ICT gasten: help

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

ICT gasten: help

Post by Blackbert »

Aangezien hier toch meer ICT-ers zitten dan motorrijders: hulp/advies gevraagd.

De dochter heeft een Acer-laptop. 't Probleem begon met geen internetverbinding meer. Het resulteerde in weigeren nog op te starten.
Ze krijgt het Acer logo, en dan een zwart scherm met het pijltje, that's it. Lichte paniek natuurlijk, de examens komen eraan.
De vader van een medestudent zegt dat hij de data nog wel van de HDD kan halen, maar dan moet die eruit. De winkel zegt dat ze dan het resterende jaar garantie kwijt is. De winkel zegt ook dat zij dat niet mogen doen, privacy en zo.

Natuurlijk is er geen deftige backup gemaakt.
OEM windows 8, geen cd/dvd bijgeleverd.
Ik herinner mij iets over opstartbare cd/dvd of usb, om een computer toch weer toegankelijk te maken, maar ik heb daar geen ervaring mee.

Tenzij de HDD helemaal dood is, is zo'n recovery-USB stick de goede optie? Moet die gemaakt zijn vanaf de computer waarvoor je hem wil gebruiken? Andere opties?

Graag spoedig advies, waarvoor dank.
grease up your baby for a ball on the hill

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

ICT gasten: help

Post by TRooPER »

opstarten in veilige modus nog mogelijk (voor zover dat met Windows 8 nog kan?)
computer compleet uitzetten,
aanzetten en terwijl op F8 blijven drukken

dan optie veilige modus kiezen,



ohja ondertussen zelf es gegoogled: F8werkt dus niet op W8,
F8 veilige modus
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

ICT gasten: help

Post by TRooPER »

backup door de winkel laten maken van de HDD? in garantie
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

ICT gasten: help

Post by Koeno »

1/ recovery/install cd moet gemaakt worden na eerste maal opstarten van de pc. Als je dat niet gedaan hebt, kan het lastiger worden om de juiste drivers terug te vinden...

2/ zwarte pijltje = besturingsysteem wordt helemaal niet gevonden, en de laptop weet niet wat doen... (als ik tenminste jusit ben wat je bedoelt met zwart scherm met pijltje ;) )

Mijn gok van op afstand zou zijn:

Via een of andere toets in bios geraken ( Esc, F8, F1, DEL zijn mogelijk naar gelang het type laptop) en dan daar kijken of de harde schijf eigenlijk nog gevonden wordt.

Mijn volgende stap zou zijn: Ubuntu of Knoppix live cd er insteken (is een Linux variant die opstartbaar is vanop cd/usb/..) en dan controleren of de harde schijf nog werkt (en dus toegankelijk is).

Afhankelijk van het succes met Ubuntu/knoppix zou ik dan zou ik toch ook de harde schijf aan een andere computer hangen en zo de data al (proberen) veilig stellen.

Worst case is de HDD finaal gecrasht, al gok ik eerder op een virus (het wegvallen van internet is meestal een voorteken).


Voor de garantie van de laptop (afhankelijk van de leeftijd) zou ik het niet laten om de laptop open te vijzen,
die mannen zijn meestal sterk in het afwimpelen van garantie (vind ik toch).

Benieuwd wat de andere ict'ers nog toevoegen/verbeteren.

petervdc
Posts: 3461
Joined: 23 Oct 2009 11:45

ICT gasten: help

Post by petervdc »

Als de data belangrijker is dan garantie, zelf doen.
Lullig dat de winkel dat niet wilt. Ook niet met toestemming ? Vreemd.
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

ICT gasten: help

Post by Muug »

Ik heb hier zo'n Hirens-cd, da's een tover-cd vol met toffe programmaatjes :P 'k heb versie 10 en versie 15 Daarmee kunt ge veel herstellen/repareren/terughalen.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

ICT gasten: help

Post by pingu »

Koeno wrote:Mijn volgende stap zou zijn: Ubuntu of Knoppix live cd er insteken (is een Linux variant die opstartbaar is vanop cd/usb/..) en dan controleren of de harde schijf nog werkt (en dus toegankelijk is).
:stupid:

Linux-based Live-CD gebruiken om op te starten. Als die harde schijf nog werkt gaat die via die Live-CD toegankelijk zijn. Backup maken vanaf de Live-CD. Data uit de backup _niet_ gebruiken zonder die eerst door een virusscanner (beter nog: 2 verschillende) te laten controleren.

