Misschien Droopy-gewijs ook een wat uitgebreidere uitleg.
Mijn KTM staat al lang te koop. Al heel de tijd met het gedacht dat het eigenlijk een steengoede motor is, waar ik hier en daar wat negatieve puntjes, gemissen ervaar. Als ik voldoende krijg voor de KTM , mag hij weg.
Om eerlijk te zijn was PeterVDC de eerste die is komen kijken. Maar nagenoeg alle geïnteresseerden knapten af op de kilometerstand. Na verloop van tijd kwam ik dan tot het besef dat mijn vraagprijs toch wel te hoog bleek. Temeer daar er meer en meer 1190 Adventures op de tweedehandsmarkt verschenen. UIteindelijk is mijn minimumprijs dan ook nog behoorlijk gezakt.
Wat waren nu de minpuntjes voor mij ?
- geen cardan
- geen cruise control
- slechte zijpikkel met slechte balans tot gevolg
- relatief zwakke windbescherming
- Zijkoffers die niet (plug en play' zijn: op- en afschroeven, en bijgevolg dus niet snel even eraan te hangen als je eventjes ergens heen wil met nood aan meer kofferruimte
- motorsensaties voornamelijk in de snelle regionen, relatief saai aan Vlaamse kruissnelheden.
- het grootste minpunt voor mij: erop en eraf kruipen. In de meerderheid van de gevallen had ik meer dan één poging nodig om mijn been over het zadel te zwaaien, zeker als de zijkoffers gemonteerd zijn.
Kortom, allemaal kleinere redenen die niet echt een noodzaak tot verkoop waren. Maar die me heimelijk deden verlangen naar de Triumph Trophy, de concurrent bij de moeilijke beslissing bij de keuze indertijd voor de KTM.
Dus, eindelijk een koper gevonden die de minimumprijs wilde geven. Ik dadelijk uitkijken naar de Triumph, waarvan ik de driecilindermotor de max vond. En ik had al snel een Trophy gevonden, particulier, in Turnhout, 2013, 15.000 km, super volledig uitgerust. Vraagprijs 12.500, we komen overeen op 12.000. Ik ga gisteren kijken naar die Trophy. Op 3 jaar tijd heeft die geen onderhoud gehad (moet immers pas op 16.000km), eerste banden liggen er nog op. Hmmm, ik wil daar toch eerst even mee rijden. Met wat tegenstribbelen geeft verkoper toestemming. De motor klinkt heel rauw, totaal niet wat ik me herinner van mijn testrit 2 jaar terug. een waarschuwingslampje blijft branden. De typische zitpositie van een toermotor is me nu onwennig, een nogal krappe beenhoek. Ik ben precies niet overtuigd en vraag bedenktijd.
Ik wist dat vlakbij Turnhout in Oostmalle een Explorer te koop stond. Ik denk, ik bel die man, kan ik even komen kijken? Dan kan ik eens het eventuel verschil voelen met die krachtbron. De motor staat daar met gemonteerde koffers. Ik zwaai mijn been volledig probleemloos over het zadel (
), ik vertrek ermee en die motor klinkt hemels! Ik ben onmiddllijk weg ervan.
En dus dadlijk beslist om die Explorer te kopen.
Voilà.