Losse babbel over de Husqvarna Terra

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Koppel!
Posts: 9
Joined: 29 Jul 2014 18:29

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by Koppel! »

Tim, ge zegt zelf dat uw offroad capaciteiten eerder beperkt zijn, dan gaat ge weinig tot geen verschil voelen of ondervinden tussen ne 690 of den Terra. Beide motoren kunnen in dat geval v?????l aan dan wat gij wilt/kunt/durft/denkt. Bij de 690 gaat 't agressiever zijn, da's de aard van 't beestje, bij den Terra gaat 't eerder doseerbaar zijn.
Trouwens, staar u niet blind op die vering, ge zegt ook zelf dat ge 'm niet gaat gebruiken voor zo'n reizen als Marokko oid, eerder gewoon voor wat offroad in de geburen te rijden, dan is die standaard vering ook goed. Kan 't beter, tuurlijk, maar is 't nodig, ik denk 't niet. Heb er 1200km mee gereden alvorens naar Marokko te trekken, pas daar is (met volle bepakking dan nog) de eerder stugge vering tot uiting gekomen.

Voor mij is 't simpel, want ik heb zelf ook voor de twijfel tussen een 690 en den Terra gestaan, dienen Terra is een zachtere versie van de KTM, die bovendien in mijn ogen vele betrouwbaarder en een stuk trillingsarmer is. Ik heb indertijd zitten zoeken naar 2ehands 690's, die waren duurder dan ne nieuwen Terra en sommigen hadden precies al enkele maanden in Syri? gestaan.
't Zelfde ook voor nen XChallenge, ook al een zwaar leven achter de rug voor diene prijs.

Anyway, gelijk ge zegt, komt nekeer langs, dan rijden we nekeer een testritje en dan kunt ge zelf zien. Ik denk dat ge over 't blokje zelf nog positief verbaasd gaat zijn want dat heeft me nooit teleur gesteld, 58 heel potente paardjes is leuk spelen.

Grtz, Philip!

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by TimS »

Hey Philip

Merci voor de nuancering en zo voelt het ook bij mij aan momenteel. Ik ben inderdaad geen geweldige offroad rijder. Maar ik heb gewoon wat schrik voor het verschil tussen de vering van mijn 1190 (die echt goed is) en de Terra. Tijdens offroad ritten durf ik op snellere gravelstukjes wel serieus gas te geven (wat niet moeilijk is). Reden is dat dat met de 1190 allemaal zonder problemen gaat. Als er dan eens een diepere put tussenzit, voel je dat amper en verlies je geen controle. Dat ding vliegt eigenlijk gewoon overal over om eerlijk te zijn? :Pyndn:

En dan twijfel ik over de capaciteiten van de Terra om zoiets te doen? Want ik zou de Terra nemen om offroad hopelijk toch evenveel plezier te hebben op de snelle stukken als met de KTM, maar eveneens iets gemakkelijker op de moeilijkere stukken zoals modder etc (lager gewicht, dunnere banden etc).

Maar kan je sowieso ook eens kijken naar de vraagjes die ik op mail heb gezet? Die zijn vrij bepalend in het hele gegeven :confused2:

Merci!
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by bompa »

Als de achtervering ni goed is zou ik daar een volledige achtervering onder steken , de voorvering kan je ander veren steken als het moet ,en de rest zal van het manneke afhangen zeker , trouwens over gravel vliegen is niet moeilijk maar er op stoppen wel als het is moet . :grin:

User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by Muug »

Mijn gedacht : probeer het ne keer , vraag een testritje aan in Waregem bij De Smet, en hoort bij Koppel! ne keer of ge er eens mee moogt bollen.
Het zijn twee goei moto's, zonder twijfel, anders zouden Laouen en Duibchek ze niet durven gebruiken om er een paar maand mee op reis te gaan. En ze doen ook graag veldwegels en dergelijke, ?n dan nog eens bepakt en bezakt. Dus zo absurd slecht zou ik die Terra ook weer niet willen inschatten. :P

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by laouen »

Ik heb nog nooit met een ktm690 gereden dus daar kan ik geen uitspraak over doen, maar ik moet wel toegeven dat die Terra veel pittiger is dan ik ervan verwacht had. Ik ben zeker geen super heldin offroad en al evenmin een racer maar die terra trekt zich toch wel vlotjes overal door. Op onze laatste Balkan trip heb ik er stukken off road mee gedaan waarvan ik vooraf nooit gedacht had dat ik daar ooit door zou geraken, zelfs niet met de drz.
De vering is inderdaad van de goedkopere soort en is op slecht wegdek een behoorlijke domper op de fun, maar met een totaalprijs zoals die van de terra kan je ook moeilijk een volledig instelbare topsegment vering van pakweg wilbers of ohlins verwachten. Dat wordt trouwens ook de laatste en duurste aanpassing. To be continued dus :cool:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by TimS »