Daarna evt. volledige re-install van Win8 (evt. door de winkel waar de laptop gekocht werd).

En hopen dat de dochter haar les geleerd heeft: regelmatig backup maken...

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

ICT gasten: help

Post by Davy78 »

:stupid:

Veruit de gemakkelijkste optie lijkt mij. Maar, kan een standaard linux ntfs lezen of moet dat bij geinstalleerd worden?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

ICT gasten: help

Post by duibhce Kaelann »

Koeno wrote:Mijn volgende stap zou zijn: Ubuntu of Knoppix live cd er insteken (is een Linux variant die opstartbaar is vanop cd/usb/..) en dan controleren of de harde schijf nog werkt (en dus toegankelijk is).

Afhankelijk van het succes met Ubuntu/knoppix zou ik dan zou ik toch ook de harde schijf aan een andere computer hangen en zo de data al (proberen) veilig stellen.
:stupid:

Opstarten met een Linux Bootable CD of USB stick. Als je nog aan de harde schijf aan kan, de data die je nog nodig hebt kopi?ren op een externe HD of USB stick. Daarvoor hoeft de HD niet uit de laptop.
Daarna alnaargelang laptop wipen en herinstalleren of beroep doen op de garantie en het laten oplossen door de winkel.

Imho is de data steeds belangrijker dan de garantie, dus als je daarvan geen backup hebt is de eerste prioriteit de data recupereren.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

ICT gasten: help

Post by Koeno »

Davy78 wrote::stupid:

Veruit de gemakkelijkste optie lijkt mij. Maar, kan een standaard linux ntfs lezen of moet dat bij geinstalleerd worden?
als ik mij niet vergis kan de laatste ubuntu live cd dit wel.
vroeger was dit een issue, maar tegenwoordig niet meer dacht ik.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ICT gasten: help

Post by OzzePaa »

"Zwart scherm met het pijltje" duidt volgens mij er toch op dat het OS start, maar ergens op blijft hangen ... start van een service, driver ... Is "het pijltje" even groot als normaal ? Kan je het "besturen" met de muis ?
Win 8.1 gaat normaliter zelf in herstelmodus als het OS niet goed opstart ...
PC hier opt werk vertoont af en toe zelfde euvel : eenzaam witte (beweegbare) muispointer op zwarte achtergrond.
Laaaaaaaaaaang wachten of een reboot lost dat telkens op. Is nog wel nen XP.
Oplossingen met behulp van Linux als redder in nood zijn artuurlijk altijd een middel ... maar soms ook niet direct nodig.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

ICT gasten: help

Post by pingu »

Davy78 wrote::stupid:

Veruit de gemakkelijkste optie lijkt mij. Maar, kan een standaard linux ntfs lezen of moet dat bij geinstalleerd worden?
Zowat elke recente linux distributie heeft standaard ondersteuning voor het lezen van NTFS. Schrijven is wat delicater. Hoe goed dat werkt hangt af van welke Windows versie die data achteraf moet lezen. Maar aan lezen heb je in dit geval genoeg.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

ICT gasten: help

Post by Muug »

"zwart scherm met pijltje", tja, kan even goed zijn dat de pc ellendig lang bezig is met iets, bvb een connectie met een netwerk proberen maken of zo. Je zou dan eens simpelweg ctrl-alt-del kunnen doen bvb, om te zien of de pc dan "wakker" schiet en voort doet. Of wat shortcuts, ctrl+c of z of r bvb

