Page 8 of 8

Re: Honda Africa Twin

Posted: 04 Aug 2016 07:45
by erreske
In Olen bij L&C Motors hebben ze een AT demomotor staan :

http://www.lc-motors.be/home/index/NL/D ... angmotoren

Wel 25€/uur voor een proefrit :shock:

Re: Honda Africa Twin

Posted: 04 Aug 2016 10:50
by Nickel
erreske wrote:...
Wel 25€/uur voor een proefrit :shock:
Goe zot :pillepalle:

Re: Honda Africa Twin

Posted: 05 Aug 2016 11:59
by vet on wheels
Soms krijg je dat geld weer als je er eentje koopt.... ;)

Re: Honda Africa Twin

Posted: 25 Sep 2019 13:22
by F M
Draadje vanonder het stof gehaald.
Waarom?

Omdat eind dit jaar de nieuwe 2020 Africa Twin 1100 uitkomt.

Waarom ik dit doe?

Omdat ik de RT wilde vervangen door een lichtere en lage hoogpoter. Nu is dit plan even wat achteruit geschoven, want op mijn Alpenreis was ik eigenlijk wreed content van de RT. Dat gewicht voel je immers toch alleen maar als je hem aan de hand manouvreert, en zo dikwijls moet dat nu ook niet. Maar ik kon gelukkig genieten van de electronisch aanpaspare vering. Toen mijn rug zich de laatste 2 dagen weer liet voelen, was het simpel om de vering op comfort in te stellen. :thumbsup:

Waar de KTM 790 Adventure het zwakst op scoort, is net de harde vering. Ik moet wel zeggen, nu ik aan de filmpjes bezig ben, valt me het lelijke geluid van de boxer hard op. Door de lange versnellingsverhoudingen, rijd ik in de bergen 80% in 2e versnelling. Nu en dan ga ik eens naar 3e op langere rechte stukken. En in nauwe haarspeldbochten moet ik zelfs naar 1e gaan. Dan is het motorgeluid van de KTM veel mooier, en daar schakel ik veel meer mee.

Naast de KTM vond ik eigenlijk geen echt alternatief. Stefke wees me op de Yamaha Tracer, maar hoe meer ik die bekijk, hoe minder mijn hart wordt aangesproken. Er is bij mij echt geen klik met dat model, en dus blijf ik daar maar ver weg van. :?

Qua looks en specs kon de Africa Twin mij wel bekoren. Maar er waren een aantal zaken die voor mij breekpunten zijn. Toch nog hoger dan de KTM, lelijk dashoard, geen tubeless banden, en vooral, geen cruise control. En dat is een absolute vereiste voor mij. :ugeek:

En plots is daar de AT 1100. In 2 versies. De goedkopere meer off road gerichte versie, en de meer weg gerichte Adventure Sport (AS) :w00t: Hier precies al een illustratie van het verschil tussen Honda en KTM. Bij KTM is de off road versie duurder, bij Honda is het net andersom.

Maar deze AT AS heeft alles wat ik wens. Cruise Control, tubeless banden, electronisch instelbare vering en rijmodi, een schitterend (touch screen !) dashboard, in de hoogte verstelbaar windscherm, en een minimum zadelhoogte van 825 mm, nog een halve centimeter lager dan de KTM. :w00t: Ook nog: een tank van 24 liter, dus een groot rijbereik, wat ik ook belangrijk vind (heeft de KTM ook wel). En in de plaats van een quickshifter is er de DCT.

Ik denk dat ik wacht tot de 1100 AT beschikbaar is voor een testrit.
Wat nog in het nadeel spreekt van de AT: gewicht toch beduidend hoger, en spijtig genoeg ook de prijs...

Re: Honda Africa Twin

Posted: 25 Sep 2019 14:12
by Davy78
Ik vind de nieuwe snuit heel mooi ... Ik dacht eigenlijk dat de adventure sport ook meer offroad gericht was, maar dat is dus niet het geval?

Re: Honda Africa Twin

Posted: 25 Sep 2019 16:51
by Blackbert
Het geluid van een R whatever gaat er volgens mij geweldig op vooruit als je de demper vervangt door een Remus. Diepe beschaafde brom.
Merkwaardig, want mijne blauwe kwam met Remus dempers en dat was asociaal luid en rauw. Nu veel beter met Akra's. Maar Remus en BMW boxers, dat werkt.