Muug wrote:Mijn gedacht : probeer het ne keer , vraag een testritje aan in Waregem bij De Smet, en hoort bij Koppel! ne keer of ge er eens mee moogt bollen.
Het zijn twee goei moto's, zonder twijfel, anders zouden Laouen en Duibchek ze niet durven gebruiken om er een paar maand mee op reis te gaan. En ze doen ook graag veldwegels en dergelijke, ?n dan nog eens bepakt en bezakt. Dus zo absurd slecht zou ik die Terra ook weer niet willen inschatten. :P
Dat wil ik zeker eens gedaan hebben. Ik heb Koppel! al proberen contacteren, maar nog geen geluk.

En het is niet dat ik ze laag inschat hoor. Ik heb inderdaad al de reisverslagen van Laouen en Duibchek gelezen, dus je geraakt er wel ergens mee :ricky:
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by TimS »

laouen wrote: De vering is inderdaad van de goedkopere soort en is op slecht wegdek een behoorlijke domper op de fun, maar met een totaalprijs zoals die van de terra kan je ook moeilijk een volledig instelbare topsegment vering van pakweg wilbers of ohlins verwachten. Dat wordt trouwens ook de laatste en duurste aanpassing. To be continued dus :cool:
Je kan inderdaad in die prijsklasse geen wonderen verwachten. Betekent bovenstaande dat jullie dat al onderzocht hebben? Want dan ben ik benieuwd naar de idee?n :)

Wat zijn trouwens die grote plannen? Ik heb er al een paar keer over gelezen, maar nooit expliciet wat het gaat zijn...
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2920
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by duibhce Kaelann »

TimS wrote:Betekent bovenstaande dat jullie dat al onderzocht hebben? Want dan ben ik benieuwd naar de idee?n :)
We zijn inderdaad een upgrade toch ernstig aan het overwegen. Maar als we dat doen zullen we het ook ineens tegoei doen. Op maat door een specialist met erg veel ervaring in adventure-motoren. Niet goedkoop, maar ook geen half werk.

TimS wrote:Wat zijn trouwens die grote plannen? Ik heb er al een paar keer over gelezen, maar nooit expliciet wat het gaat zijn...
Grote plannen is natuurlijk relatief, maar het zou toch iets van 5 maanden en zo'n 25000km moeten worden door het Midden-Oosten en Centraal Azi? naar Siberi? en Mongoli?.

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by zappa »

TimS wrote:. Maar ik heb gewoon wat schrik voor het verschil tussen de vering van mijn 1190 (die echt goed is) en de Terra. Tijdens offroad ritten durf ik op snellere gravelstukjes wel serieus gas te geven (wat niet moeilijk is). Reden is dat dat met de 1190 allemaal zonder problemen gaat. Als er dan eens een diepere put tussenzit, voel je dat amper en verlies je geen controle. Dat ding vliegt eigenlijk gewoon overal over om eerlijk te zijn? :Pyndn:


Dan heb je waarschijnlijk nog niet met een 950/990 gereden?

Ik heb 3 dagen een 1190 en een 1050 als vervang motor gehad, en voor stevige drempels hou je toch wel wat meer in dan met m'n 990. De demping is echt wel een pak beter.

Op de Marokko reis wordt de vering van de Terra vergeleken met die van een 950, denk dat er weinig moto's daar zomaar naast kunnen staan?

:wink:
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by Muug »

zappa wrote:Op de Marokko reis wordt de vering van de Terra vergeleken met die van een 950, denk dat er weinig moto's daar zomaar naast kunnen staan? :wink:
Vergeleken en gekraakt :mrgreen:

@Duib: 5 maand reizen is voor megaveel mensen behoorlijk onhaalbaar, dus dat valt wel degelijk onder de categorie "Grote Plannen". :mrgreen:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by F M »

Mega plan voor mij :thumbsup:
I am confused. Oh no, maybe not!

