Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

Na een zeer onweerachtige nacht worden we de volgende ochtend wakker met een prachtig zonnetje en lekker frisse berglucht. We krijgen ook nu pas een zicht op wat er gisteren verborgen zat achter wolken en mist.
Image


Het decor van het hotel is wel een beetje apart.
Image

Image

Image

Image


En de motoren hebben de nacht doorgebracht vlak voor de bewakingscamera op de parking.
Image


We hopen nog steeds de rest van het weekend hier door te kunnen brengen, maar we moeten nog even wachten tot de hotel manager bevestigt dat er ook vannacht nog een kamer vrij is voor ons. Tot dan doen we het lekker rustig aan. Om te beginnen een heerlijk ontbijt op het zonnige terrasje met cappuccino, pannenkoeken en kasha of havermoutpap met lokale berghoning.
Image

Image

Image


Tegen 11uur hebben we bevestiging dat we kunnen blijven en we niet eens van kamer moeten wisselen. Dus kunnen we een wandeling naar het beroemde meer maken, het blauwe oog van de Karpaten wordt het wel eens genoemd! Volgens de hotel manager is het niet erg ver en kan je rond het hele meer wandelen.
Image


Onderweg komen we nog wat interessante voertuigen tegen. Let vooral op de benzinetank van deze.
Image


Het gaat vrij steil omhoog naar het meer en regelmatig passeert ons een lokale taxi, de ene met al een apartere lading als de andere. Het zijn bijna allemaal 200cc chinese motoren. Dnepr's, Urals of Jawa's zie je bijna nergens meer. De luiere toeristen maken in elk geval graag gebruik van de dienst.
Image


Het meer en de omgeving zijn een nationaal park, dus je mag er niet vissen, zwemmen, kamperen of jagen. Het resultaat is dat de lokale natuur helemaal zijn eigen gangetje kan gaan.
Image


Het meer zit vol met duizenden kikkervisjes. Je kan ze zo uit het water scheppen. Dat is dan weer erg goed voor het visbestand.
Image

Image


We zijn in elk geval niet de enigen die gemerkt hebben hoeveel toekomstige kikkertjes er hier op de productielijn staan.Image

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by pingu »

Als je al die ontbijtjes, lunches, vieruurtjes, etc. zo bekijkt, dan lijkt het bijna een gastronomische ipv een motoreis :mrgreen:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by TRooPER »

pingu wrote:Als je al die ontbijtjes, lunches, vieruurtjes, etc. zo bekijkt, dan lijkt het bijna een gastronomische ipv een motoreis :mrgreen:
dat is ook in mijn opzicht een belangrijk deel van een reis, en niet de bestemming :grin:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

TRooPER wrote:dat is ook in mijn opzicht een belangrijk deel van een reis, en niet de bestemming :grin:
Voil?, een reis is voor mij maar half zo fun als ik niet van de lokale lekkernijen kan genieten :beer:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

Onderweg naar het meer was het behoorlijk warm. Maar hier op wat grotere hoogte en temidden van de bomen is de temperatuur erg aangenaam. We beginnen dus aan een rondje van het meer.
Image

Image

Image

Image

Image

Onderweg komen we enkele kraampjes tegen waar allerlei wordt verkocht: honing, bessen, noten, thee, sterke drank, ... Het is duidelijk dat dit een behoorlijk populaire toeristische trekpleister is. Aan de overzijde van het meer staan ook uit bomen gekapte standbeelden van Sin en Vir. Volgens de legende was Sin een prinses en Vir haar geliefde. Vir was maar een arme herder, dus liet Sin's vader hem vermoorden. Sin begon te huilen en uit haar tranen ontstond meer Sinevir. Door de kleur en de vorm van het meer, met een eilandje als een pupil er middenin heeft Sinevir ook de bijnaam "oog van de Karpaten" meegekregen.
Image

