Page 1 of 3

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Posted: 09 Jun 2015 10:03
by zwiep
awel, dat zou ik nu wel eens kunnen se, traag kort gekeerd geraken, als ik heel eerlijk ben is dat wel altijd al een probleem geweest, de theorie ken ik wel, kijktechniek, trekkende motor en een beetje achterrem, maar als je dan ongewild het gas dichtschroeft lig je op je smikkel natuurlijk.
ik wil me daar es op toeleggen en alle tips zijn welkom

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Posted: 09 Jun 2015 10:14
by OzzePaa
Bijvoorbeeld U-turn op smal baantje ... je zegt het al zelf hoet gaat h? Zwiep :wink:
Wat spelen met de koppeling hoort er ook nog bij trouwens ...

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Posted: 09 Jun 2015 10:27
by zwiep
jep, kwas da ook vergeten, en een beetje te veel spelen met de koppeling en tis ook tegen de grond :-)

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Posted: 09 Jun 2015 10:29
by OzzePaa
TE-veel spelen met eendert wat is nooit goe, Zwiep :wink: :P

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Posted: 09 Jun 2015 10:30
by Muug
keren met stuur tegen aanslag is eigenlijk een eindpunt in de oefening. En, heel erg eigenlijk, h?t ultieme is de moto dan zo superplat duwen dat ge bekanst op de zijkant moet gaan zitten. :mrgreen:

Grap is dat ge ook altijd weer met elke moto opnieuw moet "herbeginnen". Gelijk met mijn KTM kan ik bovenstaande behoorlijk goed. Maar nu zondag eens een achtje geprobeerd met die 1100GS. En amai dat was sukkelen. Die heeft nl een ERG korte draaicirkel, dus op dat vlak is er zeker geen probleem, maar ik ben die koppeling niet gewend ! Da's een speciaal soort "auto"-koppeling waarbij een speciaal soort drukring gebruikt wordt ipv drukveren gelijk we dat kennen van bij bvb de Jappen. En die drukring heeft zo'n "kantelpunt" waar voorbij hij plots enorm wilt happen, en ge voelt 'm dan ook erg trekken aan dat koppelingshendel.

Bij de KTM daarentegen is die koppeling over de hele lijn zeer zoet aanspreekbaar. En de achterrem ook. Op die moto ga ik dus een evenwicht zoeken tussen aandrijving (door de koppeling te laten slippen en door gas te geven) en afremming (door de achterrem te laten slepen). Beide akties geven een heel stabiele moto die ge rustig en beheerst kunt doen inkantelen.

De opbouw in principe is eerst gewoon met koppeling, en een relatief ruime cirkel, waar je vooral focust op goeie kijktechniek en beheersing van slippende koppeling. En gasdosering komt er ook nog bij. En draaien en draaien, maal duizend, tot je het met je ogen dicht kan doen als het ware. Dan die achterrem erbij leren nemen, zodat je nog trager kan, maar dan wordt je gasdosering natuurlijk nog een pak belangrijker omdat je niet wilt dat je motorblok stilvalt. Dat laatste valt trouwens vrij goed te vermijden door die koppeling niet te ver te laten uitkomen.

Sowieso is het een goed advies om je instrumenten niet te hard te laten werken, of je gaat schade hebben ! Je zou bvb hoog in toeren kunnen gaan om aandrijving te hebben, maar dan moet je koppeling erg hard slippen of je gaat veel te snel. Je gaat dan ook je achterrem behoorlijk hard moeten aanspreken, ook om af te remmen. Je snapt dat de koppeling snel erg heet zal worden. Zeker bij BMW's waar die gewoon in de lucht draait kan dat een echt groot probleem worden. Als ze begint te stinken gelijk verbrande remmen is het eigenlijk al te laat, je hebt de koppeling te heet laten worden dan, door overmatig slippen. En tja, dan ga je een nieuwe koppeling moeten laten plaatsen... je zou de eerste niet zijn die na een dagje motoropleiding naar de garage mag bellen wegens dergelijke schade. Natte koppelingen - die in de olie draaien dus - hebben daar veel minder snel last van. Gaat het dan absoluut niet met een BMW? Tuurlijk wel, zorg gewoon regelmatig voor een afkoelperiode, waarin je wat gaat rijden, of gewoon de moto voor een kwartiertje aan de kant zet.