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by TimS »

duibhce Kaelann wrote: We zijn inderdaad een upgrade toch ernstig aan het overwegen. Maar als we dat doen zullen we het ook ineens tegoei doen. Op maat door een specialist met erg veel ervaring in adventure-motoren. Niet goedkoop, maar ook geen half werk.
Je wekt mijn interesse. Heb je het al in detail bekeken? Zo ja, bij wie en op wat kwam dat budget ongeveer?

duibhce Kaelann wrote: Grote plannen is natuurlijk relatief, maar het zou toch iets van 5 maanden en zo'n 25000km moeten worden door het Midden-Oosten en Centraal Azi? naar Siberi? en Mongoli?.
Euh, dat zijn GROTE plannen. Geen discussie :stop:
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2920
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:@Duib: 5 maand reizen is voor megaveel mensen behoorlijk onhaalbaar, dus dat valt wel degelijk onder de categorie "Grote Plannen". :mrgreen:
Ik praat waarschijnlijk te veel met mensen die er voor een jaar (of in sommige gevallen zelfs meerdere jaren aan een stuk) op uit trekken en die de hele wereld of toch op z'n minst enkele continenten door trekken. In vergelijking daarmee is ons stukje Azi? nog redelijk beperkt. Het is allemaal een kwestie van perspectief. :grin:

TimS wrote:Je wekt mijn interesse. Heb je het al in detail bekeken? Zo ja, bij wie en op wat kwam dat budget ongeveer?
We hebben onder andere al contact gehad met Bas van Hyperpro in Alphen a/d Rijn. Die heeft ook de vering gedaan van de Sibirsky Extreme XChallenge en van een andere Terra-rijdster die we kennen. Het budget varieert zoals eerder al gezegd afhankelijk van de eisen rond 600? voor vervangveren en aangepaste olie vooraan met een vervangshock achteraan met instelbare voorspanning en rebound demping. Het andere eind van het spectrum (+-1000?) is de voorveren en een shock met extern reservoir en voorspanning, high+low speed compressie en rebound instelbaar. Optioneel nog met een hydraulisch instelbare voorspanning.

Dat ligt ook redelijk in lijn met de kosten voor de verschillende opties Wilbers upgrade die ik indertijd voor mijn Tenere bekeken heb.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by TimS »

duibhce Kaelann wrote: We hebben onder andere al contact gehad met Bas van Hyperpro in Alphen a/d Rijn. Die heeft ook de vering gedaan van de Sibirsky Extreme XChallenge en van een andere Terra-rijdster die we kennen. Het budget varieert zoals eerder al gezegd afhankelijk van de eisen rond 600? voor vervangveren en aangepaste olie vooraan met een vervangshock achteraan met instelbare voorspanning en rebound demping. Het andere eind van het spectrum (+-1000?) is de voorveren en een shock met extern reservoir en voorspanning, high+low speed compressie en rebound instelbaar. Optioneel nog met een hydraulisch instelbare voorspanning.

Dat ligt ook redelijk in lijn met de kosten voor de verschillende opties Wilbers upgrade die ik indertijd voor mijn Tenere bekeken heb.
Ah die had ik ook al eens gebeld. De mens die ik aan de lijn heb gehad, had er nog nooit eentje echt verbeterd; wel verlaagd. Hij kon zich wel herinneren dat de achterdemper eigenlijk wel vrij ok voldoet. De moto mist qua vering wat balans ("onrust"). Er zou al een serieuze verbetering kunnen zijn door nieuwe voorveren en olie + nieuwe spiraal achteraan. Alles tesamen een 400 euro. Die man was trouwens heel eerlijk: "met vering kan je met relatief kleine bedragen al grote verbeteringen doen, prob is dat als je meer wil, de laatste percentjes de prijs wel erg opdrijven".

Als ik dat van jou lees, moet je daar nog een paar 200 tot 600 euro bijrekenen voor een volledige nieuwe achtershock. En is dit voor hen een off-the-shelf shock (want dat lijkt niet op basis van hun website)?

Is dat geplaatst of zelf te plaatsen trouwens?
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by Muug »

mijn ervaring met upgrades is dat de allerduurste optie voor ne normale mens niet nodig is :oops: :oops: :oops:
ik heb mijn R80GS achteraan zo eens voorzien van een volledig instelbare Wilbers, hi- en low-speed demping, aparte regelknop voor hydraulisch regelbare veervoorspanning. Duur duur duur. Die veer was gemaakt op mijn gewicht (incl. mijn motoruitrusting) en Wilbers had die ingesteld bepaalde defaultsettings. Tijdens mijn vakantie over onder andere de Ligurische kamroute heb ik een week zitten draaien en testen op alle mogelijke pistes. Op 't eind van die cong? stond ik weer op de default settings en de jaren nadien heb ik daar niks meer aan gewijzigd.... :oogrollen: Kortom, met een gewone op maat gemaakte wilbers-schokbreker was ik toen even goed gediend geweest en ik zou geld over gehad hebben voor andere dinges.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2920
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by duibhce Kaelann »