Image

Van de oorlog in het Oosten merk je in het westen van Oekra?ne erg weinig. Er is wel duidelijk veel armoede, die al verergerd was door de crisis en die door de oorlog nog verder is uitgediept. En het patriottisme viert ook hoogtij. Overal zie je vlaggen en komen de Oekra?ense kleuren terug. Zo ook op het eilandje midden op het meer.
Image

Na amper 45 minuten zijn we het meer al rond. We hadden op basis van de beschrijvingen, de grandioze bijnamen en de populariteit bij lokale toeristen eigenlijk wel wat meer verwacht. Maar erg veel groter dan het meer van Rotselaar is het niet. De omgeving is uiteraard wel een stuk impressionanter en er zijn heel wat bepijlde wandelingen in de bergen rondom.
Het begint nu wel wat drukker te worden. Blijkbaar hebben heel wat locals besloten hun zonnige zondagnamiddag aan het meer door te brengen. Wij keren terug richting hotel waar we de rest van de namiddag op het terras van de zon zullen kunnen genieten.

Onderweg komen we nog een voertuig met ambitie tegen.
Image

Vanop het terras kunnen we op het gemak de locals en de andere toeristen in de gaten houden.
Image

Image

Maar in de late namiddag beginnen de wolken weer binnen te drijven. Het volgende onweer komt eraan.
Image

Image

Dus verhuizen wij naar de het bar/restaurant voor alweer een heerlijk diner en wat lokale bieren en sterke drank. We geraken ook aan de praat met de andere toeristen aan de tafel naast ons. Ze komen uit het oosten van het land en zijn duidelijk beter af dan de gemiddelde Oekra?ner. Ze hebben ook duidelijk al meer van het sterke spul op als wij. Maar we doen gezellig mee en het wordt een heel leuke avond.
Image

Tegen de muren van het restaurant hangt allerlei traditionele klederdracht en enkele stukken uit bont. Onze nieuwe vriendinnen staan erop dat we alles eens uitproberen. In onze contreien zou het allemaal niet zo politiek correct zijn, maar when in Rome...
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by Tom Thumper »

TRooPER wrote:
pingu wrote:Als je al die ontbijtjes, lunches, vieruurtjes, etc. zo bekijkt, dan lijkt het bijna een gastronomische ipv een motoreis :mrgreen:
dat is ook in mijn opzicht een belangrijk deel van een reis, en niet de bestemming :grin:
Al is Trooper zijn gastronomisch gevoel een beetje minder verfijnt als dat van Laouen. :wink:

Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by Tom Thumper »

TRooPER wrote:
pingu wrote:Als je al die ontbijtjes, lunches, vieruurtjes, etc. zo bekijkt, dan lijkt het bijna een gastronomische ipv een motoreis :mrgreen:
dat is ook in mijn opzicht een belangrijk deel van een reis, en niet de bestemming :grin:
Al heb ik indruk dat Laouen haar gastronomisch gevoel net iets verfijnder is dan het jouwe.

Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by petervdc »

Leuk verslag, heel mooie omgeving daar !
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by Muug »

mooi meer, mooie natuur, doet me denken aan wandelingen in Killarney Park en Algonquin Park in Canada. :thumbsup:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

Maandagochtend. Na een rustig weekendje met behoorlijk zomerse weersomstandigheden worden we wakker onder een grijze lucht. Het lijkt er niet op dat we droog zullen kunnen vertrekken. Dus toch nog eerst een lekker ontbijtje nuttigen en daarna opladen en weer de weg op. We hebben een wat achterdoor route gepland richting Bukovel, een populair ski-oord tijdens de winter.

Eerst nemen we nog afscheid van Andrej, de hotel manager. We hebben gisterenavond nog een interessant gesprek met hem gehad nadat we ontsnapt waren aan onze nieuwe vriendinnen die duidelijk nog zin hadden om samen stevig verder te feesten. Andrej deelt een hoop inzichten met ons over hoe de lokale bevolking omgaat met de situatie in het oosten. Hij is ook heel open over zijn professionele ambities en zijn hoop om in een West-Europees land te kunnen leven. Hij werkt in elk geval hard en weet voor zo'n jonge kerel al heel erg goed hoe je met toeristen om moet gaan. Een kwaliteit die niet zo dik gezaaid is in de behoorlijk gesloten aard van de gemiddelde Oekra?ner. En bij uitbreiding eigenlijk zowat alle nationaliteiten uit de ex-USSR waar niet te hard opvallen en je mening vooral voor jezelf houden belangrijke middelen waren om niet per ongeluk in een cel of een goelag terecht te komen.