Re: Honda Africa Twin

Posted: 25 Sep 2019 19:35
by F M
F M wrote: 25 Sep 2019 13:22
Wat nog in het nadeel spreekt van de AT: gewicht toch beduidend hoger, en spijtig genoeg ook de prijs...
OK 18600 euro.. :w00t: :wall:
https://www.motoren-toerisme.be/nieuws/ ... BvXd74AvGc

Re: Honda Africa Twin

Posted: 25 Sep 2019 20:05
by Davy78
F M wrote: 25 Sep 2019 19:35 OK 18600 euro.. :w00t: :wall:
https://www.motoren-toerisme.be/nieuws/ ... BvXd74AvGc
FM, het is een Honda, geen BMW. Gewoon effkes wachten op de eerste 2dehands koopjes ;)

Re: Honda Africa Twin

Posted: 26 Sep 2019 13:17
by F M
Efkes?

Het model is nog niet eens nieuw op de markt. :roll:

Re: Honda Africa Twin

Posted: 26 Sep 2019 15:03
by Davy78
F M wrote: 26 Sep 2019 13:17 Het model is nog niet eens nieuw op de markt. :roll:
Ge zit op hete kolen? :grin:

Re: Honda Africa Twin

Posted: 26 Sep 2019 15:31
by Muug
zulke dure dingen blijven ook vijf jaar na datum nog duur :shock:

Re: Honda Africa Twin

Posted: 27 Sep 2019 10:31
by F M
F M wrote: 25 Sep 2019 19:35
F M wrote: 25 Sep 2019 13:22
Wat nog in het nadeel spreekt van de AT: gewicht toch beduidend hoger, en spijtig genoeg ook de prijs...
OK 18600 euro.. :w00t: :wall:
https://www.motoren-toerisme.be/nieuws/ ... BvXd74AvGc
OK, en als ik het artikel nog eens goed lees, dan zit daar wel het kofferrek in, maar nog niet de koffers, en ook de electronisch instelbare vering is nog een optie. Dan zit je aan een bedrag rond de 20000 euro. :w00t: Lijkt me sterk dat die in het land waar de BMW GS koning is veel verkocht gaat worden... :pillepalle: :roll:

Re: Honda Africa Twin

Posted: 27 Sep 2019 11:03
by Muug
Wel, zo de duurste GS komt tegenwoordig heel dicht bij 30.000€ dus dan is de AT nog steeds maar 2/3 zo duur. :pillepalle: :pillepalle: :pillepalle:
Voor een stuk speelgoed :whistling:

Re: Honda Africa Twin

Posted: 27 Sep 2019 19:16
by Blackbert
Het enige onderdeel van die dure dat mij zou kunnen bekoren is de tank van 24 liter.
Als optie op een gewone zoals ze nu te koop zijn. Zonder boite otomatik.

Kzal nog maar wat met de 950S blijven bollen.

Re: Honda Africa Twin

Posted: 28 Sep 2019 10:34
by Cotthem
Cotthem wrote: 08 Sep 2015 22:18 Krijg het er nog warm nog koud van eigenlijk.....
.... :| nog steeds eigenlijk

Re: Honda Africa Twin

Posted: 29 Sep 2019 10:41
by Jopet
F M wrote: 27 Sep 2019 10:31 OK, en als ik het artikel nog eens goed lees, dan zit daar wel het kofferrek in, maar nog niet de koffers, en ook de electronisch instelbare vering is nog een optie. Dan zit je aan een bedrag rond de 20000 euro. :w00t: Lijkt me sterk dat die in het land waar de BMW GS koning is veel verkocht gaat worden... :pillepalle: :roll:
Op de site van Honda zijn de prijzen beschikbaar, 17.499 en 18.599 voor de DCT. Beiden zijn dus in België wel degelijk met inbegrip van SHOWA EERA (Showa Electronically Equipped Ride Adjustment). Koffer rek dus niet, dus voor DCT versie met kofferset zal dat rond de 20.000 draaien, de gewone rond de 19.000. Full option met kofferset (zonder GPS) kwamen de KTM 1290 en GS 1200 voor mij vorig jaar met korting op 20.000 en 22.000, neem dan de Honda ook nog een 1.000 € korting heeft dan zou de prijs zo'n 2 à 4.000 euro lager liggen.

Image

Groetjes,
Jopet