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

ICT gasten: help

Post by Koeno »

dus de vraag is:
welk type pijlke?

muiscursor? of een groter/kleiner dan teken?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

ICT gasten: help

Post by duibhce Kaelann »

pingu wrote:Zowat elke recente linux distributie heeft standaard ondersteuning voor het lezen van NTFS. Schrijven is wat delicater. Hoe goed dat werkt hangt af van welke Windows versie die data achteraf moet lezen. Maar aan lezen heb je in dit geval genoeg.
zelfs met schrijven heb ik al heel lang geen problemen meer gehad.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

petervdc
Posts: 3461
Joined: 23 Oct 2009 11:45

ICT gasten: help

Post by petervdc »

Muug wrote:"zwart scherm met pijltje"
Of is het zwart scherm met een underscore ( _ ) ? Dan is het bij het opstarten vd pc.
Of is het n? het starten van windows ?
Keep going

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ICT gasten: help

Post by OzzePaa »

Muug wrote:"zwart scherm met pijltje", tja, kan even goed zijn dat de pc ellendig lang bezig is met iets, bvb een connectie met een netwerk proberen maken of zo. Je zou dan eens simpelweg ctrl-alt-del kunnen doen bvb, om te zien of de pc dan "wakker" schiet en voort doet. Of wat shortcuts, ctrl+c of z of r bvb
:stupid: ... what I said dus :!: Alle kabels eraf, WiFi uitschakelen (soms kan dat met een externe hardware-knoppeke of -schuifje) en geduld of herstarten ...

"Het begon met geen internetverbinding meer ..." dwz dat er misschien vantevoren via Internet iet "gebeurd" is dat de internetconnectie niet meer mogelijk maakt en tegelijkertijd juist erom vraagt, of iets bewerkstelligd heeft dat voorkomt dat het spel (volledig) start ... zoals malware.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

ICT gasten: help

Post by Muug »

Geheel zwart zou nl kunnen betekenen dat de Windows Explorer niet op gang komt. Dus moest je een Dos-box kunnen hebben, dan zou je van daaruit kunnen proberen om dat op te starten. Een dosbox zou alleszins al cool zijn, kan je veel proberen.

ncpa.cpl ==> venster met netwerk-interfaces oproepen, kan je dan uitzetten wat je wilt
ctrl+shift-escape ==> die geeft de taskmanager weer, misschien kan je dan een proces killen
cmd ==> hiermee kan je een dosbox oproepen
onder c:\windows kan je het proces explorer.exe opstarten, daarmee je Windows Explorer oproepen en door je files roefelen

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

ICT gasten: help

Post by Muug »

OzzePaa wrote: "Het begon met geen internetverbinding meer ..." dwz dat er misschien vantevoren via Internet iet "gebeurd" is dat de internetconnectie niet meer mogelijk maakt en tegelijkertijd juist erom vraagt, of iets bewerkstelligd heeft dat voorkomt dat het spel (volledig) start ... zoals malware.
jep, vieze beestjes, goed mogelijk, ziet dat ge geen slachtoffer zijt van die encryptie-guys.... :skull:

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

ICT gasten: help

Post by Blackbert »

hoooola :)

Volgens wat ik gehoord heb: zwart scherm met de muiscursor, en dan niks meer. straks eens luisteren of en hoe lang ze gewacht heeft of er misschien toch iets gebeurt.

De Linux-suggestie is al doorgestuurd, voor de rest ga ik ze doorverwijzen naar dit draadje. 't Probleem is ook een beetje dat dochter en laptop ongeveer een uur hier vandaan zitten.

Alvast bedankt jongens, voor de snelle antwoorden. Nu terug aan het werk :mrgreen:

(maar alle andere invallen zijn welkom)
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply