenoeg onmogelijk wordt om nog meer tegendruk te gaan geven op ??n of andere stuurhelft. Komt daarbij nog dat sturen in een noodstop zelfs voor de meest getrainde rijders een psychisch z??r grote drempelvrees blijft geven. ABS en hellingshoek moet je dus volledig zien als een systeem dat uitgaat van de situatie waarbij de motorfiets reeds onder hellingshoek is, en in die context een noodstopremming moet inzetten. Dan zal het in werking gaan, maar ook slechts en enkel indien de hellingshoek niet te extreem wordt. Ik had ergens eens iets gelezen van maximaal 45? bij een maximale remvertraging van 6 m/s? (wat trouwens al behoorlijk fors is) maar ik kan het artikel niet direct terugvinden...misschien later nog.
Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Ik ben tegen ABS domweg omdat mensen erop gaan vertrouwen en onveiliger rijden dan ze anders zouden doen.
Als je niet kan remmen kan ABS je helpen, maar ABS werkt bv niet beneden 10 per uur, wat dan? Als je nooit geleerd hebt je rem los te laten zodat je kan sturen aan die snelheid ga je gewoon onderuit.
Ook mensen die niet vol durven remmen zonder ABS, is dom, want tegen 100 per uur kan je knijpen wat je wilt, de boel blokkeert niet, tenzij een van die oenen bent die denkt dat achter beter remt dan voor.
Mij stoort het enorm dat mensen op elektronica vertrouwen, maar zonder ineens niet kunnen remmen, wat is dat voor onzin?
Gaat ABS je redden als je ineens in zand met kuilen terecht komt? Ik ben zeker van niet, want dan moet je achter 50% remmen of je knalt nog op de boom die op je afkomt.
Waarom denk je dat de Politie op de motor lessen terrein-rijden krijgt? Dat is juist om remmen en driften gewoon te worden on omstandigheden die abnormaal zijn.
Je leert dan omgaan met een achterband die uitbreekt, ABS gaat je daar niet redden en tractie controle kan je doen crashen.
Zoals ik al lang zeg, rijden is meer dan elektronica.
En ja, al rij je 20 jaar, een rijles of cursus in deze zaken kan je leven redden.....zie dagelijks (alweer) in de krant, het zijn vooral de gasten van voor 1989 (rijbewijs) die overlijden.

Van de week weer achter een paar van die grijze baarden aangereden, man man man....

ABS - zin en onzin

Posted: 28 May 2015 22:55
by Bas
Wipr wrote:Heel goede keuze Raketman. Vroeger (en nog) was automechaniek een beroepsopleiding maar tegenwoordig is dat niveau serieus de hoogte ingegaan.
Als men nog zou afvragen waarom je onderhoud zoveel geld moet kosten in de marmeren troonzalen die men garages noemt en de autodokters allemaal met een doktersassistent rondlopen die voor de gelegenheid wit is gekleurd. Mensen met bakkenist moeten ook betaald worden.
Echt? Het is niet meer dan een computer met sensors die de boel regelt.
Eigenlijk is het simpeler dan ooit geworden.
Veel garages naaien dan ook de mensen, met zaken als om de 5000km olie komen verversen, als je dat doet ben je een sukkel.
Olie gaat 100000km en meer mee, het is het oliefilter dat bepalend is, de meesten gaan 20000 a 30000km mee, dus kan je een beurt doen op die afstand.
Mercedes doet onderhoud om de 25000km.....Citroen om de 30000km.....en toch zijn er gasten die het om de 5000 doen....lees eens een service manual uit bv Nederland of Duitsland, in Belgi? naaien de garagisten de mensen.
Belgi? is het enige land dat ik ken dat zo vaak mensen doet binnenkomen voor "onderhoud"......DOMBO'S!!!!!! :lol:

ABS - zin en onzin

Posted: 28 May 2015 23:07
by bompa
:lurker:
Hie bleft een ploat hange

ABS - zin en onzin

Posted: 28 May 2015 23:44
by Bas
bompa wrote::lurker:
Hie bleft een ploat hange
Daarom stem ik NVA! :rayof:

ABS - zin en onzin

Posted: 29 May 2015 00:26
by bompa
Je zal er ver mee komen :confused2:

Maar daar zetten ze de ploat af

ABS - zin en onzin

Posted: 29 May 2015 00:41
by diskeletloetje
Allez, proficiat dan met uw kracht van verarming! :icon: :roll: :mrgreen:

ABS - zin en onzin

Posted: 29 May 2015 06:57
by Koeno
Bas wrote: En ja, al rij je 20 jaar, een rijles of cursus in deze zaken kan je leven redden.....zie dagelijks (alweer) in de krant, het zijn vooral de gasten van voor 1989 (rijbewijs) die overlijden.

Van de week weer achter een paar van die grijze baarden aangereden, man man man....
Je rijdt zelf al van voor 89, en ook dus enkele jaren zonder rijbewijs... :whip:

ABS - zin en onzin

Posted: 29 May 2015 09:36
by F M
Bas wrote:
Wipr wrote:Heel goede keuze Raketman. Vroeger (en nog) was automechaniek een beroepsopleiding maar tegenwoordig is dat niveau serieus de hoogte ingegaan.
Echt? Het is niet meer dan een computer met sensors die de boel regelt.
Eigenlijk is het simpeler dan ooit geworden.
Het zijn dit soort opmerkingen die mij en velen het harnas injagen.

Wij kennen Raketman als een integer persoon, met een zeer grote kennis op bepaalde gebieden. Zoals motorrijtechnieken, verkeersreglement, en ook motortechniek. We hebben allen al kunnen genieten van zijn restauratieprojecten e.d.

Als Raketman dan cursussen autechnieken volgt, en uit die en zijn vorige ervaringen zegt dat dit zeer ingewikkeld geworden is, veel moeilijker dan vroeger en dan motortechnieken, dan geloven wij dat.

Maar jij moet het zoals op alle gebieden weer beter weten. Want jij weet zowat alles beter.

Misschien dat je nu begrijpt waarom ik zo dikwijls tegen je in ga. En ik niet alleen.

Maar ik ben ook zo goed als zeker dat dit niets zal veranderen aan jouw (of zelfs jullie) bijdragen aan dit forum.

Het zij zo.