Image

We laten Sinevir achter ons en trekken verder de bergen in. Ons kaartmateriaal is wel niet erg bemoedigend. Op de kaart gaat het om een relatief grote weg, op mijn GPS staat het aangeduid als onverhard en op die van laouen is helemaal geen weg te bekennen. We besluiten om het toch maar te proberen.
Image

Image

Het eerste stuk van de route ziet er alvast behoorlijk goed uit.
Image

Maar na enkele bochten stopt het asfalt nogal abrupt.
Image

Image

De gravelweg is nog in behoorlijk goede staat, tot we aan een splitsing komen. De track stuurt ons links. We komen er een oudere dame tegen en nog een jongeman. Wanneer we de weg naar Ust Chorna vragen sturen ze ons allebei een andere richting uit. Dat helpt ons niet echt verder.

We kiezen het linkse pad, maar dat draait verderop te ver weg van de richting die we uit moeten.
Image

We keren dus terug en ik ga even de andere afslag verkennen.
Image

Image

Verderop wordt het wat lastiger en laouen geeft aan dat ze daar niet veel zin in heeft vandaag. Het feestje van gisterenavond zit nog wat in haar leden.
Dus halen we de kaart er weer bij en bekijken de alternatieven.
Image

We kiezen voor een geasfalteerde weg.
Image

Nu ja, geasfalteerd is misschien wat overdreven.
Image

Image

Terwijl we even pauzeren merk ik dat de mount voor een van mijn LED-lampen gescheurd is. Ongetwijfeld een gevolg van de vele potholes in de wegen hier.
Image

Ik schuif de lamp op naar het volgende slot, maar zal thuis toch eens stevigere mounts moeten installeren. Hetzelfde probleem heeft zich vorig jaar in Albani? ook al voorgedaan.

Ondertussen is het zonnetje er wel weer doorgekomen, dus draaien we weer wat kleinere baantjes in die opnieuw de bergen in gaan. Wanneer we door een klein dorpje rijden wijken de kaarten weer af van de echte situatie. Een lokale boer vertelt ons dat we onze afslag gemist hebben en legt uit waar we naar toe moeten. We komen op een nog kleinere gravelweg terecht die ons over een bergrug lijkt te brengen. Onderweg komen we een mooi plaatsje tegen om te picknicken.
Image

Het grijze wolkendek van deze ochtend is ondertussen helemaal verdwenen en het is alweer behoorlijk warm aan het worden.
Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by Muug »

Die wegsituaties is just gelijk in Bosni?. De belangrijkheidsgraad op de kaart komt niet overeen met de werkelijkheid, het asfalt stopt plots, dan wordt het een slechtere gravelweg, dan is die gravel plots ook weg .... maar op de kaart loopt het gewoon "door" :mrgreen:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

De weg waarop we zitten leidt ons steeds dieper en hoger de bergen in. De ondergrond wisselt af tussen gravel en wat ooit, een halve eeuw geleden, ofzo- moest doorgaan voor asfalt. Het voornaamste voordeel aan dit soort minder gebruikte wegen is dat er minder potholes zijn, de slijtage is wat "egaler" om het zo te zeggen.
Image

De route die we gekozen hebben is volledig verlaten. En hoe hoger we komen, hoe impressionanter de uitzichten worden.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

We passeren de bergrug en beginnen aan de afdaling naar Rachiv. De stata van de weg wordt hier en daar wat slechter doordat er meer geulen uitgesleten zijn door de lentedooi.
Image

