Re: ABS - zin en onzin
Posted: 16 Mar 2021 12:13
Deze draad doet me terugdenken aan een cursus "Rem-training" die ik lang geleden volgde.
Die les was een "paradigm shift" in m'n motor-leven...
Het begon met een theorie les over veiligheid op de motor. (Onge-)vallenstatistiek, welke lichaamsdelen zijn het meest betroffen bij een motor(onge-)val:
95% : handen
90% : voeten
..%
Hoe bescherm je je handen? simpel, draag MotoGP (toegelaten/verplichte) handschoenen, die zijn gewoon te koop.
enzovoort enzovoort.
Het indrukwekkend waren de "platen": echte X-ray's, eentje van een knie die de ophanging van het voorwiel van een bus uit haar hengsels had gehaald (bocht in de Alpen gemist op een chopper zittend...)
De lesgever was trouwens in een vroeger leven ambulancier geweest in zo'n Alpen regio waar de hersendoden graag illegaal racen (nog steeds overigens, Bayrischzell) - hij had al vele lichaamsdelen bij mekaar geschraapt en meer dan genoeg authentiek "lesmateriaal".
Het zet je wel aan tot nadenken, en tot het samenstellen van een shopping list van alle gerief dat ik moest vervangen/kopen.
Dan de praktijk, remtesten vanaf 100km/h tot nul. Wat mij het meest verbaasde, de helft durfde niet eens hard remmen Die hadden ook in hun leven nog nooit hard moeten/durven remmen...
Mijn motor had ABS, dus mijn eerste poging was even goed als de laatste, gezien ik (zonder het te beseffen) bij hard remmen altijd al in het regelbereik zat. Waar mijn brommer stilstond, reed de tweede (!) nog aan 50km/h voorbij (ca. 8m extra remweg = 50km/h).
Wat me bijbleef, is dat de ABS oorspronkelijk weinig te maken had met die "langere remweg" discussie, maar met het feit dat het de zwakste schakel in een noodsituatie - de menselijke psyche uitschakelt- en je toch maximaal overeind blijft en blijft remweg gebruiken.
Dit itt tot Bas die naast zijn motor vliegend met quasi de beginsnelheid inslaat op de hindernis. Bye Bas.
Ongeveer alles wat ik van motorrijden weet of denk te kunnen, heb ik trouwens (nadien) van die lesgever geleerd
Die les was een "paradigm shift" in m'n motor-leven...
Het begon met een theorie les over veiligheid op de motor. (Onge-)vallenstatistiek, welke lichaamsdelen zijn het meest betroffen bij een motor(onge-)val:
95% : handen
90% : voeten
..%
Hoe bescherm je je handen? simpel, draag MotoGP (toegelaten/verplichte) handschoenen, die zijn gewoon te koop.
enzovoort enzovoort.
Het indrukwekkend waren de "platen": echte X-ray's, eentje van een knie die de ophanging van het voorwiel van een bus uit haar hengsels had gehaald (bocht in de Alpen gemist op een chopper zittend...)
De lesgever was trouwens in een vroeger leven ambulancier geweest in zo'n Alpen regio waar de hersendoden graag illegaal racen (nog steeds overigens, Bayrischzell) - hij had al vele lichaamsdelen bij mekaar geschraapt en meer dan genoeg authentiek "lesmateriaal".
Het zet je wel aan tot nadenken, en tot het samenstellen van een shopping list van alle gerief dat ik moest vervangen/kopen.
Dan de praktijk, remtesten vanaf 100km/h tot nul. Wat mij het meest verbaasde, de helft durfde niet eens hard remmen Die hadden ook in hun leven nog nooit hard moeten/durven remmen...
Mijn motor had ABS, dus mijn eerste poging was even goed als de laatste, gezien ik (zonder het te beseffen) bij hard remmen altijd al in het regelbereik zat. Waar mijn brommer stilstond, reed de tweede (!) nog aan 50km/h voorbij (ca. 8m extra remweg = 50km/h).
Wat me bijbleef, is dat de ABS oorspronkelijk weinig te maken had met die "langere remweg" discussie, maar met het feit dat het de zwakste schakel in een noodsituatie - de menselijke psyche uitschakelt- en je toch maximaal overeind blijft en blijft remweg gebruiken.
Dit itt tot Bas die naast zijn motor vliegend met quasi de beginsnelheid inslaat op de hindernis. Bye Bas.
Ongeveer alles wat ik van motorrijden weet of denk te kunnen, heb ik trouwens (nadien) van die lesgever geleerd