TimS wrote:De moto mist qua vering wat balans ("onrust"). Er zou al een serieuze verbetering kunnen zijn door nieuwe voorveren en olie + nieuwe spiraal achteraan. Alles tesamen een 400 euro.
Een nieuwe veer achteraan zal ongetwijfeld al wel verbetering brengen, maar mijn ervaring is dat de achtershock op de Terra ook kwa demping nogal beperkingen heeft. Vooral merkbaar bij bvb. het afrijden van een stevige verkeersdrempel. Enkel de veren vervangen is uiteraard wel de goedkoopste oplossing, maar imho niet voldoende.
TimS wrote:Als ik dat van jou lees, moet je daar nog een paar 200 tot 600 euro bijrekenen voor een volledige nieuwe achtershock. En is dit voor hen een off-the-shelf shock (want dat lijkt niet op basis van hun website)?
Ze steken de shocks zelf in elkaar, dus er kunnen nog aanpassingen gedaan worden.
TimS wrote:Is dat geplaatst of zelf te plaatsen trouwens?
Is inclusief plaatsing.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by Muug »

De demping zal bij die terra inderdaad het grootste probleem zijn. Zomaar een andere veer steken is maar een raar oplossing. Bompa heeft voor zijn Tenere ook een andere veer gestoken zonder zijn demping aan te passen, en dat vond ik toch ook maar een beetje raar. :|

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by TimS »

Muug wrote:mijn ervaring met upgrades is dat de allerduurste optie voor ne normale mens niet nodig is :oops: :oops: :oops:
+1

Ik ben nogal een luie mens, dus zie me ook niet veel meer aan die settings veranderen. Een keer goed (of goed genoeg) en bollen maar. Dus ik zou (theoretisch) op basis van de laatste opmerking van Duibhce voor een volledig nieuwe shock gaan met niet al te veel toeters en bellen.

Al kan die duurste optie voor hen (zeker gezien hun reis, hoeveelheid bagage, variabel parcours/ondergrond etc) w?l de moeite zijn.
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by Muug »

Denk ik niet. Zo wild en ruig zal hun terrein en hun snelheid niet worden. En als ge de terreinsettings vrij comfortabel instelt dan zijn die ook perfect goed voor gewoon asfalt. De vering en demping van mijn KTM stond gewoon op "standaard" en ik heb daar geen klik aan gewijzigd. Enkel de veervoorspanning heb ik wel vijf slagen aangedraaid, maar da's door al die bagage. Dus Jo zou zijn veervoorspanning voor de reis - met bagage - op de goei instelling kunnen zetten, en ze dan zo laten voor de rest van de reis.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by pingu »

Muug wrote:mijn ervaring met upgrades is dat de allerduurste optie voor ne normale mens niet nodig is :oops: :oops: :oops:
ik heb mijn R80GS achteraan zo eens voorzien van een volledig instelbare Wilbers, hi- en low-speed demping, aparte regelknop voor hydraulisch regelbare veervoorspanning. Duur duur duur. Die veer was gemaakt op mijn gewicht (incl. mijn motoruitrusting) en Wilbers had die ingesteld bepaalde defaultsettings. Tijdens mijn vakantie over onder andere de Ligurische kamroute heb ik een week zitten draaien en testen op alle mogelijke pistes. Op 't eind van die cong? stond ik weer op de default settings en de jaren nadien heb ik daar niks meer aan gewijzigd.... :oogrollen: Kortom, met een gewone op maat gemaakte wilbers-schokbreker was ik toen even goed gediend geweest en ik zou geld over gehad hebben voor andere dinges.
Awel, zo denk ik er ook over. De upgrade voor mijn Tiger was een 1000,- ?, geplaatst. Andere veren (progressief) plus olie vooraan, Wilbers schok met hydraulisch instelbare voorspanning en rebound demping achteraan. Alles volgens mijn gewicht (incl. bagage). Voor 'gewoon gebruik' werd me toen ook de optie met volledige regeling (high/low-speed, etc) eerder afgeraden wegens de meerprijs niet echt waard. En ik moet zeggen: ik draai die vering eigenlijk alleen bij als de belasting verandert (al dan niet bagage). Het verschil met de standaard vering op de Tiger is trouwens fenomenaal. Zowat de beste upgrade die ik al gedaan heb aan een moto...

Post Reply