Honda Africa Twin

Kletsen over moto's en andere motodingen.
TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Honda Africa Twin

Post by TRooPER »

Muug wrote: ??n liter olie moet bijvullen, of 1,5 liter, of 2 liter. Daarna geeft hij de melding dat het te laag staat.
tis nen dronkaard :zuipe:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

tarn
Posts: 76
Joined: 19 Oct 2015 11:34

Honda Africa Twin

Post by tarn »

bedoelde niet zo zeer elektronisch maar gewoon een kijkglas hetgeen het controleren vergemakkelijkt.

maar inderdaad er staat zowat een tablet op als dashboard met alle toeters en bellen.
terwijl men eigenlijk met een kilometer/toeren teller en een temperatuur meter alle nuttige informatie heeft.
de rest in zoals men in het engels zegt ?eye candy?.

er zijn veel dingen op de motor gemaakt voor het gemak, zoals bv stel schroeven op de tuimelaars.
kan je heel makkelijk zelf je kleppen regelen, maar een gemakkelijk kijkglas dat was er dan te veel aan. :war:

maar al bij al blijft het een ferme moto. :thumbsup:

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Honda Africa Twin

Post by Stefke »

tarn wrote:maar een gemakkelijk kijkglas dat was er dan te veel aan. :war:
Een kijkglas gemakkelijk?
* dat is bijna altijd smerig, dus ge moet het ook nog eerst schoonmaken.
* dat peilglas zit op de meest onmogelijke plaatsen, dus ge moet u al eens bukken maar tegelijk de moto ook vertikaal houden. Allemaal goed en wel op een vlakke garagevloer en met een middenbok, toch wat minder handig ergens in een bos of zonder middenpoot. En dan mag 'm nog niet te zwaar geladen zijn met koffers en tent en...
* zo'n peilglas durft al eens verkleuren, zelfs lekken of breken, een ferme duik in grind kan daarbij al eens helpen...

peilstok:

gelijk waar of hoe geladen, op uwe moto gaan zitten, rechthouden, dop losdraaien, peilen, klaar is kees. Gaat hoogzelden of nooit stuk, tenzij het dichtingsringetje...

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Honda Africa Twin

Post by Blackbert »

Hmm, ne zwarte. Met gouden wielen. Moet 'm niet inpakken.

todo:
bredere en langere carterplaat, middenbok, Akra dempervoor minder volume en gewicht. 12V stekker, bagageplaat en -rek. Het eendelig zadel van 't prototype.

jammer:
daar loopt 1 of andere leiding onder de kroonplaat door, en een remleiding over 't spatbord tussen de 2 klauwen. Moeilijk om een hoog spatbord te plaatsen zo.
gelast subframe. gaat geld kosten als je dat plooit.

te testen door TOM: is het plastic zo crashbestendig als dat van KTM? :lurker:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Honda Africa Twin

Post by Stefke »

Blackbert wrote:Hmm, ne zwarte. Met gouden wielen. Moet 'm niet inpakken.
Nen John Player Special?? :grin:
Blackbert wrote: jammer:
daar loopt 1 of andere leiding onder de kroonplaat door, en een remleiding over 't spatbord tussen de 2 klauwen. Moeilijk om een hoog spatbord te plaatsen zo.
gelast subframe. gaat geld kosten als je dat plooit.
voorste remklauwen ook nogal kwetsbaar/breekbaar bij gebagger in sporen of omvallen...

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Honda Africa Twin

Post by Muug »

wie gaat er nu met zo'n zware moto baggeren.... :whistling:

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Honda Africa Twin

Post by Tom Thumper »

Blackbert wrote:Hmm, ne zwarte. Met gouden wielen. Moet 'm niet inpakken.
......
te testen door TOM: is het plastic zo crashbestendig als dat van KTM? :lurker:
Dus gij bestelt ne zwarte met gouwe wielen en ik mag de maiden trip doen op dat spel en hem een keertje platleggen om te zien dat er geen krassen op komen? Deal!
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Honda Africa Twin

Post by Blackbert »

kwist dat mijn zinneke niet af was ... :sick:

ge zegt daar zoiets, ne JPS. retro is toch in tegenwoordig.
grease up your baby for a ball on the hill

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Honda Africa Twin

Post by Wipr »

Zeg die carterbescherming, de betere als het ware, is dat aluminium, RVS of toch maar plastiek in verschillende diktes?