Normaliter zoek je best een constant toerental waarop je zeker bent van je motorvermogen, en regel dan je aandrijving/afremming met koppeling en achterrem. Als je dat hebt ben je al erg ver, dan blijft er nog de kijktechniek waarop je super moet oefenen. Probeer naar 't achterlicht van je moto te kijken, da's al een ferme stap in de goeie richting !

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Posted: 09 Jun 2015 10:33
by OzzePaa
Muug wrote:keren met stuur tegen aanslag is eigenlijk een eindpunt in de oefening. En, heel erg eigenlijk, h?t ultieme is de moto dan zo superplat duwen dat ge bekanst op de zijkant moet gaan zitten. :mrgreen:
Met een boxer is dat :whistling: van ... Bij Gertruud al goefend : ge legt die stillekes op de linker kant en draait 'r paardemolengewijs op heur linkert**t rustig 180? ... rechtzetten ... done :!: :mrgreen: :lol:

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Posted: 09 Jun 2015 10:44
by Muug
OzzePaa wrote:Met een boxer is dat :whistling: van ... Bij Gertruud al goefend : ge legt die stillekes op de linker kant en draait 'r paardemolengewijs op heur linkert**t rustig 180? ... rechtzetten ... done :!: :mrgreen: :lol:
Been there, done that too ! :P
(ik heb trouwens zonet wat meer info gepost)

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Posted: 09 Jun 2015 10:49
by pingu
OzzePaa wrote:Bijvoorbeeld U-turn op smal baantje ... je zegt het al zelf hoet gaat h? Zwiep :wink:
Wat spelen met de koppeling hoort er ook nog bij trouwens ...
Eerlijk gezegd doe ik dat dus niet, dat "spelen met de koppeling". Gas constant, koppeling constant (maar wel slippen natuurlijk), en dan "bijregelen" met de achterrem. Of dat "correct" is of niet weet ik niet. Ik kreeg er ooit op een cursus bij STAM een opmerking over, terwijl dit bij M-R-V blijkbaar wel als de "correcte" techniek gold.

Ik vind zowel gas als koppeling constant in elk geval makkelijker. Wat de rest van de wereld daarvan zegt zal me dus saucisse wezen :mrgreen:

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Posted: 09 Jun 2015 11:02
by Muug
pingu wrote:Ik vind zowel gas als koppeling constant in elk geval makkelijker. Wat de rest van de wereld daarvan zegt zal me dus saucisse wezen :mrgreen:
wel, dan snap ik die MRV-gast niet. Want het feit dat gij koppeling en gas constant houdt, is voor mij toch een teken dat wijst op hoge graad van beheersing ! Da's dus dicht bij hetgeen ik ook al zei : gas constant, aandrijving regelen met koppeling en achterrrem. Zeker als ge bergop of bergaf wilt keren gaat ge daar uw plezier mee hebben !

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Posted: 09 Jun 2015 11:08
by zwiep
toch even een opmerkingske, bmw heeft tegenwoordig ook een natte koppeling, langzaam opbouwen is dus een heel goeie raad, nu nog tijd en plaats vinden om te oefenen
probleem is dat ik liever ga rijden dan rondjes oefenen... maar k'ga dr toch eens werk van maken

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Posted: 09 Jun 2015 11:34
by pingu
Muug wrote:
pingu wrote:Ik vind zowel gas als koppeling constant in elk geval makkelijker. Wat de rest van de wereld daarvan zegt zal me dus saucisse wezen :mrgreen:
wel, dan snap ik die MRV-gast niet. Want het feit dat gij koppeling en gas constant houdt, is voor mij toch een teken dat wijst op hoge graad van beheersing ! Da's dus dicht bij hetgeen ik ook al zei : gas constant, aandrijving regelen met koppeling en achterrrem. Zeker als ge bergop of bergaf wilt keren gaat ge daar uw plezier mee hebben !
Danku voor het compliment :oops:
't was trouwens de STAMgast die daar moeilijk over deed ;-) Maar die deed over een aantal andere punten ook nogal moeilijk, zoals over de fijnere details van de verkeersregels. Op het betweterige af. Jammer eigenlijk, want mij zien ze dus niet meer bij STAM.

Op die MRV cursus moesten we trouwens dat keren oefenen op een stukske met nogal stevig wat camber. Vertrekken "bergop" dus om, eens het midden van de weg gepasseerd, "bergaf" te gaan. Niet veel natuurlijk, maar toch wel spannend.

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Posted: 09 Jun 2015 11:56
by Muug
zwiep wrote:toch even een opmerkingske, bmw heeft tegenwoordig ook een natte koppeling
ha, goed om weten !

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Posted: 09 Jun 2015 12:39
by F M
Daggedaniwist ?

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Posted: 09 Jun 2015 12:49
by Muug
er is veel da'k nie weet tegenwoordig
'k heb een abonnement op Moto73 en er zijn veel tests die ik tegenwoordig compleet negeer... een vergelijking bvb tss de nieuwste KTM Adventure, GS Adventure en Triumph Tiger Explorer? Interesseert me geen zier, en wel om twee redenen waarbij de belangrijkste is dat al die elektronica me dik gestolen kan worden. Op die 2fast4u-lenterit zat ik aan een tafel met twee KTM1190-adventure-rijders en die zaten de hele tijd de diverse rij-modi te bespreken. Oersaai. En de tweede reden is dat ik daar geen geld aan kan uitgeven, dat gaat zwaar boven mijn financi?le pijngrens.

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Posted: 09 Jun 2015 13:17
by F M
Muug wrote:En de tweede reden is dat ik daar geen geld aan kan uitgeven, dat gaat zwaar boven mijn financi?le pijngrens.
... zegt de man die zo maar eventjes 2 moto's voor zichzelf heeft :mrgreen: . Daar heb ik nu eens geen geld voor over. :dontknow:

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Posted: 09 Jun 2015 13:19
by Mario
en een Volkswagen-buske ? :oogrollen:

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Posted: 09 Jun 2015 13:47
by Koeno
F M wrote:
Muug wrote:En de tweede reden is dat ik daar geen geld aan kan uitgeven, dat gaat zwaar boven mijn financi?le pijngrens.
... zegt de man die zo maar eventjes 2 moto's voor zichzelf heeft :mrgreen: . Daar heb ik nu eens geen geld voor over. :dontknow:
Hmm, kheb ook 2 moto's, maar ik denk dat die 2 tesamen, nog niet aan de prijs komt van de opties op de motoren van anderen hier aanwezig :p

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Posted: 09 Jun 2015 13:50
by Muug
F M wrote:
Muug wrote:En de tweede reden is dat ik daar geen geld aan kan uitgeven, dat gaat zwaar boven mijn financi?le pijngrens.
... zegt de man die zo maar eventjes 2 moto's voor zichzelf heeft :mrgreen: . Daar heb ik nu eens geen geld voor over. :dontknow:
twee moto's... eentje kost 2200 euro, de andere 3000 euro.... twee moto's voor 5200 euro...hoeveel kost uw ene eenzame KTM ook alweer? :oogrollen:

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Posted: 09 Jun 2015 15:12
by F M
OK, you win, I lose :bowdown:


Ik zou nochtans uren kunnen vertellen over de verschillende rijmodi.

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Posted: 09 Jun 2015 16:08
by karel-p
tip 1 = je rechterhand omklemt het handvat van je gas; GEEN vingers aan de rechter handrem hendel

tip 2 = je hoofd zodanig ver draaien da je over je schouders kijkt en eigenlijk nog beter is nog verder met je schouders meedraaien en nog verder achter U gaan kijken.

Ik inspecteer ook altijd eerst het asfalt waarop ik ga oefenen dan heb ik vertrouwen erin anders zit ge naar beneden te kijken of er geen steentjes of putten zijn.

En begin niet op een klein baantje maar op een heel ruime parking da je niet moet ongerust zijn als ge eens te wijd uwe draai pakt.

Ik trek na een paar rondjes het stuur van m'n gsxf750 tegen de uitslag maar ge moet dat wel leren overwinnen dat ge gene schrik moet hebben om te vallen. Vertrouwen in uwe motor.