In Rachiv zelf is het weer een stuk drukker.
Image

Mijn geplande route zou ons nog verder door de bergen en langs de top van enkele bergruggen voeren. Maar dat zijn behoorlijk technische stukken voor zover ik tijdens de voorbereiding heb kunnen opzoeken. Erg mooi, maar traag en moeilijk te navigeren. Als we die route volgen zal het ongetwijfeld erg laat worden voor we in Bukovel arriveren. Dus we blijven op de grotere wegen, die voor een keer in opvallend goede staat zijn.
Image

Image

Uiteindelijk komen we rond 5uur aan in Bukovel. Het toeristische karakter van de plaats valt wel meteen op. Vooral omdat het in zo schril contrast staat met wat we al van de rest van Oekra?ne gezien hebben. Bukovel verschilt eigenlijk niet zoveel van een gemiddeld ski-dorpje in de Franse Alpen. Heel druk in de wintermaanden en zo goed als verlaten tijdens de zomer. Buiten enkele groepen kinderen op schooluitstap is er niemand te bekennen.
Image

We rijden naar wat op het centrum lijkt en stoppen bij het eerste hotel dat we tegenkomen. De eisen zijn niet hoog: een bed, een douche en veilige parking voor de motoren, al de rest is bonus.
Image

We worden in elk geval niet teleurgesteld.
Image

De motoren staan weer onder camerabewaking en zijn alvast niet de duurste voertuigen op de parking.
Image

Na een douche en nog eens een wasje van de vuile kleren trekken we erop uit om wat te eten te zoeken. Er zijn in elk geval wel enkele interessante constructies te bewonderen in dit dorp. Deze lijkt zelfs weggelopen uit Barcelona.
Image

Er wonen wel meer creatievelingen blijkbaar.
Image

Er zijn niet erg veel eetgelegenheden waaruit we kunnen kiezen. De meeste zijn gesloten of worden druk verbouwd. Het enige restaurant dat open is maakt de keuze alvast gemakkelijk. En met bier en shaslik kan je niet missen.
Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

De rit van de dag:

Image

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

duibhce Kaelann wrote:Mijn geplande route zou ons nog verder door de bergen en langs de top van enkele bergruggen voeren. Maar dat zijn behoorlijk technische stukken voor zover ik tijdens de voorbereiding heb kunnen opzoeken. Erg mooi, maar traag en moeilijk te navigeren. Als we die route volgen zal het ongetwijfeld erg laat worden voor we in Bukovel arriveren.
Om een idee te geven van hoe het is om daar langs de bergkammen te rijden. De mooie stukken beginnen vanaf 5:30. De eerste bergtop waar ze over gaan heet "Stig" :ricky:
[video width=425 height=344 type=youtube]rdatBwDZjEw[/video]
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by TimS »

Geweldig, spijtig dat we dat niet wat dichterbij ook hebben...
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

We staan in Bukovel opnieuw op onder een grijze lucht. Maar deze keer komt de regen ook nog eens met bakken uit de lucht. Het ziet ernaar uit dat onze Klim-investering serieus zal getest worden vandaag. Met dit weer zijn zelfs de hoofdwegen al een uitdaging dus kiezen we gewoon voor de snelste weg naar Truskavets. De eerste tientallen kilometers varieert het weer van een lichte miezer tot een ware zondvloed. Op bepaalde plaatsen staat het water 10-15cm diep op de weg. We stoppen dus enkel wanneer het hoogst noodzakelijk is en nemen ook geen foto's.

Op een zeker moment komen we ergens ten velde aan een Y-splitsing zonder wegwijzers. De kaart nog de 2 GPS toestellen zijn erg behulpzaam in het kiezen van de juiste afslag. Maar er staat wel een politieauto wat verder door. Ik besluit het lot te tarten en de juiste weg te gaan vragen. De agent is behoorlijk kortaf en ziet er alles behalve gelukkig uit. Maar hoe wou je zelf zijn in dit hondenweer, zeker omdat hij een platte band lijkt te hebben. Hij wijst me wel de juiste weg, en dat zonder om geld te vragen. Misschien helpt het dat ik de actioncam op mijn helm heb gemonteerd, misschien zijn toch niet alle agenten hier even corrupt. De wegpolitie heeft er nochtans de naam voor. Hun afkorting luidt D.A.I., maar wanneer je dat uitspreekt als een woord "daj" is dat (toevallig?) ook het Oekra?ense voor de imperatief "geef".