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Honda Africa Twin

Post by Muug »

wat denk je ? wat zou het lichtste en toch sterkste zijn denk je zelf ?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Honda Africa Twin

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:wat denk je ? wat zou het lichtste en toch sterkste zijn denk je zelf ?
Van plastic zou je eigenlijk nog kunnen verschieten op dat vlak. De standaard plastic carterbescherming van de 660 Tenere is behoorlijk stevig. Jenny Morgan heeft dat uitgebreid getest op de TAT.
Maar het grote probleem ermee, en tevens de reden waarom zoveel eigenaars toch een alu bashplate installeren is dat de OEM enkel het carter beschermt en bvb. de waterpomp volledig onbeschermd laat.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Honda Africa Twin

Post by Tom Thumper »

duibhce Kaelann wrote:Van plastic zou je eigenlijk nog kunnen verschieten op dat vlak. De standaard plastic carterbescherming van de 660 Tenere is behoorlijk stevig. Jenny Morgan heeft dat uitgebreid getest op de TAT.
Maar het grote probleem ermee, en tevens de reden waarom zoveel eigenaars toch een alu bashplate installeren is dat de OEM enkel het carter beschermt en bvb. de waterpomp volledig onbeschermd laat.
En toch is ondergetekende er ooit in geslaagd om die OEM plaat naar de verdoemenis te rijden...
Wil dat dan zeggen dat ik beter ben dan Jenny Morgan? :dontknow:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Honda Africa Twin

Post by Muug »

op dat vlak wel !

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Honda Africa Twin

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:op dat vlak wel !
:gieren:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Honda Africa Twin

Post by Wipr »

Muug wrote:wat denk je ? wat zou het lichtste en toch sterkste zijn denk je zelf ?
Titanium :mrgreen:

Ge zijt betaalbaar nog vergeten te melden in t lijstje :wink:

Kan me voorstellen dat er plastiek is dat behoorlijk stevig is maar ik was al vooruit aan t denken om ooit zelf zoiets te maken in bijv RVS. RVS is natuurlijk zwaarder maar twee Argumenten om het in RVS te maken. Goedkoper en het gewicht zal wel wat schelen maar niet in die mate dat we er hinder van hebben, ligt laag onder. Reden om het niet te doen, roest op de duur toch.

Plastiek als de plaat maar dik genoeg is?

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Honda Africa Twin

Post by Raketman »

Carterplaat op mijnen oostenrijker is 2mm RVS...als ik daarmee op een landmijn rijd dan is alles weg behalve die carterplaat. Die zweeft daar dan zo in diene krater...
Nil volentibus arduum

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Honda Africa Twin

Post by Wipr »

Raketman wrote:Carterplaat op mijnen oostenrijker is 2mm RVS...als ik daarmee op een landmijn rijd dan is alles weg behalve die carterplaat. Die zweeft daar dan zo in diene krater...
Ah voila, dus toch geen slecht idee om RVS te gebruiken :wink:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Honda Africa Twin

Post by Muug »

De carterplaat van Raketman is eigen fabrikaat, ge?nspireerd op een bewezen ontwerp, en geoptimaliseerd met wat "special tools". Ik denk niet dat je een professionale fabrikant gaat vinden van RVS-carterplaten. :wink:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Honda Africa Twin

Post by Wipr »

Muug wrote:De carterplaat van Raketman is eigen fabrikaat, ge?nspireerd op een bewezen ontwerp, en geoptimaliseerd met wat "special tools". Ik denk niet dat je een professionale fabrikant gaat vinden van RVS-carterplaten. :wink:
Nee dat denk ik ook niet maar het was dus geen slecht gedachtengang van me om hiervoor RVS te gebruiken :wink:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Honda Africa Twin

Post by Wipr »

In Motoren&Toerisme van januari 2016 (met jaarboek "alle motoren" :blob1: :rayof: ) ook een test van de nieuwe Africa Twin.

Mijn interpretatie van deze test is dat ze blijkbaar vinden dat Honda een kans gemist heeft door hem niet sterker te maken (een overdaad aan pk's. Wat is er mis met 95pk) en hem niet te voorzien van een mappingselectie.

En te verkrijgen zonder ABS? :w00t: :dontknow: ....... Dacht dat men verplicht was nu de nieuwe motorfietsen uit te rusten met ABS.

Enfin,
Ik vind het allerminst geen gemiste kans want eenvoud siert toch :wink:

Post Reply