Noodstop : enkel voorrem of toch beide remmen? (GEEN ABS)
Posted: 20 May 2015 16:30
Ook een leuke topic
We weten allemaal dat :
1) de voorrem de krachtigste is
2) de achterrem de minst krachtige is
3) dat dit komt door de gewichtstransfert die het voorwiel harder tegen de grond drukt waardoor het moeilijker blokkeert (en dus harder kan remmen)
4) dat beide remmen tegelijk gebruiken natuurlijk de kortse remweg opleveren omdat twee remmen altijd meer kunnen dan ??n, nietwaar?
Wel, opnieuw volgens tests en studies van de KNMV gaan we bij puntje 4) wat genuanceerder informatie moeten verstrekken wanneer we het hebben over een noodstop met een motorfiets zonder ABS en zonder gecombineerd remsysteem. Uit studies en experimenten op de terreinen van Lelystad, uitgevoerd door de KNMV in samenwerking met hun zwaantjes en andere al dan niet toevallige motorpassanten is namelijk een heel duidelijke conclusie gebleken :
Wie een motorfiets zonder ABS berijdt en waarvan de remmen niet aan elkaar gekoppeld zijn, gebruikt tijdens een noodstop liefst enkel de voorrem.
Jawel, wie een pure noodstop doet zal beter en harder en gecontroleerder remmen als hij die achterrem NIET gebruikt. Kritische mensen gaan zeggen dat je niet kan oefenen op noodstops, omdat die je per definitie overvallen en je kan er dus niet klaar voor zijn. Die mensen hebben overschot van gelijk. Maar je kan w?l oefenen op zo loeihard mogelijk remmen. Liefst aan minstens 100 km/u. En tijdens die oefeningen ga je dan aanrijsnelheden meten en stopafstanden meten waarbij dan geremd werd met of de voorrem of beide remmen. En een camera erop natuurlijk. Dat hoort zo.
Wel, het blijkt uit dergelijke tests dat wij mensen echt wel een heel dom apebrein hebben, dat niet in staat is om tw?? remmen tegelijk subtiel en maximaal te bedienen. E?n rem gaat nog, maar van zodra we die tweede - de achterrem - erbij nemen wordt onze totale remweg juist l?nger ipv korter ! De reden is vrij eenvoudig: we komen aan hoge snelheid aangereden en we willen dus zo snel mogelijk zo hard mogelijk remmen. We knijpen dus fluks het remhendel toe volgens de theorie van de citroen. Onze achterrem doet ondertussen hetzelfde. De grap is nu dat - als we ??n van de wielen voelen blokkeren - we automatisch niet ??n rem - die dus van het blokkerende wiel - lossen, maar wel beide remmen ! Uitermate lichtjes natuurlijk, om te maken dat dat wiel weer rolt, en we gaan natuurlijk weer meteen (een tiende van een seconde later misschien?) weer ietsje harder knijpen om toch zo kort mogelijk stil te staan, maar helaas is het kwaad dan al geschied : de motorfiets schiet verder door dan dan wanneer je enkel de voorrem zou gebruiken. Want wie enkel de voorrem gebruikt bij een noodstop, gaat zijn volle 200% concentratie gebruiken om die voorrem zo hard en subtiel mogelijk te bedienen en dat lukt dan ook echt fantastisch goed. De berijder slaagt erin om de blokkeergrens van dat voorwiel te vinden en er vlak onder te blijven! Gewoon omdat de focus vanvoor kan blijven, en niet verdeeld moet worden over voor en achter.
Dus nogmaals, wij slimsten van de wereld (ahem), hebben niet eens een brein dat in staat is om twee onafhankelijk van elkaar opererende remmen, tegelijk zo hard en zo subtiel mogelijk tot net onder de blokkeringsgrens te brengen en te houden. Met enkel de voorrem lukt dat al een pak beter.
Moraal van het verhaal : heb je g??n ABS en g??n gekoppelde remmen, gebruik bij een noodstop liefst enkel je voorrem.
Extraatje : de wrijvingsco?ffici?nt van een slippend wiel is een pak lager dan van een gripperend wiel. Daarom willen we tijdens het remmen blokkerende wielen zoveel mogelijk vermijden. Dus hoewel een geblokkeerd achterwiel in principe gewoon meevolgt, verlies je daardoor toch wel een pak remkracht, waardoor je verder stilstaat. Hierop kan je gemakkelijk oefenen op een parking of doodlopende straat. Kies een snelheid en een rempunt, trek een ferme zwarte streep met je achterband en doe de remoefening dan opnieuw, maar tracht het achterwiel niet te blokkeren. Je zal sneller stilstaan.
We weten allemaal dat :
1) de voorrem de krachtigste is
2) de achterrem de minst krachtige is
3) dat dit komt door de gewichtstransfert die het voorwiel harder tegen de grond drukt waardoor het moeilijker blokkeert (en dus harder kan remmen)
4) dat beide remmen tegelijk gebruiken natuurlijk de kortse remweg opleveren omdat twee remmen altijd meer kunnen dan ??n, nietwaar?
Wel, opnieuw volgens tests en studies van de KNMV gaan we bij puntje 4) wat genuanceerder informatie moeten verstrekken wanneer we het hebben over een noodstop met een motorfiets zonder ABS en zonder gecombineerd remsysteem. Uit studies en experimenten op de terreinen van Lelystad, uitgevoerd door de KNMV in samenwerking met hun zwaantjes en andere al dan niet toevallige motorpassanten is namelijk een heel duidelijke conclusie gebleken :
Wie een motorfiets zonder ABS berijdt en waarvan de remmen niet aan elkaar gekoppeld zijn, gebruikt tijdens een noodstop liefst enkel de voorrem.
Jawel, wie een pure noodstop doet zal beter en harder en gecontroleerder remmen als hij die achterrem NIET gebruikt. Kritische mensen gaan zeggen dat je niet kan oefenen op noodstops, omdat die je per definitie overvallen en je kan er dus niet klaar voor zijn. Die mensen hebben overschot van gelijk. Maar je kan w?l oefenen op zo loeihard mogelijk remmen. Liefst aan minstens 100 km/u. En tijdens die oefeningen ga je dan aanrijsnelheden meten en stopafstanden meten waarbij dan geremd werd met of de voorrem of beide remmen. En een camera erop natuurlijk. Dat hoort zo.
Wel, het blijkt uit dergelijke tests dat wij mensen echt wel een heel dom apebrein hebben, dat niet in staat is om tw?? remmen tegelijk subtiel en maximaal te bedienen. E?n rem gaat nog, maar van zodra we die tweede - de achterrem - erbij nemen wordt onze totale remweg juist l?nger ipv korter ! De reden is vrij eenvoudig: we komen aan hoge snelheid aangereden en we willen dus zo snel mogelijk zo hard mogelijk remmen. We knijpen dus fluks het remhendel toe volgens de theorie van de citroen. Onze achterrem doet ondertussen hetzelfde. De grap is nu dat - als we ??n van de wielen voelen blokkeren - we automatisch niet ??n rem - die dus van het blokkerende wiel - lossen, maar wel beide remmen ! Uitermate lichtjes natuurlijk, om te maken dat dat wiel weer rolt, en we gaan natuurlijk weer meteen (een tiende van een seconde later misschien?) weer ietsje harder knijpen om toch zo kort mogelijk stil te staan, maar helaas is het kwaad dan al geschied : de motorfiets schiet verder door dan dan wanneer je enkel de voorrem zou gebruiken. Want wie enkel de voorrem gebruikt bij een noodstop, gaat zijn volle 200% concentratie gebruiken om die voorrem zo hard en subtiel mogelijk te bedienen en dat lukt dan ook echt fantastisch goed. De berijder slaagt erin om de blokkeergrens van dat voorwiel te vinden en er vlak onder te blijven! Gewoon omdat de focus vanvoor kan blijven, en niet verdeeld moet worden over voor en achter.
Dus nogmaals, wij slimsten van de wereld (ahem), hebben niet eens een brein dat in staat is om twee onafhankelijk van elkaar opererende remmen, tegelijk zo hard en zo subtiel mogelijk tot net onder de blokkeringsgrens te brengen en te houden. Met enkel de voorrem lukt dat al een pak beter.
Moraal van het verhaal : heb je g??n ABS en g??n gekoppelde remmen, gebruik bij een noodstop liefst enkel je voorrem.
Extraatje : de wrijvingsco?ffici?nt van een slippend wiel is een pak lager dan van een gripperend wiel. Daarom willen we tijdens het remmen blokkerende wielen zoveel mogelijk vermijden. Dus hoewel een geblokkeerd achterwiel in principe gewoon meevolgt, verlies je daardoor toch wel een pak remkracht, waardoor je verder stilstaat. Hierop kan je gemakkelijk oefenen op een parking of doodlopende straat. Kies een snelheid en een rempunt, trek een ferme zwarte streep met je achterband en doe de remoefening dan opnieuw, maar tracht het achterwiel niet te blokkeren. Je zal sneller stilstaan.