Rond 2u komen we aan in Truskavets. De stad staat in Oost-Europa bekend als kuuroord, dankzij enkele bronnen met geneeskrachtig water. Het is er in elk geval een stuk drukker dan we da afgelopen dagen gewend zijn. Dus maken we het onszelf gemakkelijk en gaan we langs het bureau voor toerisme om wat tips te vragen voor leuke hotelletjes met beveiligde parking. We komen uiteindelijk terecht in een klein maar gezellig hotel uit de Sovjettijd, vlak aan de verkeersvrije hoofdstraat.
Image

Doordat we zo vroeg zijn toegekomen hebben we wel alle tijd om op het gemak rond te lopen en de sfeer op te snuiven. Gelukkig is het ondertussen gestopt met regenen. Het centrum van de stad is een klein gebouw midden op een rond plein waar heel wat mensen af en aan lopen. Velen met een soort beker met een vreemde teut waar ze regelmatig eens aan slurpen. Blijkbaar is dit een van de geneeskrachtige bronnen. Het stinkt hier in elk geval nogal straf naar zwavel. Veel zin om ook eens van het water te slurpen geeft het mij in elk geval niet. Aan een zijde van het plein staat een permanente markt met allerlei prullaria en lokale souvenirs. Er worden ook dagtrips verkocht naar zowel Sinevir als Bukovel. Aan de andere kant van het plein is een groot stadspark. Er staan ook enkele interessante kunstwerken.
Image

Na een wandeling van zo'n 2 uur gaan we nog even een kort dutje doen in ons hotel. We hebben onderweg al heel wat restaurantjes gezien dus iets te eten vinden vanavond zal zeker geen probleem zijn. We kiezen er een traditioneel ogend pand uit waar we hopen ook wat traditionele gerechten kunnen eten. Maar eerst een biertje uiteraard. Al blijkt het een behoorlijke uitdaging om een bier op de kaart te vinden dat niet Belgisch is. We zien vooral veel Stella, Hoegaarden en Leffe staan. Die kunnen we gewoon thuis ook naar hartenlust drinken, zij het niet aan deze prijzen. Dus kiezen we er een lokaal bier uit dat ergens in een hoekje van de kaart verstopt staat.
Image

Voor het eten is het wat gemakkelijker om een lokale specialiteit te vinden. We beginnen met een vers slaatje, uiteraard vergezeld van de alomtegenwoordige zure room.
Image

Gevolgd door een hele rits andere specialiteiten (in volgorde): Solyanka, Borsj, Stoofpotje met wilde paddenstoelen, Aardappelpannenkoeken met paddenstoelen.
Image

Image

Image

Image

En tot slot een theetje voor laouen, een koffie voor mezelf en een stevige digestief.

Na het eten passeren we nog even langs het standbeeld van de nationale held Taras Shevchenko.
Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by diskeletlietje »

ik dacht een dom weetje te vertellen over Taras Shevchenko zijn muze ... maar ik laat het maar zo :whistling:
maar doe gerust verder ;-)

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

diskeletlietje wrote:ik dacht een dom weetje te vertellen over Taras Shevchenko zijn muze ... maar ik laat het maar zo :whistle
Welkene? :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by diskeletlietje »

duibhce Kaelann wrote:
diskeletlietje wrote:ik dacht een dom weetje te vertellen over Taras Shevchenko zijn muze ... maar ik laat het maar zo :whistle
Welkene? :mrgreen:
Zijn moeder :devil: :gieren:
(maar doe gerust verder )
:sweetheart:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

Dus, Bukovel naar Truskavets: veel regen, niet zo veel kilometers en weinig foto's. 215km gereden.

Image

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply